Paard inrijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:32

probabeest schreef:
Ik vind het logisch dat je een paard wat net onder het zadel is in z'n vooruit houd, dan je dan in sommige gevallen nogal duidelijk moet laten merken dat je daar staat met een zweep, so be it, paard is nog erg druk met zich zelf bezig dus merkt jou niet zo snel op, zodra hij in de voor uit stand zit ben je weer in beeld en is het meestal niet meer nodig.

Toch vindt ik dat vreemd dat dit wel toegestaan zou zijn maar als iemand een paard vooruit slaat of prikt als het allang onder het zadel is wordt dit niet goed gekeurd. Maar als een paard gewoon weg niet weet wat hem overkomt en blokkeert is het wel normaal?
Ik vindt dat een hele vreemde beredenering. Om een paard er dan maar door heen te "slaan".
En ja als je er als eigenaar nog een beetje bij staat te lachen ben je helemaal triest.

probabeest

Re: Paard inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:42

Wat doe jij dan als je paard gaat staan stuiteren?
Dan wil je hem toch in de voor uit hebben?
Tevens vind ik het idd wel vreemd om er met sporen op te gaan zitten hoor, vind wel dat een paard eerst normale beenhulpen moet kennen voordat er sporen aan te pas komen.
Maar daarom is een helper vanaf de grond juist ook zo fijn.
Jammer dat het filmpje niet meer te bekijken is, had nl niet echt het idee dat het paard nou heel erg hard geslagen werd.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:44

probabeest schreef:
Tevens vind ik het idd wel vreemd om er met sporen op te gaan zitten hoor, vind wel dat een paard eerst normale beenhulpen moet kennen voordat er sporen aan te pas komen.
Jammer dat het filmpje niet meer te bekijken is, had nl niet echt het idee dat het paard nou heel erg hard geslagen werd.....

Daar twijfel ik dus ook aan. Maar gezien niemand daar op reageerde. Maar ik vermoede dat de hulp op de grond voornamelijk toen het paard alleen met zadel op liep hij met de zweep constant op de onderbenen mikte bij het paard. Was mij niet helemaal duidelijk of hij echt raakte maar op sommige momenten leek dat wel degelijk zo en dat vindt ik dus echt te triest.

Daarbij overdonder je een paard zo dat hij volledig blokkeert dan is het echt niet normaal om er maar op te slaan. Of dat nu hard is of niet. Het hele paard snapt er geen donder van. Als je dat hier op bokt zet dat je je knol niet vooruit krijgt en je er dan maar op gaat slaan moet je eens kijken wat voor reacties je krijgt. Dan moet je er een prof bij halen blijkbaar doen die dat ook nog weleens.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 23:52

probabeest schreef:

Ik zorg er voor dat mijn paard alles zo gewend is, dat hij niet gaat stuiteren als ik er op stap.
Ik wil juist NIET lopen als ik op stap. Eerst rust in stilstand, dat vind ik het allerbelangrijkst.
Waarom wil iedereen toch altijd gelijk voorwaarts?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 01:26

sanne83 schreef:
@anneliesdj:
joh, ik zeg toch ook niet dat het veel voorkomt ;)
Voor mij persoonlijk is het niet meer dan logisch dat als je een paard gaat inrijden dat je dan binnen een aantal minuten door hebt hoe het paard in elkaar steekt. Als je dat niet kan, heb je er tijd genoeg voor tijdens de voorbereiding. Op het moment dat je er op gaat zitten, heb je het liefst zo min mogelijke verrassingen ;)

Ik denk verder dat het wel mee valt met het inschattingvermogen van Gert :+ Volgens mij heeft ie gewoon een uitermate goede zit, maar verder doet hij bij elk paard hetzelfde; blijven zitten en vooruit jagen.
Tsja, knap is het wel (het blijven zitten ;) ) en het kan ook nog eens een strategie zijn bij een bepaald soort paard, maar dat is toch echt een uitzondering. Als je zo'n paard hebt, dan is het helemaal belangrijk dat het paard een goede vooropleiding heeft gehad en al aan de hulpen staat. Dat is hier duidelijk niet het geval.

Als je dit een goede methode vind voor het merendeel van de paarden, heb je volgens mij nog niet helemaal begrepen wat leerprincipes zijn en hoe je die kunt toepassen.

