Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 16:45

KiWiKo schreef:
Een kleine tip......... laat hem voordat hij de wei opgaat corrigeren voor zijn gedrag....... Nu is het nog een puppie.......

dan gaat hij de wei op met in zijn baggage, de do's and dont's met betrekking tot mensen, en leert hij op het land de do's and dont's met betrekking tot paarden, als je hem dan van het land haalt is het een stoere jongeman, die nog heel goed weet hoe het werkt.

Corrigeer je dit gedrag niet voordat hij het land opgaat, dan heb je straks een hele stoere jongeman, die nog steeds denkt dat je mensen maar kan slaan :)

Hou dat in je achterhoofd :)

Hier ben ik het helemaal mee eens

Equipro

Re: Jaarling, pas nieuw maar bijt, schopt, en is opdringerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:04

Weten jullie wel dat er ook groepen zijn waarin alleen maar hengsten bijelkaar staan, oke, als je tussen door eens op visite gaat zul je wel een paar schrammen zien bij hem, maar dit is gewoon de beste manier om je paard op te laten voeden!

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:12

Hey Daks,

Dat meisje heeft hem uit stal gehaald en loopt met hem naar de bak omdat zij vaker met hengsten heeft gewerkt. Even correctie dat slaan de eerste keer met zijn voorbenen is door dat meisje afgestraft. Toen hij sloeg met zijn voorbenen had zij hem vast.

Het is omdat ik het nog niet als zodanig herkende omdat het me niet helemaal duidelijk was wat hij exact deed.

Gelukkig is het daar wel zo dat de twee meiden die grotendeels de paarden op wei zetten en eraf halen altijd corrigeren als ze iets verkeerds doen. Dus dat gebeurt gelukkig wel.

Ook ik heb mijn jaarling behoorlijk op z'n donder gegeven vanmorgen omdat ik nog niet even aan zijn halster mocht komen. Eerst is ie halstermak volgens z'n vorige eigenaresse maar sinds hij bij ons staat laat hij zich moeilijk aan z'n halster pakken, Ben wel al vanaf begin af aan rustig aan het oefenen zodat hij eraan went, maar hij tolereert het gewoon weg niet, en gister toen de veearts hem zonder te twijfelen vast pakte bij het halster toen haalde hij flink uit.

Veearts vond hem erg wantrouwig. Maar goed vanochtend deed hij dit dus ook bij mij, en er was even geen land met hem te bezeilen. Ik hem gestraft voor z'n bijten en z'n schoppen en beloont als ie het netjes toe liet dat ik aan zijn halster zat, echter voordat ik zeg: Goedzo is hij alweer bezig met bijten. Hij is op het moment niet ontvankelijk voor correcties en beloningen, hij was te druk bezig met slaan met z'n voorbenen.

Hoe straf ik dit op de meest correcte manier af, of druk ik dit de kop in. De veearts gaf een bulk naar hem en trok even aan het halstertouw.

Ik zei vanochtend eerst ferme NEE, maar toen hij bleef slaan met z'n voorbenen heb ik hem toch een tik moeten geven. En helaas, dat boeide hem dus ook niet, hoe dit correct corrigeren, even los van alle vriendelijkheid, wat is in de pratijk de beste manier gebleken om dit op te lossen naar de mensen toe???

Dat hij z'n opvoeding op de wei gaat krijgen prima, maar ik kan als mens zijnde niet de kract evenaren als van een paard.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:24

Whupidu schreef:
Weten jullie wel dat er ook groepen zijn waarin alleen maar hengsten bijelkaar staan, oke, als je tussen door eens op visite gaat zul je wel een paar schrammen zien bij hem, maar dit is gewoon de beste manier om je paard op te laten voeden!

Dat weten we allemaal maar omdat dat niet bij deze jaarling gaat gebeuren gaan we daar ook niet op in.

@ TS oké maar ik kan je niet meer zeggen als wat ik eerder al zei. Dit gedrag moet aangepakt worden voordat hij in het land gaat.
Is er niet een hele dominante ruin bij jullie op stal waar die even mee los mag??
en nogmaals aanpakken en blijven doen en laat zeekr niet merken dat je onder de indruk bent. Draait hij om geem hem een flinke tik desnoods met halstertouw.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:28

Maar even voor de goede orde:

Moet ik zo lang door gaan met hem een tik te geven totdat hij het laat?? Of moet ik op een goed moment kappen ermee??wat in mijn en waarschijnlijk ook in zijn ogen opgeven betekent en ik dus lager in rangorde sta.

