hoe straf jij je paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:26

Miiejs schreef:
Mijn paardje is in dec. gecastreerd en was onwijs bijterig hij had me al een paar x gebeten dat het ook bloedde.. was het pas zo onwijs zat dat ik heb met mijn nagels in zijn neus terug "gebeten" heb.. toen bloedde het een beetje bij hem.. schrok er heel erg van... tot ik me omdraaide en hij me gewoon nog een x kei hard beet.. gelukkig heeft ie het nu al wel veel meer afgeleerd!

een meisje wat ik ken had dat ook gedaan, haar paard beet haar, zij pakte zijn onderlip en beet erin terug, hij heeft het daarna nooit meer gedaan haha, wel jammer dat ie het bij jou nog wel deed daarna

Kelszz_

Re: hoe straf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:46

Bij mij ligt het eraan hoe mijn paard reageert etc. En het ligt er ook aan op welk paard je rijd..

Heukelom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:55

Ik moet mijn paard negeren als hij iets uithaald, hij vind het alleen maar leuk als je tikt of gaat schreeuwen

apart

x_Charlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:58

Bij mijn verzorgpaard hoef ik alleen maar mijn stem te verheffen of een klein tikje op z'n bibs te geven. Maar natuurlijk ligt dit ook aan de situatie :j. Eigenlijk komt dit bijna nooit voor - dat ik boos op hem ben - hij is namelijk zelden vervelend :+:.

Wollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:49

Als je paard een beetje is afgericht en opgevoed dan zul je hem over het algemeen wat minder moeten straffen. Stem en een keer een tik op z'n kont is dan wel vaak voldoende. Bijten is ook voor mij uit den boze (heb nog steeds een litteken onder mijn oog toen ik op 12 jarige leeftijd door een shettie bij mijn oog werd vastgepakt) en dan geef ik ook rustig een pets voor het hoofd.
Met rijden gewoon been gebruiken. Bij bokken juist naar voren rijden door de spoor een keer extra scherp aan te zetten. Vroeger ooit wel eens op een manege pony gereden die ik eerst een maand lang in de les wel 10 keer met de zweep moest slagen voordat hij ging lopen (daarna nooit meer problemen gehad en bij de andere lesklanten bleef hij gewoon stilstaan)...

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:01

Door er op te gaan zitten.
En dat gaat zo gebeuren.

:D

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:04

Ik gan wel eens een goede mep verkopen.
maar dan vooral bij de hengsten waarmee ik werk. is dan ook echt nodig. sla ze niet omdat ik dat zo leuk vind. alleen als het nodig is en probeer zo veel mogenlijk op het goede moment. Als een hengst mij blijft bijten krijgt hij toch echt een tik en vind daar niks verkeerds aan.

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:01

Mijn welsh D gaat als ze het rijden allemaal te moeilijk vind steigeren.
dan kan ze het gewoon even niet meer bolwerken in dat hoofdje van d'r en voel je d'r helemaal trillen onder je.
eigenlijk voel je het al aankomen dus meestal geef ik dan een schreeuw en meer been dat ze door moet lopen want ze mag natuurlijk niet zomaar omhoog komen als het haar even niet zint.
als het haar toch lukt krijgt ze een klap op d'r kont met de zweep....
tja, als mensen dit zielig vinden moeten ze dat zelf weten maar lieve woordjes helpen dan echt niet ;)

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:09

Ik vind dit om eerlijk te zeggen een minder prettig topic om te lezen, maar wil wel graag mijn mening geven. Ik heb zelf een grote, sterke merrie. Ze heeft mij werkelijk nog nooit gebeten en geschopt, wat ze wel kan is drammen en bijvoorbeeld over mee heen willen lopen. Ik heb haar hier nog nooit voor geslagen, ik probeer zelf zo rustig mogelijk te blijven en roep wel kort en krachtig HO of HALT en mocht de situatie uit de hand lopen dan geef ik wel een rukje aan het halster of zet haar direct terug waar ze stond.

Wat ik een beetje jammer vind is dat mensen niet kijken naar de oorzaak, de paardentaal onder andere... Het blijven vlucht en kuddedieren. Mijn merrie vertoont dit drammerige gedrag als ze bijvoorbeeld van haar maatje word weg gehaald. Logisch het is een kuddedier en zij is de baas. Op dat moment kan ik me heel druk gaan maken maar ik denk dat je zelf het beste je geduld kan bewaren en moet doen of er niks aan de hand is. Neem als het ware de rol van kuddeleider (of bij honden roedelleider) over. Je correcties kort en krachtig moet houden en vooral niet vergeten te belonen als je paard het goed doet. Bij mij is het vaak na 5 min over!