Ik heb niet gezegd dat ik dit een goede manier vind voor het merendeel van de paarden, ik doe het zelf ook (heel) anders maar dat is hier de discussie niet toch?

Gert volgt over het algemeen dezelfde aanpak omdat hij blijkbaar ervaart dat dat goed werkt, als het allemaal paarden met trauma's zou opleveren zou hij niet zo 'beroemd' zijn toch?
Als je een beetje oplet bij diverse filmpjes merk je dat hij zeker wel feeling heeft, het is subtiel maar de aanpak zowel vanaf de grond als vanuit het zadel verschilt wel per paard.

Tigra_ schreef:
Toch vindt ik dat vreemd dat dit wel toegestaan zou zijn maar als iemand een paard vooruit slaat of prikt als het allang onder het zadel is wordt dit niet goed gekeurd. Maar als een paard gewoon weg niet weet wat hem overkomt en blokkeert is het wel normaal?
Ik vindt dat een hele vreemde beredenering. Om een paard er dan maar door heen te "slaan".

En wat denk je wat het gevaar is van een paard wat voor het eerst met zadel/ruiter op loopt en blokkeert?
Als een paard al langer goed gereden is bestaat dat gevaar niet meer.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 07:48

love_shyboy schreef:
Mijn bloed begin echt steeds harder te koken.

Dus als het nodig is mag je een paard kapot slaan, om hem maar zadelmak te krijgen?
En daarom mag je ook levensgevaarlijke situaties voor zowel ruiter als paard creeeren?

Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.
Je hoeft bij de mijne nieteens aan te komen met een zweep en erop willen stappen, want dan krijg je me toch ene paar rondes rodeo en slidings...

Stel je niet zo aan, Gert rijdt het kaliber paarden die wij Boktpenny's nog niet van stal durven halen. (En ja, mijn werk is zadelmak maken, dus ik zie echt wel wat langskomen!) Eigenlijk is Gert zijn methode juist heel simpel: zsm erop en naar voren houden zodat ze zo min mogelijk kunnen springen en steigeren en gelijk alle stress voorwaarts kunnen afreageren (want dat is natuurlijk: een paard moet kunnen rennen bij stress). Het vergt alleen een briljant ruiter met lijm aan zijn kont want hij moet er wel koste wat het kost opblijven. En dat doet hij!
De paarden die naar Gert gaan zijn niet de brave paarden die wij gewend zijn, een beetje hittepetitjes of een tank.. hij maakt de paarden zadelmak waar al 20 mensen het mee geprobeerd hebben op alle mogelijke manieren. Als ik er ooit een heb die niet wil dan gaat hij naar Gert en dan ga ik kijken en veel leren :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 07:56

Sodeletuut schreef:
Ik zorg er voor dat mijn paard alles zo gewend is, dat hij niet gaat stuiteren als ik er op stap.
Ik wil juist NIET lopen als ik op stap. Eerst rust in stilstand, dat vind ik het allerbelangrijkst.
Waarom wil iedereen toch altijd gelijk voorwaarts?

Omdat het voor een paard het meest natuurlijke en DUS prettige is om de stress er gelijk uit te kunnen lopen. Want dat doet een paard wat bang wordt: rennen! Daarnaast is het ook nog voor jezelf het meest veilige want hoe harder ze lopen, hoe minder leip ze rondspringen. Vergeet niet dat je op een ongeleid projectiel zit: geen rem, geen stuur en alleen gas van buitenaf.
Ik werk ook vanuit rust, ik stap ook pas op als ze bij elke voorgaande stap staan te gapen, maar zodra ik erop zit, is vooruit ook vooruit. Een paard wat je zadelmak maakt mag beslist niet leren steigeren en staken, dan ben je nl. al ver klaar, want je kunt hem zelf nog niet voorwaarts zetten.
Je kunt nooit zeggen wanneer een paard toch in een keer flipt, ik ben ooit stuurloos rondgevlogen met een bokkend paard waar ik voor de eerste keer op zat omdat er een vogeltje uit de heg schoot. Wil je hem op dat moment op de rem zetten dan krijg je pas paniek in de tent, laat hem maar lopen tot hij merkt dat er niks aan de hand is en er niks spannends gebeurt!

