'afdanken' van paarden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

blue_kim

Re: 'afdanken' van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:38

hier zit toch een beetje verschil in vind ik. een hond past zich makkelijker aan aan een nieuw huis. kost ook minder als hij wat mankeert dan een paard.
en welke leeftijd hadden deze honden?

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:40

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:44

aaaah wat een droltje! zou dr zo in huis willen nemen! is alleen niet te doen als je 10 uur p/d weg bent.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:45

t is echt 'n geweldig ding, maar 't zou in portugal gewoon geen kans maken tussen de jongere honden/pups.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:49

nee dat is zeker zo, maar ja hebben we dat probleem heir neit in nederland ook? (meeste) mensen willen geen oude dieren, zo simpel is het eigenlijk. ze nemen vaak dieren voor hun kinderen en als je die dan na een paar jaar al weer moet laten afmaken... dat willen ze niet. maar toch blijf ik erbij dat het in een geval van een hond toch wat anders is dan een paard. een paard koop je 9meestal) om te rijden. en dat kunnen die oude beestjes nou eenmaal niet meer. en dan kan je hem wel wegdoen, maar je moet gewoon zoveel mazzel hebben dat hij ook daadwerkelijk goed terecht komt. en echt alleen maar op de weide staat en lekker wandelingetjes maakt. ipv weer hard aan de bak te moeten waardoor ze nog kapotter gaan.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:50

rapido schreef:
en wat te denken van opvang huizen die het paard voor niks op nemen, opknappen en dan laten adopteren?

we hebben het hier vooral over paarden waar niets aan op te knappen is; oudjes of paarden met een blessure die niet meer weggaat (artrose/spat/chronische peesblessure etc)

Bij gedragsproblemen kan ik mij er wel wat bij voorstellen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:51

rapido schreef:
En toch heb je mensen die beweren dat te kunnen (hier op Bokt) door het dier een jaar op de wei te kwakken en het de nodige zorg te geven. En dit alles voor nul centen??? en dan ter adoptie zetten.

Is toch te mooi om waar te zijn of zie ik dat verkeerd!?

nee hoor... zie je goed. Te mooi om waar te zijn. iig als het om de eerder bedoelde paardjes gaat

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:55

Marian_ schreef:
ik snap je niet. wij hebben toevallig 2 hondjes uit portugal gehaald (stiefvader heeft daar vrijwilligerswerk gedaan) die zouden daar geen kans hebben om nog geadopteerd te worden en waarschijnlijk nog hele leven doorbrengen in een kooi van 2 bij 2, in hun eigen strond en urine en bijna nooit daglicht zullen zien.
hier hebben ze wel 'n kans, en afdanken? nou nee, wij hebben al 3 hondjes en we kunnen niet alles houden, wel kunnen we dit hondje nog 'n kans geven in nederland.

Dit is toch wat anders.
In honden gaat niet zoveel geld om als paarden.
Paarden worden meestal aangekocht om te rijden/in te spannen/fok.
Slechts zelden als huisdier/gezelschapsdier.
In die zin verwachten mensen heel wat meer van een paard dan van een hond.
Daar komt bij dat het opkopen van oude honden door de handelaar niet erg waarschijnlijk is. Ik geloof niet dat honden op een transport naar de salami in italie veel opbrengen :Y)
Noch dat er veel geld omgaat in bastaardhonden...

Dus worden de honden geadopteerd door particulieren die er verder niets van verwachten. Voor een hond heb je geen stalling en wei nodig. Een hond is goedkoper dan een paard en een hond is bedoeld als gezelschapsdier (meestal dan)
Dus ja... is is wel wat anders

k hoop trouwens dat je een leuke plek vind voor hen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 17:57

klopt hoor, maar de TS heeft 't ook over deze hondjes in de beginpost ;)
verder helemaal met je eens hoor.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:03

mariekie schreef:
Mijn pony is afgelopen 13 mei 32 jaar geworden.
Ik kan er nog reacreatief mee rijden en heb haar getald bij een partuculier waar ze in de winter de hele dag buiten kan lopen en in de zomer 24/7 het land op kan.
Ik heb super geluk gehad met deze stal anders had ik mooi een probleem hier in de randstad.

