Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Krijgt jou paard wel eens een verdiende klap?

Ja
356 (63%)
Alleen in heel uitzonderlijke situatie's
147 (26%)
Alleen als ik mijn zelf controle verlies
18 (3%)
Nee hoog uit n tikje op de borst
27 (4%)
Nee nooit
17 (3%)

Totaal aantal stemmen: 565

Romy18

Re: Wat is er mis met n goede klap op t juiste moment?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:53

Annelies jij denkt hierbij meer aan vrijheid dressuur ik meer aan de grootste dominante bijna gevaarlijke paarden leren wie er de baas is op een uiterste manier als niets anders mee werkt.

Veulens die leggen we allemaal een keer op de grond is wat makkelijk om ze infuus te geven! maar dan zijn ze nog zo klein dat ze daar mentaal nog niets van mee krijgen. Dat is ook niet de bedoeling. Maar als ze groter zijn en vechten aan t touwtje vallen de meeste ook nog wel n keer en de echte vervelende die hou je dan nog n minuutje plat de rest is al genoeg onder de indruk van de val dat je ze kapot maakt als je ze dan nog eens vast houd. En dan heb je brave veulens die braaf mee lopen aan t touwtje :-P

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:53

dees_daan schreef:
maar als je ze uit balans trekt kunnen ze zichzelf op dat moment even niet inschatten toch? wat dat betrefd ben ik heel voorzichtig, heb er geen ervaring mee, dus doe het ook niet. mocht het wel zover komen dat er niet meer mee te longeren valt dan breng ik hem weg naar iemand die er wel ervaring mee heeft. maar goed, dat zal niet nodig zijn denk ik Lachen

welnee............. een paard weet ove rhet algemeen prima wat het waar en wanneer doet Lachen

alleen met het omtrekken had het even geen rekening gehouden, en daarom werkt het ook zo goed.......

ze schrikken zich de klere, en dat is de bedoeling

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 19:57

anneliesdj schreef:
Dat doe je ook met vd toch?

Ik snap je redenering wel, maar juist de brave onderdanige dieren schikken zich zo makkelijk in een dergelijke oefening en ik vind voor mijn gevoel een vorm van misbruik van het vertrouwen. Ik hou er ook niet van als paarden moeten gaan liggen in een circus bijv, neemt hun hele trotsheid weg vind ik. Maar de grens tussen wel en niet toelaatbaar in de dressuur is natuurlijk haarfijn en niet te defineren. Vandaar dat ik het het ook niet verwijt of zo. Gewoon een keuze.

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 19:58

Zijn allemaal wel dingen die onder de noemer don't try this at home vallen! want je kan ze hiermee echt kapot maken en daar heeft niemand wat aan! Vandaar dat je van mij ook niet meer uitleg krijgt hoe en wat want daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn! Maar t zijn ook methodes die bestaan en in de juiste handen n slachtpaard om kunnen toveren naar n fijn paard voor de prof.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:03

Romy18 schreef:
Annelies jij denkt hierbij meer aan vrijheid dressuur ik meer aan de grootste dominante bijna gevaarlijke paarden leren wie er de baas is op een uiterste manier als niets anders mee werkt.

Veulens die leggen we allemaal een keer op de grond is wat makkelijk om ze infuus te geven! maar dan zijn ze nog zo klein dat ze daar mentaal nog niets van mee krijgen. Dat is ook niet de bedoeling. Maar als ze groter zijn en vechten aan t touwtje vallen de meeste ook nog wel n keer en de echte vervelende die hou je dan nog n minuutje plat de rest is al genoeg onder de indruk van de val dat je ze kapot maakt als je ze dan nog eens vast houd. En dan heb je brave veulens die braaf mee lopen aan t touwtje :-P

Ik snap wel wanneer je het doet maar je had het eerst over omgooien en daarna in de lucht blijven dus ik snapte niet wat je bedoelde. Snap wel dat het niet over een veulen gaat, dat was een reactie op het bericht van Sizzle.

Ik heb nog nooit een paard omgegooid met longeren en denk ook niet dat ik dat snel zou doen, dan eerder met de zweep een klets onder de buik ofzo.

Sizzle schreef:
Ik snap je redenering wel, maar juist de brave onderdanige dieren schikken zich zo makkelijk in een dergelijke oefening en ik vind voor mijn gevoel een vorm van misbruik van het vertrouwen. Ik hou er ook niet van als paarden moeten gaan liggen in een circus bijv, neemt hun hele trotsheid weg vind ik. Maar de grens tussen wel en niet toelaatbaar in de dressuur is natuurlijk haarfijn en niet te defineren. Vandaar dat ik het het ook niet verwijt of zo. Gewoon een keuze.

