Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:17

Nou, na alle wijze woorden, hoop ik echt dat het goed komt
met je merrie en wens je sterkte en wijsheid toe..........Ook voor je
eigen veiligheid........Succes ..........

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:18

gr_roos schreef:
Moet toch 1 ding kwijt, TS vraagt om tips, iedereen geeft ze. Er komt iemand in dit topic en die zegt dat het paard een naar karakter heeft en ineens gelooft niemand de TS meer.....

Ik zeg niet dat Tita (sorry als ik je naam niet goed geschreven heb) liegt, kan ik niet weten, ik kan de personen en het paard niet.

Ik hoop vooral dat het met dit paard goedkomt en de tip van de hormonen is echt geen slecht idee. Paard van een vriendin had dit ook en van een valse rotknol (moest met een bezem het land in als ik mijn pony wilde pakken, ze vloog alles aan wat bewoog) is ze een chagerijnige zuurpruim geworden. Als er wel wat mis mee is kan het misschien verbeteren,je moet alleen niet verwachten dat ze een knuffelpaard wordt.

Oké, dankje. Ik ga dit zeker laten doen, want die situatie lijkt erg op de mijne!
Soms is ze heel lief, maar als je dan je rug draait kan ze je weer ineens vasthebben...
Ze weet met zichzelf geen raad blijkbaar. Maar ja, ze is inderdaad nog jong.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:18

cleyto schreef:
KiWiKo schreef:
je hebt niet genoeg ervaring........... en je kan dit geval gewoon niet handelen....... peerd is een maatje te groot voor je......

moet je niet op ons afschuifen......... maar op jezelf....... kijk eens kritisch naar jezelf.........

mijn ervaringsdeskundigheid kan je lezen in mijn profiel.........

en tips kan ik je slechts irl geven als je met dit paard bezig bent........... maar voor wat ik vooralsnog heb gelezen ben ik bang dat ik bij pas een al zeg dat je het dier maar aan mij moet overhandigen en dat ik het je wel voordoe

Ik overhandig aan iemand zoals jij helemaal niets, je hebt zelfs geen respect voor mensen, zoals je hier tekeer gaat en jezelf blijkbaar zoveel beter vindt. De echte deskundigen zitten nu tussen de paarden en niet achter hun pc grof te doen tegen anderen.

klopt........... ik kan weinig respect opbrengen voor mensen die boven hun kunnen een paard kopen, dan tegen muren opbotsen en niet in willen zien dat dit gewoonweg een eigen fout is door eigen kunnen te overschatten........

je hebt gelijk, ik kan daar weinig mee

Ilzas

Re: Ons nieuwe paard is zeer agressief!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:19

Maar om Kiwiko nou meteen van grofheid te beschuldigen vind ik ook wat overdreven en niet nodig.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:20

Ilzas schreef:
cleyto schreef:
karakter is zo goed als niet erfelijk, dit is helemaal afhankelijk van de omgeving tijdens de eerste jaren. Natuurlijk zijn er wat trekjes zoals koppigheid.
Maar agressiviteit is niet aangeboren.

Dat is echt bullshit. Waarom zou het KWPN dan cijfers geven op karakter? Ken hele stammen met top karakters, Burggraafjes, Wellingtonnetjes (drie negens voor karakter) en hele stammen met "minder prettige" karaktertjes die ik ongezien al laat staan: Zeolietjes, Jazzjes, Concordes, Ferro's.

AGRESSIVITEIT IS NIET AANGEBOREN maar aangewakkerd door meestal de mens.
Anders kunnen we misschien ook alle criminelen impotent gaan maken?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:21

cleyto schreef:
Ilzas schreef:

Dat is echt bullshit. Waarom zou het KWPN dan cijfers geven op karakter? Ken hele stammen met top karakters, Burggraafjes, Wellingtonnetjes (drie negens voor karakter) en hele stammen met "minder prettige" karaktertjes die ik ongezien al laat staan: Zeolietjes, Jazzjes, Concordes, Ferro's.

AGRESSIVITEIT IS NIET AANGEBOREN maar aangewakkerd door meestal de mens.
Anders kunnen we misschien ook alle criminelen impotent gaan maken?

Agressiviteit is aangeboren of aangeleerd door moeder of mens............ vaak in combinatie met aangeboren karakters.........