Geen haar op mn hoofd die er aan denkt om haar in een rusthuis te proppen o.i.d.
Ik heb geen geld voor een paard erbij, tuurlijk ik zou ook welleens wat anders willen maar tja.
Ik ben eraan begonnen en ze mag bij mij blijven tot haar dood.

Mijn pony zie ik niet als een pak koekjes wat ik even omruil... :Y)
Mijn tijd met een andere paard komt vast nog wel..........

Met jou kan ik praten! +:)+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:15

Mijn vriendin heeft er eentje van 38 jaar staan op onze stalling (ze staat nu 24/7 buiten in de kudde). Paardje is gezond en doet het nog steeds, maar is wel min of meer met pensioen (ze wandelen met haar, af en toe een stapritje van 20 minuutjes, is ook aangeraden door de DA, rust roest ;) ). Beestje blijft tot haar dood, ondanks dat haar baasje wel eens tijd te kort komt (want bij bepaalde weersomstandigheden gaat ze naar binnen of moet er een dekentje op en af) en dat is wel eens lastig combineren met je eigen zaak e.d.
De pensionbaas helpt hierbij (die heeft ook het toezicht op de paarden) en wij, bevriende stalgenootjes, helpen ook wel eens waar nodig. Er is altijd wel iemand van ons daar, dus......

Ja, ze vindt het wel eens jammer dat ze niet meer mee kan op haar oude paard bij een buitenrit, maar wil gewoon voor haar merrie blijven zorgen tot de tijd echt gekomen is. En tot nu toe blijkt hoe sterk dit dier is en maar doorleeft in redelijk goede gezondheid (op wat slijtage na natuurlijk). Ik hoop net zo ver te komen met mijn eigen paard. Ooit (want die is nu nog maar 6 jaar oud). :+
Maar ik teken voor een oude leeftijd in goede gezondheid voor mijn paard, hoor. Rijden, ach, ik geniet sowieso al van hem, ook zonder rijden e.d.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-10 18:18

Marian_ schreef:
klopt hoor, maar de TS heeft 't ook over deze hondjes in de beginpost ;)
verder helemaal met je eens hoor.

jamaar eerlijk gezegd vallen die voor mij ook in de categorie 'sukkeltjes' :o
wat als je er geen thuis voor vind?
is het überhaupt geen bizar gegeven dat er zo'n tekort is aan opvang voor allerhande beestjes? zijn er niet gewoon teveel waardeloze beesten (sorry dat ik het zo denigrerend stel, want een vuilnisbakkie kan ook lief en trouw zijn)?
is het niet raar dat er altijd wat goeie zielen moeten zijn die zo zot zijn van hun centen in de afdankers van anderen te steken omdat het anders de spuigaten uitloopt?

en dan de hamvraag natuurlijk? moet elk dier (dat misschien al een miserabel leven achter de rug heeft of richting een miserabel einde gaat) kost wat kost zo lang mogelijk in leven gehouden worden? denkt een dier daar zo over of zijn wij dat die het idee 'pensioen' toepassen op dieren terwijl het dier geen idee heeft wat er aan de hand is?

en versta me niet verkeerd: ik heb nx tegen een dier een kans geven. ik zou ook een advertentie plaatsen als ik een nest katjes vind om een goeie eigenaar voor hun te vinden, maar moet het kost wat kost als je er eigenlijk geen weg mee kunt; dat is de vraag.

moraal van het verhaal: als ieder zijn verantwoordelijkheid zou nemen van conceptie tot dood, dan zouden we zulke problemen dieren niet hebben ;) (en indien dat al iets meer het geval zou zijn, dan zou er misschien wel voldoende vraag zijn om dieren die echt om een oprechte reden herplaatst moeten worden op te vangen)

ooo ideologie :')

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:39

dat is zeker zo als iedreen zijn diertje tot de dood houdt dan is er nix aan de hand. maar vergeet nit dat er natuurlijk ook gevallen zijn zoals oma die op dr oude dag nog een hondje heeft voor gezelschap, hondje is ook niet de jongste meer, oma overlijdt, kinderen hebben geen tijd of ruimte voor de hond, dus hond beland in het asiel.
dit soort gevallen blijf je altijd houden ookal zou iedereen zijn dier tot de dood willen houden.

