Paard slaan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 13:38

Ik doe het helemaal niet. Stem verheffen is al erg genoeg voor haar.

Ik zoek gewoon een oplossing voor het probleem.

_bloemetje_

Re: Paard slaan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:06

Paarden slaan..

Ik ben er helemaal niet voor hoor..

En een tikje.. Is dat nodig dan? Meestal liggen de fouten bij de ruiter en niet bij het paard.
Ik vind dat als je paard iets doet wat hij niet mag,
dat je eerst naar jezelf moet kijken of jij niet iets fout doet.
Maar blijft je paard iets vervelends doen en denk je dat het zou helpen als je een tikje geeft,
moet je het doen.
Maar werkt het niet?
Ga dan niet harder slaan, want dan maak je het vaak alleen maar erger.

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:35

@_bloemetje_: idd, slaan vind ik eigenlijk helemaal onnodig, zoek eerst het probleem op!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:40

jet99 schreef:
M_D_H schreef:
euhm, ten eerste wegen mijn ouders geen 480 kilo...
ten tweede, als ik me ouders zou bijten, schoppen of zou slaan weet ik zeker dat ik ook wel een paar klappen kan incasseren :')
en ten derde... als je de clickertraining bij een typje als die van mij aangeleerd krijgt... eet ik mijn cap op :') _O-

1 ja ik vind het inderdaad wel terecht als je een paard slaat die jou expres pijn doet dus als hij bijf. schopt of bijt ofzo maar als hij pijn heeft echt niet! Dus je moet eerst kijken naar het probleem.
2 clickertraining werkt bij bijna alle dieren! Het is een hele goede manier om je paard iets te leren!
Groetjes mij

sorry?
tegen de tijd dat jij hebt uit gevonden waarom het paard je bijt,schopt of plet oid...
heeft hij het gedrag al aangeleerd :n
en clickertraining werkt niet bij alle dieren :n
ik weet niet sie je dat heeft geleerd?
maar eht is onzin ;)
ja, voor sommige dieren kan het werken...
bij andere dieren niet...
als je die van bij b.v. met clickes gaat aanleren dat hij niet mag schoppen zal hij gewoon blijven schoppen :')

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:45

TinekeHorses schreef:
@_bloemetje_: idd, slaan vind ik eigenlijk helemaal onnodig, zoek eerst het probleem op!

je hebt slaan en slaan...
ik vind zonder reden slaan idd onnodig...
ik vind een paard afstraffen door middel van een tik/slag niet onnodig...
nogmaals, tegen de tijd dat jij alle opties voor de reden van bijten/slaan/pletten heb uitgevonden heeft je paard het negatieve gedrag al aangeleerd...
zowiezo, ook al heeft je paard pijn of wil hij je iets duidelijk maken, dan nog hoeft hij niet te bijten/schoppen/pletten...
dat zou je paard ook niet in de kudde doen bij paarden die hoger staan als jij ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:46

Millanka schreef:
M_D_H schreef:
ik vraag me af waarom je die vraag stelt als je met paarden werkt?
want dan zou je het onderscheid dus moeten kunnen maken ;)

maar goed ik ben het met nine1987 eens :))
ik vind dat er te snel en te vaak wordt geslagen en ik los het dan ook vaker op mt de stem dan met de hand...
maar soms kun je niet anders :n

een paard leert dat de stem gevaarlijk is omdat daarna een slag komt, dus die combinatie kan eigenlijk niet zonder elkaar. Een paard moet eerst de consequenties leren van het niet luisteren naar de stem voordat hij weet wat het betekend.

niet helemaal :))
bij de meeste wel, ik heb echter een paard wat heel erg sensibel is...
een beetje stemverheffing reageert hij al heel goed op :)

maar voor de rest heb je wel gelijk :))
maar, als je verder had gelezen dan alleen deze post, dan had je gelezen dat ik dat ook vertelde ;)

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:48

Mijn shetlander heeft duidelijke leiding nodig, omdat hij anders een loopje met mij neemt,
dat betekent echt niet dat hij om alles een tik krijgt, maar als hij tijdens het wandelen ineens gaat bokken is het een tik of duw tegen zn kont, zelfde als bijten & trappen.
Er zijn genoeg kleine kinderen die door zn wei moeten om dat daar achter andere pony's staan, ik wil het niet op mij geweten hebben dat hij heeft getrapt of wat dan ook.
Laatst stond ik hem te poetsen, en kwam er een klein kindje van 2 langs hem lopen en viel tegen zn kont, ik ben blij dat mn pony dan geleerd heeft dat hij niet mag trappen, maar gewoon een pasje naar voren zet.
Ik kijk natuurlijk wel uit, en heb het liever niet dat zulke dingen gebeuren, maarja het kan altijd!

