Waarom een hengst, hengst laten?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:49

Yamcha schreef:
Vind dat zo kort door de bocht, kan me er echt aan ergeren, een hengst is een risico factor, en iedereen schiet prompt in de paniek, en met een merrie wordt wel een kind weggestuurd......

Naja.. Toch is over het algemeen genomen, een hengst 'gevaarlijker' dan een merrie

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:49

Bij mij hier in de buurt zijn genoeg stallen waar hengsten mogen komen.
En ook bij ons op stal staan er.... (even tellen) 10/11 hengsten, en 1 daarvan is minder makkelijk maar wel gewoon hanteerbaar.
Er zitten ggk hengsten bij en niet goed ggk hengsten en ik merk er geen verschil tussen ;)
Maar goed, dat is in min omgeving.

Ik ken ook mensen die inderdaad met hun hengst op concours gaan aan een hengsten ketting worden meegenomen en kei hard word geroepen: KIJK UIT HOOR!, HIJ IS HENGST! :=

Maar zo heb ik ook wel eens te horen gekregen toen ik op wedstrijd was met 1 van de paarden (een ruin),
dat er een meisje aan het losrijden was en ik was aan het lostappen dat ze zei: Wilt u wel even uitkijken met uw hengst bij mij merrie?, waarop ik heel droog zeg: het is een ruin hoor? :+ :')

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:50

LADPR schreef:
Loriene: Een kind van die leeftijd heeft in mijn ogen altijd begeleiding nodig dus de opvoeding kan dan door de begeleiding gedaan worden samen met het kind.

Dat ben ik helemaal met je eens.
Maar niet alle ouders kunnen hun kind dagelijks begeleiden.
Of ze hebben gewoonweg de kennis niet of geen tijd.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:51

ik moet eerlijk zeggen dat mijn grootste lastpakken merries waren hoor :) echt dramadieren soms!!! en in het kader van gevaarlijk overtraden die de overtreffende trap....... daar waarmee je een hengst weer down to earth krijgt, maak je een merrie bozer mee...........

marillion

Amber_ schreef:
Yamcha schreef:
Vind dat zo kort door de bocht, kan me er echt aan ergeren, een hengst is een risico factor, en iedereen schiet prompt in de paniek, en met een merrie wordt wel een kind weggestuurd......

Naja.. Toch is over het algemeen genomen, een hengst 'gevaarlijker' dan een merrie

nee vind ik niet, dit word altijd door iedereen zo gezien.
Maar een goed opgevoedde hengst kan best braver zijn dan een merrie.
Maar tuurlijk, je hebt ook best hengsten die echt gevaarlijk zijn maar die horen ook geen hengst te zijn dan.

LADPR

Loriene: Tuurlijk maar dan is er toch een andere begeleider. Hoeft toch niet perse een van de ouders te zijn. Bij ons begeleide ik altijd de kinderen, de ouders ook niks.

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 21:54

KiWiKo schreef:
ik moet eerlijk zeggen dat mijn grootste lastpakken merries waren hoor :) echt dramadieren soms!!! en in het kader van gevaarlijk overtraden die de overtreffende trap....... daar waarmee je een hengst weer down to earth krijgt, maak je een merrie bozer mee...........

:)
Ik heb ook gezegd dat ik liever geen merrie's meer heb, geef mij dan maar een lastige ruin of gewoon een brave hengst, maar een merrie...
Er zijn ook we fijne bij moet ik zeggen ;) dat zeker!
Maar de merrie's die ik heb gehad, :=

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 22:03

LADPR schreef:
Loriene: Tuurlijk maar dan is er toch een andere begeleider. Hoeft toch niet perse een van de ouders te zijn. Bij ons begeleide ik altijd de kinderen, de ouders ook niks.

Dat snap ik ook wel.
Maar wanneer je BV een kind hebt en je koopt een leuk hengstje voor hem of haar.
Zet de pony op een pensionstalletje neer.
Ouders hebben geen verstand van zaken.
Je kunt moeilijk elke dag een instruktie laten komen.
Kinderen willen tegelijk rijden en bv leuke spelletjes doen.
Ruiter valt van de hengst af,hengstje ziet een leuke merrie lopen en springt daar op,maar deze leuke merrie heeft ook een ruitertje op zich!!!!
Zie je het voor je??
Mensen aan de kant kunnen nooit zo vlug reageren .
Heb het zelf meegemaakt in het verleden.

