een hengst castreren of hengst laten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:04

bello2005 schreef:
Cassidy:

Nee hoor, zoals je hierboven kunt lezen, staat mijn hengst gewoon in een weide en dus NIET bij me achterom
en over het paardwaardig houden.. dan zoek je maar verder waar de hengst WEL de mogelijkheid heeft om na buiten te kunnen
heb ik ook gedaan.. en anders gewoon GEEN hengst aanschaffen !!!!

O, die laatste opmerking is het de meest briljante van dit topic. Als ik een paard zie dat naar me zin is, en waar ik een klik mee heb, dan laat ik hem echt niet staan omdat hij een hengst is en ik hem in jouw ogen niet zou mogen ruinen. Als het enige minpuntje in een paard het feit is dat het een hengst is, dan is daar snel genoeg wat aan te doen....

Bij het fokken van paarden worden er nu eenmaal hengsten en merrie geboren. Het zou toch wat zijn als iedereen zijn hengst, hengst zou moeten laten omdat jij vindt dat castreren not done is? Of een hengst zou moeten laten staan omdat jij vindt dat je hem niet moet kopen?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 09-09-11 13:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:05

Ik heb sinds 3 maanden een arabische merrie erbij:)
Moet wel eerlijk bekennen dat het echt een miepdoos kan zijn :D
En als mevrouw iets niet wil }>

Terwijl als ik me hengst op zijn plaats zet is het daarna klaar :)

Ik behandel ieder paard hetzelfde.
Als het gedrag niet wenselijk is worden ze op de plaats gezet...

wat zullen er dan gevaalrijke situaties ontstaan als er bepaalde mensen hengsten houden 8-)

Op de manege vonden sommigen meiden het stoer als het paard bleef staan als ze even weg liepen.....
Paard zou een hengst zijn en denken ik gaat even aan de wandel....

Toevallig deed een van die meiden dat eens bij een tinkerhengst,ja hij was zo braaf..
Heb haar wel even verteld wat er had kunnen gebeuren als iemand anders met hun hengst langs zou kunnen komen of ander paard.
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 09-09-11 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:06

ja als je volbloeden hoog in het krachtvoer zet en dan ook nog zeker op stal houd,dan vraag je er toch ook zelf om,en dat heeft niks met hengst/merrie/ruin te maken.
Cassidy schreef:
bello2005 schreef:
algemeen:

er staat duidelijk aangegeven dat er GEEN kritiek op andere moet worden gegeven
ik kan dit nergens hier terug vinden
iedereen heeft een andere mening..
nou dat is dat K U T... ik blijf erbij dat een hengst een hengst moet blijven
er zijn uitzonderingen.. maar met de JUISTE opvoeding kom je heel ver
en de meeste hebben daar de energie niet voor

zoals ik net ook al aangaf.. ik kan mijn hengst laten blijven staan als ik ben opzadelen.
geen stap dat hij vooruit of achteruit zet.. PUUR concequentie!!

Lieve schat, jij hebt ervaring met welgeteld 2 hengsten, en dan ook nog van een redelijk gemoedelijk en sober gehouden ras en nog redelijk jong. Ik zou je mening weleens willen horen bij het omgaan met een volwassen en uitgezwaarde volbloedhengst die hoog in krachtvoer staat, en in wedstrijdconditie is...

Is gewoon een heel ander verhaal....

En over dat opzadelen terwijl ze los staan...doen de hengsten bij ons op stal ook hoor. Is geen argument om een hengst maar hengst te laten.
Aanvaringen komen doorgaans ook niet tijdens het opzadelen. Aanvaringen komen tijdens het werk, vanaf de grond of vanuit het zadel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:06

Ik heb 1x een aanvaring gehad met mijn jonge hengst toen zijn hormonen gingen opspelen en heb hem toen zo'n uitbrander gegeven op lichaamstaal en met stem dat hij niet eens meer langs de merries durfde lopen waar hij heisa om maakte _O-
Hij deed niet veel, beetje gaan showen en toen plots 1x gewaagd om een lichte kap te geven richting merries, nou dat heeft ie geweten... Zoiets tolereer ik absoluut niet, van geen enkel paard trouwens en da's bij mij linea recta een fikse uitbrander. Ben er ook ten alle tijde op voorbereid, hij kan nog zo poeslief zijn, het kan ALTIJD.

