Hoe denken paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: Hoe denken paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 12:13

haha ja nu je het zegt. Maar ja als ze eenmaal een keer de dood in de ogen hebben gezien en je zo blij bent dat ze er nog zijn (en er veel meer risico is dat het vaker terug gaat komen) is het erg moeilijk om strak te blijven. Ze voelt zich ook zo belangrijk als er andere regels voor haar gelden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 15:46

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 16:08

citaat: De denkwijze van je paard ..
denkwijze.. --> denken..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 16:10

ik mag nog 3 van die cursussen bekijken dus misschien moet ik dat maar doen...

Equiine

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:05

Tja,hoe denkt een paard. Anders dan wij doen,iniedergeval,haha! :D
Ik weet iniedergeval wel dat paarden natuurlijk gedrag kopieren. Dus als een veulen een ander paard ziet grazen,gaat het veulen ook grazen. Zien eten doet eten! ;)
Maar dat geld niet als een kudde paarden in weiland 1 naar andere paarden in weiland 2 willen. Dat is een keer in het echt gebeurd,de paarden uit weiland 1 wouden naar hun vrienden in weiland 2,maar ze kwamen niet over het hek heen,terwijl er een paar meter verder naar links het hek open stond naar weiland 2. Ondanks dat 1 paard die opening had gevonden,bleef de rest verlangend naar weiland 2 staan hinniken. Paarden zijn niet dom,maar ze denken op een hele andere manier dan wij. Denk ik. xD

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:13

paarden denken "niet". ze voelen!!!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 13:35

Zou een paard echt hélemaal niet denken, denk je. Zijn wij mensen dus de enige wezens die kunnen denken.

Hoe kan een paard dan een sitiuatie inschatten en iets geleerd hebben, als hij niet kan denken kan hij ook niet bedenken wat hij moet doen toch. Want toeval is het niet dat paarden dingen kunnen doen die we ze geleerd hebben.
Ook paarden onderling, hun gedrag is niet alleen maar toeval toch? Ze maken vrienden, of geen vrienden. Hebben vaak een duidelijke voorkeur voor iemand.

Andere gedachtes die ik denk te zien bij paarden zijn "da's eng, daar gaan we samen liever niet voorbij" of "dat is eten, dat vind ik lekker"
Stapje verder.
"die persoon (of ander paard) ken, die vind ik leuk" of 'die persoon(of ander paard) ken ik, die vind ik een beetje eng".
Gedachten als "dat vind ik nou aardig" of "wat hebben we het leuk" als je staat te borstelen.
Simpele gedachten als "hallo, wie ben jij" met aansluitend 'wat vind ik van jou, en jij van mij"

Nog een stap verder: als een paard bv alleen in de zandbak staat en heen en weer gaat lopen als je aan komt lopen de gedachten van "ik wil hier weg, en daar kun jij (mens) iets aan doen".
De gedachte, en het gevoel van "ik vind het hier niet zo leuk" zou toch een èchte gedachte kunnen zijn. Anders dan wij mensen, maar helemaal niet denken...

Zijn er niet zo nog een paar gedachtes van paarden te ontdekken, denk je niet?

(Vooral die laatste woordje zijn heel grappig)

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 14:02

moeilijk onderwerp hoor!
Ik heb een groot respect voor paarden, dus bedoel het zeker niet negatief. en zeker niet dat wij mensen de enige zijn die denken.
niet stond ook tussen aanhalingstekens.
ik bedoel meer het piekeren en "onnodig" nadenken.
Vaak reageert een paard instinctief of uit gewoonte om dat het hem is aangeleerd.
Ik vind paarden juist zo boeiend omdat ze veel meer voelen dan wij denken. en wie weet wel veel meer denken dan wij denken....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 16:22

Maar wel een boeiend onderwerp toch? :j

Niks negatiefs.
Het hoeft toch niet zo in de taboe-sfeer te komen. Ik verbaas mezelf niet meer over de vraag OF, nooit eigenlijk aan getwijfeld, maar wel over HOE dan.
Je gaat steeds meer zien en begrijpen van paarden als je erkent dat ze èn denken èn erg gevoelig zijn.
Stereotiep gedrag komt niet voort uit onbewuste reacties, wel uit stress, eenzaamheid of frustratie.
Niet denken, neu. Was het maar zo, dan hoefden wij er niet zo goed over na te denken hoe we dingen met hun samen aanpakken. Dan waren er ook niet zo veel problemen tussen mensen en paarden.

Dan was het beessie eet, beessie werk, beessie hep rust net als vroeger, toen ze nog helemaal niks meer dan gebruiksvoorwerpen waren. Da's denk ik het verschil tussen leven en overleven of in leven blijven.

Dat vind ik nou uh, boeiend.

