Depressief paard gekocht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 19:59

Knap hoor dat je door bent gaan zetten. Moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring is dat het toch gauw een half jaar tot een jaar duurt voordat een paard 'jouw' paard wordt. En ik heb er al aardig wat gehad ;)
Natuurlijk gaat het met het ene paard makkelijker in omgang dan het andere paard, maar een echte band heb je niet zomaar. En soms komt dat nooit. Ik denk, als ik het topic zo'n beetje doorspitte, dat jullie die band wel gaan krijgen. Ik denk ook dat ze voelt dat je echt voor haar hebt gekozen. Waarom zou ze je meteen vertrouwen of zich meteen geven? Is doodeng voor een mens om te doen, laat staan voor zo'n open dier als een paard.

Ik hoop dat je een maatje aan haar gaat hebben. Ze ziet er leuk en vriendelijk uit. Oortjes er mooi op, kijkt je aan.
Mijn dravertje keek mij na 1 jaar nog niet aan, durfde ze niet ;)

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 21:43

Hallo

Op dit filmpje kun je zien hoe Tmara reageerd op het moment dat onze dochter de bak verlaat.

Toen ik uit de bak ging deed zehet zelfde.

Basb

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 21:48

ze vind het niet leuk dat ze is weggegaan haha! :D
vind ik wel hoor,ze loopt echt zo beledigd rond daar,compleet met knorgeluidjes erbij :j
ze zal wel denken, jullie nemen me uit mijn vertrouwde omgeving, nu ben ik hier dan en dan loop je ook nog weg!

ze heeft wat last van verlatingsangst denk ik.
en dat kan ik me ook best voorstellen gezien haar omstandigheden,ze had ook veulens gehad toch?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-09 22:02

Hallo

Ze heeft zegt de handelaar veulens gehad.
Wanneer ze haar laatste heeft gehad weet hij niet.

Waar ik zo van baal dat hij gewoon liegt weet je over bepaalde dingen.
Vandaag in de bak met muziek aan. Iedere keer als er een nieuw liedje begon stond ze stil mijn dochter zei ik hoop dat ze zo mooi stil staat als ik een proef gaat rijden. De muziek begint weer en ze gaat lopen.

wat voor indruk maak zij nu op jouw ten opzichte van de eersedere foto.

Echt in de periode dat wij nadachten over de koop.
Ze was niet vooruit te krijgen reageerde niet op hulpen.
Sneet bochten af.

Als ik in die tijd met haar liep aan haar halster dan liep ze gemoedelijk mee sjokte zelfs

Als je haar nu ziet hoe lkker ze loopt en fris ze is echt ik heb er zo spijt van dat ik jullie het verschil niet kan laten zien.

Nu gaat ook alles veel beter kan haar gewoon poetsen. Vandaag ook zoals je ziet zit ze onder het zand van het rollen ook haar benen voor en achter gepoetst.

Van een apatisch paard in een week naar een paard zoals je nu ziet.
Als je haar dingen verteld dan lijkt het of ze luisterd.

ze kijkt je recht aan. Ik vind er nu gewoon leuk worden.
In de bak ook ze gaat haar gang en komt dan naar ons kijken en gaat weer haar gang.

ik liep in de bak ze komt naar me toe en loopt met me mee maakte ik een wending zij ook. ik sta stil zij ook. Op een gegeven moment legt ze haar hoofd op me schouder en ik aaai haar over de hals. praat tegen haar hoe lief ze is. oortjes om hoog kijk lief uit haar ogen.

Ik ben echt heel blij dat ik naar me vriendin geluisterd heb.

Ik heb het gevoel dat er tussen ons en haar iets aan het groeien is.
Ik hoop heel erg dat we naar elkaar zullen goeien.

Sorry voor het lange verhaal maar ben heel erg blij.