Want net zoals vanochtend, als het aan hem ligt kun je blijven uitdelen aan tikken. en het maakt niet echt indruk. Is dat zo apart of hebben meerdere hengsten dit??

Wij doen echt ontzettend ons best om er het beste van te maken met de veiligheid voorop. Hmm, dat van die dominantie ruin is een goede, ja als het goed is wel maar dat ga ik zeker even navragen, moet dan ook even aan de eigenaar van het paard gevraagd worden, want anders heb ik die op me dak. Maar ga zeker vragen.

hmm, Daks, je zegt draait hij geef hem dan een tik met het touw, maar deze jaarling draait zich niet om met zijn achterbenen uit te halen, hij staat stil en tilt zijn achterbeen omhoog en haalt schuin naar voren uit zo richting zijn schouder, dus daar waar "wij" staan.

De veearts zei gister nog heel droog en moest er ondanks alles toch even stiekem mee lachen: Goh: Had niet gedacht dat hij zoveel strek in dat been zou hebben.

Al met al was het echt gevaarlijk en je loopt in dit geval niet veilig naast hem met deze gedragingen. Hoe ver hij naar voren kan uithalen met zijn achterbenen was ongeloofelijk om te zien.

Voelde me echt even zinken zo van: Nou lekker dat heb ik weer zo'n paardje. Jaren bezig geweest, jaren gedroomd, nu heb ik een pracht van een dier en deze gedraagt zich binnen no time vrij agressief
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 03-03-10 17:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:32

Je kan hem ook inplaats van een tik geven echt weg jagen zwaai dan bv met het halstertouw totdat hij een stapje terug doet.
Blijf het corrigeren totdat hij door krijgt dat jij de leider bent en niet hij Hij heeft nu het idee dat hij de leider is.
Word er wel eens met hem een rondje in de bak gelopen aan het touw.
Dat is ook goed voor de verstandhouding tussen mens en paard.
Ik bied nog steeds mijn hulp aan he ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:33

Een paard dat mij met de voorbenen slaat (voorkant is bewust, nooit uit een schrikreactie...... maar bewust slaan!! van achteren zou uit schrik kunnen komen........ maar dat is met de voorkant NOOIT, dat is puur domineren)

die krijgt van mij een jezusklap (wat mij betreft harses) waar ik hem raken kan.......

tikje is niet aan de orde met dat soort dingen! Dat zijn geen geintjes namelijk!

Tik stadium ben je al voorbij.......... je zit nu meer in het eind hout stadium :D

Je kan het beter een keer goed doen, en dan een paard een week lang op stal trillend van angst hebben staan (bij wijze van spreken dan he!!) dan dat je het elke dag, iedere keer weer opnieuw moet doen......

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:38

@ Daks. Los in de bak loopt hij heel braaf en super netjes naast je, Let wel Los. Heb je geen kind aan hem. Maar kun je je voorstellen dat nu niet alleen wij een beetje terug deinzen van zijn gedrag??

@Kiwiko:

Nee, het waren gisteren ook echt geen geintjes, ik schrok behoorlijk van zijn gedrag, moest stiekem lachen om de droge opmerking van de veearts, maar stond ook met m'n mond open te kijken hoe dit paard zich gedroeg. Ik had er geen andere woorden voor als alleen: Niet normaal, niet normaal.

Dat hier volgens mij wat meer kracht bij moet komen kijken leek me ook al duidelijk, als ik maar weet dat ik niet onnodig hem sla, vandaar dat ik het toch even vroeg. Voor hetzelfde geldt bleef ik tikken uitdelen en werd er gezegd: Heeft nu geen nut om te doen omdat ie bijwijze van spreke overhoop ligt met zijn hormoontjes, ik noem maar even wat stoms.

Maar goed, het is me duidelijk, super man here i come.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:40

Ja moet eerlijk gezegd ook zeggen dat ik ook een geval vindt waarbij ik serieus een stuk hout zou overwegen... Dan maar de hard way..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:41

ben het helemaal met kiwiko eens en met een heleboel anderen,net zo hard slaan tot ie er echt wat van heeft,je moet echt indruk maken,een tikje issie echt niet van onder de indruk! en dat paard moet in een groep,en in de groep op zijn kl-ten krijgen van de grote baas in de groep!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:44

Overhoop met hormoontjes is niet een excuus :)

ik vergelijk het altijd zo......

je bent uit, of loopt door de stad........ op een gegeven moment komt iemand op je af die gewoon heel duidelijk jou kenbaar maakt dat diegene jou wel even gaat verbouwen.......

wat doe je dan???

ga je met je witte zakdoekkie zwaaien? vraag je vriendelijk of diegene op wil houden, zet je het op een lopen...... of zeg je kom maar op met je grote bek, ik lust je rauw??

