5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Re: 5 jarige geeft trap. Ik geef een trap terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:11

Paard schopt mij.....ik schop paard..... niks geen geneuzel, wie de bal kaatst kan hem terug verwachten. Zo regelen mijn paarden dat onderling ook en het brengt veel rust binnen de kudde.

Ik geef liever 1 keer een schop, dan dat ik de volgende keer hem weer moet corrigeren of het niet meer na kan vertellen, een gerichte aanval op mij, vind ik gewoon note done, verleden of niet...mijn haflinger heeft dit ook, daar houd ik veel rekening mee maar trappen gebeurd maar 1 keer.
Kom zeg........

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:11

Twiggy2008 schreef:
De mijne neemt ook graag een hapje, als hij de kans krijgt en dat is bij mij dus verboden. Ik ben hem al voor, want ik ken zijn lichaamstaal precies en zijn truukjes ook. Hoef ik hem echt geen lel voor te geven, hoor. En geloof me, ik heb een hele slimme deugniet, dat wil je niet weten. :D
Kwestie van reageren op het juiste moment en vaak ook met gebruik van je lichaamstaal. Lastig uit te leggen op internet, maar het werkt heel goed, zonder geweld te hoeven gebruiken. ;)

Daar heb je ook gelijk in, en ben haar ook vaak voor. Maar het is een heel lang pad, loopt graag achter me met haar hoofd bijna tegen me aan te sukkelen. Ja, dan kan je het niet altijd voor zijn. En dan nog, ze mag heel veel, staat meestal los maar ze moet wel luisteren. Doet ze meestal ook wel, maar ze gaat soms langzaam aan (elke keer weer iets anders) weer "stout" doen. :+ Dan moet ik toch echt weer effe boos op d'r te worden. Nogmaals, ze weet dan ook echt wel dat ze het verdient heeft.
Ik heb eerder al verteld in dit topic verteld dat ze als de dood was van zwepen, mannen, eraf vallen en je niet aan d'r hoofd mocht komen toen ik haar kocht 15 jaar geleden.
Dan heb ik het niet slecht gedaan, lijkt me zo.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:12

twiggy2008: mijn excuses, ik dacht dus echt dat je een 5-jarig paard nog een jonkie vond... Kan me voorstellen dat je aandacht serieus kan afgeleid worden met kindjes rond je. ;)
Er zijn genoeg mensen op de wereld die helemaal tegen schoppen of terugslaan zijn, maar dat is ieder zijn mening. Volgens mij kan je een paard nooit hard genoeg op zijn plaats zetten, want zoals ik al zei: onze mep/schop zal nooit zo hard zijn als een ander paard.
Ik heb dan liever een schop onder de buik dan een mep tegen het hoofd.

Ik vind het knap van je dat je je paard hebt kunnen opvoeden zonder te schoppen, echt waar. Maar om even te vergelijken met mensen: ik heb ook nooit 1 mep gehad van mijn ouders, en ik vind dat ik toch netjes opgevoed ben. Mijn zus daarentegen heeft toch wel rake klappen gehad, maar zij daagde mijn ouders uit, ze loog en bedroog mijn ouders, het heeft dreigen serieus mis te lopen, mijn ouders hebben haar echt rake klappen gegeven, maar die vond ik meer dan verdiend. Ik stopte met stout doen bij een waarschuwing, mijn zus niet. Daarom zijn mijn ouders nog geen kindermishandelaars, zij zijn opvoeders.(zoals iedere ouder)
Zo zijn er ook paarden die geen tik nodig hebben, maar er zijn er ook die blijven uitdagen en het bloed onder je nagels halen. Soms is het dan beter om zulke paarden even op hun plaats te zetten.

Nu ook niet gaan denken dat ik een dierenbeul ben, ik sla/schop zelden, maar mijn pony slaat ook niet... Bijten probeert hij wel dagelijks (dat zijn nog hengstenkuren die er nog niet helemaal uit zijn), maar hiervoor zal ik hem nooit schoppen. Dan verhef ik mijn stem en geef ik een ruk aan het halstertouw.(hij probeert vooral te bijten als ik hem naar de weide breng) Zelfs dit is niet altijd nodig, vaak is het voldoende om boos naar hem te kijken. :D (wel voordat hij heeft proberen te bijten, als ik aan hem zie dat hij van plan is om te gaan bijten)
Hierin vind ik dat twiggy2008 wel gelijk heeft, als je reageert op het juiste moment, hoeft er geen geweld bij tepas te komen. Maar ik kan me wel voorstellen dat je niet zo op lichaamstaal let als je de hoeven aan het vijlen bent, zoals je (en je paard) gewoon bent om iedere 2 weken te doen.
Dan blijf ik bij mijn standpunt: een paard hoort niet naar zijn baasje te slaan.
Laatst bijgewerkt door sander_lotte op 27-05-10 21:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:12

