Paard heeft kind gebeten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

my_precious

Re: Paard heeft kind gebeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:21

ik heb 2 kinderen van 2 en 6 jr en die weten heel goed dat ze niet bij paarden in de buurt mogen komen.
mijn 2 paarden waarvan 1 niet van kinderen houdt kunnen ze nooit poetsen of op de rug zitten of in de buurt komen is gewoon geen kinder paard, mijn andere jonge paard daarintegen is super braaf zal eerder tegen een muur omhoog springen dan tegen 1 van mijn kinderen, maar het is en blijft onvoorspelbaar een dier, net zoals een hond die je niet voor 100% kunt vertrouwen.
ze zeggen altijd: een ongeluk zit in een klein hoekje maar een klein kind tussen de paarden laten lopen hoort gewoon niet!!
en dat is mijn mening.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:22

mensen nou weet ts het wel
kunnen jullie niet beter wat tips geven waarmee je haar kan helpen die pony op een respectvolle manier met het kind om kan gaan/?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:22

Wat een moraalridders op bokt :r
Wat weet iedereen het toch weer goed en beter en TS zal binnenkort wel de kinderbescherming op haar dak krijgen :roll:

Mijn kleine gaat al sinds hij een jaar of 2 is mee tussen de paarden. Op de paddock en de wei. Tjonge wat een ramp :roll:

Als die haf van mij was geweest had ik hem nog wel harder aangepakt dan dat ts gedaan heeft. Zulke flauwekul hebben ze niet te doen, niet naar mij, mijn kids of wie dan ook.

Groot gelijk dat ts hier niet meer reageert. Schandalig zoals zij hier wordt veroordeeld! :(

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:23

chanel1985 gebeurd er bij jullie op de creche nooit iets ?

Air ,,, dat je de jongen niet meer zo alleen naast haar haf moet lopen , ben ik het mee eens , maar dan is het probleem toch niet opgelost , als er ooit eens een kind van een ander lang de paddock loopt kan het net zo goed fout gaan , ik denk dat de haf wel degelijk een beste optatter had mogen hebben.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:24

chanel1985 schreef:
annebe schreef:
Zoals gewoonlijk hier bij bokt, staan de beste stuurlui weer aan wal en 87% van de gereageerde geen kinderen. :Z

En omdat we geen eigen kinderen hebben mogen we geen mening hebben?

Ik heb geen kinderen, inderdaad maar heb wel studie's kinderzorg gevolgt en heb 4 jaar in een creche gewerkt, pas 2 tot 3 keer in de week op kindjes van 3 en 5 jaar, dus ik denkt dat ik ook wel ervaring heb.

Nou zeg, ik denk het ook! :')

Er is toch wel genoeg gezegd nu?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:25

tja, er worden mensen beschuldigt dat men pagina's lang alleen maar over hetzelfde zeuren, maar hoeveel pagina's zijn we nu al niet verder met alleen gezeur over dat andere teveel herhalen.
Zijn zij niet juist hetzelfde aan het doen?

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:25

Marloes_R schreef:
Mijn kleine gaat al sinds hij een jaar of 2 is mee tussen de paarden. Op de paddock en de wei. Tjonge wat een ramp :roll:

Misschien gaat dat bij jouw paarden, maar blijkbaar niet bij het paard van de TS.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:26

fuego3 schreef:
chanel1985 gebeurd er bij jullie op de creche nooit iets ?

Air ,,, dat je de jongen niet meer zo alleen naast haar haf moet lopen , ben ik het mee eens , maar dan is het probleem toch niet opgelost , als er ooit eens een kind van een ander lang de paddock loopt kan het net zo goed fout gaan , ik denk dat de haf wel degelijk een beste optatter had mogen hebben.

Tuurlijk, kinderen vallen, maar de omgeving was wel zo veilig mogelijk gemaakt, wat hier niet het geval was

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:26

zullen we vanaf nu alleen maar tips gaan geven dan allemaal?
of ts moet het topic willen sluiten!

Quetzal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:27

Ach als zelfs Clinton een 12-jarig kind in de hoek van de stal gegooid krijgt (die had een hoop grooms om zich heen!), dan lijkt mij dat de TS niets te verwijten valt.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:30

Adil schreef:
Marloes_R schreef:

Misschien gaat dat bij jouw paarden, maar blijkbaar niet bij het paard van de TS.

