Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 08:06

Een harde klap op de hals vind ik ook niet echt een manier van belonen. Vooral als ze een bezwete hals hebben lijkt me dat geen pretje. Sowieso een paar klappen met de vlakke hand op de hals of schouder.

Ik beloon mijn pony door haar even door de manen te kroelen met mijn vingers. Of wrijf over haal hals en ik beloon ook altijd met mijn stem. Mijn pony vind klopjes sowieso al niet heel fijn, de buigt dan haar hoofd iets de andere kant op en spant haar hals aan. Denk niet dat ze het als een beloning ziet.

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:09

Imago01 schreef:
Haha valt me wel op dat velen hier vertellen dat het paard de oren naar voren doet zodra het de beloning krijgt EN LANGE teugels.
Let maar eens op, met een vrije, lange teugel, doen bijna alle paarden hun oren direct naar voren. Dit komt omdat de concentratie dan voor een groot deel bij de ruiter vandaan is en het paard zich dan meer van de omgeving realiseert.
Als je met je paard aan het werken bent (ongeacht wel/niet aan de teugel) let hij (als het goed is) op jou en zal het orenspel meer op jou en deels op de zijkant gericht zijn.
Beide oren naar voren doen bijna alle paarden zodra ze lang krijgen.
Dus ook als je verder geen stembeloning, een kriebeltje of aai geeft, die oren gaan toch wel naar voren.

Bij mij geld het zelfs als hij geen lange teugel krijgt. Op de een of andere manier vind hij het gewoon lekker, hij wil ook altijd heeeel stevig geborsteld worden, en dan het liefst met de manenkam op z'n kont bijvoorbeeld. :+

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:45

Klopjes zijn bij mij uit den boze! ik run meer een soort massagesalon :P Lekker kriebelen en dan vooral tussen de billen na het rijden als je bent afgestapt, haar favo plekje^^ Als je erop zit vind ze voor op haar borst ook erg lekker;) of bij d'r oren als d'r koppie omhoog is:)

Ik zie paarden eigenlijk nooit genieten van een klop in hun hals, ze zullen wel begrijpen dat het het einde van het rijden is en dat ze braaf zijn geweest, maar echt genieten doen ze niet.

Daarom: lekker kriebelen, overal, bij de manen, oren, borst en daarna bil. Heeft mevrouw haar massage weer gehad na het rijden voor ze de wei op gaat. En even lekker in het zand rollen natuurlijk:)

astridelise

Re: Je paard belonen(maar hem dan pijn doen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:52

Mijn beloning voor mijn paard is stoppen met werken. Als hij het goed gedaan heeft stop ik en mag hij met lange teugel uit stappen. Als het zadel eraf gaat dan ga ik met vlakke hand over zijn rug en hals.

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:43

Ook ik verbaas me daar over.
Nu sta ik sinds kort op en kleine stal met land en hier is een vrouw die dat ook zo hard doet.
Het paard dat zij rijd heeft daar helemaal niets van en lijkt het zelf lekker te vinden.

Je had die kop van mijn schatje moeten zien toen ze "beloont" werd door deze vrouw. Alsof blikken konden doden!!
Van mij krijgt ze zon "beloning" als ik boos op haar ben :P en ze snapte het dan ook niet. Schok ervan en was duidelijk boos.
Een week later ging deze vrouw mijn pony aansingelen. Ook dit ging er hard aan toe (en dat is ze niet gewent!!).
Ze kijkt effe opzij (moest wel lachen om die kop van haar) en ik zie dat ze expres op de voet gaat staan van die vrouw. Toen kreeg ze op haar lazer (normaal hoor!) want dat mag natuurlijk niet.
MAAR, ik had eigelijk wel zoiets van eigen schuld dikke bult. Je doet haar pijn en ze pakt je terug. Mag niet, maar wel te begrijpen!!!

