Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

___Tessa___

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:48

Ja maar wel eerst met de stem corrigeren en als dat niet helpt mag het wel.
Alleen is die van mij erg makkelijk dus is nog nooit nodig geweest Knipoog

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:54

Ja dat mag, na eerst een paar waarschuwingen gegeven te hebben. Luistert hij daarna nog niet, is en corrigerende tik niet erg. Mijn paard is 1.80 en weegt ongeveer 800 kilo. Als hij met zijn volle gewicht gaat hangen bij de HS, krijgt hij eerst een paar stemcorrigeringen (van mij en de HS) en daarna een tik. En inderdaad als de veiligheid van de HS/DA in gevaar komt. We hebben ook een HS op stal gehad die om álles een mep/trap gaf. Dan hoeft hij bij mij niet meer terug te komen hoor

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:56

Ja hoor! Als ze echt iets doet wat niet hoort, en dan gewoon om irritant te zijn, niet uit angst, dan mag de smid of de DA haar rustig corrigeren. Mits het wel op een normale manier gaat Knipoog

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:59

Ik sta helemaal achter mijn smid en veearts, en vertrouw ze volkomen..
Als ze met mijn paard bezig zijn mogen ze haar zeker corrigeren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:00

het gekke isdat iedereen die zegt.............. "is ok" geen problemen heeft bij de smid:D Haha!

iets om over na te denken Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:02

KiWiKo schreef:
het gekke isdat iedereen die zegt.............. "is ok" geen problemen heeft bij de smid:D Haha!

op eentje na Clown

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:03

KiWiKo schreef:

Ik vind het ook een kwestie van opvoeden, maar daar zullen er geheid een paar zijn die het daar niet mee eens nee.
Het eerste wat ze bij mij leren is met goed fatsoen voetjes geven, ik heb nog geen 1 paard gehad die dat netjes kon toen ze bij mij kwamen. Zelfs mijn vorige ''pis'' kan zo snel niet de juiste benaming vinden, maar gemeen kon ze wel zijn ja merrie deed bij de smid wat moet. Voetjes geven en dan staan blijven.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:38

pharagirlke schreef:
KiWiKo schreef:

op eentje na Clown

uitzonderingen bevestigen de regel Haha! Haha!

maar jij hebt er geen problemen mee als jouw smid of va een keer inkomt als die problemen heeft met je paard toch?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:42

WinBinChes schreef:
KiWiKo schreef:

Ik vind het ook een kwestie van opvoeden, maar daar zullen er geheid een paar zijn die het daar niet mee eens nee.
Het eerste wat ze bij mij leren is met goed fatsoen voetjes geven, ik heb nog geen 1 paard gehad die dat netjes kon toen ze bij mij kwamen. Zelfs mijn vorige ''pis'' kan zo snel niet de juiste benaming vinden, maar gemeen kon ze wel zijn ja merrie deed bij de smid wat moet. Voetjes geven en dan staan blijven.

Ik ben het er niet mee eens nee Haha! Die van mij mag je opvoeden tot je een ons weegt, dan nog schopt ie de smid in elkaar (bij wijze van spreke)

Ik weet niet wát ze met hem uitgevreten hebben als eerste smid ervaring, maar goed was het niet want meneer begint al spontaan te zweten als hij de smid ziet. Knipoog

Voetjes enz mag je hem zo vragen, ténzij je voorwerpen bovenhaalt die met de smid te maken hebben... Dan niet meer. Knipoog

Goed opvoeden verhelpt veel problemen maar lang niet allemaal, als een paard verkl**t genoeg is, moet je soms gewoon door de zure appel heen bijten kwa bepaald gedrag.

De merrie gedroeg zich ook niet bij de smid, dat was snel opgelost Ja maar bij haar was het idd een kwestie van niet degelijk opgevoed te zijn. Nu staat miss te suffen bij de smid. Maar de pony...