Op dat moment ga je echt niet vragen of diegene misschien ergens een hormoontje verkeerd heeft zitten toch??

Wij pikken dit soort gedrag blijkbaar wel van paarden (want dat is wat jouw veulen nu doet namelijk!! :D ) En dat snap ik niet :)

Tikkie geven is echt al een gepasseerd station....... want daar heeft hij scheit aan.....

beter een keer een goed pak op zn sodemieter en dan voor de rest van zn leven klaar zijn, dan honder tikjes in de week voor de rest van zijn leven ;)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:45

Ik ben het ook helemaal met je eens Knollentuin en wij zullen hier zeker aan gaan werken. daarom dat ik ook vraag hoever ik mag gaan.

@Kiwiko: Ja ik snap het ook helemaal wat dat betreft, maar dat is wat ik stelde, hoever mag je gaan?? Blijkbaar dus ver en zal dit ook gaan uitwerken.
Laatst bijgewerkt door sjattukuh25 op 03-03-10 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:45

Citaat:
Maar kun je je voorstellen dat nu niet alleen wij een beetje terug deinzen van zijn gedrag??

Ik kan het me aan de ene kant wel voorstellen en aan de andere kant niet. Als je het maar niet ana hem laat merken.
En over die tikken wat kiwiko zei ben ik het eens, maar spreek hem wel braaf toe en kriebel hem als het kan op zijn hoofd als hij iets goed doet.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:48

@Daks maar dat doe ik zeker altijd als hij iets goeds doet, aaien en lief toe spreken zodat hij ook merkt dat ik ook goede bedoelingen heb.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:50

Dan doe je dat goed. En net wat kiwiko zei geef hem maar een flinke harde tik. hij moet wel reageren.

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:50

tnx ga eraan werken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:51

wederom succes

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:52

ja inderdaad dank je kan ik wel gebruiken. :P

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:52

heb je ze wel eens bezig gezien in de groep? al zou je m met alle kracht met een stukkie hout een zwieperd geven denk ik nog niet dat je m net zo hard raakt als zijn vriendjes dat doen!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:53

knollentuin schreef:
heb je ze wel eens bezig gezien in de groep? al zou je m met alle kracht met een stukkie hout een zwieperd geven denk ik nog niet dat je m net zo hard raakt als zijn vriendjes dat doen!

Momenteel mag hij de groep niet in dus moet je het met je eigen kracht doen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:54

Daks schreef:
Citaat:
Maar kun je je voorstellen dat nu niet alleen wij een beetje terug deinzen van zijn gedrag??

Ik kan het me aan de ene kant wel voorstellen en aan de andere kant niet. Als je het maar niet ana hem laat merken.
En over die tikken wat kiwiko zei ben ik het eens, maar spreek hem wel braaf toe en kriebel hem als het kan op zijn hoofd als hij iets goed doet.

heee, tuurlijk............. een paard leert van beloning :D :D maar dan moet die wel die beloning verdienen :D

Mensen schilderen mij vaak af als een soort van dierenbeul............ omdat als ik inkom, dan kom ik slechts een keer in :D en dat is niet voor herhaling vatbaar..........

Maargoed, belonen is het meest belangrijke wat er is.......... altijd!! maar dan moet er wel wat te belonen zijn :D :D en gewoon meelopen aan een touwtje en 4 voetjes op de vloer houden is normaal gedrag......... daar zou je ze niet voor hoeven moeten belonen in de explicite zin van het woord :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:55

daar heb je gelijk in, dat is ook zo. Ik ga het proberen in een keer te evenaren. En hopen dat dit de laatste keer is, maar ben bang dat ik nooit de kracht van een paard kan evenaren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 17:57

kan je ook niet, daarom moet je sneller zijn :D

dus niet achteraf, maar op het moment van! :)

Zorg ervoor dat je er klaar voor bent :)

sjattukuh25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-10 17:59

Ik zal er zeker allemaal rekening mee houden. en ga er allemaal op proberen te letten en uit te voeren natuurlijk, men neme een biels en houdt deze vast, paard haalt uit en gij slaat ermee voordat paard u bereikt met been.

Ja, ik snap hem wel. :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:02

hahahaha honkbalknuppel voldoet!! :D :D

nee gekheid :) ook het uiteinde van een halstertouw doettetum wel hoor :)

het gaat er niet om dat je het dier bont en blauw mept, maar het paard moet gewoon even ernstig schrikken van jouw tegenreactie........