Ik moet zeggen dat ze door dit soort dingen echt een hekel kan hebben aan die bepaalde persoon die haar zo behandeld.
Ik heb Layla nu 14 jaar en dit is niet de eerste keer dat ik zie dat wanneer iemand niet aardig/eerlijk is, moet uitkijken met haar.
Ze is nogal dominant, en van mensen die wel normaal met haar doen krijgen respect van haar maar voor mensen die niet eerlijk met haar zijn heeft ze duidelijk geen respect. In mijn ogen begrijpelijk en logisch. Respect moet je verdienen.

Le_Chat_Noir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:39

Van die klappen op de hals lijkt me ook geen geweldige beloning voor een paard :+ Ik zelf kriebel en aai het paard als beloning, ik beloon met de stem en een zacht klopje wel. Ik zag en hoorde ook een keer een ruiter van die harde klappen op de hals geven na het rijden, het paard waar ik op zat werd er een beetje kriebelig van en wilde er niet bij in de buurt komen :P

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:46

Zo zat ik pas te schrijven en een amazone beloonde haar paard na het halthouden ook ietwat uitbundig, beestje trok van schrik een sprintje door de hele baan := lijkt me dus wel duidelijk hoe (niet) prettig het is.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:50

Ik doe ook altijd kloppen, en over haar schroft krabben.
Aan haar oortjes kan ik zien dat ze het fijn vind. :)

Ik denk het het enthousiastme van de ruiter is als hij/zij gewonnen heeft, vast niet bewust hard.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:13

Ik was vroeger ook altijd erg enthousiast met belonen :(:)
Bij mijn huidige verzorgfjord leer je het wel af om te hard te belonen(niet om pijn te doen, maar ik wist niet beter :o ). Hoe harder dat je hem beloont hoe heter hij word. Tegenwoordig beloon ik hem door stevig met handen over zijn hals te wrijven, zalig vind hij dat, ofwel voorover hangen armen om zijn hals en zo een tijdje zitten tetteren tegen hem. Oortjes kriebelen vind hij ook een fijne beloning, daar gaat hij echt voor staan dus dat doe ik enkel als hij goed uitgestapt is vlak voor ik afstap

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 10:20

Als ik uitstap gooi ik de teugels om de knop heen (rij western).
Tenminste thuis niet op wedstrijd. En dan ga ik altijd haar beetje aaien en vlechtjes maken in haar manen. En als ik dan met mijn stem stal zeg dan loopt ze naar de stal en stopt en dan mag k afstappen. En dan lopen we nog een rondje door de bak. En dan de stal in en teugels losmaken(zitten dan nog steeds om de knop) hoofdstel af. Dan nog ff knuffelen en dan zadel deraf. En dan lekker poetsen

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 17:39

nou als Gin niet luistert en echt vervelend is buiten dan krijgt ie soms wel een 'pets' op zijn hals of schouder ja, maar als ik hem beloon klop ik hem ook wel flink op de hals, maar zeker niet hard en hij weet dondersgoed het verschil ertussen want als ie de beloningsklopjes krijgt ontspant ie vaak beter

SanneLeoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:07

Ik geef meestal na het rijden of tijdens het rijden (als ze iets heel goed heeft gedaan)
een aaitje of een zacht klopje over de hals :o

Gamiani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:03

Kriebelen en wrijven over de huid van een paard als beloning zou de moeder immiteren [qua likken en schoonmaken vroeger doe het paard nog een baby was ofzo] nouja, allemaal goed, maar ik denk ook dat een paard dat fijner vind,
dus nu wrijf ik altijd even stevig Ü

ILoveEvelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:12

Zo staat er dus een meisje bij mij op stal die uit het niks haar pony een flinke klap geeft(wel als beloning) waarvan de pony iedere keer weer schrikt en er vandoor schiet.

Bij mijn pony weet ik precies waar ik even moet kriebelen/wrijven. Op dr hals, vlak onder de manenkam, dat vind ze onder het poetsen ook heerlijk. :D

Toch grappig dat menig ruiter(ik eerst ook) klopjes geeft, terwijl dat eigenlijk helemaal niet logisch is. Hoe komen we er toch bij dat paarden dit fijn zouden vinden?

