Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:45

WTF?!

Is een paard dat 24/7 op het land staat zonder extra beweging in de vorm van rijden mishandeling? Jongens, kom op zeg, waar gaan we naartoe. :')

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:45

Ik vind 24/7 buiten niet slecht, en niet bereden worden ook niet slecht.
Ik vind het pas mishandeling als er nooit meer naar omgekeken wordt, dus niemand die kijkt of paard al naar de hoefsmid moet en dus echt verwaarloosd wordt.

Jooon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:46

kschulte schreef:
Ik vind 24/7 buiten niet slecht, en niet bereden worden ook niet slecht.
Ik vind het pas mishandeling als er nooit meer naar omgekeken wordt, dus niemand die kijkt of paard al naar de hoefsmid moet en dus echt verwaarloosd wordt.

Mee eens.

Mijn pony stond vanaf haar 31e 24/7 in de wei met af en toe poetsbeurten, maar ze vond het heeerlijk in de wei.

JWSIDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:48

Zelf vind ik dit zeker geen verwaarlozing.
Ik denk dat een paard zelf niet anders wil! /3 :j

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 16:30

Dani_ schreef:
mika11 schreef:
Maar een paard dat 24 in de wei staat en waar verder niks mee gedaan wordt, mist wel actie, spanning en uitdaging.
Dan kun je zeggen dat een paard dat niet nodig heeft, maar daar heeft hij juist wel behoefte aan.
Dat zijn behoeftes van een paard die hij van nature heeft maar in een stukje weiland kan hij dat niet kwijt.

'In het wild' hebben paarden wel actie, spanning en uitdaging. Daar hebben ze de mens dan ook niet voor nodig.

Speaker ophangen waar zo nu en dan leeuwengebrul uitkomt :')

:') Ja zoiets eigenlijk.
Ik bedoelde ook dat een paard die zelf moet overleven, wordt gestimuleerd om zelf dingen te ontdekken.
Water zoeken, eten zoeken, zijn kudde waar hij bij hoort, opletten op gevaar. Veel lopen en andere plekken opzoeken.
Ze zijn wakker en alert omdat hun leven er vanaf hangt.

In het weiland is inderdaad alles al aanwezig wat ze nodig hebben dus ze hoeven zich niet meer in te spannen.
Dus de prikkel om initiatief te nemen, zintuigen gebruiken, wordt veel minder gebruikt.

Daarom dacht ik, door met ze bezig te zijn, wandelen, bosritten etc dat je de paarden toch meer stimuleert om hun hersenen en zintuigen te gebruiken. Volgens mij houd je dan een wakkerder en (geestelijk) fitter paard.
Toevallig las ik laatst nog dat je de linker hersenhelft van het paard stimuleert door het zelf dingen te laten ontdekken en te leren.
Bijvoorbeeld dat een stuk zeil niet eng is, dat een tak in het bos geen monster is, door water laten lopen en het paard zelf laten ontdekken of het diep is of niet etc. etc.

mika11

Re: Een paard dat 24/7 in de wei staat en niet gereden wordt ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:59

Daarbij ken ik trouwens ook wel wat 'grasmaaiertjes' in de buurt hier.
Ik vind het futloze, levenloze pony's.
De ene keer staan ze in dit weiland, de andere keer in een ander stuk.
Dat is de enige afwisseling in hun leven. Worden verder goed verzorgd maar wordt verder niks mee gedaan.
Ik zie ze niet anders dan of wat aan het gras knabbelen of ze staan met hun hoofd naar beneden te slapen.
Geen enkele uitdaging of iets in hun leven.
Dat heeft totaal niks met natuurlijk gedrag te maken.

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:17

van oorsprong staan paarden toch ook 24/7 in de wei zonder dat ze gereden worden :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:21

Van oorsprong staan paarden helemaal niet in de wei, maar leven in een afwisselend gebied.
Waar ze al hun zintuigen moeten gebruiken om te overleven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:32

Als er verder helemaal niet naar omgekeken wordt vind ik het wel een vorm van verwaarlozing.

Als je er elke dag heen gaat en hem wat vitaminekorrels geeft ivm dat een gras niet alles bevat aan vitaminen en mineralen, zijn hoeven uitkrabt en ermee naar de poetsplaats gaat om hem lekker te rossen en alles te controleren of alles goed is/ aandacht geeft, ervoor te zorgen dat ie niet te dik wordt en water en gras controleert, poep van het land halen, en er zijn weidegenoten nou dan heeft deze paarden wel een gouden leven hoor, want ze zijn nooooit bij het hek om op iemand te wachten of omdat ie iets te kort komt of het zat is. Zo leven mijn paard en zijn weigenoten nu, ik heb besloten hem deze zomer lekker helemaal te laten genieten en dat kan en mag best, want hij is afgekeurd bij de vorige eigenaar voor de sport ivm blijvende kreupelheid in draf. Dus ik hoef niet perse te rijden en alles met hem, hij mag lekker genieten, want ik weet niet hoe lang hij pijnvrij blijft, dat kan paar jaar goed gaan maar ook ineens afgelopen zijn.