Ik heb ook met meerdere hengsten en jonge paarden gewerkt. Deze moeten vaak hun ei/energie kwijt, vergeet niet dat de meeste paarden 24 uur p/dag binnen staan en dan zodra jij komt beginnen te bijten, klieren....een paard wat in een kudde leeft kan dit normaal kwijt bij zijn kuddemaatjes. Dit is denk het grootste probleem wat mensen vergeten. Het paard is volgens de mens de etterbak, ik denk dat wij het zelf grotendeels zijn. Begrijp me niet verkeerd, als een hengst bijna met zijn benen in mijn nek ligt of bijt dan denk je uiteraard om je eigen leven en jaaa dan geef ook ik een tik uit menselijke reactie!!

Vorig jaar kwam 1e eigenaar op bezoek bij mijn merrie, ze liep de bak in en Prymera (zo heet ze) kwam met oren plat in nek keihard op haar afgestormt. Steigerde voor haar neus etc. Ik had dit nog nooooit gezien van haar. Achteraf ben ik er achtergekomen dat eigenaar paard niet eerlijk had behandeld. Meppen meppen en meppen en maar willen presteren in sport! Het arme paard was klaar met presteren toen ze op z niveau zat. Het baasje niet en het paard heeft maar te luisteren, sorry maar dan spoor je in mijn ogen niet! Daarnaast had pry altijd enorme baknijd. Nu een jaar later staat ze 24/7 buiten met haar vriendin en heeft altijd hooi en volop ruimte. Ze is nu onwijs relax en weg baknijd!!! Zo zie je maar.....Mijn tip is, denk om je eigen veiligheid, maar kijk ook eens of je niet te egoistisch bezig bent. Heeft je paard het wel zo naar zijn zin en uhm richt je eens meer op het belonen dan straffen!!!! ;) :D

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:09

Huisarrest!!

nee hoor.. ik zet ze altijd in achteruit. Achteruit is een onaangename gang van het paard, en daardoor straf ik ze eigenlijk. zo werk niet met lichamelijke pijn, en weten ze toch dat ze fout zijn. Je kan dit ook overal toepassen; in de bak, op weg naar de wei, in de stal,..

Als ze echt gaan bijten ofzo, wat niet vaak voorvalt, maar toch. dan durf ik ze wel een tik geven op hun neus, maar meestal is mijn stem verheffen wel genoeg :)

xx

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:22

als ik mijn paard zou slaan of schoppen, dan kijkt ze me denk ik een week niet meer aan.
ik hoef mijn stem maar iets te verheffen, of te wijzen naar der schouder. (vroeger heb ik haar daar een paar keer geprikt met mijn vinger, en dat vond ze heel erg)
en bij drammen aan de hand zet ik haar in de achteruit, met een wijzende vinger.
nou is dat natuurlijk bij ieder paard anders, en ze zullen niet allemaal zo gevoelig zijn als mijn paard.

maar ik vind toch wel dat als je je paard moet gaan schoppen of slaan, dat je dan eens bij de opvoeding van je paard moet gaan kijken.
en die opvoeding begint toch echt bij jezelf. en daar kan het paard niet veel tot weinig aan doen.
en tuurlijk zal het paard af en toe eens op zijn plek gezet moeten worden. maar als dat duidelijk en correct gebeurd,
zal het paard het begrijpen, en gebruiken.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 16:25

ik hoef vaak alleen maar mijn stem te verheffen, en dan stopt hij er al mee.

als hij tijdens het lopen aan de hand wil door drammen, verhef ik mijn stem en geef ik een rukje aan het touw.
vaak is dit al meer dan genoeg :)

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:47

Over dierenmishandeling is al genoeg gezegd, dus maar even iets anders: welke straffen helpen eigenlijk? Volgens mij maakt slaan, schoppen etc. de problemen alleen maar erger. Da's dus contraproductief. |( Bovendien zijn de meeste mensen niet snel genoeg met sraffen (of belonen); uit onderzoek is bekend dat de tijdspanne waarbinnen een paard een beloning of straf associeert met bepaald gedrag drie seconden is. Dit wil zeggen dat je maximaal drie seconden hebt om ongewenst gedrag te straffen of gewenst gedrag te belonen! :oo
Laatst bijgewerkt door ElsB op 02-03-10 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 17:49

niet..
meestal is het negeren van het verkeerde gedrag al voldoende.
stem verheffen is meestal voldoende.
als t echt te bont word dan is een corrigerende / oplettende tik wel eens van te pas.

broodje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:17

een maand lang niet stappen met zuhn vriendinnetje:d

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 21:29

ChicaxIlke schreef:
Huisarrest!!

nee hoor.. ik zet ze altijd in achteruit. Achteruit is een onaangename gang van het paard, en daardoor straf ik ze eigenlijk. zo werk niet met lichamelijke pijn, en weten ze toch dat ze fout zijn. Je kan dit ook overal toepassen; in de bak, op weg naar de wei, in de stal,..

