paard slaan? -update pag 14

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

girly_1

Re: paard slaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:02

Weiland zou ik nog niet proberen, die ruimte is te verleidelijk op dit moment. (de ruimte en het eten )

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-10 23:08

oké houden we het maar gewoon bij het terein.

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:08

Wat je de volgende keer wel kan proberen is,

* los links en rechtsom achter je aan lopen,
* los stoppen,
* los achteruit lopen,

Als je wil weten hoe je dit kunt oefenen, of wat je kunt doen wanneer één van deze dingen niet lukt moet je dat even aangeven via PB anders hebben we straks echt een boekwerk hier op bokt :=

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:17

Gaat het nu over: 'hoe leid ik mijn paard zonder touw?'

Wat is er gebeurd dat het gedrag van je paard 90 graden gedraaid is, denk je?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 08:00

begrip voor het paard van de TS, denk ik- Op het moment dat je beseft dat het paard niet vervelend is omdat het dwars wil zitten, maar omdat het niet anders kan, verandert automatisch je eigen houding.
Een sterk voorbeeld van hoe paarden spiegelen.

TS, heb je verhaal gelezen in je profiel en ik vind het heel erg knap van je dat je zover bent gekomen. Ik begrijp nu ook helemaal waarom het zo belangrijk voor je is dat het werkt tussen jou en je paard.
Je doet nu wat je kan om je paard te begrijpen en te helpen en je kunt ervan opaan dat jou paard je dan ook gaat helpen, als je naar het luisteren.
Misschien komt zijn verzet hem bekend voor?
Zoals ik eerder zei; paarden spiegelen en juist het feit dat een paard je eigen punten naar voren haalt, maakt het soms confronterend en frustrerend.
Maar je bent heel erg op de goede weg en ik weet zeker dat het gaat lukken.

Probeer iedere keer als er iets aan de hand is, de situatie vanuit het oogpunt van het paard te bekijken. Hoe ziet hij de situatie. Realiseer je dat een paard nooit erop uit is om je te klieren, maar iets probeert duidelijk te maken. Eerst met kleine signalen, en uiteindelijk ' schreeuwt' hij.

Concentreer je op de dingen die goed gaan en neem kleine stapjes, zodat de kans dat het goed gaat voor het paard des te makkelijker te bereiken is en daarmee dus beloning voor zijn prestatie.
Ik denk dat je dat proces zelf ook wel herkent... stapje voor stapje werkt het beter.
En vergeet vooral niet ieder klein stapje voorwaarts, zelfs het idee van het paard om te doen wat je wilt, vooral te belonen.
Beloning heeft duizend keer meer impact dan straf en zorgt ervoor dat het paard voor je wil werken

Kan je beslist de boeken van mark rashid aanraden. Die kun je in de bieb lenen. Het biedt geen handleiding (handleiding voor grondwerk vind je ook wel in de bieb) maar het geeft een hele goede inkijk in hoe paarden denken.
Bovendien schrijft hij heel fijn leesbaar.

succes met je paardje

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:33

Liljebo en dani62,

ik denk dat het een combinatie was (denk ik) van teveel op stal, misschien toch wat puberen of uitproberen. nu ze van ongeveer 1 tot 5 buiten staat is het toch al een stuk beter geworden . haar gedrag is mede veranderd doordat ze nu ook weet wie de baas/leider is . dat maakt haar vooral ook kalm.
het was voor haar steeds onduidelijk. en nu is het voor haar duidelijk dat niet zij die taak hoeft te doen . misschien is onduidelijkheid wel het meest vervelend voor een paard.
en dat is nu ook opgelost.

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 11:58

ik wil graag nog even jullie mening weten :)

als het lopen aan de hand vanmiddag goed gaat , en het voorste stukje is niet te glad , vinden jullie het dan verantwoord er even een rondje op te zitten ?
of zal ze toch eerst overal braaf moeten zijn aan de hand , ook in het grote weiland ?

ik hoor het wel .

femke

StefenYnia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:39

Hoi Femke,

Is er iemand bij om je te begeleiden? Zo niet raad ik je aan nog eventjes te wachten tot ze overal braaf is aan de hand, of dan toch zeker tot het ijs gesmolten is. Een ongeluk zit in een klein hoekje, en met ijs moet je toch meer uitkijken.

Blij te horen dat het zo goed gaat nu. :-)

Groetjes!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 13:38

oké , het lijkt soms wel of dat ijs nooit ophoudt ..:(
maargoed , daar is helaas niets aan te doen , dan houden we het op aan de hand wandelen :)

femke

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:00

Ik ken de boeken van Mark Rashid ook, dat is idd een hele fijne schrijver die ook veel praktische tips geeft, en die ook zijn ervaringen met paarden heel mooi weet te omschrijven, (zowel de goede als de slechte ). ik raad je dan ook zeker aan om eens te zien of je aan het boek; een paard is een paard kan komen.

Om even terug te komen op dani62 haar vraag,
Het los leiden van een paard is een hele goede oefening om je eigen positie van leider te bevestigen.

Je geeft dan het paard de keuze om jou als leider te accepteren, wanneer een paard jou als leider kiest hoef je dit niet steeds af te dwingen, enkel maar te onderhouden en soms te bevestigen. En dan kun je aan een band werken die gebasseerd is op wederzijds vertrouwen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:40

@Girly: mijn opmerking (vraag) was een beeeeetje cynisch bedoeld, hoor ;).