Het heeft me achteraf wel 2 dagen gekost om hem weer langs een weide met andere paarden te krijgen, meneer ging er plots liever langs met een grote boog er omheen :+ Intussen is dat ook weer opgelost en is hij weer m'n trouwe lammetje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:10

keona schreef:
ja als je volbloeden hoog in het krachtvoer zet en dan ook nog zeker op stal houd,dan vraag je er toch ook zelf om,en dat heeft niks met hengst/merrie/ruin te maken

What is you point? Nederland is te klein om ieder paard wat hier rondloopt volledige weidegang te bieden. Een sportpaard gaat echt niet beter presteren als hij 24 uur per dag 7 dagen in de week, met zijn toet in de zon en een flinke grasbuik op het land staat, in de winter een berenvacht ontwikkelt waardoor hij serieus door de hitte van bevangen zou worden als hij daarmee aan het werk wordt gezet. Dekhengsten moeten presteren, anders komen er geen dekkingen.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:11

Varekaj schreef:
Ik heb 1x een aanvaring gehad met mijn jonge hengst toen zijn hormonen gingen opspelen en heb hem toen zo'n uitbrander gegeven op lichaamstaal en met stem dat hij niet eens meer langs de merries durfde lopen waar hij heisa om maakte _O-
Hij deed niet veel, beetje gaan showen en toen plots 1x gewaagd om een lichte kap te geven richting merries, nou dat heeft ie geweten... Zoiets tolereer ik absoluut niet, van geen enkel paard trouwens en da's bij mij linea recta een fikse uitbrander. Ben er ook ten alle tijde op voorbereid, hij kan nog zo poeslief zijn, het kan ALTIJD.

Het heeft me achteraf wel 2 dagen gekost om hem weer langs een weide met andere paarden te krijgen, meneer ging er plots liever langs met een grote boog er omheen :+ Intussen is dat ook weer opgelost en is hij weer m'n trouwe lammetje.

Inderdaad ze kunnen altijd braaf zijn, maar er kan een moment komen.........
En daar moet je alert op zijn........
Je kan niet denken oh dat doet die van mij niet.

En daarna zeker zeggen.....Dat doet hij anders nooit.

200 % gefocust zijn....

Cassidy

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:13

En als je met 40 graden koorts in je lijf naar je paarden toegaat omdat ze toch gedaan moeten worden, dan ben je echt niet meer 200% gefocussed.

Ik zou het niet kunnen hoor, voortdurend op scherp te staan als ik bij mijn paarden ben....

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:13

cassidy:

ik blijf erbij.. opvoeding en concequentie

en het is niet dat ik alleen met die van mij ervaring heb.
heb op genoeg stallen gewerkt waardoor ik kan zeggen dat je concequent moet blijven!
en er is altijd voer waar een paard niet zo 'wild' van word.. dus jeh!!

zoals ze zeggen dat de meeste paarden op haver, pittiger worden
ik kan die van mij kilo's geven en nog staat hij niet te springen..
als dat wel zo was, gaf ik hem gewoon geen haver meer
ook dat heeft met opvoeding te maken.
en weet wat je je dier te eten geeft!

er zijn dr wel meer die er zo over denken als ik .. dus jeh !!

je zegt toch ook niet tegen je vriend ( als je al een vriend hebt ) eej, lusiter ik wil niet het risico lopen dat jij iemand anders zwanger maakt
of dat je je hormonen op een ander uitoefent,, ik wil dat je het zaakje weg haalt..
dan weet ik tenminste dat ik niet bang hoeft te zijn, dat ik je niet aan kan

hahah laat me niet lache meid

en btw.. dan moet je LAND zoeken.. nederland is GROOT genoeg.. en heeft weide genoeg..
je moet er alleen wat voor doen.. wat de meeste mensen niet doen
ik heb mijn ponys een half uur van me vandaan staan.. met de auto..
dus zoek en je zult vinden

Keona:

precies.. ook een HENGST zal zijn beweging moeten hebben.. buiten
maar de meeste worden opgesloten en komen er hooguit 2 uurtjes uit..

