ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:47

Ik heb nog eens gelezen en het begon zo vanuit het niks, dat gedrag. Dan had ik dus allang een grondige check laten doen om te kijken waar hij last van had. Dit los je met Parelli ook niet op maar ga je van kwaad tot erger. Een paard kan al knettergek en levensgevaarlijk worden van een verschoven werveltje.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:51

In_Black schreef:
Ik ging er van uit dat pijn was uitgesloten. Dat is toch wel het eerste waar je naar kijkt.

Hij loopt volgens mij niet kreupel of iets dergelijks, dus volgens mij is het gewoon jong paarden gedrag.

Moet zeggen dat ik het namelijk echt geen raar gedrag vind van een paard welke niets kent.

In_Black

Re: ruin met vreselijk gebrek aan respect, wordt gevaarlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:53

Ook niet, maar dan nog vind ik het een pré om pijn uit te sluiten.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:57

Heel hard maar ik heb liever dat het paard de poot doormidden heeft dan ikzelf. En ik geloof dus dat een paard wat in de kudde zich niet laat corrigeren voor een mens helemaal een drama is om manieren bij te brengen. Vandaar de optie van een "getrouwd" stelletje wat een puberend kind in het gareel kan brengen.
Mijn ouwe ruin is daar een meester in; daarom staat ie ook als opvoedkundig expert van zijn pensioen te genieten tussen een stel jonge hengsten. Die is hij allemaal de baas en sinds hij erbij loopt zijn die jongens allemaal een stuk beter te hanteren. Er is nu rust in de groep en geen geklier. Hij grijpt in als er een paar over de schreef gaan en kijkt als een oude schoolmeester toe als het jonge spul aan het spelen is. Maar hij is baas en dat weten ze allemaal.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:57

Inderdaad is uitsluiten van een eventueel lichamelijk probleem wel handig.(maar ervan uitgaande dat dat niet aan de orde is...).
Dan is gewoon deskundig advies en begeleiding van een ervaren persoon de meest handige manier,ipv van zelf maar uitproberen met alle gevolgen vandien eventueel.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 00:58

Active schreef:
In_Black schreef:
Ik ging er van uit dat pijn was uitgesloten. Dat is toch wel het eerste waar je naar kijkt.

Hij loopt volgens mij niet kreupel of iets dergelijks, dus volgens mij is het gewoon jong paarden gedrag.

Moet zeggen dat ik het namelijk echt geen raar gedrag vind van een paard welke niets kent.

Niet kreupel,wil niet zeggen dat er geen lichamelijke oorzaak kan zijn...

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:02

Anne_GTI schreef:
Heel hard maar ik heb liever dat het paard de poot doormidden heeft dan ikzelf. En ik geloof dus dat een paard wat in de kudde zich niet laat corrigeren voor een mens helemaal een drama is om manieren bij te brengen. Vandaar de optie van een "getrouwd" stelletje wat een puberend kind in het gareel kan brengen.
Mijn ouwe ruin is daar een meester in; daarom staat ie ook als opvoedkundig expert van zijn pensioen te genieten tussen een stel jonge hengsten. Die is hij allemaal de baas en sinds hij erbij loopt zijn die jongens allemaal een stuk beter te hanteren. Er is nu rust in de groep en geen geklier. Hij grijpt in als er een paar over de schreef gaan en kijkt als een oude schoolmeester toe als het jonge spul aan het spelen is. Maar hij is baas en dat weten ze allemaal.

Je bent toch wel met me eens,dat een kudde paarden onderling iets anders is,als een paard tegenover een mens?
Je kan leuk je paard als opvoeding tussen merrie`s gooien of een andere groep paarden,en daar leert het wel iets kwa respect tonen.
Maar leert niet perse respect te tonen voor de mens...
het leert respect te hebben voor overwicht en duidelijkheid,maar als je dat als mens niet hebt,loopt het alsnog met een bloedvaart over je heen!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:07

Ben ik met je eens maar als een paard tov een ander paard al geen respect toont maak je het jezelf als mens onnodig moeilijk. Daar komen ongelukken van. Dus ik heb liever dat ze een lesje onderdanigheid krijgen van een ander paard dan dat ik mijn ledematen er voor op het spel moet zetten.

Maar als de leider van die groep wel respect toont naar de mensen en zich normaal laat benaderen (en misschien zijn mens wel beschermt tegen die blaag) heb je grotere kans dat het paard wat op zijn plekje gezet is door het gedrag van zijn leider ook makkelijker door die mens op zijn plek laat zetten omdat zijn leider zich onderdanig opstelt tov de mens.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:12

Anne_GTI schreef:
Ben ik met je eens maar als een paard tov een ander paard al geen respect toont maak je het jezelf als mens onnodig moeilijk. Daar komen ongelukken van. Dus ik heb liever dat ze een lesje onderdanigheid krijgen van een ander paard dan dat ik mijn ledematen er voor op het spel moet zetten.