[edit] ander voorbeeld. stel dat ik nou overlijdt, dan zitten anderen met mijn oudje opgescheept, nou heb ik het zo geregeld dat ze kan blijven staan waar ze is en dat mijn vriend de kosten enz op zich neemt. maar stel dat ik dit allemaal niet had geregeld (want een hoop mensen staan hier niet helemaal bij stil) en stel dat mijn vriend mijn paard niet wilt houden om wat voor redenen dan ook. hij zou dr aan de eerste de beste verkopen denk ik en dus in de handel eindigen waarschijnlijk. terwijl ik dan nog liever zou willen dat ie dr laat slachten.
Laatst bijgewerkt door blue_kim op 08-06-10 18:45, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:44

dan moet de familie doen wat het moet doen, en dat is dat hondje of opvangen of af laten maken.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:46

ja maar dat gebeurt in veel gevallen niet, want het is zielig om het diertje af te maken, dus brengen we hem naar het asiel waar er misschien nog iemand voor hem komt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:47

dat vind ik dus echt, echt heel........ heel zielig!! meen ik serieus!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 18:57

Ja, dat vind ik dus ook dieptriest........ ;(

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 19:51

maar zo gebeurt het wel. Ik heb in een asiel gewerkt...
Ach... in die zin heeft TS zeker gelijk...
Laten we eerlijk zijn. Er is per definitie een enorm overschot aan dieren; paarden, honden en laten we vooral de katten niet vergeten...
Ja... ook een tijd werkzaam geweest in zwerfkattenopvang.
Mensen nemen nu eenmaal geen verantwoordelijkheid. Katten kastreren?, welnee... ze moeten 'heel' blijven. Dat is natuurlijker. En ach... kittens zijn zooooo leuk. Totdat je ze ergens in een holle boom, in een doos bij de autosnelweg of in de vuilnisbak vindt. Doodziek.
'vakantiekittens' noemen ze hier de vele zwervers. Omdat veel vakantiegangers zo'n schattig kitten nemen in hun vakantiehuis, maar niet mee naar huis nemen. Gewoon de straat op ermee.
Honden... het stikt ervan. Asiels zitten vol en ook uit het buitenland komen honden binnen die opgevangen moeten worden.
En ach... we fokken lekker door. Snoezige kleine hondjes, want die zijn leuk als assecoirs. Of een gevaarlijke waakhond. Totdat ie baasje in zijn kladden grijpt.
En paarden dus....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:16

Klopt. En daarom hou ik ook niet zo van fokken. Niet van katten, niet van honden en niet van paarden (en van vele andere dieren, wat dacht je van konijnen bijvoorbeeld??? Moet je eens naar zo'n konijnenopvang gaan, hoeveel beestjes daar niet gedumpt worden.... ;( ). Want er zijn er gewoon veel te veel van......... Ietsje minder kan ook best wel......

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:30

blue_kim schreef:
ja maar dat gebeurt in veel gevallen niet, want het is zielig om het diertje af te maken, dus brengen we hem naar het asiel waar er misschien nog iemand voor hem komt.
En zo geld het ook vaak voor paarden die ,iets, mankeren. Zielig om af te maken dus schepen we een ander er mee op!

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 20:39

Citaat:
jamaar eerlijk gezegd vallen die voor mij ook in de categorie 'sukkeltjes'
wat als je er geen thuis voor vind?
is het überhaupt geen bizar gegeven dat er zo'n tekort is aan opvang voor allerhande beestjes? zijn er niet gewoon teveel waardeloze beesten (sorry dat ik het zo denigrerend stel, want een vuilnisbakkie kan ook lief en trouw zijn)?
is het niet raar dat er altijd wat goeie zielen moeten zijn die zo zot zijn van hun centen in de afdankers van anderen te steken omdat het anders de spuigaten uitloopt?
en dan de hamvraag natuurlijk? moet elk dier (dat misschien al een miserabel leven achter de rug heeft of richting een miserabel einde gaat) kost wat kost zo lang mogelijk in leven gehouden worden? denkt een dier daar zo over of zijn wij dat die het idee 'pensioen' toepassen op dieren terwijl het dier geen idee heeft wat er aan de hand is?
en versta me niet verkeerd: ik heb nx tegen een dier een kans geven. ik zou ook een advertentie plaatsen als ik een nest katjes vind om een goeie eigenaar voor hun te vinden, maar moet het kost wat kost als je er eigenlijk geen weg mee kunt; dat is de vraag.
moraal van het verhaal: als ieder zijn verantwoordelijkheid zou nemen van conceptie tot dood, dan zouden we zulke problemen dieren niet hebben (en indien dat al iets meer het geval zou zijn, dan zou er misschien wel voldoende vraag zijn om dieren die echt om een oprechte reden herplaatst moeten worden op te vangen)