jes_sira schreef:
Tesz_2208
Ik ben er ook absoluut niet voor. Maar het zijn paarden, je kunt soms niet anders.
Die van mij gaat nu weer vervelend doen met grazen als ik van het land naar stal loop. Gewoon stoppen en vreten, bijna niet mee te krijgen. Dan is het enige dat werkt, weer is effe goed boos worden. Ik waarschuw en probeer het altijd eerst op een vriendelijkere manier, maar soms heeft ze daar lak aan.
Lief blijven vragen dat ze mee moet lopen heeft dan echt geen zin hoor :+ Was dat maar waar. Echt ik ben er geen voorstander van, maar naar mijn idee moet je soms wel.
Hoe wou je het anders doen dan?
Dit is dan wel een ander voorbeeld, en schop haar dan ook niet, maar moet wel effe een tik op d'r kont geven en boos worden van nou ben ik het zat

Ik zou zeggen, kom met een idee. Hoe leer je dan dat je paard je niet mag trappen? Eerst 10 keer doorsukkelen en hopen dat het goed blijft gaan? Daar hebben TS, ik en andere bokkers dan misschien nog wat aan. :P

Ik snap je argumenten best,en snap ook dat het vervelend is als je paard zo doet maar voor mij is dat geen reden om te schoppen of slaan! ik denk dat je er niks mee oplost.. ik heb zelf ook een jong paard wat me in het begin aanviel en ook naar ons trapte en stijgerde, als ik de deur binnen kwam dan kwam ze met dr platte oren en een stel witte ogen met der mond los naar me toe...
als ik dan ophaar afliep en me groot maakte en mn stem even flink verhief draaide ze me de kont ook toe ! en nee dat maakte mij ook boos en snapte er ook weinig van..maar door haar iedere x weer te laten zien dat ik er niet van gediend was en door me groot te maken snapte ze uiteindelijk ook dat het niet werkte, ik denk dat het in mijn geval een kwestie was van even uittesten en kijken wie er de baas is!

en ik wil helemaal niet voor andere bokkers gaan bepalen hoe ze iets moeten doen, iedereen is vrij in zn eigen keuzes en beslissingen!
laat mij dan aub ook vrij om te zeggen dat ik er niks mee heb en het ook niet zal doen!
in mijn ogen berijk je er weinig mee want als je paard echt wil mept ie je 1x flink terug zodat je de rest van je leven daarvan genezen bent! wil dan nog niet zeggen dat dat ook zijn bedoeling is, maar ik denk dat er meerdere wegen zijn om je paard duidelijk te maken dat dat wat hij / zij doet niet door de beugel kan!

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:14

ik neem je niks kwalijk hoor :D :D :D niet zo aangebrand!! :)

Ik zeg alleen dat ik het niet pik, ik pik geen dreigementen of fysiek geweld van een paard........ net zoals hij van mij niet zomaar effe een tikkie krijgt :)
[/quote]

ksnap út!! :D[/quote]

? wat betekend dat? :o[/quote]

Dat ik het snap!
Maar dat ik het er niet mee eens ben maar je vrijlaat in je keuzes net zoals alle andere bokkers!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:15

Helemaal mee eens in dit geval.. in de wei had ie een trap terug gekregen en jouw schoen is een stuk zachter dan een hoef van een ander paard..

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:20

KiWiKo schreef:
bij mij is het reflex....... dus ja ik trap ook terug :)

ik wilde net typen: "daar denk ik niet eens over na, ik heb al terug getrapt voordat ik eigenlijk besef wat er gebeurt is" Reflex dus inderdaad.

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:26

van mij had ie ook meteen een schop onder zijn hol gekregen en met blote voeten naar bed natuurlijk.

Was net bezig met mijn 1 jarige hengst aan het trainen. Gewoon op en neer aan het halster het pad af. Op een gegeven moment wordt het meneer te veel en begint hij te hinniken en te grommen.. Dan weet ik dat ie omhoog wil komen en om wil draaien.
(het liefst geeft ie mij dan nog een tik mee met zijn hoeven..) Vaak geef ik hem dan al een tik op zijn wang. Daar schrikt ie van, en blijft ie bij de les zonder streken.. Beter vroeg geleerd dan oud gedaan..