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:51

Tsja... als ik erop zit moet die me toch echt laten zitten wil ik hem slaan. (bij steigeren een klap tussen te oren)
Als ik er naast sta...tsja, als ik een paard net heb of net mee omga of wat dan ook, dan gaat die eerst respect tonen voor Mij, oftewijl mij in een hoek drijven, proberen uit te halen met hoeven krabben, uithalen naar mij(ookal komt het doordat een ander paard hem bijt ofzo) bijten, over me heen lopen of wat dan ook. Dan betekend dat een klap(ernstige gevallen en schop) terug incl een brul. Ik denk dat bijna ieder paard na een klein maandje precies weet dat ik de baas ben en dat ze dus ten alle tijden voor Mij op moeten passen. Als er dan nog eens iets voorvalt hoef ik eigenlijk alleen nog maar een brul te geven of ze weten precies wat er gaande is. En ze zijn daarmee ook door iedereen mee te nemen of wat dan ook, ik kan er niet tegen dat een paard alleen naar mij luisterd. Nee hij moet voor de mens an sich respect hebben en oppassen. Dit heeft dus zeker als voordeel dat iedereen die met mijn paard aan de wandel of wat dan ook moet(staleigenaar die moet voeren buitenzetten enz) gewoon heb kan pakken en meeloopt wanneer nodig en stilstaat wanneer nodig.
Er zijn mensen in mijn omgeving geweest die dachten dat ik niet een liefdevolle band met een paard opbouwde(omdat ik dus echt streng optreed wanneer nodig, en niet aan snoepjes doe) maar puntje bij paaltje kan ik heerlijk genieten van een geweldig opgevoed paard en de ander word overlopen door een paard omdat die toevallig weet dat ze een snoepje bij zich heeft. Wie heeft dan een leukere band?

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:53

M_D_H schreef:
TinekeHorses schreef:

nogmaals, tegen de tijd dat jij alle opties voor de reden van bijten/slaan/pletten heb uitgevonden heeft je paard het negatieve gedrag al aangeleerd...
zowiezo, ook al heeft je paard pijn of wil hij je iets duidelijk maken, dan nog hoeft hij niet te bijten/schoppen/pletten...
dat zou je paard ook niet in de kudde doen bij paarden die hoger staan als jij ;)

Hier ben ik het echt mee eens!
Dat paard zou dat zeker niet in de kudde doen, en als die dat doet, krijgt die toch zeker weten een mep! En die mep van dat paard komt toch wel heeeeel wat harder aan dan een klap van een mens hoor!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 17:57

M_Vainqueur schreef:
M_D_H schreef:

Dat paard zou dat zeker niet in de kudde doen, en als die dat doet, krijgt die toch zeker weten een mep! En die mep van dat paard komt toch wel heeeeel wat harder aan dan een klap van een mens hoor!

mischien moet je beter gaan lezen :roll:

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:03

M_D_H schreef:
M_Vainqueur schreef:

mischien moet je beter gaan lezen :roll:

Ja zal ik doen. Ik had het eigenlijk meer over de laatste 2 zinnen.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:05

ik zeg precies hetzelfde als dat jij zegt?
dus snap niet waarom je denkt mij te moeten verbeteren :??

M_Vainqueur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:07

M_D_H schreef:
ik zeg precies hetzelfde als dat jij zegt?
dus snap niet waarom je denkt mij te moeten verbeteren :??