Quinc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 09:46

Ik kan het filmpje niet zien.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 10:54

Er zijn genoeg andere filmpjes van Gert op youtube te vinden :-)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:12

anneliesdj schreef:
Tigra_ schreef:

En wat denk je wat het gevaar is van een paard wat voor het eerst met zadel/ruiter op loopt en blokkeert?
Als een paard al langer goed gereden is bestaat dat gevaar niet meer.

Ik ga hier verder geen discussie over maken want er zit geen logica in. Maar goed dat is mijn mening.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:26

Bokt:
Rijfoto waarin spoor in paard prikt: REL
Rijfoto met sporen op net beleerd paard: REL
Combinatie van beide: MEGA REL

Maar is het geen bokker maar een bekent iemand: Goedgekeurd.

Vind ik toch best krom, als willekeurige bokker dit filmpje had geplaatst was iedereen gaan rellen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:30

Het is niet alleen een bekend iemand, het is iemand met goede resultaten met de meest moeilijke paarden. En nu zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst, maar wat iemand in het verleden heeft gepresteerd mag zeer zeker meewegen bij het beoordelen van een stukje film.

En over de prestaties van een willekeurige bokker zonder nawijsbare staat van dienst, ga ik idd mijn twijfels hebben.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 12:36

Alleen zou bij die bokker hoogstwaarschijnlijk niet meer naar de nawijsbare staat van dienst gekeken worden.
Of iniederegeval compleet niet meegenomen met het oordeel, want dat weet iedereen het toch ''beter''.

Verder vind ik het wel jammer dat we niet de achtergrond van het paard kennen, ik zie alleen al meteen in het hele begin van t filmpje angst.
http://www.youtube.com/watch?v=2AYG88HTZdo
dit is ook een paard dat (waarschijnlijk) voor het eerst een zadel op heeft.
En hier zie je geen spanning angst en t paard heeft al voorbereiding gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:07

Definieer "zadelmak maken"?
Voor mij is zadelmak maken niet alleen longeren met zadel.
Voor mij is zadelmak maken, de ruiter erop.
En dat zie ik in dat filmpje niet. En ongeacht hoe lang de weg is naar die eerste keer ruiter in het zadel, hoe voorzichtig je te werk gaat, ze kunnen ontploffen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 13:53

@Eva_D: Als er iemand op Bokt zou zitten van het kaliber van Gert dan is dat ook echt geen rel.

Ik vind het ook heel makkelijk en laf om hier via internet iemand af te zijken. Bel hem op en zeg dat je het beter kan, wel even met een filmpje op youtube zodat we het allemaal kunnen zien! :)

Koekje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:23

Hele topic gelezen (al is het de zoveelste over Gert) en ik wou reageren, maar Urielle verwoord het perfect op deze pagina! :j

Henkjan schreef:
@Eva_D: Als er iemand op Bokt zou zitten van het kaliber van Gert dan is dat ook echt geen rel.

Ik vind het ook heel makkelijk en laf om hier via internet iemand af te zijken. Bel hem op en zeg dat je het beter kan, wel even met een filmpje op youtube zodat we het allemaal kunnen zien! :)

Haha nou wie durft het aan? :))

M_INEKE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 14:49

De allereerste keer dat ik reageer op een topic. Heb er ook lang over getwijfeld, maar toch maar doen. Kijk eens even op youtube bij stal hof, het filmpje van Irene en Laiska. Als daar geen liefde en respect voor dieren uit blijkt, dan weet ik het ook niet meer. Wie heeft zijn "oude" pony er nog in die conditie bijlopen? En niet te vergeten met zo veel plezier. ik denk dat dit wel genoeg zegt over denk en handels wijze. Wat natuurlijk niet weg neemt dat ieder vrij is om er het hare/zijne van te denken. ;)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:32

WowAmigo schreef:
En dan doe je voorzichtig een zadeltje op en dan bokt ie minder hard? Neem aan dat het losse touw niet de bedoeling was, maar paard heeft geen bit in, dus kan niet zo heel veel gebeuren. Ik heb ook wel eens een longeerlijn los moeten laten *bloos*. Eerste keer zadel op is spannend, maakt niet uit hoe lang je erover doet. De ene wandelt er zo mee weg, de andere dus niet.

Over het zadel opleggen heb ik het niet.
Zoiezo is een touw wat rondslingert tussen een paard zijn benen gevaarlijk, met of zonder bit.