LADPR

Re: Waarom een hengst, hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 07:38

Pfff wat een paniek zeg. Hier zijn de kinders er ook wel eens afgevallen uiteraard met rijden, die van osn blijft er bij staan kijkn, goh wat gevaarlijk.

Even andersom he. Ik loop met mn hengst ergens en iemand kan zijn hengstige merrie niet houden, valt uiteindelijk van het paard af en hengstige merrie komt op mijn hengst afgerend. En begint te gillen, meppen, enz. Dat is toch ook heel gevaarlijk. En geloof me het klinkt heel grappig maar in het eggie sta je wel even te kijken hoor als dat gebeurd.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:31

De huidige maatschappij is heel erg makkelijk wat betreft castratie en sterelisatie bij huisdieren. Overal (of het nu over honden, katten of hengsten gaat (merries niet)) wordt gelijk geadviseert om maar het mes erin te zetten. Want dan wordt de hond niet dominant, teef gaat niet lekken en kan geen kanker meer krijgen en de hengst wordt niet meer onhandelbaar. En het liefst zo snel mogelijk, voordat ze volwassen worden. Er wordt niet bekeken of het voor het dier wellicht prettiger is om hormoniaal volwassen te worden en of het überhaupt nodig is qua karakter.

Waarom snijden in een dier als het niet nodig is, als de hond geen dominate trekken vertoond (meer dan normaal), als de teef netjes en gehoorzaam is en als de hengst ook goed opgevoed en braaf is. Dat wordt alleen maar gedaan voor het gemak van de mens. Want dan kunnen ze makkelijk een pensionstal vinden (wellicht ook goedkoper), hoeven ze geen bloeddruppeltjes op te ruimen en hoeven ze de reu ook niet onder appel te hebben want hij kan toch niks verwekken.

(bovenstaande is natuurlijk erg kort door de bocht ;) )

Ik heb zelf 2 honden en de teef is wel gecastreerd, maar omdat haar epileptische aanvallen tijdens haar loopsheden wel verdrievoudigd werden in aantallen en heftigheid. Onze reu is intact, en heeft geen drang tot weglopen, dominantie of rijden. Dus waarom die ballen eraf?

Idem met onze hengst. Hij staat lekker 24/7 buiten met onze ruin. Hij is op onbekend terrein goed te houden en zelfs met een überverliefde merrie nexdoor blijft hij braaf achter het stroomdraadje. (de merrie maakt meer heisa en herrie dan hij)

Je hebt altijd mensen die niet overweg kunnen met "lastige" dieren. Of dit nu een hond is met normaal honds gedrag of een paard met normaal paarden gedrag. In die gevallen is het handig om ze ipv een stoffen knuffeldiertje, een makkelijk exemplaar te geven en dit kan natuurlijk in de vorm van een gecastreerd diertje met makkelijk karakter wat daardoor minder last kan hebben van dominantie gedrag oid.

Bovenstaande is natuurljik heel zwart/wit want er zijn nog hele andere redenen om een dier te castreren (zoals bijv gedrag tov stallingsmogelijkheden). Een dier 24/7 op stal moeten zetten is natuurlijk geen aanvaardbare oplossing voor een onhandelbaar dier dan gewoon de ballen eraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:47

Ben het totaal eens met bovenstaande post :)

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:00

Yamcha schreef:
Ben het totaal eens met bovenstaande post :)

Ik ook :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-10 13:14

En ik ook +:)+

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:51

Ik ook!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 15:56

ik ook, en dan vooral met de laatste allinea :)

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 22:19

Ik heb in allle jaren dat we paarden hebben,waarvan ook met regelmaat hengsten, er pas eentje laten castereren. Hij had een bal ontsteking dus dat kon niet anders. We hebben nu ook nog een 5 jarige hengst (al vanaf zijn 2) Die weet niet dat hij hengst is. Hij staat vaak met een ruin in de wei en tussen de merries. Hij heeft nog nooit gereageerd. Hij hinnikt alleen naar de voerkar :D We hebben het ooit laten onderzoeken dmv bloedonderzoek en hij maakt weinig hormonen aan.De DA zegt altijd:Hij heeft wel ballen , maar zn stekker zit niet aangesloten in zn hersenpan :+
Zolang ze er geen last van de ballen hebben, mogen ze,ze van mij gewoon houden. Zolang je maar zorgt dat een hengst opgevoed en tussen zijn soortgenoten blijft valt het vaak allemaal wel mee. Meeste hengsten worden lastig zodra ze geisoleerd moeten leven.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-10 22:33