deze hondjes kunnen er niks aan doen dat ze als vuilnisbak geboren zijn, deze honden kunnen er niks aan doen dat ze ''afdankertjes zijn'' deze dieren hebben niet allemaal een miserabel leven achter de rug of zijn daar iig niet zodanig door aangetast dat ze niet meer normaal als huisdier gehouden kunnen worden, en kunnen nog prima functioneren als huisdier hier in de maatschappij. de hondjes die dat niet kunnen worden (iig door ons) niet naar Nederland gehaald.
natuurlijk ligt de schuld bij de fokkers/vorige eigenaren van deze honden maar moeten we daarom deze honden maar geen kans meer geven?

of bedoel je 't zo niet :o

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-10 21:47

rapido schreef:
blue_kim schreef:
En zo geld het ook vaak voor paarden die ,iets, mankeren. Zielig om af te maken dus schepen we een ander er mee op!

ja inderdaad. en ik vind dat je als eigenaar van een dier, en of dat nou een kat, hond of paard is, dan wel zo fair moet zijn, tegenover het dier, om te zeggen, ik zet er een punt achter. je bent mans genoeg om een dier aan te schaffen wees dan ook mans genoeg om te zien wanneer het genoeg is geweest.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 02:38

Je kunt je natuurlijk ook af laten schepen...
Mijn ervaringen met dieren uit een asiel zijn niet goed.
Ik vindt ook de asiels hierbij een dubieuze rol spelen.
Zij moeten de dieren plaatsen, en naar mijn smaak gebeurt dat niet altijd even zuiver, omdat zij doorstroming moeten bevorderen. En dat doe je niet door heel kritisch te zijn, zeker niet als je maar een beperkt budget hebt.

Een dier dingen aanleren is makkelijker dan afleren.
Toevallig zijn de meeste afnemers van asiels "beginners", en voor hen is het een zware taak, die je hen niet mag toebedelen.
Natuurlijk is de keuze moeilijk; afmaken of hopen dat het weer in goede handen komt. Als je er de statistiek op moet loslaten, dan is de keuze "afmaken" nog het meest diervriendelijk in veel gevallen.
Ik denk dat je nooit kunt uitsluiten dat mensen verkeerd met hun dieren omgaan -dat gaat vaak ook op voor kinderen-. Dan lijkt het me beter om te accepteren dat dingen gaan zoals ze gaan en tegelijkertijd zorgen dat je het leed zo klein mogelijk houdt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 06:44

Marlies.... je stelde de vraag niet aan mij, maar toch...
De dieren kunnen er nooit iets aan doen. Het zijn de slachtoffers.
De mens is de schuldige. Altijd.
Maxcomx heeft gelijk. Je kunt nooit uitsluiten dat mensen verkeerd met dieren omgaan. Maar ja... als iedereen zich beter en beter bewust wordt van het probleem, kunnen we het leed misschien wel een beetje verzachten.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:06

liljebo heeft al voor mij geantwoord zie ik.
inderdaad, de dieren kunnen er natuurlijk nooit aan doen.

als het uitkomt en je vind een goeie ziel die het diertje wel wilt opvangen dan is dat beest met zn kont in de boter gevallen, maar dat is dan één diertje op zoveel. ik denk dat je onmogelijk voor ALLE dieren die zo in omloop zijn een oplossing kunt vinden en om nu dieren vanuit het buitenland mee te gaan nemen om een herplaatsing voor te vinden? sja ik weet het niet eerlijk gezegd. als er daar een hond komt aangelopen terwijl je daar opvakantie bent en je besluit om hem zelf te houden (heb vrienden die zo al een keer of 3 een hond hebben meegenomen), dan vind ik dat wel ok. maar bij wijze van spreken je auto volladen met zieligerds om er hier dan maar een thuis voor te moeten gaan vinden, dat snap ik dan weer minder goed... de asielen zitten hier ook stampvol...