Varekaj:

en dat is concequent zijn !!! en je moet durven een paard aan te pakken
maar de meeste durven het niet

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:16

bello2005 schreef:
cassidy:

ik blijf erbij.. opvoeding en concequentie

en het is niet dat ik alleen met die van mij ervaring heb.
heb op genoeg stallen gewerkt waardoor ik kan zeggen dat je concequent moet blijven!
en er is altijd voer waar een paard niet zo 'wild' van word.. dus jeh!!

zoals ze zeggen dat de meeste paarden op haver, pittiger worden
ik kan die van mij kilo's geven en nog staat hij niet te springen..
als dat wel zo was, gaf ik hem gewoon geen haver meer
ook dat heeft met opvoeding te maken.
en weet wat je je dier te eten geeft!

er zijn dr wel meer die er zo over denken als ik .. dus jeh !!

je zegt toch ook niet tegen je vriend ( als je al een vriend hebt ) eej, lusiter ik wil niet het risico lopen dat jij iemand anders zwanger maakt
of dat je je hormonen op een ander uitoefent,, ik wil dat je het zaakje weg haalt..
dan weet ik tenminste dat ik niet bang hoeft te zijn, dat ik je niet aan kan

hahah laat me niet lache meid

en btw.. dan moet je LAND zoeken.. nederland is GROOT genoeg.. en heeft weide genoeg..
je moet er alleen wat voor doen.. wat de meeste mensen niet doen
ik heb mijn ponys een half uur van me vandaan staan.. met de auto..
dus zoek en je zult vinden

Keona:

precies.. ook een HENGST zal zijn beweging moeten hebben.. buiten
maar de meeste worden opgesloten en komen er hooguit 2 uurtjes uit..

Varekaj:

en dat is concequent zijn !!! en je moet durven een paard aan te pakken
maar de meeste durven het niet

Dus bij dat laatste zijn de mensen al helemaal niet geschikt voor een hengst :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:17

Het is ook niet omdat een paard bij jou iets niet doet, dat hij het ook niet bij een ander achterwege zal laten!

Mijn knolletjes gedragen zich, omdat ze weten dat ik er echt niet voor terugdeins om fiks uit m'n sloffen te schieten als ze te ver gaan. Moet ook wel omdat de hengst nuja hengst is, en de merrie, tjah, die bolddozert je anders zo omver. Eerlijk gezegd is zij gevaarlijker als je er niet mee omkan dan de hengst. Bij de hengst zie je het aankomen, bij haar absoluut niet. Hij laat zich makkelijk corrigeren, zij gaat er gewoon vaak nog eens dwars tegenin alvorens ze toegeeft.

Ik weet dat, ik hou er altijd rekening mee maar als iemand anders met mijn paarden moet werken dan krijgen ze een hele waslijst mee én ik EIS dan ook dat ze ze even consequent op hun plek zetten als ze wat uithalen. Doen ze dit niet of komen ze aandraven met smoesjes "och kan geen kwaad, is niet zo erg er is niks gebeurd" nou dan krijgen die mijn paarden niet meer in handen.

Cassidy

Paarden zijn duur. Ik heb mijn paarden voor mijn plezier, en wil daar wel dagelijks naartoe. Ik woon nu eenmaal in een omgeving waar het niet mogelijk is om paarden 24/7 het hele jaar door op het land te laten staan. Ik probeer ze het zo veel mogelijk naar hun zin te maken, maar helaas, ik ga concessie doen en dat betekend dat mijn paarden in de zomer op het land mogen, en in de winter binnen. Met deken op. En btw. ik heb merries.

Een paard bewust tam houden door met voer te rommelen of hem minder te geven dan hij nodig heeft, vind ik not done. Ja ook een hengst kun je zo kort in het voer houden dat hij geen spaties maakt, maar is dat paardwaardig?

bello2005

cassidy:

dan moet je of uberhaupt niet aan dieren beginnen of iemand zoeken die ze voor je verzorgd
ieder dier heeft zo zn dagje..
of dat nou een paard/pony, hond, kat, konijn of wat dan ook is..
concequent blijven, sterk blijven.. dat is wat je moet doen..
en dan kan je ieder dier in zn waarde laten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:19

Varekaj schreef:
Het is ook niet omdat een paard bij jou iets niet doet, dat hij het ook niet bij een ander achterwege zal laten!

.

En daar gaat het mij nu om. Wat hij bij de eigenaar niet flikt, kan hij bij een ander, die ermee omgaat, weer wel proberen.
Dus als jij de enige bent die met een paard omgaat, en de grenzen duidelijk zijn, zal een hengst ze altijd uitproberen, maar als dat op tijd de kop in wordt gedrukt is dat goed.
Het probleem komt als er meerdere mensen met een hengst omgaan, die niet allemaal dezelfde regels hanteren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:19

Cassidy schreef:
En als je met 40 graden koorts in je lijf naar je paarden toegaat omdat ze toch gedaan moeten worden, dan ben je echt niet meer 200% gefocussed.

