Is een paard dat 24/7 op het land staat zonder extra beweging in de vorm van rijden mishandeling? Jongens, kom op zeg, waar gaan we naartoe.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kschulte schreef:Ik vind 24/7 buiten niet slecht, en niet bereden worden ook niet slecht.
Ik vind het pas mishandeling als er nooit meer naar omgekeken wordt, dus niemand die kijkt of paard al naar de hoefsmid moet en dus echt verwaarloosd wordt.
Dani_ schreef:mika11 schreef:Maar een paard dat 24 in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt, mist wel actie, spanning en uitdaging.
Dan kun je zeggen dat een paard dat niet nodig heeft, maar daar heeft hij juist wel behoefte aan.
Dat zijn behoeftes van een paard die hij van nature heeft maar in een stukje weiland kan hij dat niet kwijt.
'In het wild' hebben paarden wel actie, spanning en uitdaging. Daar hebben ze de mens dan ook niet voor nodig.
Speaker ophangen waar zo nu en dan leeuwengebrul uitkomt
mika11 schreef:Daarbij ken ik trouwens ook wel wat 'grasmaaiertjes' in de buurt hier.
Ik vind het futloze, levenloze pony's.
De ene keer staan ze in dit weiland, de andere keer in een ander stuk.
Dat is de enige afwisseling in hun leven. Worden verder goed verzorgd maar wordt verder niks mee gedaan.
Ik zie ze niet anders dan of wat aan het gras knabbelen of ze staan met hun hoofd naar beneden te slapen.
Geen enkele uitdaging of iets in hun leven.
Dat heeft totaal niks met natuurlijk gedrag te maken.
mika11 schreef:Daarbij ken ik trouwens ook wel wat 'grasmaaiertjes' in de buurt hier.
Dat is de enige afwisseling in hun leven. Worden verder goed verzorgd maar wordt verder niks mee gedaan.
Ik zie ze niet anders dan of wat aan het gras knabbelen of ze staan met hun hoofd naar beneden te slapen.
Sancha schreef:mika11 schreef:Daarbij ken ik trouwens ook wel wat 'grasmaaiertjes' in de buurt hier.
Dat is zo dicht mogelijk bij natuurlijk gedrag als maar kan. Of denk je dat paarden in het wild ook trainen, balkjes lopen, en eens lekker wat zijgangen en galopswissels gaan oefenen?
tjoppie schreef:ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.