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:25

TS.. denk nou even na.. moeders leert het veulen wat aanvallen is, en dat de mens ondergeschikt is..
Dat krijgt het veulen echt wel mee, icm een stukje moeilijk karakter..

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:29

Ik moet eerlijk zeggen dat toen ik de moeder van mijn nacht'merrie' bezocht had ik wel het gevoel te weten waarom mijn nacht'merrie' zo deed in de omgang. Sjees wat een vuile merrie was dat zeg! Maar ja, ik kwam er toen ook achter dat die moeder hele winters opgesloten stond en weinig sturing, liefde en aandacht kreeg van de 3 boerenzoons die haar eigenaars waren. Ze veuelende ieder jaar en ieder veulen ging na t afspenen weg behalve mijn merrie, die hebben ze tot 3 jaar gehouden en toen de handel ingeschopt. 3 jaar lang bij haar moeder en als er weer een veulen kwam ging er een draadje tussen en mocht ze er weer 5 maanden niet bij. Tsja.....
Dus....niet fokken met deze tot zijn karakter verbeterd!!!

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:29

femmefatale1 schreef:
TS.. denk nou even na.. moeders leert het veulen wat aanvallen is, en dat de mens ondergeschikt is..

Dat is het natuurlijke gedrag van het paard in het wild, een gedomesticeerd paard valt geen mensen aan en leert dit dus niet van zijn moeder.Als de mens bezig is met moeder en veulen dan heb je dit niet.Wij zijn geen vijanden voor hun!We voeren hun, knuffelen en geven hun onderkomen, tenzij je hen gewelddadig behandelt,zijn ze onze metgezel.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:30

Agressiviteit is wel degelijk voor een deel genetisch bepaald. Niet alleen bij mensen, ook bij dieren. Waarom zijn terriers eerder agressief dan een golden retriever? Niet door de mens, maar door het dier zelf. De een ontvlamt eerder dan de ander.
Veel wordt bepaald door omgeving en omstandigheden, maar ook een deel zit in het dier/de mens zelf.
Over je laatste opmerking: beetje bevooroodeeld om te stellen dat alle criminelen agressief zijn? Of dat iedere crimineel zijn/haar kind opvoed tot een crimineel? Let wel: kinderen die in een asociaal gezin geboren worden, hebben een grote kans ook asociaal te worden. Een kind uit een niet asociaal gezin heeft toch een kleine kans asociaal te worden. Wellicht niet door invloed van de opvoeding, maar door andere omstandigheden.

Over karakterontwikkeling zijn vele onderzoeken gedaan, met name onder tweelingen, omdat die genetisch gezien het meest op elkaar lijken. Daaruit blijkt dat omstandigheden en omgeving wel invloed hebben, maar soms ook het karakter anders bepaald is. Daar waar twee mensen onder dezelfde omstandigheid leven, kan de een geheel problematisch worden en de ander probleemloos door het leven gaan.

Jouw paard heeft wellicht een deel van zichzelf dat verre van makkelijk is. Daarbij heeft het al diverse eigenaren gehad waar het niet mee overweg kon. Dat verergert haar situatie en haar vertrouwen in de mens. Je moet heel erg sterk in je schoenen staan wil je zo'n paard onderdak bieden zonder dat het gevaarlijk wordt.
Ik wens je alle succes toe, je hebt al vele tips gekregen, maar de beste vind ik nog steeds: als het boven je macht blijkt, doe haar dan weg. Dat is dan het veiligst voor jou en je paard.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:30

De moeder van mijn merrie heeft wel degelijk haar kind aanvallen geleerd dus.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:31

cleyto schreef:
femmefatale1 schreef:

Dat is het natuurlijke gedrag van het paard in het wild, een gedomesticeerd paard valt geen mensen aan en leert dit dus niet van zijn moeder.Als de mens bezig is met moeder en veulen dan heb je dit niet.Wij zijn geen vijanden voor hun!We voeren hun, knuffelen en geven hun onderkomen, tenzij je hen gewelddadig behandelt,zijn ze onze metgezel.

Maar jouw gedomesticeerde paard valt wél aan en heeft dus grote kans dat het dit ook aan haar veulen leert... Toevoeging: paarden zijn onze metgezel, maar als jouw Bella jou niet als metgezel ziet, zal ze haar veulen ook leren jou niet als metgezel te zien.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:33

cleyto schreef:
een gedomesticeerd paard valt geen mensen aan en leert dit dus niet van zijn moeder.

cleyto schreef:
Ze bijt bijna de stukken uit je lijf!