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 17:36

hallo!

ik ben net terug van yela,

het ging best wel goed.
misschien iets minder als gisteren , omdat ze vandaag nog niet echt los is geweest , alleen op het kleine stukje voor de stallen ( 7x7) toen ik haar meenam naar het voorste weitje was ze erg wild en begon het maaien weer . toen toch maar even haar naam luid geroepen en een rukje aan het touw . na ongeveer 10 minuten liep ze braaf mee door de wei . ik heb haar daarna losgelaten en je kon zien dat ze die dag nog weinig beweging had gehad; ze ging aan een stuk door rennen en vliegen .
ze liep dus goed mee na een tijdje , ondanks dat ze nog niet heeft kunnen rennen die dag . ik ben iig wel tevreden:)

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 18:02

er is op dit moment alleen nog geen bak of iets anders beschikbaar waar ik alleen ik kan oefenen( de bak bij de manege rijden erg veel mensen in , en als yela er met wandelen zonder touw de beslissing neemt om er toch vandoor te gaan , heb ik een probleem) alleen de weitjes zijn nu beschikbaar , dus ik stel het wandelen zonder touw denk ik nog even uit ;) tenzij de bak een keer helemaal leeg is .. maar die kans is klein .

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:56

terecht tevreden. En je hebt meteen de bevestiging waar het gedrag precies vandaan komt. Teveel energie en frustratie dus. Nu je dat weet, is er wellicht ook makkelijker mee om te gaan, te meer omdat je ervoor probeert te zorgen dat ze meer beweging krijgt.
Zou ideaal zijn als ze dagelijks in de wei met soortgenoten kon spelen. Ik denk dat je dan een erg mak paard zou hebben.
Misschien is die mogelijkheid er in de toekomst wel...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-10 19:57

liljebo,

we hebben nog een paard op de stal staan , een 3 jarige kwpner.
en ze zijn vandaag van 1 tot half 5 buiten geweest .
daar ben ik in ieder geval blij om , dat ze nu gelukkig wat meer buiten komt :) ookal zijn het maar een paar uurtjes . ik hoop dat we het in de toekomst mooi wat uit kunnen breiden :)

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:45

Dat is heel fijn. Je zult nu moeten roeien met de riemen die je hebt en daar maak je het beste van. harstikke goed van je.
Ik wed dat je paard na het spelen een heel stuk makker is.
En gelukkiger...

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 12:29

even een kort berichtje hoor , want ik ga zo naar yela ;)
ik zal haar idd even van te voren los laten , als ze nog niet lekker buiten staat . en gewoon hetzelfde doen als gisteren , aan de hand lopen dus :)

ik laat het weer horen hoe het is gegaan .

femke

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-10 17:40

hallo!

ik ben net weer bij yela geweest , en het ging gewoon super :)
ze liep braaf mee , stopte goed . niet een keer raar gedaan .
en (sorry :o ) ik kon het niet laten om er een rondje op te gaan .
heb de wei helemaal schoon geschept , en ijsvrij gemaakt .
Het zadel lag in de schuur en die zat op slot . ik heb wel een hoofdstel , maar dat was bitloos.
maar het zag er niet naar uit dat dat tot problemen zou lijden .
dus erop gestapt , bleef keurig stilstaan . En het rijden ging zonder problemen . alles ging eigenlijk gewoon super!

ik ben wel in het voorste weitje gaan rijden hoor ;)

femke

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-10 21:19

harstikke fijn dat het zo goed ging !
nou ik kan niet anders zeggen dan ga zo door +:)+

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 01:04

dankjewel girly_1 :)

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 01:07

Ik geef m'n paard best een dreun hoor als die iets flikt wat niet mag. Kan die best hebben, ze zijn niet van suiker.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 12:43

hoi !

ik zal straks even naar yela , en laat weer even horen hoe het is gegaan :)

femke

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:54

1133 schreef:
hallo!

ik ben net weer bij yela geweest , en het ging gewoon super :)
ze liep braaf mee , stopte goed . niet een keer raar gedaan .
en (sorry :o ) ik kon het niet laten om er een rondje op te gaan .
heb de wei helemaal schoon geschept , en ijsvrij gemaakt .
Het zadel lag in de schuur en die zat op slot . ik heb wel een hoofdstel , maar dat was bitloos.
maar het zag er niet naar uit dat dat tot problemen zou lijden .
dus erop gestapt , bleef keurig stilstaan . En het rijden ging zonder problemen . alles ging eigenlijk gewoon super!

ik ben wel in het voorste weitje gaan rijden hoor ;)

femke

Super hoor. Ik denk ook dat je zelf wel voelt wat kan en niet kan. Als je maar de moeite neemt om naar haar te luisteren, dan laat ze zelf wel weten wanneer het ok is en wanneer er iets aan de hand is.
paarden willen normaal gesproken geen ruzie met ons maken, maar hun gedrag is de enige manier waarmee ze kunnen vertellen hoe ze zich voelen en of er iets is.
Jouw paard heeft je ook duidelijk gemaakt dat er iets was en je hebt ernaar geluistert.
Daarmee heb je duizend keer meer bereikt dan met het geven van een dreun.

Stopcontact

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:56

Ik heb wel vaak gezien dat als een paard veel steigerde dat er wel eens (op het moment dat het paard neerkwam) door de ruiter een klap met de zweep van bovenaf tussen de oren werd gegeven..maar of dat nou zo goed is..ik betwijfel het..

anniek055

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:58

Ik zou ik gaan zoeken naar de oorzaak.. negen van de tien keer is er iets mis bij het paard misschien heeft ze pijn etc.