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 08:51

ja dat is ook boeiend.
eigenlijk vind ik dat ze nu nog steeds vaak als gebruiksvoorwerpen gebruikt worden.
wij mensen gebruiken ze voor onze eigen ontwikkeling. wat je bv steeds vaker ziet is dat paarden gebruikt worden om kinderen met psychische stoornissen te helpen. In mijn werk kom ik vaak problemen tegen bij paarden die uiteindelijk bij de eigenaar vandaan komen, doordat het paard de eigenaar spiegelt. super mooie gelegenheid waar wij mensen veel van kunnen leren en daarom verdie(nen paarden/pony's veel meer respect en waardering.
volgens mij dwaal ik af van het onderwerp....(:

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 09:04

Nou wat mij betreft dwaal je helemaal niet af hoor.
Als ik kijk naar de ontwikkelingen kan ik het niet meer dan met je eens zijn. Ook in de (zogenaamde) management cursussen met paarden worden de paarden letterlijk rondgejaagd, afgezien hoe slecht dat fysiek is, maar er worden er allerlei dingen bij gehaald. Niet altijd in het belang van het paard maar in het leerproces van de manager.
Ja, dan vraag ik me hardop af... WAAR ZIJN JULLIE IN GODSNAAM MEE BEZIG !

Baasje spelen, prima, maar wat is macht en wat is gezag.
Werkt je paard met je of werkt je paard voor je.

(Dwaal ik nu ook af? :) )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 10:56

nee hoor, maar ik ken iemand, en heb daar zelf ook les van gehad, die ook die cursussen geeft maar kan me niet voorstellen dat zij ze rondjaagd...

HellenPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:12

grappig dat je het daar over hebt.
je kunt dit ook positief zien:
mijn man heeft niet zoveel met paarden. laat hij nu in een weekend tijdens een werk training ook zo'n cursus krijgen.
Het paard wordt niet alleen simpel rond gejaagd. Volgens hem had degene die met het paard werkte een nauwe band met het dier. de cursisten die inderdaad zelf het paard moesten rondsturen leerde hier, door de reactie van het paard op hunzelf, in te zien dat, wanneer je verkeerde signalen (in dit geval naar het paard) geeft, het paard niet meer doet wat je zou willen.
ik ben er niet bij geweest maar het klonk helemaal niet verkeerd. in ieder geval leren de cursisten respect te hebben voor het paard. iets dat noodzakelijk is voor een goede comminicatie tussen ruiter en paard.

mooi toch om te zien dat we zoveel kunnen leren. doordat paarden ons spiegelen. je moet alleen naar jezelf durven kijken.
de cursisten worden in zo'n cursus eigenlijk een beetje gedwongen naar zichzelf te kijken.
want nogmaals, het ligt echt aan de signalen die je zelf afgeeft, als het paard niet doet wat je wilt dat ze doen. wat je moet doen om het paard naar je te laten luisteren is inzicht en jezelf veranderen.
Nog veel "paarden" mensen in Nederland geven alles de schuld van hun problemen die ze ondervinden met hun paard, behalve zichzelf. vaak staan ze niet meer open om inzicht te krijgen, laat staan zichzelf kunnen veranderen. hun problemen zullen dus nooit opgelost worden.

zouden dit soort cursussen niet een begin kunnen zijn naar een beter begrip en inzicht hoe we naar onszelf kunnen kijken?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:40

Hi, hi beetje raar antwoord van me, dus bereid je maar voor.
Laatst werd ik gebeld door iemand van de kinderbescherming, als je een zak hebt krijg je vaak telefoontjes of je een beetje geld wil geven aan...

Enfin de mevrouw begin te vertellen en zei dat er veel kindertes in Nederland seksueel misbruikt worden. Ik heb ruim 24 jaar in het Gevangeniswezen gewerkt, en ja niet helemaal uit een ei dus. Maar haar vraag die me een beetje irriteeerde omdat ze bijna het antwoord in mijn monde ermee legde was: "Vindt u dat ook niet heel erg".
Nou flap ik er vaker direct uit wat ik denk, nu dus ook, en ik zei "Ja, dat ligt er aan mevrouw, het ligt eraan van welke kant u het bekijkt, vanuit het slachtoffertje of vanuit de dader"....
Het was heel lang stil... en de mevrouw was duidelijk uit haar vaste verhaaltje.

Zo ook met hoe je de dingen bekijkt, negatief of positief.
Is dom negatief of is dom positief. Want domme dieren en mensen kunnen vaak heel erg lief zijn. Domheid is ook prettig en kan een zekere rust geven. We zitten als mensen vol met dit soort waarde oordelen denk ik.

Ik heb zelf ook een keer aan een dergelijke managemnet training meegedaan. Was verplicht en bedacht zo van, dat vind jij vast welleuk, dat is met paarden ! Was daar ook als enige met ervaring met paarden. Ik weigerde het paard 'rond te slingeren', nou was het voor dit paard niet zo'n probleem want et was niet zo'n gevoelig paard.
Maar ik kreeg gelukkig de gelegenheid om uit te leggen waarom.
Door mijn ervaring met paarden kon ik dat ook goed motiveren.
Er ontstond hierdoor wel een leuke discussie over. Macht en gezag.
(Ik mocht blijven als manager, pfieuw)