Dat kan dan zo zijn, maar is het dan werkelijk waar nodig om dat 5 pagina's lang te vertellen aan ts??
Iedereen maakt weleens een vergissing, of schat iets verkeerd in. Maar om iedemand dan zo af te maken :n

Misschien is ts haar kind gewend om altijd mee de paddock op te gaan. Begrijpelijk toch dat hij dat dan nu ook doet? Zijzelf staat te mesten, dus het kind is niet zonder toezicht. En dan bijt zo'n haf uit het niets.Daar zou ik ook van schrikken en pislink van worden.

Ik hoop dat het ventje niet bang wordt van paarden, dat zou zonde zijn. En dan onder toezicht samen verzorgen en langzaam aan elkaar laten wennen zou mijn oplossing denk ik zijn.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:31

Mijn tip: Hou je kind bij je paard weg, en wel hierom:

Citaat:
Tja, sommige paarden hebben een hekel aan kinderen...Nou ja, niet aan kinderen per se, maar ik merk heet duidelijk bij mijn merrie met kleine kinderen. Kleine kinderen zijn vaak wat drukker en maken vaak wat hectische, abrupte bewegingen. Hier reageert mijn merrie heel erg slecht op en dreigt ook vaak met bijten of doet dit ook, ook wanneer ouders hun kind op de arm hebben.

Er zijn veel paarden die niet tegen het gedrag kunnen wat ik even vergedrukt heb gezet, en hierop reageren ze chagerijnig.

Je kunt wel samen met je kind naar het paard gaan en bijv. ook letten om het lichaam van je kind, zijn lichaamstaal en hoe het paard hierop reageert. Op basis hiervan kun je dan gaan bepalen hoe je met je paard wil omgaan wanneer het om kinderen gaat.

Persoonlijk denk ik dat hier bar weinig te trainen valt...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:37

Adil schreef:
Voorkomen is beter dan genezen....!

Joyce2 schreef:
Nogmaals, ik verwijt TS niets, net wat fuego zegt, iedere ouder maakt fouten.

Je hebt fouten maken en fouten maken. Ik ken mensen die hun 2-jarige zoon hebben verloren door een klein "foutje". Hij kwam bij een merrie met veulen op de wei, de merrie heeft het jongetje dood getrapt...

Mijn vriend had ook dood kunnen zijn als ze niet snel genoeg in het ziekenhuis waren geweest toen hij die strip met pijnstillers had gegeten. Als mn vriend uit de boom was gevallen, had ie het waarschijnlijk ook niet overleefd. Als ik net even wat anders van die slee was gevallen, was ik er misschien ook een stuk ernstiger aantoe geweest. Als, als, als.... Een ongeluk zit in een klein hoekje en het is super erg dat dat kleine jongetje is omgekomen door die merrie, maar een ander had het misschien overleefd. Gelukkig heeft het zoontje van TS alleen een bloeduitstorting. Hoeveel mensen (en voornamelijk kids) zijn er wel niet door het oog van de naald gekropen? En dat was in het geval van TS geloof ik niet eens aan de orde.

Ik denk overigens dat bij een paard dat gevoelig is voor kleine kids, je gewoon moet wachten tot het kind oud genoeg is en voldoende overwicht heeft op het paard. Dat het kind zelf kan laten zien dat hij de baas is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:45

Op zich geloof ik dat hier de vraag was hoe ze het in de toekomst kan voorkomen, niet of dat ze wel of geen onverantwoordelijke moeder is...

Ik begeleid ponykampen in de zomer en kan nooit overal tegelijk zijn op een manege. En ik heb ook mijn hart enkele slagen over voelen slaan toen ik een klein meisje met een (gelukkig braaf oudje) de stal uit zag lopen omdat 'ze zei dat ze graag naar buiten wilde'. Ook al had ik honderd keer gezegd dat ze alleen de ponies mee naar buiten mochten nemen als er een monitor bij was.

Wat dus in elk geval mijn punt is is dat het kind wel zal snappen dat ie dit niet meer moet doen, maar dat het een beetje offtopic wordt. Denk ikzo.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:45

sillyhorse schreef:
Na 1 1/2 pagina gelezen te hebben ben ik maar gestopt. TS krijgt in de berichten die ik gelezen heb alleen maar verwijten dat ze haar kind niet bij het paard mag laten en dat ze niet goed oplet. Misschien zie ik het wel een beetje simpel hoor, maar een paard mag niet bijten. Nooit! Ik heb geen tips om een paard af te leren om te bijten. Maar ik reageer toch op dit topic want ik vind het erg dat iedereen (althans in de door mij gelezen berichten) het hier maar heel normaal lijkt te vinden en vindt dat het paard geen schuld treft.