Was het een paard geweest wat 100% goed is dan kwamen daar ook dagelijkse buitenritten bij, hier kan ik heerlijk buiten rijden zo voor het erf kan je zo uren buitenrijden (ruiterpadden en of paardvriendelijk gebied), dat doe ik wel weer als hij per 1 okt weer op de stallen staan met overdag paddock. Gewoon rustig opbouwen en voor zolang hij t leuk vind.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:37

Ja paarden die 24/7 op stal staan, en elke dag worden getraind en soms een uurtje in de spannende stapmolen mogen hebben het zeker een stuk beter! *\o/*

:roll: :roll:

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:41

Sodeletuut, dat is weer het andere uiterste :)

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 20:42

Ik doe vrij veel met die van mij maar wanneer ik er niet ben staat hij: 24/7 buiten tussen soortgenootjes te mutsen/slapen en constant aan gras te knabbelen en een metertje op te schuiven om weer datzelfde te doen. Dat doen paarden van nature nu eenmaal het liefst als ze niet op de vlucht slaan voor de bergleeuw :o . Daar vind ik niets zieligs aan. Heerlijk zelfs! 24/7 buiten laten of met pensioen laten is iets heel anders dan verwaarlozing natuurlijk.

Men zegt dat paarden van oorsprong niet op een wei staan. Klopt, maar al helemaal niet in een box. Dus 24/7 buiten met weinig aandacht vind ik zelf nog altijd beter dan op box met elke dag aandacht. :D

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:19

mika11 schreef:
Dat is de enige afwisseling in hun leven. Worden verder goed verzorgd maar wordt verder niks mee gedaan.
Ik zie ze niet anders dan of wat aan het gras knabbelen of ze staan met hun hoofd naar beneden te slapen.

Volgens mij hebben die een prima leven hoor, die zitten echt niet te wachten tot er een leeuw achter ze aan gaat rennen die ze op wil vreten ;)

Alle dieren die wij houden leven een onnatuurlijk bestaan gewoonweg omdat de ruimte er niet is om zo te leven. Natuurgebieden worden doorsneden door snelwegen, natuurlijke vijanden worden door mensen bejaagd etc.
Ik denk dat paarden het prima vinden om de hele dag te slenteren, te eten en sociaal contact te hebben.

Als ze een flinke weide hebben met veel gras/kruiden en soortgenoten dan zijn ze over het algemeen heel tevreden hoor. Mijn paarden moet ik altijd ergens achter uit het land vissen, die staan nooit te brullen voor het draadje dat ze er zo graag uit willen.....het geluk van een paard hangt niet af van het feit of hij wel of niet bereden wordt...

NNaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:38

Nee hoor.
Als een paard 24/7 buiten staat zonder training is dat natuurlijk nog geen mishandeling/verwaarlozing. mits het paard bijgevoerd wordt als het land kaal is en het paard de verder verzorging krijg die het nodig heeft.
dan is er toch niks mis mee?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:24

mika11 schreef:

Dat is zo dicht mogelijk bij natuurlijk gedrag als maar kan. Of denk je dat paarden in het wild ook trainen, balkjes lopen, en eens lekker wat zijgangen en galopswissels gaan oefenen? :')

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 22:56

En paard is een PROOIdier, die zit echt niet te wachten op uitdaging. Een paard is gebaat bij comfort (daarmee bedoel ik vooral geestelijke comfort) en niet hoeven waken en vluchten voor zijn leven.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:03

Sancha schreef:
mika11 schreef:

Dat is zo dicht mogelijk bij natuurlijk gedrag als maar kan. Of denk je dat paarden in het wild ook trainen, balkjes lopen, en eens lekker wat zijgangen en galopswissels gaan oefenen? :')

Ja inderdaad, maar dan zonder ruiter. :)
Doordat ze allerlei soorten terreinen doorkruisen.
De meeste paarden zijn nieuwsgierig van aard en vinden het leuk om aan vreemde dingen te ruiken en zo.
Een paard moet geestelijk toch ook fit blijven.
Dit gebeurt inderdaad ook niet door altijd in de binnenbak dressuur te rijden.
Ik heb het niet speciaal over rijden. Maar geef ze desnoods af en toe wat nieuwe objecten in de wei zodat ze geïnteresseerd blijven in hun omgeving. Met ze wandelen, zulke dingen.
Dit gaat dan over de 'grasmaaiertjes' die hun leven slijten op een weitje.
Als paarden in een kudde leven op een groot, afwisselend terrein heeft het inderdaad geen mens nodig.
Maar op een stukje weiland waar 2 pony's jarenlang lopen, zonder aandacht van de mens. Ik denk dat zulke pony's wel wat tekort komen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:09

Grasmaaiers in een kudde zijn perfect geestelijk fit! Een paard heeft geen mens nodig om gelukkig te zijn.