Basb.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-09 22:16

gefelciteerd hoor!!!
ze kan natuurlijk heus wel weer wat sjaggerijnig worden om een of andere reden,maar jullie proberen om naar haar te luisteren en dat doen niet zoveel mensen.
misschien dat haar rouwperiode nu over is?
gaat bij paarden redelijk snel he

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:07

Marigold

Re: Depresief paard gekocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 16:14

heb je ook al een fysio bij haar gehad?
kan geen kwaad, en ze kan zien of het paard ergens pijn heeft, of de rug heeft vastzitten (lendenen vast is mogelijk als je het mij vraagt van het filmpje te zien).

ik heb gaandeweg het topic wel gelezen hoor, niet dat je denkt dat ik ineens iets post zonder te hebben gelezen.
fijn dat het nu zoveel beter gaat, en goed dat je hebt doorgezet!
ik hoop voor jullie dat ze het gezinspaard gaat worden welke je voor ogen had.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 16:18

Hallo

Dat vermoeden hebben we dus ook
Toen ze ging rollen in het zand duurde het heel lang voor dat haat achter hand naar beneden ging.
Onzo dochter zei dat ze een 17 jarige kwpn ging sneller liggen als zij.
Afbeelding

Basb

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 18:24

Ook een stille meelezer :D

Ik zie een paardje vol energie dat graag aan het werk wil, wellicht nog wat te sterk soms voor jullie dochter (hoe oud is die?).

Wb dat gaan liggen: sommige paardjes klappen gewoon neer, anderen zoeken wat meer naar een geschikte plaats... dat hoeft niet zoveel te zeggen hoor... ik kijk altijd meer naar hoe ze opstaan, of ze daar moeite mee hebben ;)

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 19:42

Hallo

Ze heeft vandaag zelfs twee keer gerold en zichzelf uitgeschut.
Het is een voorwaarts paard. Ze komt steeds losser. Je heb gelijk zelf na een les uur zag je aan haar van ik ben warm ik kan nu pas echt aan het werk. Er nog een 3 kwartier aangeplakt wat heel lekker ging. Toen zag je aan haar dat het genoeg was en dat ze tevreden was.

We kijken het aan hoe het tusssen hun beide gaat anders gaat de manage eigenaresse of haar dochter haar verder doorijden.
Wij nemen ook weer rijles op een manage paard. Als wij weer rijtechnisch op nivo zijn gaan wij ook weer op haar rijden.

Rijtechnisch komt het allemaal wel goed.

Nu gaat het voornamelijk haar emotionele kant en haar fysieke geteldheid.

Als ik andere paarden zie die los gaan in de bak. Dan doen ze gek enZ.
Zij niet stapt alleen. Het draven op het filmpje komt omdat onze dochter de bak uit ging.

Het kan zijn dat zij op deze wijze ontspant.

Basb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 19:50

Misschien je paard eens door een Happy Athlete laten masseren, ik denk dat ze ergens niet lekker zit in haar lijf. Aan rollen kan je ook zien hoe los een paard is, ze moeten moeiteloos door kunnen rollen dus van de ene kant naar de andere kant en in een vlotte beweging op kunnen staan. Mits ze natuurlijk oud zijn, dan is het andere koek. :D
Mijn 15 jarige was in zijn pension ook heel tam, ik weet dat hij dat niet is, nu thuis is de gekte weer terug. Kan zijn dat hij zijn plekkie niet goed kan vinden en het op een of andere manier niet zo fijn vind op dat pension, maar dat is aan jullie om dat te beoordelen, hoe het paard was bij zijn vorige eigenaar of plek.

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 20:03

Hallo

Bij de pension stal waar zij stond. Was het een dood vogeltje.
Liep erbij of ze haar laaste snoepje opgesnoept had.
Ook met rijden niet vooruit te krijgen.
Reageerdeniet op beenhulpen.
Nu is ze een totaal ander paard. Mijn dochter zei het lijkt wel of ze omgewisseld is.
Wij vinden dat ze nu veel blijer kijkt.

Het kan ook zijn dat wij dat graag willen zien.
Wat we wel zien dat ze veel voor ons wil doen.
Dat ze nu zonder problemen haar voeten optilt als het gevraagd wordt voor en achter. Het is geen strijd meer.

We worden steeds blijder want de omgang met elkaar wordt ook steeds leuker iedere dag een stukje meer.

En we weten nu als zij henstig is geweest is ze een of twee dagen sjaggie. Nou prima hoor laten we haar wat meer met rust doen het hoog nodige en de derde dag trekt ze bij en is alles weer normaal.
Dus zo leren we van elkaar.

Het heen en weer rollen gaat zonder problemen.
Hetopstaan gaat ook gewoon en vlot.