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:26

Je hebt ook wel een punt. Voor mij geldt ook liever zonder af een toe een tik (bij die van mij is niet meer nodig) uit te delen.
Ik ben onbewust/onopgemerkt, als ze niet stopte als ik stop en ze dus niet uit zichzelf doet wat ik van haar verwacht (ik neem haar vaak los mee) stamp ik met mijn voet op de grond. Heel stom, mensen gingen erom lachen en had het eerder zelf nieteens in de gaten. Maar het werkt wel :D . Op een enkele keer na dan. Dan is ze weer is dwars.
Zo hebben we samen wel meer trukjes en dingen.

Er zullen best mensen zijn die een uitwerking op paarden hebben en de juiste lichaamstaal laten zien om het op jouw manier voor elkaar krijgen, zelfs met de gevaarlijke (meestal getraumatiseerd) paarden.
Misschien ben jij een van hen. Ze zijn er, dat geloof ik wel. Maar ik, en velen anderen, hebben helaas niet dat natuurtalent.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:28

Ik zie nu de reactie op mijn vraag wat dat betekende.

Maar dat zelfde geldt toch ook voor jouw. Jij reageerde op TS en onze reactie net zo fanatiek.
Beetje lange betekenis dan ook voor 2 korte woordjes.

rosanne94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:30

Als hij uit schrik jou een schop geeft, jij deinst achteruit (wat je zegt), dat is dan al 7 seconden te laat dat je wat gedaan hebt..
een paard heeft iets van 3 seconden van besef, dus als hij jou trapt , trap hem dan GELIJK terug, ipv eerst rustig naar achter vallen en dan denken, hé ik schop me paard wel even terug..

Want dan heeft het paard iets van hé, wat doe jij nou?!
En nee, dit is niet raar, want als je paard iets goed doet wacht je ook niet eerst 5 seconden om te zeggen GOEDZOOO :D .. als je dus te laat reageert op een paard, heeft hij geen idee wat je bedoelt..

Ik vind verder dat je niet raar gehandeld hebt, want ik zou precies het zelfde doen :P , maar je moet of een paard gelijk iets terug doen of negeren (als je al te laat bent)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:34

voorop gesteld dat ik veel meer van de knuffel ben dan van de skup :) Ik hou van het meest wonderlijke, vergevingsgezinde, pleasende wezen op deze aard, namelijk het paard!. Er is gewoonweg geen nobeler dier dan dat!!!

maar het dier weegt wel 600 kilo, en in het verleden hebben we de fout gemaakt er een soort van "denkvermogen" in te fokken, dat naast de normale instincten die een paard heeft, kunnen paarden best wel gevaarlijk worden, doe daar een schepje onkunde van een eigenaar bovenop ........ en je hebt gewoon een ramp lopen! maar wel een ramp, die je met enige sturing wel weer op het goede pad krijgt.......

dat soort sturingen zijn alleen wel een "dont try this at home" ding........

Ik voor een pik het niet van een paard, net zoals een paard van mij geen oneerlijk gedrag hoeft te pikken......... Want dat is het enige moment dat ik het wel accepteer als een paard mij wat aandoet, als ik weet dat ik onredelijk ben geweest in mijn vraag of reactie........ en ik, ik voor een weet dat op het moment dat ik dat doe.....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:42

jes_sira schreef:
Daar heb je ook gelijk in, en ben haar ook vaak voor. Maar het is een heel lang pad, loopt graag achter me met haar hoofd bijna tegen me aan te sukkelen. Ja, dan kan je het niet altijd voor zijn. En dan nog, ze mag heel veel, staat meestal los maar ze moet wel luisteren. Doet ze meestal ook wel, maar ze gaat soms langzaam aan (elke keer weer iets anders) weer "stout" doen. :+ Dan moet ik toch echt weer effe boos op d'r te worden. Nogmaals, ze weet dan ook echt wel dat ze het verdient heeft.
Ik heb eerder al verteld in dit topic verteld dat ze als de dood was van zwepen, mannen, eraf vallen en je niet aan d'r hoofd mocht komen toen ik haar kocht 15 jaar geleden.

