Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Imago01 schreef:Haha valt me wel op dat velen hier vertellen dat het paard de oren naar voren doet zodra het de beloning krijgt EN LANGE teugels.
Let maar eens op, met een vrije, lange teugel, doen bijna alle paarden hun oren direct naar voren. Dit komt omdat de concentratie dan voor een groot deel bij de ruiter vandaan is en het paard zich dan meer van de omgeving realiseert.
Als je met je paard aan het werken bent (ongeacht wel/niet aan de teugel) let hij (als het goed is) op jou en zal het orenspel meer op jou en deels op de zijkant gericht zijn.
Beide oren naar voren doen bijna alle paarden zodra ze lang krijgen.
Dus ook als je verder geen stembeloning, een kriebeltje of aai geeft, die oren gaan toch wel naar voren.
Lekker kriebelen en dan vooral tussen de billen na het rijden als je bent afgestapt, haar favo plekje^^ Als je erop zit vind ze voor op haar borst ook erg lekker;) of bij d'r oren als d'r koppie omhoog is:)
en ze snapte het dan ook niet. Schok ervan en was duidelijk boos.
Ik zelf kriebel en aai het paard als beloning, ik beloon met de stem en een zacht klopje wel. Ik zag en hoorde ook een keer een ruiter van die harde klappen op de hals geven na het rijden, het paard waar ik op zat werd er een beetje kriebelig van en wilde er niet bij in de buurt komen
). Hoe harder dat je hem beloont hoe heter hij word. Tegenwoordig beloon ik hem door stevig met handen over zijn hals te wrijven, zalig vind hij dat, ofwel voorover hangen armen om zijn hals en zo een tijdje zitten tetteren tegen hem. Oortjes kriebelen vind hij ook een fijne beloning, daar gaat hij echt voor staan dus dat doe ik enkel als hij goed uitgestapt is vlak voor ik afstap
.
.. Is nu ook een item op horses.nl.
. Ik zeg dan "Waaauuww meisje..
wat een superpeerd ben je toch en je bent helemaal van mij
*trotssss*" en dan volgen de liefdevolle met volledige overgave KNUFFELLLLKRIEBELSSSS!! En dan aai-kriebel ik haar aan beide kanten van haar hals.. en/of ik aai-kriebel haar op de borst (even voorover zitten en knuffels).
...
Wen_en_Jelle schreef:Nou DAT vind ik nou een goeie vraag! Ik verbaas me er ook altijd over! Ik zie het heel vaak gebeuren bij ons op de manege en dan denk ik zelf bijna: aaauuww...
Dus mensenwie slaat zijn paard altijd af na het rijden
WolinLotte schreef:Goed punt Mindfields.. Is nu ook een item op horses.nl.
Ik denk namelijk van niet, ik kan er niks liefdevols uit halen.
Als je beloont vind ik dat je dit oprecht moet doen, dat je ook echt daadwerkelijk voelt dat hij een Kanjer met hoofdletter K is!! Kloppen op de hals is aangeleerd bij het woordt 'Braaf', maar vind het vaak vrij 'vlak'.. een klopje en hij is braaf, niet mijn blijk van waardering. Ik zeg dan "Waaauuww meisje..
wat een superpeerd ben je toch en je bent helemaal van mij
*trotssss*" en dan volgen de liefdevolle met volledige overgave KNUFFELLLLKRIEBELSSSS!! En dan aai-kriebel ik haar aan beide kanten van haar hals.. en/of ik aai-kriebel haar op de borst (even voorover zitten en knuffels).
Tijdens grondwerk wrijf ik haar over haar voorhoofd of ik leg beide handen op haar voorhoofd en streel ik haar hoofd naar beneden toe, vinde ze zalig, ogen gaan dan dicht...
Paarden weten het wanneer je echt trots op ze bent!
. Maar dat verschild imo gewoon per paard. Ken ook paarden die flink zouden schrikken van een harde (hoge) wauw terwijl ze van braaf weten dat het goed is. Volgens mij brengen paarden onderling ook niet zoveel op luide tonen over (behalve complete paniek), dus is het imo logischer om een stembeloning juist zacht te houden.
). Maar het juiste knuffel/kriebel plekje heb ik nog niet gevonden. De meeste dingen (hals/manenkam) reageert hij amper op, bij grondwerk vindt hij het zelfs licht irritant en loopt weg zodra het langer duurt dan een paar seconden. Nog even doorzoeken dus
.