Wat doet die van jou dan?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:34

cleyto schreef:
femmefatale1 schreef:

Dan mag je mij uitleggen waarom ze jou aanvalt............ zij ziet jou wel als vijand!
En dat zal ze over brengen naar haar veulen.........
Je voert en je geeft haar een onderkomen, en toch pakt ze je zodra ze kan...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:35

De rillingen lopen weer over mijn rug, zo herkenbaar....Je voert ze, bent goed voor ze en toch word je gegrepen...Vreselijk.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:36

cleyto schreef:
femmefatale1 schreef:

jahoor knuffelen en snoepies geven en verwachten dat het paard blij is met een nieuw halster.........

godhemellief.............

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:37

Niet te geloven dit.
TS heeft een paard gekocht dat op 3-jarige leeftijd al behoorlijk vernaggeld is door de mens. En ze vraagt hier om goede adviezen om goed met het paard om te gaan en het paard weer 'goed' te krijgen.
In eerste instantie krijgt ze die adviezen ook, maar dan komt er een andere bokker die het eea over het paard verteld en opeens is het mis.

En ik moest meteen denken aan een topic over een zogenaamd paard dat judd oid werd genoemd en dat werd één groot kwijl en dweil topic. :r

TS: mijn persoonlijk advies is om dit dier eerst goed na te laten kijken door een holistische DA. Helemaal door laten meten zodat alles gecheckt wordt. Daarna kun je verder kijken wat je doet. Maar iig eerst even niet rijden, van de muesli met haver af en de wei in.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:38

Ik zie mijn paard ook niet als metgezel hoor, nee, ik ben de baas en in mijn pennydromen zijn we vriendjes. Maar ik doe mijn best om welk paard dan ook te laten weten dat hoe leuk we het ook hebben IK nog steeds de chef ben!!!
(en bij die ene is dat dus mislukt :+ )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:41

JoviBan schreef:
Niet te geloven dit.
TS heeft een paard gekocht dat op 3-jarige leeftijd al behoorlijk vernaggeld is door de mens. En ze vraagt hier om goede adviezen om goed met het paard om te gaan en het paard weer 'goed' te krijgen.
In eerste instantie krijgt ze die adviezen ook, maar dan komt er een andere bokker die het eea over het paard verteld en opeens is het mis.

En ik moest meteen denken aan een topic over een zogenaamd paard dat judd oid werd genoemd en dat werd één groot kwijl en dweil topic. :r

TS: mijn persoonlijk advies is om dit dier eerst goed na te laten kijken door een holistische DA. Helemaal door laten meten zodat alles gecheckt wordt. Daarna kun je verder kijken wat je doet. Maar iig eerst even niet rijden, van de muesli met haver af en de wei in.

waarom hoolikibooooo ktsing holistisch???
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 02-09-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:41

Uhm... JoviBan, de meesten hadden ook voor de reactie van Tita al wel bedacht dat dit een minder makkelijk paard is hoor. Daarvoor hoef je alleen de openingspost maar te lezen...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:42

KiWiKo schreef:
JoviBan schreef:
Niet te geloven dit.

waarom hoolikibooooo holistisch???

Kim, dit is echt niet negatief bedoeld, maar kun je eens met een constructief bericht komen ipv alles afbranden e.d. Hoe zou jij dit oplossen?

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:44

Er is idd niks mis met een holistisch DA, deze kijken toch meer naar het totale plaatje(jaja, holistisch dus) dan een gewone DA.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:45

@Lieveli: de adviezen van Kiwiko kun je enkele bladzijden hiervoor al lezen, maar worden door TS absoluut de deur uit gebonjourd.

cleyto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 19:46

Ze ziet me niet als vijand, dan zou ze me allang in het ziekenhuis gestampt hebben, want ze is erg sterk.
Ze voelt zich gewoon baas, en dit doet ze door te bijten, en erg te dreigen.
Nogmaals, dit is geen aangeboren gedrag, ergens is ze zich zo gaan opstellen tegen mensen uit verdediging.
Ik herhaal, ik heb de fokker gesproken, dit was een handtam veulen die hield van menselijke aandacht, en de moeder was de lieveling van de fokker ook!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:47

Tsja, dan is er ergens on the way iets gebeurd. Maar ja, de vraag blijft of dit te herstellen valt...