Basb

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:16

wat ik zo lees is het paard wel degelijk blijer!
Ik denk niet dat jullie je dat verbeelden hoor!

Waarschijnlijk begint het kwartje bij haar te vallen en begrijpt ze nu wat er van haar verwacht wordt.

Super dat jullie haar ook gewoon 'paard' laten zijn tijdens de hengstigheid,en haar gewoon nemen zoals ze is....sommige merries hebben meer last van hengstigheid dan andere,daar kun je niet veel aan doen.

Heel fijn dat jullie het paard een kans hebben gegeven!
succes verder!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 21:27

Heb het al eerder gevraagd maar weet zo niet meer wat (en of er) antwoord was; komt ze wel in aanraking met andere paarden?
Ik denk net als Ellepel dat ze wat last heeft van verlatingsangst.
Komt ze wel in aanraking met andere paarden, en dan bedoel ik niet door de tralies neuzen maar echt samen los in de bak?
Mijn haf EN bonte zijn gewoon doodmak en rustig en die gaan zelfs als je ze opjaagt amper rennen ;)
Dat wordt wel anders als je er een speels kameraajde bij in de bak zet en ze laat rennen, dan gaan ook zij lekker gekdoen!
Misschien een idee om dat regelmatig even te doen, zodat ze zichzelf lekker kan uiten?

Echt fijn dat het zo goed gaat hoor, ze is volgens mij ook al ietsje voller aan het worden?

Basbokito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-09 22:28

Hallo

Ze word bespierder. Ook haar gras buik gaat nu weg.
Ze heeft weide gang.
We moeten zaken nog uitzoeken hoe ze is met andere paarden enz.
Maar dat komt allemaal goed.
Het is nog maar een week hier.
En het is al een heel ander paard.

Wij hebben alle vertrouwen in onze manage eigenaresse een paarde vrouw in hart en nieren.
Dus als zij de tijd rijp acht zal ze zeker met andere paarden op het land komen en dat met ons bespreken.

Over drie weken ben ik zelf iedere dag een dag deel op de manage om te helpen dus dan kan ik het ook allemaal beter overzien en bekiken.

Basb

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 23:52

Hallo allemaal.

Ik heb dit topic vanaf het begin gevolgd en vond het nu wel tijd om dan ook maar eens te posten. Van maandag weten de meesten al hoe het is gegaan, ze heeft getrapt toen ik haar lies aanraakte en mij en mijn moeder de stal uitgeduwt en de eerste 5-10 minuten rijden zinde mevrouw ook al niet, hierna ging de les heel goed. Vanaf dinsdag werdt het alleen maar beter, dinsdag helemaal kunnen poetsen een nette les gereden en woensdag rust doordat alle paarden geent werden. Donderdag hadden we weer een nette les en nu zelfs een mooie galop (nadat we gezamelijk een balansfoutje maakten tijdens de galop op de andere hand, wat voor mij op een komische manier zandhappen betekende, maar niets aan de hand een onschuldige landing dus zat het volgende ogenblik er gewoon weer op :+ ). Vrijdag had ik weer les, en surprise! dit was met het wedstrijdgroepje en daar hoord natuurlijk muziek bij. Tot onze verbazing keek ze in het begin alleen ff waar het vandaan kwam, en toen had ze er zin in! Ik heb m'n handen vol gehad aan d'r en heb zowat de halve les op de kleine volte doorgebracht omdat ze van die muziek zo vrolijk werdt dat ze echt ontzettend hard kon draven (volgens m'n moeder zelfs een serieuse nette uitgestrekte draf zo nu en dan :\) zo heeft ze 1,5 uur als een idioot gelopen. Achteraf heb ik gehoord dat beide instructrices ontzettend onder de indruk waren, een meisje vond het heel goed gaan en tijdens de les zeiden m'n ouders dat het heel goed ging. En in het weekend had ze vrij (2x losgegooit, en ze liep als een hondje achter ons aan *D) maar als een van ons wegging werdt ze flink zenuwachtig. Ook zei m'n moeder: wordt ze niet wat mager, je ziet d'r schouder ineens wat duidelijk, ff gevoeld en het blijkt dat ze nu al echt spieren aan het ontwikkelen is. Morgen heb ik weer een les, heb er volle vertrouwen in dat het goed zal gaan. Vandaag kon ik weer alles met d'r doen en zo erg als ze eerst al d'r gewicht gooide op het ene been waarvan ik de hoef uit wilde krabben, zo netjes gaf ze die vandaag. Met rijden is ze ook ongelovelijk, zo precies als ze reageerd op de minste beenhulpen. Ben totaal niet bang voor d'r, in tegendeel ik vertrouw haar en mijn gevoel zegt dat we er wel komen.