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:15

Ik geef soms mini klopjes, maar meestal overheersend door gekriebel... Ik doe dat gewoon uit mijzelf, nergens geleerd of gehoord, kriebelen lijkt me gewoon veel fijner.

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:39

Zit genoeg spek op haha *D
en ik doe het niet zo hard, gewoon een paar 'klopjes' geen kletsen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:46

Ik geef soms ook wel klopjes maar ik ken ook eigenlijk alleen paarden die dat gewent zijn. Stevig nek massage wil ik ook nog wel eens doen maar dat gekriebel heb ik bij nog geen enkel paard van gemerkt dat hij het echt als beloning ziet of ook erg lekker vind. Maar ja dat kan ook aan de paarden liggen die ik ken, zijn vooral veel lomperiken eigenlijk :P .

Je hebt natuurlijk ook klopjes en kletsen als ik een paard op de hals klop hoor je dat hoogstens een meter verder op maar echt niet verder. Wij hebben trouwen ook de men paarden geleerd dat met de zweep aaien een beloning is, terwijl ze allemaal respect hebben voor de zweep zie je ze dan toch ook verder ontspannen dus wat dat betreft is een aangeleerde beloning niet altijd slecht imo.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:48

Goed punt Mindfields :) .. Is nu ook een item op horses.nl.

Ik denk namelijk van niet, ik kan er niks liefdevols uit halen.
Als je beloont vind ik dat je dit oprecht moet doen, dat je ook echt daadwerkelijk voelt dat hij een Kanjer met hoofdletter K is!! Kloppen op de hals is aangeleerd bij het woordt 'Braaf', maar vind het vaak vrij 'vlak'.. een klopje en hij is braaf, niet mijn blijk van waardering :n . Ik zeg dan "Waaauuww meisje.. *D wat een superpeerd ben je toch en je bent helemaal van mij :D *trotssss*" en dan volgen de liefdevolle met volledige overgave KNUFFELLLLKRIEBELSSSS!! En dan aai-kriebel ik haar aan beide kanten van haar hals.. en/of ik aai-kriebel haar op de borst (even voorover zitten en knuffels).

Tijdens grondwerk wrijf ik haar over haar voorhoofd of ik leg beide handen op haar voorhoofd en streel ik haar hoofd naar beneden toe, vinde ze zalig, ogen gaan dan dicht :z ...

Paarden weten het wanneer je echt trots op ze bent! ;)

DON___RUBIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 00:59

Wen_en_Jelle schreef:
Nou DAT vind ik nou een goeie vraag! Ik verbaas me er ook altijd over! Ik zie het heel vaak gebeuren bij ons op de manege en dan denk ik zelf bijna: aaauuww...

Dus mensen :D wie slaat zijn paard altijd af na het rijden :P

nou als ik klaar ben krijgt hij altijd een klopje
maar niet als sommige dat zo doen
ech 1 mi langs "Slaan"

Jullie doen dat niet na he rijden??

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:03

WolinLotte schreef:
Goed punt Mindfields :) .. Is nu ook een item op horses.nl.

Ik denk namelijk van niet, ik kan er niks liefdevols uit halen.
Als je beloont vind ik dat je dit oprecht moet doen, dat je ook echt daadwerkelijk voelt dat hij een Kanjer met hoofdletter K is!! Kloppen op de hals is aangeleerd bij het woordt 'Braaf', maar vind het vaak vrij 'vlak'.. een klopje en hij is braaf, niet mijn blijk van waardering :n . Ik zeg dan "Waaauuww meisje.. *D wat een superpeerd ben je toch en je bent helemaal van mij :D *trotssss*" en dan volgen de liefdevolle met volledige overgave KNUFFELLLLKRIEBELSSSS!! En dan aai-kriebel ik haar aan beide kanten van haar hals.. en/of ik aai-kriebel haar op de borst (even voorover zitten en knuffels).