Als ze echt gaan bijten ofzo, wat niet vaak voorvalt, maar toch. dan durf ik ze wel een tik geven op hun neus, maar meestal is mijn stem verheffen wel genoeg :)

xx

Leuk als je in een dressuurproef achteruit moet.
ik vind dit geen goede oplossing. achteruit is een oefening geen straf.

als ik bij de hengsten met mijn vingers knip is het vaak al voldoende en houden ze op :)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 22:25

M'n vorige paard was een merrie en sloeg nooit en beet ook bijna nooit. Mocht het wel een keer zijn stond ze meteen met dr hoofd omhoog met de gedachte wat deed ik nou! (nee niet kopschuw)

Nieuwe paard zoekt grenzen op. De eerste keer dat ik hem opzadelde zei m'n moeder doodleuk hij slaat wel. Heb er een zweep bijgepakt en toen hij wilde trappen een tik op z'n been gegeven. Hij heeft daarna nooit meer een poging gedaan tot. Zielig? vind ik niet, hij moet van mij wel z'n plaats weten.

Verder wil hij af en toe nog wel eens happen zonder dat het echt gemeen is. Als ik het dreigen tot bijten toe zou laten bijt hij zometeen wel echt raak/hard (heeft hij ook wel meerdere keren gedaan).

Iemand die roept dat het kuddedieren en vluchtdieren zijn klopt. En hoe gedragen ze zich in een kudde? als ze iets niet zint dan wordt dit hard duidelijk gemaakt door te slaan of te bijten. Hij weet dan dus meteen dat het fout gedrag is.

Ik vind wel dat je ongewenst gedrag heel zwart wit moet bekijken. Niet iets vandaag toelaten en morgen afstraffen.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:11

Verschilt per paard.. Maar ik doe het meestal met mijn stem. :D

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:23

als ik vind dat een paard waar ik dan net heb opgreden niet goed zijn best heb gedaan of hele tijd dingen doet geef ik hem na het rijden geen voer(hij krijg die dag wel voer maar ik geef altijd naar het rijden altijd voer omdat hij dan goed ze best even gedaan) en als dan geen voer geef zit ze meestal al te kijken van hé waar blijft me voer en dan weet ze meestal dat ze het dan niet goed gedaa heb
en dan het rijden haal ik dan altijd nog een borstel en hoefen krabben doe ik dan maar dan ook niet want dan rij ik de bak dan uit maak haar vast en haal ik zadel en hoofstel er af en doe gelijk een deken overheen en zet haar op stal zonder nog treug te kijken meestal weet ze dan dat ze het dan ook niet goed heefd gedaan

en dan doet ze de volgende super(A)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:36

ik vind dat mensen vergeten te kijken hoe paarden in de natuur reageren en hoe zij eigenlijk horen te leven

veel paarden die bijten of duwen of vervelend doen staan minstens 23 uur per dag op stal. dit is gewoon niet normaal voor een paard en klopt gewoon niet, dan is het ook niet naar de het paard zijn natuurlijke trekken op zijn eigenaar of andere mensen wilt uitoefenen...

zowiezo werkt straf alleen maar in negatieve zin... als jou paard jou bijt en jij geeft hem gelijk een klap, zal die niet denken ' o ik ben stout omdat ik bijt' nee hij zal die klap zien als iets gemeens wat jij hem aan doet... en dat werkt alleen maar in jou nadeel...
he paard zal vaker saggerijnig worden of zelfs nog vaker gaan bijten..

ik vind een paar reacties in dit topic heel erg overdreven...

slaan en schoppen vindt ik zowiezo niet kunnen... je slaat of schopt je kind toch ook niet? of je hond of je kat.... dit klopt gewoon niet, waarom dan wel een paard slaan of schoppen? alleen omdat deze groter en sterker is en omdat de paarden dat ook weleens bij elkaar doen??

er bestaan geen rangordes tussen mens en paard, dit is alleen in een kudde zo. een paard vind jou als mens fijn of vind jou als mens eng.. ( veel paarden laten niet zien dat ze bang zijn voor de mens omdat ze erg sterk zijn en veel aankunnen)
een paard dat een mens fijn vind zal je ook gaan vertrouwen en daar bouw je een speciale band mee op...

ik denk dat veel mensen dit jammer genoeg mensen ...

ik ben dus tegen het straffen van je paard. het vervelende gedrag negeren of je stem verheffen.
of als je paard jou wilt bijten je arm omhoog doen, maar niet laten merken dat jij dit zelf doet, maar het paard laten denken dat hij zich zelf pijn doet...

iemand heeft ooit tegen mij gezegt dat ik mijn paard erg streng moest aanpakken. met een ketting en zweep...
NOOOOIT gedaan en met gedult en belonen ben ik nu een stuk verder en is mijn paard ongelovelijk lief en luisterd nu echt super goed :)

uiteindelijk bepaald iedereen zelf hoe hij mijn zijn of haar paard omgaat..