Groetjes Malissa

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 00:34

Ah, jij bent dus de dochter van basb?
Fijn dat je ook meepost hier :)
Veel succes met deze merrie!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 08:25

Ik had je iets jonger verwacht :o :D
Succes met jullie paardje ;)

Mystique04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 12:11

lees ook al vanaf het begin mee, vind het echt super dat jullie het paardje een 2de kans geven.
En wat een verschil al in korte tijd.
veel succes maar dat gaat vast goed komen

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:07

Super........................... :D :D :D

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 15:52

opisop_shop schreef:
Ah, jij bent dus de dochter van basb?
Fijn dat je ook meepost hier :)
Veel succes met deze merrie!

Dat klopt idd.

IKbenEllen schreef:
Ik had je iets jonger verwacht :o :D
Succes met jullie paardje ;)

Haha, ff eerlijk wat had je dan verwacht?

Mystique04 schreef:
lees ook al vanaf het begin mee, vind het echt super dat jullie het paardje een 2de kans geven.
En wat een verschil al in korte tijd.
veel succes maar dat gaat vast goed komen

Wij kijken er ook erg vanop dat ze zo snel veranderd is, van apatisch sloffen en zeilig kijken naar ons de stal uittrappen en vanaf de volgende dag steeds meer lief en aanhankelijk.

-----------------------------------------
Heb zin in vanavond, ze zal zeker in het begin wat te enthousiast zijn maar dat zal wel goedkomen. Allemaal heel erg bedankt. Zal vanavond nog ff neerzetten hoe het is gegaan ;)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:50

amillia schreef:
Haha, ff eerlijk wat had je dan verwacht?

Nou bij mij op stal staan er een aantal "familiepaardjes", waar heel het gezin op rijdt (met wisselend succes :D )
Maar meestal zijn die meiden een jaar of 10 - 12. Als de paardjes dan een beetje karakter hebben wordt het al snel eng voor die meiden, die paardjes zijn ook echt groot voor ze. Soms ook wel andersom, vindt moeders het maar niks :D

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 17:32

ik wens jullie heel veel succes met dit paard.

Doe rustig aan, alles komt dan zoals het komt.

Toen ik mijn paardje heb gekocht ben ik na 14 dagen er eens op gaan zitten. Het kost veel tijd voor ze om te wennen!

Ik heb gemerkt dat de plannen met dit paard per dag kunnen wijzigen. Hopelijk blijft jullie gevoel dit paard te houden lang aanhouden zodat ze zich kan ontwikkelen tot wie ze is nadat ze gewend is. Dan kunnen jullie daarna alsnog bedenken of dit het paard is dat jullie wilden hebben.

Veel plezier!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 08:42

En hoe gaat het er nu mee?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:06

ohh ik schrok ervan toen ik las dat je haar weg wilde doen :O
Ben ook erg blij te lezen dat ze toch bij jullie blijft!!
Mijn pony trapte in het begin ook gericht en viel je zelfs aan als je in dr stal kwam met de oren in de nek en ontblote tanden had dat geen indruk draaide ze de kont naar je toe en dreigde ze te slaan. Ook met de achterbenen poetsen wilde ze soms slaan. Iedereen zei joh doe haar weg!! Maar ik was ervan overtuigd dat het haar karakter niet was maar een aanwensel van haar. Nu slechts 5 mnd later kan zelfs mn zoontje van 7 jaar los op haar stappen en haar lekker poetsen. Regel 1 is hier wees consequent, nee is nee. Ja is ja.
Straf haar op het moment dat ze slaat met een goeie harde tik maar zodra zij goed gedrag vertoont beloon haar dan!!!
Veel succes en mocht je vragen hebben kun je pb-en (heb hetzelfde gehad dus weet wat je meemaakt)
Succes met haar!!