Ja daar stond ik ook van te kijken, eerste paar pagina's staan vol met reacties om het voor het paard op te nemen. Mensen, dat paard kan het blijkbaar heel goed voor zichzelf opnemen, dat heeft ie wel bewezen! :D
Dat een paard van nature niet weet dat bijten niet mag begrijp ik, daarom is het ook aan de eigenaar om dit aan hem of haar duidelijk te maken. Een jong kind alleen bij een paard laten is inderdaad niet verstandig en kan allerlei gevolgen hebben. Paard zal naar mijn mening gereageerd hebben op evt. een onverwachte beweging van het kind of uit een rangorde issue. Om te zeggen dat het paard door deze actie meteen vals is en een enkeltje Nijkerk behoort te krijgen is lekker kort door de bocht, maar betekend vanaf nu wel opletten en aandacht besteden aan de opvoeding van je paard. Maar TS, volgens mij weet je dat zelf ook wel, wist je het eerst nog niet dan weet je het nu na al die pagina's lezen wel ;) Ik snap echt volkomen dat je zo geschrokken bent! Mijn eerste reactie was ook 'op stal zetten' geweest, puur om even een veilige afstand tussen je zoontje en je paard te creëren. Kindje gaat voor paardje hoor! (Logisch lijkt me?)
De tips die Rijerijerije geeft vind ik echt erg goed, zou daar zeker mee aan de slag gaan :j
Trek je maar niks aan van al het opvoedkundig advies, grootste gedeelte heeft zelf niet eens kinderen. Ik ook niet, voor ik daar een reactie over krijg, maar kan me volgens mij wel wat beter inleven in ;)
Hoe gaat het nu met je zoontje, nog erg geschrokken? Hoe is het de afgelopen paar dagen met je paard gegaan? Ben benieuwd!
Ik zou zeggen doe wat met de tips van al die mensen die gelukkig wel met verstand en gevoel kunnen reageren :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:51

Moderatoropmerking:
Erg jammer hoe men hier op elkaar reageert. Blijkbaar gunt de een de reactie van de ander niet. Wat betreft roepen om het topic te sluiten is ook niet de bedoeling, als je ergens niet tegen kunt of je iets niet respectvol vindt gaan druk dan gewoon even op de TeM knop. ;)
Graag een verzoek voor iedereen om, zodra je reageert, de TS van goede tips te voorzien. Op een eerlijke,vriendelijke en respectvolle manier!
De vervelende reacties heb ik overigens verwijderd. Deze komen niet ten goede in het topic.

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:54

Air schreef:
Paard heeft misschien wel een goede reden gehad om te bijten.

Kwam deze reactie nog een keer tegen. Ik snap best wat je bedoeld hoor, paard had misschien wel een goede reden om te bijten. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat deze dan een aai over z'n bol moet krijgen, "Je hebt volkomen gelijk hoor, ik had ook gebeten!" ?? Stel haar zoontje heeft dat paard beetje geplaagd terwijl mama even niet keek, aan z'n lip getrokken ofzo (ik noem maar wat!) Ook in dat geval mag het paard niet bijten, dat doet ie maar bij z'n soortgenoten. Dat ie dat nog moet leren, kan ik begrijpen. Dus in dit geval heel jammer (en een les voor de volgende keer) dat moeder de situatie niet geheel heeft gezien en ook niet kon ingrijpen op het juiste moment. Noem mij maar grof, maar bijten = klap voor z'n harses, of waar je 'm maar kunt raken op dat moment. Uiteraard niet na een halfuur, maar dat is logisch.
Als moeder ziet dat haar zoontje haar paard plaagt, ruige bewegingen maakt o.i.d. (nogmaals, stel ) verzint zij voor haar kind wel weer een gepaste manier om te "straffen". Maar paard moet gewoon ten alle tijde weten dat fysiek contact in die mate niet getolereerd wordt.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:56

Julia_14 schreef:
Air schreef:
Paard heeft misschien wel een goede reden gehad om te bijten.