Dat is weer positief. *D

Zelf heb ik er hier een staan waar ik héél soms een lesje mee geef. Als iemand het bakje in mag, ik ben nogal voorzichtig, is de opdracht dat dit paard rustig om die persoon heen moet stappen, zonder angstig te (hoeven) zijn. Kan je verzekeren da's een hele kunst, ook voor mij nog steeds.
Het brengt je op de minimale signalen.
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 28-01-10 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:42

vraag me wel eens af of mn pony uberhaubt wel een kan nadenken. :+

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:38

Tijdens mijn cursus/les was het de opdracht om het vrijwerken van voest te testen en uit te proberen (probeer je het niet kun je ook niet oordelen dus vanuit dat oogpunt gaan we alle methodes nalopen). Maar we kwamen niet verder als paard los eigenaar erbij en samen "zijn". Niets rondjagen, en toch was het voor de ruiter heel zwaar werk, observeren, nadoen, ruimte bepalen, elkaar aftasten. Ze heeft alleen maar wat door het bakje gewandelt.
Op het einde mocht ze ook nog heel even het paard laten bewegen (paard was een beetje in de war want hij hoefde niets te doen) en uiteindelijk liepen ze samen als een eenheid door de bak...

Als je dat mag zien, en je vervolgens de dag erna voest gaat uitproberen (waar de cursus dus over zou gaan) is het zo'n wereld van verschil.

Vrijwerken, wat is er nou vrij aan vrijwerken? Het is toch werk, en vaak ook nog eens niet de meest vriendelijke manier. Paarden die het hek in gejaagd worden en alleen maar met hun hoofd naar buiten kunnen rennen. Nee dan werk ik liever vrij in de grote bak en ga oefenen met aantrekken en afstoten, niet langs een hek, maar gewoon samen werken. Vrijwerken zou je dus ook zonder hek moeten kunnen wil het echt vrij zijn. Dan kan je paard ook weg als jij het niet goed doet. Helaas is gestrest rondrennen met je hoofd naar buiten niet genoeg om de mens duidelijk te maken dat hij veel te grof en groot is in zijn hulpen en je als paard eigenlijk weg wilt...

Heb gister een parelli oefening geleerd van mijn instructrices en die vandaag even geoefend om het een beetje onder de knie te krijgen. Op een volte zetten, terug uitnodigen en dan volte de andere kant op. Kon deze oefening wel al, maar mijn oude merrie vind het niet zo geweldig en met haar heb ik ooit parelli gedaan dus nooit zoveel gedaan.

Gister met een hele moeilijke 17 jarige onopgevoede merrie zonder respect gewerkt (rent over je heen, duwt je omver, etc)
Vandaag met 3 geoefend die het niet konden met een longe alleen in een lus om de hals. alle 3 hebben het braaf gedaan. 2 zou je normaal leren om meer druk te zetten omdat die graag de confrontatie aan gaan. ik ben dan als een standbeeld gaan staan, ze afgestoot en verder gewacht tot ze klaar waren. Omdat er geen reactie kwam gingen ze staan kauwen met het hoofd laag en met een kleine hulp vertrokken ze netjes. De andere (3e) die moest juist iets meer uitgedaagd zodat ze met haar hoofd even weg was bij haar veulen. Uiteindelijk liep zij snurkend aan een doorhangend touwtjes rondjes om mij heen. Helemaal vrolijk en blij. Ik moet dus toegeven dan parelli oefeningen best leuk kunnen zijn :o

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 14:42

calypsoo schreef:
vraag me wel eens af of mn pony uberhaubt wel een kan nadenken. :+

Jou paardje is juist heel slim, helaas wordt hij ingesnoert met te kort gestelde martingaal en mexicaanse neusriem. Ik weet zeker dat als je eens de moeite zou nemen om te luisteren naar je paardje dat je veel van hem kan leren...

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:32

lailapri schreef:
calypsoo schreef:
vraag me wel eens af of mn pony uberhaubt wel eens kan nadenken. :+

Jou paardje is juist heel slim, helaas wordt hij ingesnoert met te kort gestelde martingaal en mexicaanse neusriem. Ik weet zeker dat als je eens de moeite zou nemen om te luisteren naar je paardje dat je veel van hem kan leren...

slim, dat is hij zeker..het was ook niet op een negatieve manier bedoelt!
maar hoeweet jij nou of ik mn martingaal zo moet gebruiken?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 15:40

nouja als ik kijk naar de pony op de foto's in je profiel lijkt het dat de martingaal erg kort is gesteld, als je een rechte lijn trekt van de schoft naar voor dan moet op die lijn je martingaal uitkomen, wat ik zo kan zien komt de jouwe daar niet.

Maar goed jou pony doet mij er ook uitzien als een pony die wel weet wat hij doet, die wil wel even voor je winnen, maar ga je met hem in strijd wil die ook van je winnen.

calypsoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 15:49

een doorzetter is het zeker. maar na 3/4 jaar weet ik wel ongeveer hoe ik m moet rijden.
ik bedoelde dat ik me afvroeg of hij wel ns kon nadenken omdat hij soms wel een flink onbenullig kan doen. en dat was niet op het gebied van rijden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 17:29

ow haha ik dacht dat die niet snel leerde oid.