Dat zal ik ook niet zeggen, hoor. Ik ken jullie niet eens. :)
Wat ik gewoon wil zeggen is dat je veel negatief gedrag al voor kunt zijn en dat je dan zonder al te veel geweld met je paard om kan gaan. Uiteindelijk dreigen paarden elkaar ook met heel wat signalen, voordat er uberhaupt een trap valt. En een hechte kudde, daarin valt het trappen e.d. wel mee. En jij en je paard zouden een 'hechte kudde' moeten zijn (en dan heb ik het over combinaties eigenaar - paard in het algemeen). Zo zie ik het. Zo ervaar ik het.
Overigens loopt mijn paard ook graag achter me aan, maar ik kan al aan mijn leadrope voelen wat hij van plan is. Echt waar, ik ken hem inmiddels zo goed, dat hij bijna voorspelbaar is, hahaa.... :D

Dat mensen hier meteen net doen, alsof je je paard zijn zin zou geven, omdat je niet schopt, tja.... beetje raar. Want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, wat mij betreft. ;)

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:47

Twiggy2008 schreef:
jes_sira schreef:

Dat zal ik ook niet zeggen, hoor. Ik ken jullie niet eens. :)
Wat ik gewoon wil zeggen is dat je veel negatief gedrag al voor kunt zijn en dat je dan zonder al te veel geweld met je paard om kan gaan. Uiteindelijk dreigen paarden elkaar ook met heel wat signalen, voordat er uberhaupt een trap valt. En een hechte kudde, daarin valt het trappen e.d. wel mee. En jij en je paard zouden een 'hechte kudde' moeten zijn (en dan heb ik het over combinaties eigenaar - paard in het algemeen). Zo zie ik het. Zo ervaar ik het.
Overigens loopt mijn paard ook graag achter me aan, maar ik kan al aan mijn leadrope voelen wat hij van plan is. Echt waar, ik ken hem inmiddels zo goed, dat hij bijna voorspelbaar is, hahaa.... :D

Dat mensen hier meteen net doen, alsof je je paard zijn zin zou geven, omdat je niet schopt, tja.... beetje raar. Want er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden, wat mij betreft. ;)

Daar sluit ik me bij aan!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:56

Nou, dank je!!! :) :) :)
En sterkte met dat ondeugende paardje van jou, haha....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 21:59

Twiggy weet wel dat ik het er ook helemaal mee eens ben........ alleen dat ik nog wel eens in andere situaties heb gezeten, waar je niet zo heel veel anders in kan........ :D

en eerlijk is braaf, liever niet maar als het moet wel :D

Als een paard mij van huis uit even gaat vertellen dat hij de baas is, heeft die het gewoon even slecht :) maar dat is een heel ander verhaal dan bijvoorbeeld een krampentrekker, waarbi het kan LIJKEN alsof die trapt naar je........ of als je enigste eigenste, wat altijd een braaf dier is, een keer een foutje maakt...... een foutje kan een paard ook maken :)

Ik heb rare dingen meegemaakt met paarden, gewoonweg omdat een groot onderdeel van mijn werk het corrigeren was.......... en ja, dan deel je wel eens een skup of een klap uit.

Mijn enigste eigenste heb ik nog nooit een skup hoeven geven, Zo stout als hij was, is hij nooit over die grens heengegaan.........

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:02

Haha dat komt vast goed!!
btw, leuk paardje heb je trouwens!!

En kiwiko; dan passen jij en je enigste eigenste waarschijnlijk goed bij elkaar & hebben jullie respect voor elkaar!

leuk om te horen! ;)

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:04

Voor die laatste zin voel ik mij niet aangesproken, want dat denk ik dus niet.
Zoals ik eerder al zei. Sommige mensen hebben "het" en blijkbaar komen jullie in die richting.

Maar goed, ik sta altijd open om te leren en beter met mijn paard om te gaan.

Ik loopt altijd al tegen een ding aan met die van mij.
Met aansingelen moet ze haar hoofd omhoog doen. Ze wil liever doorgaan met gras, sto, onkruid eten.
Layla, Hoofd omhoog, zeg ik soms wel 5 keer met aansingelen. Ze weet dondersgoed wat het betekend en wat ze dus moet doen. Meestal luisterd ze en doet ze het, maar soms :+ . Gewoon schijt aan je hebben.
En daarna luisterd ze weer netjes en neem ik haar gewoon weer los mee. Zet los haar in de bak en kan met een gerust hard het hek dicht doen. Ik let natuurlijk op en zeg sta als ze van plan is te gaan lopen. Dit gaat wel altijd goed eigenlijk. Ik ben ook echt wel consiquent, maar ik moet soms echt continue dingen, Nee, Layla denk erom he, sta. En ja, ik doe ook wel aan lichaamstaal (heb 10 jaar geleden een cursus Emiel Voest gedaan met d'r) Maar het is echt zo van je geeft d'r een vinger en ze pakt je hele hand. En daarom heeft ze soms echt een tik nodig. Ze is dan ook echt niet verbaasd. :+

Tell me, wat doe ik fout?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:06

Joyce900 schreef:
Ik trap ook altijd met de wreef, dat gaat vanzelf. En het gaat als een reflex, ik denk er niet bij na.
Foei helpt idd. niet.

hier dito, ben ook van mening dat een mens nooit zo hard kan schoppen als een ander paard dus onze straf is nog "mild" ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:09

Jes.......... jij verwacht teveel van je paard :) en je paard krijgt teveel vrijheid om eigen plan te trekken........

los stil staan is kat op het spek binden........ als je je paard gewoon vastzet met aansingelen kan die niet gras gaan eten......