Maar als de leider van die groep wel respect toont naar de mensen en zich normaal laat benaderen (en misschien zijn mens wel beschermt tegen die blaag) heb je grotere kans dat het paard wat op zijn plekje gezet is door het gedrag van zijn leider ook makkelijker door die mens op zijn plek laat zetten omdat zijn leider zich onderdanig opstelt tov de mens.

Ben ik ook met je eens ;)
Maar om het verder door te voeren,heb je dan alsnog een heel zeker en op zn strepen staand paardenkenner nodig om het verder door te voeren.
Een jong paard kan veel leren in een kudde en ook wat respect voor de mens,maar daarmee is het nog niet klaar.
En als je sommige adviezen leest,dan gooi je gewoon je jonge paard in een groep en dan komt het vanzelf wel goed,en dat is niet zo...

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:14

Anne_GTI schreef:

Zo denk ik er ook over. Liever paard kapot dan ik kapot.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:14

Niet in een willekeurige groep, Jan, dat werkt niet en heeft nog nooit gewerkt.

En ik ook liever paard kapot, dan ik kapot.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:15

janflicka schreef:
[

Het is een 2,5 jarig paard, hoe wil je die gaan onderzoeken als hij geeneens aan een touwtje kan lopen. Der zijn niet veel veeartsen die zo maf zijn om hun leven te wagen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:15

Het respect voor correctie kunnen ze leren van andere paarden,en als het allemaal voorspoedig verloopt en weet waar je mee bezig bent kwa lichaamstaal,dan reageren ze daar al aardig op...
Een goede correctie of trap van een ander paard,komt beter aan als wij ze kunnen geven.
Maar als je vervolgens het paardje van het land haalt en uit de kudde en zelf niet dat goed kan doorvoeren dan zit je al met de gebakken peren..

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:18

Active schreef:
janflicka schreef:
[

Het is een 2,5 jarig paard, hoe wil je die gaan onderzoeken als hij geeneens aan een touwtje kan lopen. Der zijn niet veel veeartsen die zo maf zijn om hun leven te wagen.

Ik heb het ook niet over hoe zo`n onderzoek zou moeten gebeuren...ik zeg alleen dat hoewel niet zichtbaar kreupel,er wel alsnog een lichamelijk oorzaak zou kunnen zijn.

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:19

Desnoods sedeer je hem eerst even. Wel even goed laten bijkomen voor er een onderzoek plaats vind.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 01:40

janflicka schreef:
Ik heb het ook niet over hoe zo`n onderzoek zou moeten gebeuren...ik zeg alleen dat hoewel niet zichtbaar kreupel,er wel alsnog een lichamelijk oorzaak zou kunnen zijn.

Over het algemeen kun je aan de wijze van bewegen wel zien of een paard pijn heeft.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:02

Active schreef:
janflicka schreef:

Over het algemeen kun je aan de wijze van bewegen wel zien of een paard pijn heeft.

Over het algemeen wel...maar niet altijd..
In dit geval ga ik ook uit van een normaal gezond paardje wat gewoon een gedragsprobleem of opvoedingsprobleem heeft,maar voor je het aanpakt op welke manier ook,is het uitsluiten van een lichamelijk probleem denk ik wel nummer 1

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:07

janflicka schreef:
[
In dit geval ga ik ook uit van een normaal gezond paardje wat gewoon een gedragsprobleem of opvoedingsprobleem heeft,maar voor je het aanpakt op welke manier ook,is het uitsluiten van een lichamelijk probleem denk ik wel nummer 1

als je niet aan zijn lijf kan komen, zul je toch andere keuzes moeten maken.

En de keren dat je het niet ziet, zijn zo weinig, dat je er redelijk vanuit kan gaan, dat het paard nergens last van heeft. Een paard met pijn toont het. Helemaal die groene dieren waar niemand heeft aangezeten.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:26

Active schreef:
janflicka schreef:
[

als je niet aan zijn lijf kan komen, zul je toch andere keuzes moeten maken.

En de keren dat je het niet ziet, zijn zo weinig, dat je er redelijk vanuit kan gaan, dat het paard nergens last van heeft. Een paard met pijn toont het. Helemaal die groene dieren waar niemand heeft aangezeten.