Sorry hoor, wist niet dat je kwaad werd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 18:11

ik ben niet boos, snap alleen het nut er niet van als ik precies hetzelfde zeg als jij :)

petitbrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 12:54

slaan i sdom en toont onmacht zioek hulp

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 13:16

*zucht*
slaan toont geen onmacht, tenzij je jezelf niet meer in de hand hebt... dan is het onmacht...
of de leiders van de kudde hebben ook last van onmacht :+
maar dat lijkt me toch niet :p

M_Vainqueur schreef:
M_D_H schreef:

even iets recht zetten :))
sorry, ik moet zelf beter gaan lezen :')
ik las, hier ben ik het echt niet mee eens :+
nogmaals sorry :)

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:29

M_D_H schreef:
jet99 schreef:
Ik vind het echt niet goed om paarden te slaan! Als jij niet luistert naar je ouders of Zo iets slaan ze jou toch ook niet! Ze Worden er alleen maar bang en onzeker van en dat is niet wat je wil! En als je paard vaak iets doet wat niet fijn is zoek het probleem dan soms heeft ie namelijk pijn maar als het iets is zoals ongeduldig zijn ofzo dan kun je dat afleren met clickertraining! Als je niet weet wat dat is zoek het dan op op google!
Groetjes jet

euhm, ten eerste wegen mijn ouders geen 480 kilo...
ten tweede, als ik me ouders zou bijten, schoppen of zou slaan weet ik zeker dat ik ook wel een paar klappen kan incasseren :')
en ten derde... als je de clickertraining bij een typje als die van mij aangeleerd krijgt... eet ik mijn cap op :') _O-

Die waar ik op rij gaat soms zomaar afwenden.
eerst krijgt ze een waarschuwing.
"HE" is meestal wel genoeg.
Als ze dan nog doorgaat, krijgt ze echt een tik hoor.
Maar dat weet ze gelukkig ook :D

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:30

petitbrie schreef:
slaan i sdom en toont onmacht zioek hulp

Van een tikje gaan ze echt niet dood hoor.
:')

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:32

_bloemetje_ schreef:
Ga dan niet harder slaan, want dan maak je het vaak alleen maar erger.

Dat is wel waar. _/-\o_

Odieta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:38

Een paard correct corrigeren is zeker niet dom of onnodig,
Doe je dit niet, of niet juist zit je straks met een onhandelbaar paard wat gevaarlijk kan worden niet alleen voor je zelf maar ook voor het paard.

Als een paard bijt, krijgt tie van mij gelijk een behoorlijke tik terug wel meteen later corrigeren heeft dan geen nut meer.
En verder vaak een keer de stem verheffen is al voldoende.
Een paard echt een tik moeten geven komt bij mij niet veel voor, mits je hem consequent opvoedt, en duidelijk bent over wie er de dienst uitmaakt.

Als je hierin duidelijk bent is dit alleen maar prettig voor een paard, en een keer een tik geven als dit echt nodig is, mits je het met je verstand doet en niet vanuit frustatie, hoor ook een beetje bij de opvoeding.

Paarden onder elkaar zijn vele malen harder voor elkaar.
Laatst bijgewerkt door Odieta op 11-02-11 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xStrawberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 14:38

Odieta schreef:
Een paard correct corrigeren is zeker niet dom of onnodig,
Doe je dit niet, of niet juist zit je straks met een onhandelbaar paard wat gevaarlijk kan worden niet alleen voor je zelf maar ook voor het paard.

Als een paard bijt, krijgt tie van mij gelijk een behoorlijke tik terug wel meteen later corrigeren heeft dan geen nut meer.
En verder vaak een keer de stem verheffen is al voldoende.
Een paard echt een tik moeten geven komt bij mij niet veel voor, mits je hem consequent opvoedt, en duidelijk bent over wie er de dienst uitmaakt.

Als je hierin duidelijk bent is dit alleen maar prettig voor een paard, en een keer een tik geven als dit echt nodig is, mits je het met je verstand doet en niet vanuit frustatie, hoor het ook bij de opvoeding.

Paarden onder elkaar zijn vele malen harder voor elkaar.

:j

_Steph_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:39

Het ligt aan de situatie, als een paar gericht trapt of bijt, dan kan ik me voorstellen dat je slaat. Vaak is het ook een reactie uit boosheid of omdat je geschrokken bent.
Mijn paard is echter heel gevoelig voor dit soort dingen, we hebben een vermoeden dat ze vroeger mishandeld is, dus echt een tikje met je pink tegen dr neus zorgt al voor een schrikreactie. Als er iets gebeurd, dan roep ik iets, maar slaan doe ik nooit. Dat vind ik dan mishandeling als je paard er zo gevoelig voor is!

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 20:46

kennen jullie het weg schieten van je middelvinger door hem te haken achter je duim?
dat doen wij vaak bij jonge paarden, die snappen je stem nog niet, een tik is vaak te schokkend voor hun...
die je dit tegen hun neusje aan, is dat vaak al afschrikkend genoeg :)