Als jij de mogelijkheden weg haalt, zal zij ook niet meer "stout" zijn

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:13

jes_sira schreef:
Voor die laatste zin voel ik mij niet aangesproken, want dat denk ik dus niet.
Zoals ik eerder al zei. Sommige mensen hebben "het" en blijkbaar komen jullie in die richting.

Maar goed, ik sta altijd open om te leren en beter met mijn paard om te gaan.

Ik loopt altijd al tegen een ding aan met die van mij.
Met aansingelen moet ze haar hoofd omhoog doen. Ze wil liever doorgaan met gras, sto, onkruid eten.
Layla, Hoofd omhoog, zeg ik soms wel 5 keer met aansingelen. Ze weet dondersgoed wat het betekend en wat ze dus moet doen. Meestal luisterd ze en doet ze het, maar soms :+ . Gewoon schijt aan je hebben.
En daarna luisterd ze weer netjes en neem ik haar gewoon weer los mee. Zet los haar in de bak en kan met een gerust hard het hek dicht doen. Ik let natuurlijk op en zeg sta als ze van plan is te gaan lopen. Dit gaat wel altijd goed eigenlijk. Ik ben ook echt wel consiquent, maar ik moet soms echt continue dingen, Nee, Layla denk erom he, sta. En ja, ik doe ook wel aan lichaamstaal (heb 10 jaar geleden een cursus Emiel Voest gedaan met d'r) Maar het is echt zo van je geeft d'r een vinger en ze pakt je hele hand. En daarom heeft ze soms echt een tik nodig. Ze is dan ook echt niet verbaasd. :+

Tell me, wat doe ik fout?

je doet niks fout! en ik denk wel dat jullie respect voor elkaar hebben, als je paard nog nooit over de grens is gegaan...terwijl ik denk dat bijna alle paarden vaak de grenzen opzoeken..vooral jonge paarden! en ook graag proberen om eens wel over die grens te gaan!

moet ik wel zeggen dat ik een tik : weet niet wat voor tik, maar byv een tikkie tegen dr borst van ey nu ff omhoog
anders vind dan een schop of echt een beste mep geven...
ik ken jou als je paard evenmin...maar ik denk dat jij het beste weet hoe je paard en jij met elkaar om moeten gaan
als jij dan vind dat ie een tikkie nodig heeft...wie ben ik dan om te zeggen dat dat niet mag of ik dat niet eerlijk vind?
wat ik bedoel ik schoppen of slaan e.d

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:18

Ben ik op zich wel met je eens. Maar het is net zo goed aan het halster en touw.
Daarbij heb ik al meerdere keren doodsangst heb uitgestaan als ze is gaan hangen. Hele hekwerken is ze vandoor gegaan en heeft al meerdere keren languit, hangend aan het halster gehangen. Daarom laat ik haar meestal los staan. Hierin heb ik ook niet de meeste "problemen" Het zijn maar kleine puntjes. Dat gras eten, is net zo goed aan het halster. En van het weekend liep ze los achter me, ik ging rennen, en met d'r oren in d'r nek zo van ik heb geen zin, ging ze toch dravend het hele pad af. Dan lijkt het wel of ze het wel voor me over heb.
Misschien geef ik haar ook wel teveel vrijheid, maar ze wil ook die vrijheid.
Ze is best op zichzelf (is zeker de laatste jaren veel minder geworden naar mij toe) en heel dominant.

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:20

omdat die schrikt??
pff nee.
als me moeder schrikt en die klemt zich aan me vast geef ik die toch ook geen trap, of duw ik die weg.

hij doet het toch niet express?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:26

Weegt je moeder 500kg? :=

Benieuwd hoe je het gaat uitleggen alstie in een schrikactie een kind dood schopt. :) "sorry mevrouw, hij schrok, foutje, kan gebeuren. :)"?

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 22:28

ja hoe anders? je moet de waarheid toch zeggen ;) oh sorry mevrouw hij had een trekje in zijn been?
het paard dat doett toch niet expres.
dat beest weet dan heus niet wat hij fout doet.

edit: typfout.