Haha grappig, wie had gedacht dat we het allemaal eens zouden worden met elkaar _O-

Maverick, denk dat ieder paard lastig wordt als het geisoleerd moet leven ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:28

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 12:59

Maar dat is ook normaal wat er daar gebeurd, ik heb al jaren hengsten en zodra je een groepje bij elkaar hebt en een niet hengst introduceert en je hebt twee dominante hengsten erbij dan is het foute boel.

Nu heb ik de hengsten altijd apart van overige en dat scheelt een boel, maar ook hier een neuspad en mijn volwassen hengst is inmiddels ouder en wijzer en hoeft niet te knokken met een ander want die weet dat hij toch niet mag dekken als wij er niet zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:06

dat weet jij, dat weet ik......... maar 90% van de ikwileenhengsthoudenhengstenhouders weet dat dus niet...........

:) die 90 % moet je het paard voor beschermen :)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:10

Ja oke, ik heb altijd nog voorkomen dat er gewonden vielen, is jammer als je de boel niet in de peiling hebt en dat toch gebeurd. Plus dat het dan ook moeilijker word om ze opnieuw te introduceren. Haal je ze uit elkaar op het moment dat ze alleen wat klieren tegen elkaar zodra er een nieuw paard komt dan is de kans vrij groot dat ze weer bij elkaar kunnen als het nieuwe paard weer weg is. Als ze elkaar aan het opvreten zijn en elkaar al tot bleodens toe verwonden dan is die kans toch vrij klein.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:11

is ook zo! met een solitair leven als gevolg................. niet gaaf :)

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:24

ik snap dus niet waarom mensen een hengst hengst laten.
als je er niet mee gaat fokken,waarom dan hengst laten?
als je je paard heb om nooit meer te verkopen,dus echt voor jezelf houd oke,maar verder heb je er toch niks aan?
ik heb momenteel 1 hengst staan van 5 jaar oud,paard word nooit dekhengst hij mist het talent is te klein en heeft geen mooi papier,oke hij ziet er heel stoer uit doordat hij hengst is,hij heeft een mooie stoere hals en echt een hengsten koppie.
maar oke wat heb je er aan,ik neem altijd 2 paarden mee(conours/les)nou daar begint het al,hij kan niet naast een ander paard staan op de trailer,hij is heel makkenlijk in omgang en in de bak met andere paaden merk je niet dat hij hengst is zeg maar,maar op de trailer voelt hij zich wel hengst.
paard is dus te koop.
is echt perfect voor meisje wat van de pony's komt,hij is braaf en springt netjes een parcoursje....nou pappa wil geen hengst voor zijn dochter...mag ze niet starten met hengst want dan moet ze L met winspunten zijn,en dan inderdaad op veel pension stallen willen ze geen hengst op stal hebben..dus weer probleem!en hij kan niet met andere paarden op de wei,dan verandert hij wel van braaf paard naar vervelende hengst..
en het idee om de merrie dat te laten helpen is helemaal belachenlijk!hoeveel hengsten jagen wel niet,en hoe vaak raakt een merrie gewond van natuurlijk dekken,ik heb het met mijn ruin gehad die ook dekte,merrie had schrammen van zijn hoefijzers op haar rug staan,en de schoft open van het bijten!
ik heb een paar weken terug ee hengst gekocht,die was gewoon mager omdat hij zo gefrustreerd was als hengst,in omgang super braaf hoor,maar ik de wei greep hij zichzelf,hij is nu ruin en een stuk gelukkiger,en hij word al een stuk dikker,en heeft zelfs een maatje in de wei.
ow en ik heb het dan niet over pony's maar paarden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:27

Dat is maar net wat hengsten geleerd hebben. Hebben ze geleerd normaal te gedragen bij merries, dus er naast gepoetst worden er naast in een span staan, enz. Dan heb je die problemen niet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 13:29

naah. weet ik niet...........

ik zal niet heel snel een hengst en merrie naast elkaar in span hebben, op de wagen vind ik dat al lastig