Sorry om je uit deze droom te helpen ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:11

Ja, dat weet ik.
Maar een weitje met 2 pony's noem ik geen kudde.
Ik denk dat een gedomesticeerd paard wel de mens nodig heeft.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:11

ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:12

Nee, geen verwaarlozing. Mits ze met meer op de wei staan. Er zijn zelfs pensionvoorzieningen die hierin voorzien. Dan zorgen ze zelfs dat een paard wat moet doen voor ie bij water of brokjes kan. Heel natuurlijk.

Als dit verwaarlozing is, moeten we heel wat wilde paardenreservaten opdoeken volgens mij... :')

En een gedomesticeerd paard heeft geen mens nodig. Dat blieven wij mensen maar te denken. Er is een heel goed boek over geschreven door iemand die veel doet met natuurlijke omgang met paarden. Shy boy heet het boek. De schrijver, tja wie was dat ook al weer... Monty nogwa, roberts? Da was um!

Angela_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:15

tjoppie schreef:
ik vind 24/7/365 buiten altijd mishandeling.
Paarden hebben het op warme zonnige zomerdagen prettiger op stal waar het koel is. Of met langdurige vorst en sneeuw is het ook prettiger voor ze op stal, al is het alleen maar voor de ondergrond. Ik vind het zowizo altijd mishandeling als een paard geen schuilgelegenheid heeft. Buiten prima, heel goed maar wel verantwoord richting het paard, en daar schort het nog al eens aan.

Mijn paard heeft een schuilstal en staat daar niet in. Wel vind ik het belangrijk dat hij die keuze heeft. Als je een paard 24/7 buiten zet hoeft dat niet alleen op gras of modder te zijn he :o . Wij hebben stukken zand, kiezel en bestrating erbij zodat ze kunnen kiezen op welke ondergrond ze staan. En paddocks/weides met zowel zon als schaduw. En dat paarden het prettiger vinden op stal met bepaalde temperaturen geloof ik niet meer. Heb je daar dan verwarming of airco? Anders maakt het qua temperatuur niet uit met een correct buitenverblijf. Als een paard kan schuilen bij extreme temperaturen kan dat natuurlijk, maar dat hoeft niet in een box of opgesloten in een stal naar mijn mening. Ik heb het beiden lange tijd gezien en ik zie gewoon gelukkigere en fijnere paarden als ze 24/7 buiten staan. Dat er een schuilstal/gelegenheid en zon en schaduw moet zijn is voor mij een must....
Laatst bijgewerkt door Angela_28 op 09-07-11 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:16

Ja, zo ken ik er ook 3. Tinkers... En ze kunnen in een schuilstal, die staat al jaren leeg! Ze staan zomer en winter op een hectare land met hun drietjes en in de winter worden ze flink bijgevoerd. Toen mijn pony daar vandaan kwam moest ie zelfs op dieet... _O- Aaah, wat zielig!

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:20

nou als dat zo is dan is mijn paard zwaar verwaarloosd en dood ongelukkig!
ze staat met een ander paard op een grote weide, gaat hooguit 4 keer per week mee voor een wandeling langs de weg.
veder krijgt ze in het land wel aandacht natuurlijk, maar rijden/longeren e.d. kan niet.

@ tjoppie,
waarom is dat zielig?
onze paarden hebben in de winter een grote padock en 2 boxen die gewoon open staan.
nou mooi niet dat ze erin staan, altijd buiten weer of geen weer. dat is toch echt eigen keus van het paard.
Laatst bijgewerkt door _Jordy_ op 09-07-11 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 23:20

Een schuilstal vindt ik ook zeker nodig. Als ik zie hoeveel "onze" paarden daar gebruik van maken zou ik dat never nooit niet meer willen missen voor mijn paard. En ze schuilen niet voor de hitte of de kou. Nee ze schuilen eigenlijk alleen voor de dazen.
Zelfs onze shetten die dan weer geen last hebben van dazen zijn regelmatig in de schuilstal te vinden wat ze er uitvreten mag joost weten want er ligt geen hooi ofzo.