Bij nergens last van,is dan een goede aanpak gewenst,en gezien de vraag hier, is al onzekerheid over hoe het aan te pakken,dus dan verwijs ik alsnog door naar een doorgewinterde paardenkenner.
Iemand die het kan aanpakken en duidelijk doorkomt,zonder aan te klooien.
Waarmee ik niet wil zeggen dat TS aankloot,maar die vraagt zelf advies,en denk dat het beste advies is om er een ervaren persoon bij te halen.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:32

janflicka schreef:
[

Bij nergens last van,is dan een goede aanpak gewenst,en gezien de vraag hier, is al onzekerheid over hoe het aan te pakken,dus dan verwijs ik alsnog door naar een doorgewinterde paardenkenner.
Iemand die het kan aanpakken en duidelijk doorkomt,zonder aan te klooien.
Waarmee ik niet wil zeggen dat TS aankloot,maar die vraagt zelf advies,en denk dat het beste advies is om er een ervaren persoon bij te halen.

Hetzelfde roep ik al enkele paginas.
Als je advies vraagt op bokt.nl dan is het zeker dat je zelf te weinig kennis hebt, anders had je je eigen netwerk wel ingeschakeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:39

Als ik het goed begrijp gaat het hier over een 2,5 jarig paard dat slaat om onduidelijke reden en als reactie op correctie van een mens nog eens slaat? Zo'n paard mag wel een keer een flink op zijn flikker hebben dat hij het in het vervolg uit zijn paardenhersentjes laat om zijn baasje te slaan (of te bijten, om te duwen, op de tenen te staan e.d.). Als de eigenaar niet genoeg overtuigd is van haar gelijk om de confrontatie aan te gaan, dan zal iemand anders het moeten doen. Vervolgens zien we dat paard wel weer op marktplaats langskomen omdat je zulke activiteiten meestal nog wel een paar keer moet herhalen. Het gaat er namelijk niet zozeer om hoe hard je slaat (hij moet het natuurlijk wel voelen), maar ook in hoeverre je het meent en of je timing goed is. Dat paard moet wel het onderspit delven, anders wordt het probleem alleen maar groter. De aller, allergrootste fout die TS kan maken is dat ze vriendjes met het paard wil worden en daarmee haar autoriteit inlevert. Niet doen dus, wees een baas voor je paard, dat vindt hij fijn.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:48

Paard moet respect krijgen en onderdanig worden. Probleem opgelost. Punt.

Active

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:54

Lovely schreef:
Als ik het goed begrijp gaat het hier over een 2,5 jarig paard dat slaat om onduidelijke reden en als reactie op correctie van een mens nog eens slaat? Zo'n paard mag wel een keer een flink op zijn flikker hebben dat hij het in het vervolg uit zijn paardenhersentjes laat om zijn baasje te slaan (of te bijten, om te duwen, op de tenen te staan e.d.). Als de eigenaar niet genoeg overtuigd is van haar gelijk om de confrontatie aan te gaan, dan zal iemand anders het moeten doen. Vervolgens zien we dat paard wel weer op marktplaats langskomen omdat je zulke activiteiten meestal nog wel een paar keer moet herhalen. Het gaat er namelijk niet zozeer om hoe hard je slaat (hij moet het natuurlijk wel voelen), maar ook in hoeverre je het meent en of je timing goed is. Dat paard moet wel het onderspit delven, anders wordt het probleem alleen maar groter. De aller, allergrootste fout die TS kan maken is dat ze vriendjes met het paard wil worden en daarmee haar autoriteit inlevert. Niet doen dus, wees een baas voor je paard, dat vindt hij fijn.

dat probeer ik al drie pagina's lang uit te leggen, maar jij weet het in 1 post beter uit te leggen dan al die typetijd die ik erin heb zitten ;)

In_Black

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:56

Ik geef ook op, ik kan beter de post van Lovely quoten maar die staat er al duidelijk genoeg. Spreekt voor zich en als er niet adekwaat wordt ingegrepen staat het paard straks wel weer op Marktplaats "wegens geen klik".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-11 02:58

Active, ik was het erg eens met jou post over dat je met geknuffel niks bereikt :D. Heel erg veel mensen gaan met paarden om vanuit de gedachte 'als ik lief doe tegen hem, doe hij ook vast wel lief tegen mij', maar dat is met paarden een volstrekt verkeerde aanpak. Kijk, heb je een ouder paard waar je een goede band mee hebt, dan kun je hem zoveel aaien en knuffelen als je wilt, maar met een jong paard niet.

In_black, ik ben daar dus ook een beetje bang voor omdat dat dier nog vaak genoeg zal proberen om toch een beetje teveel te kleven, teveel in haar ruimte, toch een klein knauwtje, even een klein onschuldig hapje en als dat maar vaak genoeg lukt tilt hij vanzelf wel weer een beentje op.