Dit is gewoon niet mijn manier van aanpak, iedereen zijn mening en die mogen we hier natuurlijk opschrijven.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:32

''Beter'' of ''op een andere manier'' zijn 2 verschillende dingen ;)

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:34

De video is niet meer te zien. Teveel negatief commentaar vrees ik...

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:40

Urielle schreef:
love_shyboy schreef:

Dus als het nodig is mag je een paard kapot slaan, om hem maar zadelmak te krijgen?
En daarom mag je ook levensgevaarlijke situaties voor zowel ruiter als paard creeeren?

Serieus als hij zó op mijn pony zou gaan zitten, zou hij er binnen 2 tellen naast liggen.
Je hoeft bij de mijne nieteens aan te komen met een zweep en erop willen stappen, want dan krijg je me toch ene paar rondes rodeo en slidings...

Stel je niet zo aan, Gert rijdt het kaliber paarden die wij Boktpenny's nog niet van stal durven halen. (En ja, mijn werk is zadelmak maken, dus ik zie echt wel wat langskomen!) Eigenlijk is Gert zijn methode juist heel simpel: zsm erop en naar voren houden zodat ze zo min mogelijk kunnen springen en steigeren en gelijk alle stress voorwaarts kunnen afreageren (want dat is natuurlijk: een paard moet kunnen rennen bij stress). Het vergt alleen een briljant ruiter met lijm aan zijn kont want hij moet er wel koste wat het kost opblijven. En dat doet hij!
De paarden die naar Gert gaan zijn niet de brave paarden die wij gewend zijn, een beetje hittepetitjes of een tank.. hij maakt de paarden zadelmak waar al 20 mensen het mee geprobeerd hebben op alle mogelijke manieren. Als ik er ooit een heb die niet wil dan gaat hij naar Gert en dan ga ik kijken en veel leren :j

Nou zal ik op dit moment, omdat dit niet mijn manier van aanpak is met een zweep erbij, ook wel een "penny" gevonden worden. Terwijl ik zelf ook al veel ervaring heb met jonge paarden, en dat kaliber paarden van stal durf te halen. Dit zijn gewoon meningen over de aanpak en dat zegt niks over het wel of niet durven van een persoon.

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 15:44

Miss_Caroo schreef:
Debbie_N schreef:
Nouzeg. Lijkt het ook nog of ze dit voor beroep doen. Schaf dan een longeercirkel aan, voorzichtig zadeltje erop en hoofdstelletje in en laat dan eerst ff lekker zonder een touw tussen de benen uitbokken.

Weer een paard verpest.

Goed gezegd!
Hij mag dan wel prof zijn, ik vind het schandalig.

Helemaal mee eens!

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:00

Urielle schreef:
love_shyboy schreef:

Me aanstellen? no way.

De meeste paarden die jullie dwars noemen, of niet willen, zijn in hun koppie nog niet volwassen en er niet klaar voor, maarja mensen hebben geen geduld mee, dus dan maar met wat gewelden lekkere sporen iemand erop zetten, die leert t em wel af! Zijn ze tenminste snel klaar om de sport in te gaan of om verkocht te worden!

Helaas is het geen goede basis voor het paard.

Waarom met sporen erop stappen, en het paard slaan, als je ook een paar maanden, misschien ene jaar zou kunnen opbouwen dat het uiteindelijk veel minder stressvol is?

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:37

Te triest voor woorden......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 16:40

love_shyboy schreef:
Waarom met sporen erop stappen, en het paard slaan, als je ook een paar maanden, misschien ene jaar zou kunnen opbouwen dat het uiteindelijk veel minder stressvol is?

Omdat niet iedere eigenaar blij is als hij veel geld neertelt om een paard professioneel te laten beleren en deze er dan een jaar mee bezig is.
Ik weet niet of je weet hoeveel dat kost, een paard professioneel zadelmak laten maken en verder door te laten rijden?
En je ontkomt echt niet aan een bepaald niveau van stress. Maakt niet uit hoe lang je er over doet.

En omdat jij een pony hebt waarvan je denkt dat hij nog niet klaar in zijn koppie was om ingereden te worden, betekend dat niet dat het bij de warmbloeden en volbloeden ook zo gaat. Dressuur en springtoppers zijn vaak vechters, en hebben niet altijd het meest meegaande character. En geven dat niet meegaande character helaas ook door.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 26-02-11 16:48, in het totaal 1 keer bewerkt