Ik zou het niet kunnen hoor, voortdurend op scherp te staan als ik bij mijn paarden ben....

Als ik niet lekker ben of niet scherp, zal ik zoiezo niet op me paard gaan rijden.
En al helemaal niet op me hengst.Dat is een stukje verantwoording naar je medestalgenoten toe.

Gelukkig komt die van mij min 3 uurtjes in de ochtend er uit. paddock of wei.
En gaat hij s avonds aan het werk of de stapmolen.
En soms gooi ik hem daarna nog eens los.
Heb er toch nog een te doen :)

Cassidy

Re: een hengst castreren of hengst laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:21

@Barcelano, meelopen aan de hand is al werk :D
Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om met 40 graden koorts te paard te stappen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:22

bello2005 schreef:
en dan kan je ieder dier in zn waarde laten

Is een paard kort in het voer houden paardwaardig in jouw ogen?

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:23

cassidy:

mij hoor je niet zeggen dat je je paard minder moet geven
maar je kunt wel voer uitkiezen wat hem/haar niet zo hitsig maakt!
en over duur,, ik heb goed gezocht.. en heb een weide waar ik zeer goedkoop sta..
je zult er iets voor moeten doen, om je paard 24/7 265 dagen in het jaar buiten te kunnen laten lopen
het komt echt niet op je afgestormd

varekaj:

je moet weten aan wie je je paard kunt toevertrouwen..
als je je paard maar aan 'iedereen' toevertrouwd dan kun je het op 1 hand uitrekenen dat het ooit eens fout gaat

Barcelano:
iemand die niet sterk in de schoenen staat en niet concequent genoeg kan zijn
moet zich gewoon geen hengst kopen
maar zowiezo uberhaupt geen dier.. ieder dier moet opgevoed worden
of dat nou een hengst of merrie is !

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:24

Cassidy schreef:
Varekaj schreef:

.

En daar gaat het mij nu om. Wat hij bij de eigenaar niet flikt, kan hij bij een ander, die ermee omgaat, weer wel proberen.
Dus als jij de enige bent die met een paard omgaat, en de grenzen duidelijk zijn, zal een hengst ze altijd uitproberen, maar als dat op tijd de kop in wordt gedrukt is dat goed.
Het probleem komt als er meerdere mensen met een hengst omgaan, die niet allemaal dezelfde regels hanteren.

Ik ging op vakantie zoals sommigen al hebben gelezen was me vorige arabisch volbloed GGK maar erg braaf.
IK dacht dat een vrouwtje hem wel zou kunnen doen, hij was toch zo braaf.
Nou na een paar dagen heeft me instructeur het overgenomen.
Meneer deed alles wat hij bij mij niet flikte bij die mevrouw,ze gaf hem 1 vinger en hij heeft de rest gepakt :+

Dus je moet ook zeker weten dat je mensen om je heen hebt die het over kunnen nemen.
ik heb gelukkig mijn instructeur en diens vrouw...

caat_eve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:25

Pashon schreef:
heb een beetje globaal overheen gelezen.

Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel hengsten rondlopen die niks doen met hun kwakje.
Klinkt natuurlijk allemaal erg stoer "ik heb een hengst" maar eigenlijk is het voor een gros gewoon zielig. Arme beesten worden gefrustreerd in het dekseizoen want of heb dier nou gedekt heeft of niet de hormonen komen gewoon en het dier mag niks. Ze kunnen niet met soortgenoten naar buiten als ze wat ouder zijn en dus heeft het dier een zielig bestaan van op stal staan als je pensionstal al hengsten aanneemt en afentoe een uurtje alleen dollen buiten, want het is stoer als mijn baasje een hengst heeft.

Snap het echt niet dat als een dier niet goedgekeurd word de ballen er niet af gaan, wie help je ermee door hem hengst te laten?
Hij ontsnapt een keertje en jahoor, weer een veulen erbij voor het hulpstamboek. Of leuk, lekker met je hengst die "boerenknol" gaan dekken de merriehouder heeft het er niet voor over om een dure ggk hengst erop te zetten en wil toch graag een veulentje, nou dan voldoet die hengst van de hoek toch ook? Nee sorry snap er echt niks van.

Ik vind dit wel kort door de bocht hoor! Niet alle hengsten zijn ongelukkig met hun bestaan. Hengsten kunnen ook rustig buiten staan ookal staan ze niet samen met een ander paard in de wei. Wanneer een hengst zijn energie kwijt kan hoeven er niet persee problemen te komen. Zeker als de hengst nog nooit gedekt heeft, die weet ook niet wat hij mist.
En als een hengst goed hanteerbaar is, wat is dat het probleem om het dier hengst te laten?