KiWiKo nee, geen enkel probleem mee, van mij mag die zelfs een schup onder de kont geven. Buik liever niet maar een goed gemikte schoen op zijn kont kan hem niet kwaad doen als hij zich niet gedraagt. Nu mijn smid verheft eerst een paar keer zijn stem, dan krijgt ie een tik op zijn kont en meestal is hij tegen die tijd zo goed als klaar met bekappen... Hij heeft engelengeduld met Phara.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:46

Maar Pharagilke, als de eerste netjes was opgevoed voordat hij bij smid kwam, was die ervaring toch al heel anders geweest Knipoog

Dat het nú niet meer op te lossen is, betekent niet dat het wél voorkomen had kunnen worden...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:45

Dat hangt er maar net vanaf wat voor smid er voor het eerst aangeweest is, je paard kan zo goed opgevoed zijn als die wil, laat je er een smid aan die hem een stomp in de ribben geeft als die zucht dan is het ook naar de maan....

Ik denk dat heel veel af hangt van die eerste ervaring, goed opgevoed of niet...

koe_x

Re: Mag jullie smid of paardenarts jullie paarden corrigeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:46

ja, als het nodig is en met beleid (niet lomp dus).

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:50

Ja goed, maar ik ken gelukkig niemand die zo lomp is. Persoonlijk komen die ook niet aan mijn viervoeters.

Maar toch vind ik nog steeds dat als je je paard netjes opvoed, er geen problemen bij de smid hoeft te zijn. Dan heeft de smid ook geen réden om te slaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:52

Ken er zat die zo lomp zijn Ja En die wonen allemaal in de buurt waar Phara vandaan komt dus het zou me niet verbazen dat die als anderhalf jarige uk al aardig heeft moeten incasseren van zo'n randdebiel.

En dat maak je natuurlijk niet snel (of zelfs niet) goed... Ach gut Ook niet met opvoeding... Want Phar mag je langs zijn kont opspringen en die bokt niet, maar de smid hoeft zich nog maar te bukken en hij heft zijn been al op om te trappen. (en dan de helft van de tijd als ik zeg "Phara neen!" doet ie het dan ook nog niet tot de spanning hem te veel wordt, dan ontploft ie)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:53

En natuurlijk snap ik dat er mensen zijn die er geen flauw benul van hebben en het niet zien wanneer een smid onterecht is, of de smid op hun woord geloven. Dan is je paardje idd snel verpest. Maar gelukkig zie ik die hier in mijn omgeving niet.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:00

Het ligt er aan wat je onder corrigeren verstaat. Ik wil in elk geval niet hebben dat er geslagen en geschopt wordt (is ook nergens voor nodig). Dat weet men ook bij mij, dus die discussie hoef ik niet aan Lachen . Gelukkig heb ik een kundige NBer en kundige vee-artsen, waaronder een holistische. Die meppen sowieso niet eigenlijk, nee, zij kunnen gewoon goed met lastigere paarden omgaan. Overigens is de mijne over het algemeen heel braaf, maar hij heeft zo zijn puberneigingen momenteel. Haha!

Maar ik heb ook een paar vervelende ervaringen met bepaalde lompe hoefsmeden, die wel wilden meppen. Terwijl de ontstane onrust bij mijn paard nog hun eigen schuld was ook Sigaar . Op zulke momenten ben ik heel blij dat ik er altijd zelf bij ben, want ik hou ze wel tegen, hoor. Dat soort gasten wil ik gewoon niet in de buurt van mijn paard hebben. Doei, doei

Toevallig van de zomer nog een keertje zo iemand bij mijn paard gehad, die al boos werd toen mijn paard met zijn staart zwiepte naar een horzel. Ik heb die man voorzichtig uitgelegd, waarom mijn paard met zijn staart zwaaide en dat ik dat geen reden vond om zo te vloeken en te willen slaan (dat laatste heb ik ook tegen gehouden). Die man zegt nu ook niets meer tegen me (hij behandeld andere paarden bij ons op de stalling), maar ach, mij een zorg Tong uitsteken . Ik ben de baas over mijn paard en moet hem maar beschermen tegen dit soort onbehouwen, lompe types. Whoosh!

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:49

Ook bij mij geen schoppen en slaan, heeft absoluut geen nut en kan zelfs averechts werken. Bovendien heeft een jaarling nog niet volledige beheersing over zijn evenwicht dus daar zou een hoefsmid ook rekening mee moeten houden.
Mijn huidige hoefsmid houdt daar heel goed rekening mee en zelfs mijn puberende (bijna) 3 jarige kan losstaand behandeld worden.