Tijdens grondwerk wrijf ik haar over haar voorhoofd of ik leg beide handen op haar voorhoofd en streel ik haar hoofd naar beneden toe, vinde ze zalig, ogen gaan dan dicht :z ...

Paarden weten het wanneer je echt trots op ze bent! ;)

Ik ken meerdere paarden die een stevige massage echt 10x lekkerder vinden als dat gekriebel. Denk er wel aan dat wanneer ze lief zijn tegen elkaar het ook niet bepaald zachtzinnig is :P . Maar dat verschild imo gewoon per paard. Ken ook paarden die flink zouden schrikken van een harde (hoge) wauw terwijl ze van braaf weten dat het goed is. Volgens mij brengen paarden onderling ook niet zoveel op luide tonen over (behalve complete paniek), dus is het imo logischer om een stembeloning juist zacht te houden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 01:07

Wahaha, nou ik zit niet te gillen ofso hoor haha :P . Mijn paard zou zich rot schrikken, meer op een soort van... krachtig gefluister :j !! ;) En dat gekriebel is met de handen over de borst wrijven, beetje masserende bewegingen maken.. :) met wat kriebels er tussendoor.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 12:13

Ik las toevallig een stuk hier over en moest gelijk aan dit topic denken. Ik citeer even een stukje uit het boek 'Het tevreden paard' geschreven door tessa van daalen. Door Machteld van Dierendonck, Eric Laarakker en Emiel Voest.

'' Het bij mensen ingeburgerde klopje op de hals is voor een paard namelijk helemaal geen beloning. Een wat ouder dier heeft zichzelf wel aangeleerd dat we dit positief bedoelen, maar jonge aarden schrikken zich een hoedje van het eerste klopje. Liever kriebelen dus, en toestaan dat hij eventueel terug kriebelt. Het is een paard goed aan te leren dat hij dit niet te hard doet Of je op het goede plekje zit, merk je als je paard zijn neus tot een puntje samentrekt.''

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 14:49

Ik heb ook geleerd een klopje te geven, maar altijd zachtjes en met bolle hand, bij mijn Fjord kan ik dit echter niet zo makkelijk doen, haar achtergrond zou haar aan het schrikken maken, heb ik ook wel gemerkt toen iemand haar toch een klopje gaf.

Daar mijn paard 'wild' is geweest, snapt ze paarden gedrag veel beter dan het gedrag dat wij onszelf vaak als 'paardenmens' hebben aangemeten. Als ik bij haar sta, en ik begin lekker hard te krabbelen (Nadoen van een paardenmond/gebit) rond de rug, shoulders, manenkam, buik. Dit vind ze erg lekker en begint ook zelf elke keer terug te krabbelen op mijn rug, of we nou op stal staan of buiten aan het grondwerken zijn.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:47

Voor mijn verzorgpaardje ben ik nog aan het zoeken naar een beloning. Het is een beetje een stoicijnse, dus hij reageert nooit zo uitbundig.
Klopjes ben ik niet zo van, ik vind het inderdaad onlogisch, ook al heeft het paard het aangeleerd. 'Braaf!' werkt wel heel goed, maar ik zou hem graag ook fysiek een beloning willen geven (al is het maar voor m'n eigen knuffelneigingen :P). Maar het juiste knuffel/kriebel plekje heb ik nog niet gevonden. De meeste dingen (hals/manenkam) reageert hij amper op, bij grondwerk vindt hij het zelfs licht irritant en loopt weg zodra het langer duurt dan een paar seconden. Nog even doorzoeken dus :P.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 10:50

Ik aai mijn pony en geef inderdaad klopjes op dr hals als beloning.
Maar echt met de vlakke hand slaan noem ik geen beloning.
Ze ziet dat ook als beloning want als ik haar een klopje bij dr hals/schouder geef gaan meteen dr oortjes naar voren. :)