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:26

Cassidy schreef:
@Barcelano, meelopen aan de hand is al werk :D
Ik zou het ook niet in mijn hoofd halen om met 40 graden koorts te paard te stappen...

:D Is ook een afrader.
Ik deed het bij me vorige hengst wel toen ik op een andere stal stond dan me instructeur.
Ik vetrouw niet snel iemand anders met mijn paarden :o
Gelukkig was me pa er bij.
Maar je bent gewoon te traag in je reactie, ja in je hoofd denk je dat je snel bent :+

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:27

caat eve:

ben het helemaal met je eens!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:27

bello2005 schreef:
cassidy:

mij hoor je niet zeggen dat je je paard minder moet geven
maar je kunt wel voer uitkiezen wat hem/haar niet zo hitsig maakt!

En hoe beslis jij welk voer een paard nodig heeft om optimaal in de topsport te kunnen functioneren en daarbij succesvol te blijven, zonder dat je hem tekort doet?
Weet je, ik krijg de indruk dat jou referentiekader afwijkt van dat van mij. Een sober gehouden pony die hele dagen op het land staat, en een sportpaard op Grand Prix niveau, zijn niet te vergelijken.

En begin nu niet te bazelen dat ik land moet gaan zoeken voor mijn paarden, want ik kijk verder dan mijn eigen paarden en zie het complete plaatje. Doe jij duidelijk niet.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:28

caat_eve schreef:
Pashon schreef:
heb een beetje globaal overheen gelezen.

Ik vind het belachelijk dat er nog zoveel hengsten rondlopen die niks doen met hun kwakje.
Klinkt natuurlijk allemaal erg stoer "ik heb een hengst" maar eigenlijk is het voor een gros gewoon zielig. Arme beesten worden gefrustreerd in het dekseizoen want of heb dier nou gedekt heeft of niet de hormonen komen gewoon en het dier mag niks. Ze kunnen niet met soortgenoten naar buiten als ze wat ouder zijn en dus heeft het dier een zielig bestaan van op stal staan als je pensionstal al hengsten aanneemt en afentoe een uurtje alleen dollen buiten, want het is stoer als mijn baasje een hengst heeft.

Snap het echt niet dat als een dier niet goedgekeurd word de ballen er niet af gaan, wie help je ermee door hem hengst te laten?
Hij ontsnapt een keertje en jahoor, weer een veulen erbij voor het hulpstamboek. Of leuk, lekker met je hengst die "boerenknol" gaan dekken de merriehouder heeft het er niet voor over om een dure ggk hengst erop te zetten en wil toch graag een veulentje, nou dan voldoet die hengst van de hoek toch ook? Nee sorry snap er echt niks van.

Ik vind dit wel kort door de bocht hoor! Niet alle hengsten zijn ongelukkig met hun bestaan. Hengsten kunnen ook rustig buiten staan ookal staan ze niet samen met een ander paard in de wei. Wanneer een hengst zijn energie kwijt kan hoeven er niet persee problemen te komen. Zeker als de hengst nog nooit gedekt heeft, die weet ook niet wat hij mist.
En als een hengst goed hanteerbaar is, wat is dat het probleem om het dier hengst te laten?

Ze hoeven niet te dekken, het is de natuur die de overhand gaat spelen.
En hengsten die niet gedekt hebben weten vaak echt wel wat ze met hun 5e been moeten doen...
dat is ingeprogameerd.

En zolang je dat niet in je oren wil/kan knopen ben je niet verantwoordelijk bezig

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

Indien een fokdoel beoogt wordt (en dus ook een waardevol paard is met goede papieren etc) kun je hem hengst laten, maar als gebruikspaard die je niet wilt laten dekken en ook niet interessant is in fokwaarde lekker ruinen. Je hebt dan toch veel meer vrijheid wat betreft buiten zijn met andere paarden etc.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 13:29

Barcelano schreef:
Ze hoeven niet te dekken, het is de natuur die de overhand gaat spelen.
En hengsten die niet gedekt hebben weten vaak echt wel wat ze met hun 5e been moeten doen...
dat is ingeprogameerd.

En zolang je dat niet in je oren wil/kan knopen ben je niet verantwoordelijk bezig

Exactly my point, amen to that!