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:40

idefix4 schreef:
Ik heb één keer op het juiste moment mijn paard echt een flinke klap verkocht, toen hij me gericht wilde bijten. Hij was net hengstaf en moest nog leren wat wel en niet kon. Daarna heb ik hem nooit, maar dan ook echt nooit meer geslagen. Over het algemeen weet mijn paard hoe ver hij kan gaan bij mij. Hij gaat voor mij door het vuur en doet wat ik vraag, dus waarom dan straffen?

Mijn mening is dat een paard niet moedwillig een mens een hak wil zetten, dus als er iets gebeurt wat me niet aanstaat, kijk ik altijd eerst bij mezelf wat ik fout kan hebben gedaan om die reactie te krijgen. Wat voor gedrag wil jij eigenlijk straffen?
Maar ja, toegegeven, ik rijd met een spoortje als hulpmiddel. Ik zie dat eigenlijk niet zo zeer als straffen? Dat noem ik gewoon een hulpmiddel bij het rijden.

Maar idd, als een paard mij gericht wil bijten of slaan, dan wil ik daar nog wel eens op reageren met een schop of klap. Ik probeer daarna wel weer gewoon 'normaal' te doen tegen het paard. Een paard bijt immers niet zo maar en hij slaat meestal ook niet zo maar. Dat ik dat accepteer is wel een tweede, hangt ook van die situatie af. Meestal is een korte stemverheffing voldoende en als het mijn paard niet is, blijf ik er gegarandeerd met de handjes vanaf en blijf ik simpelweg uit diens buurt. Ik vind namelijk dat een eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het gedrag van het paard. Wat ik niet vind kunnen, zou natuurlijk wel eens gewoon geaccepteerd kunnen worden door diens baas.

Hier ben ik het eigenlijk helemaal mee eens.
Maar bij de mijne moet ik af en toe toch wel is meer doen dan mijn stem verheffen.
Als hij staat te schrapen met zijn hoef bv tijdens het poetsen verhef ik eerst mijn stem, reageert hij niet krijgt hij een snokje aan het halstertouw, dit wil ik dan nog wel is doen maar als hij na 3 keer berispen nog niet stilstaat kan hij wel eens een klap krijgen :) en dan is het ook momentelijk klaar.

MartiniB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:35

ach ik vind bepast straffe is niets mis mee MITS een paard ook echt iets doet want niet kan(mag) zo als het verhaal van de jonge hengst ik ben van mening dat mense die hun paard met zwepen slaan of andere vorme van mishandeling toe passe zelf eens een flinke klap met die zweep moete hebbe

zo als wij dan zegge niet bij de paarde maar bij somige baasje DE ZWEEP DER OVER! ;)

Worteltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 13:12

Je moet zorgen dat je je paard niet hoeft te straffen.

Maar vóórkomen dat je hem straffen moet.
Als je aan het draven bent en je voelt je paard terugkomen, drijf je wat bij, zodat hij niet terugvalt in de stap en je hem weer opnieuw de draf in moet drijven of hem een tikje met je zweep geeft.
Zo is het ook als je naast je paard loopt. Als het paard met zijn hoofd naast jou schouder loopt, en je laat hem niet met een los touwtje achter je aan sukkelen, dan hij ook niet om je heen gaan draaien of losbreken. Dan hoef je hem daar dus ook niet voor te straffen.

Voorkomen is beter dan genezen :+

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:04

Worteltjuh schreef:
Je moet zorgen dat je je paard niet hoeft te straffen.

Maar vóórkomen dat je hem straffen moet.
Als je aan het draven bent en je voelt je paard terugkomen, drijf je wat bij, zodat hij niet terugvalt in de stap en je hem weer opnieuw de draf in moet drijven of hem een tikje met je zweep geeft.
Zo is het ook als je naast je paard loopt. Als het paard met zijn hoofd naast jou schouder loopt, en je laat hem niet met een los touwtje achter je aan sukkelen, dan hij ook niet om je heen gaan draaien of losbreken. Dan hoef je hem daar dus ook niet voor te straffen.

Voorkomen is beter dan genezen :+

Het gaat hier geloof ik niet helemaal om het naast lopen of het volgen. Meer om het bijten, trappen of vervelend met rijden....

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 14:08

Als jullie een paard zouden hebben die zomaar ineens aanvalt (in het land, los in de longeerbak paddock etc) wat zou je hier aan doen? (niet dat mijn paard dit deed hoor maar ben benieuwd hoe jullie zoiets zouden oplossen)