Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Hij is nu 5 en het gaat erg goed, af en toe komen we wel kleine probleempjes tegen. Hij is nog best speels en begint de laatste tijd wat nonchalant te worden/poging te doen om de baas te zijn tijdens het werken, dus daar werken we aan.
Gaat super. Gewoon lekker rustig zoals Wendy89 zegt, veel geduld en met vertrouwen.
Anna_sSpring schreef:Waarom maken mensen hun paard zadelmak en rijden hem in om ze vervolgens weer volledig op het land te gooien. Als je ze toch een paar keer per week van het land haalt om onder het zadel, longe of lange teugels laat lopen dan onderhoudt je toch datgene wat je je paard hebt geleerd.... ???![]()
Ik laat mijn jonge merrie nu al wennen aan dekens, een zadeltje, bitje, lichtgevende beenbandjes etc. Niet iedere dag maar zo af en toe trek ik iets uit de kast. De reden hiervoor was o.a omdat de DA meende dat mijn Friese knappe dame wel veel praats had en ik er verstandig aan deed om gewoon wat met haar te doen. Ze stond dag en nacht op het land en als ik haar eens wilde poetsen dan had madame niet echt veel geduld. We zijn nu een aantal maanden verder en inmiddels staat ze praktisch slapend aan haar staldeur en vind ze het gewriemel aan haar lijf heerlijk. (Heb ook een aantal malen die aanraak methode van E. Voest gedaan, werkte met name los perfect!!)
Ik denk dat je moet kijken naar de lichamelijke en geestelijke conditie van je paard, het wederzijds vertrouwen (ik kan meer bij mijn paard dan een vreemde). Ik vind een keer erop gaan zitten met 2,5/3 helemaal niet zo schadelijk (als mijn paardje namelijk speelt op het land klimmen er wel eens zwaardere vierbenigen tegen haar op....). Als je het "er op zitten" en er vervolgens "mee gaan rijden" met mate doet en rustig uitbreidt kan dat volgens mij minder kwaad dan met 3,5/4 ineens alles erop te gooien en ze lekker doorrijden en er mee op concours te gaan.
Ik las toevallig op Bokt een stukje van Anky van Grunsven. Anky kreeg Bonfire toen hij 2.5 was en toen 5 dagen onder het zadel. Hij heeft toch "behoorlijk" leuk gelopen en is inmiddels 26. Ik zeg niet dat ik het ook zo zou doen maar blijkbaar kan het bij sommige paarden wel. (en bij andere beslist niet maar dat hangt dus weer van het paard af)
Veel succes!!!
Ohja mijn Friese merrie is 18 maanden en 1.50 mtr (hmmm hoogte doet er eigenlijk niet toe dus dat terzijde)