Kwam deze reactie nog een keer tegen. Ik snap best wat je bedoeld hoor, paard had misschien wel een goede reden om te bijten. Maar dat wil toch nog niet zeggen dat deze dan een aai over z'n bol moet krijgen, "Je hebt volkomen gelijk hoor, ik had ook gebeten!" ?? Stel haar zoontje heeft dat paard beetje geplaagd terwijl mama even niet keek, aan z'n lip getrokken ofzo (ik noem maar wat!) Ook in dat geval mag het paard niet bijten, dat doet ie maar bij z'n soortgenoten. Dat ie dat nog moet leren, kan ik begrijpen. Dus in dit geval heel jammer (en een les voor de volgende keer) dat moeder de situatie niet geheel heeft gezien en ook niet kon ingrijpen op het juiste moment. Noem mij maar grof, maar bijten = klap voor z'n harses, of waar je 'm maar kunt raken op dat moment. Uiteraard niet na een halfuur, maar dat is logisch.
Als moeder ziet dat haar zoontje haar paard plaagt, ruige bewegingen maakt o.i.d. (nogmaals, stel ) verzint zij voor haar kind wel weer een gepaste manier om te "straffen". Maar paard moet gewoon ten alle tijde weten dat fysiek contact in die mate niet getolereerd wordt.

Dit vind ik op zich wel interessant, hoeveel moet een paard van ons mensen tolereren?

http://www.youtube.com/watch?v=ZHMiPYviPPQ
Onterecht? Mag niet?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 22:59

slaat ze hem ?
zo ja terecht

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:03

Tsja, ik vind het sneu om te zien hoor, dat dat paard het doet, maar ze is duidelijk lager in rang. Het paard vind haar vervelendm, hij waarschuwt al met lichaamstaal en toch gaat ze weer naar hem toe, hij zet haar op dr plek. Het is natuurlijk gedrag en als je dat niet wilt, zul je met het paard aan de slag moeten gaan om hem dat af te leren.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:06

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:07

Tja dit soort dingen vind ik altijd moeilijk, ik heb geen flauw idee wat de situatie daar was.

En kom op, ieder gezond mens weet wel waar de grens kan liggen. Als ik een kind heb dat stiekem achter mijn rug om een zweep pakt en daar mijn paard mee in elkaar zou raggen, gewoon voor de lol, is ie nog niet jarig. En als ik dan een paard heb dat er zelf al wat van heeft gezegd zeg ik misschien wel High Five ;)

Bij dat filmpje wat jij plaatst: Paard heeft kennelijk een zeer lage tolerantie, ook in dit geval niet slim van de verantwoordelijke om dat meisje daar zo haar gaan te laten gaan. En ja het is natuurlijk gedrag. Eigenaar had het paard blijkbaar beter moeten opvoeden. Maar als ik een paard had dat na 2 van die kietelklopjes al zo reageert...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 23:10

en dat zou ik dus volkomen onacceptabel gedrag (van het paard!) vinden, en eigenlijk in het eerste filmpje ook. Staat er los van dat kinderen niet zonder toezicht bij paarden zouden moeten zijn, een paard mag ook niet zomaar bijten (en het eerste filmpje vind ik - zonder verdere context - nog steeds zomaar). Bijten mag gewoon nooit, tenzij in uiterste provocatie.

Julia_14

Adil schreef:
Ja, ze geeft het paard een tik.

http://www.youtube.com/watch?v=PV7gWBfr ... re=related
Deze is een stuk linker.....

Ja sorry maar ook bij dit filmpje had dat paard van mij een linkse gehad (als het mijn paard was uiteraard, een vreemd paard ga ik niet staan opvoeden). Blijkbaar weer gebrek aan opvoeding, of gebrek aan een bordje bij het hek dat dit paard niet tegen een aai van een kind kan?

Julia_14

Lielle schreef:
en dat zou ik dus volkomen onacceptabel gedrag (van het paard!) vinden, en eigenlijk in het eerste filmpje ook. Staat er los van dat kinderen niet zonder toezicht bij paarden zouden moeten zijn, een paard mag ook niet zomaar bijten (en het eerste filmpje vind ik - zonder verdere context - nog steeds zomaar). Bijten mag gewoon nooit, tenzij in uiterste provocatie.

He he, dankje! :)