Ik heb dat altijd vrijblijvend gehouden, ze moesten echt zelf gaan liggen, ik liet alleen merken wat de bedoeling was en ging het niet van harte dan wat het klaar.
Ik denk dat als een paard al zo vertrouwd met je is dat ze blijven liggen als je erbij komt zitten dat je hem ook prima op commando kunt laten liggen, paard geeft tenslotte zelf al aan er geen problemen mee te hebben om te luieren in mijn nabijheid.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:03

KiWiKo schreef:
wendy_x schreef:
mijn vorige paard kreeg ook dikwijls een klap hoor Lachen
dat was dan meestal als ze over me heen walste(poging deed tot) of zich om wilde draaien en terug naar de wei wilde rennen...

mijn huidige paard is nog een veulen dus die krijgt geen klappen, als hij iets doet is dat meestal uit onwetenheid Lachen

mijn huidige verzorgpaard krijgt ook weleens een hengst, niet zo vaak, ze luisterd meestal wel!
alleen af en toe kijkt ze nog eens wat ze uit kan proberen(ze weet dat als ik HALT zeg ze moet blijven staan ongeacht waar ik heen ga, alleen soms denkt ze dan van hey dat is interessant daar kan ik wel even kijken, of naar het gras in de tuin graaien...)

waarom zou je een veulen niet al gelijk de omgangsvormen bijbrengen?????

tot nu toe heeft mijn veulen nog niks fouts gedaan, dus heb hem nog niks bij hoeven te brengen!hand op de neus werkt al voldoende als hij wat te hard gaat Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:05

Romy18 schreef:
Zijn allemaal wel dingen die onder de noemer don't try this at home vallen! want je kan ze hiermee echt kapot maken en daar heeft niemand wat aan! Vandaar dat je van mij ook niet meer uitleg krijgt hoe en wat want daar wil ik niet verantwoordelijk voor zijn! Maar t zijn ook methodes die bestaan en in de juiste handen n slachtpaard om kunnen toveren naar n fijn paard voor de prof.

daarom. misschien is er niets ernstigs aan, maar ik zou het niet durven doen, laat zulke dingen liever aan iemand over die daar echt ervaring mee heeft, om erger te voorkomen. zou er niet zelf mee gaan lopen aankloten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:06

helemaal super Wendy!!

en ach ik heb bij mijn toen 7 jarige Neostan x ferro in de stal samen gelegen........... dier haalt het bleod onder de nagels vandaan............ maar het is MIJN vent, niemand kon er wat mee............ en ik lig met hem samen te dutten.......

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:09

slimmerik schreef:
Zo gauw ze mijn leefgebied of mijzelf niet respecteren dan krijgen ze een WELVERDIENDE knal Ja

En als een kind dat bij je doet? Krijgt die dan ook een WELVERDIENDE knal .. of waarschuw je die eerst??

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:10

ja zeker Haha! het is een topventje...
ik hoop wel dat zijn hengstengedrag lang wegblijft...vind het maar niks om hem te moeten laten castreren!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:11

e_horse schreef:
slimmerik schreef:
Zo gauw ze mijn leefgebied of mijzelf niet respecteren dan krijgen ze een WELVERDIENDE knal Ja

En als een kind dat bij je doet? Krijgt die dan ook een WELVERDIENDE knal .. of waarschuw je die eerst??

ik waarschuw eerst, en daarna is mijn rechterhand vrij los ja

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:14

Maar mijn paarde krijgen ook eerst eens waarschuwing.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:14

Dan zou ik mijn baan gauw kwijt zijn.. er zijn dus ook andere manieren om je gezag te laten gelden of kinderen / paarden iets te leren. Kinderen onderling delen ook om het minste geringste 'WELVERDIENDE' knallen uit. Moeten wij dan als volwassenen niet een beter voorbeeld geven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:16

vroeger toen een meester nog een tik op de vingers uit mocht delen hadden we ook niet de problemen dat leerlingen hun leeraren doodschoten

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:16

dus jij zegt tegen jou paard je gaat nu in time out omdat je me hebt gebeten. 1 min per levensjaar en als je eruit komt wil ik dat je sorry zegt?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:16

Dat gebeurt ook zooo vaak [not, gelukkig]. Beetje rare vergelijking. Ik denk dat ik een betere band heb met de kinderen in mijn klas dan de meester toen..
Laatst bijgewerkt door e_horse op 14-12-08 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:17

Romy18 schreef:
dus jij zegt tegen jou paard je gaat nu in time out omdat je me hebt gebeten. 1 min per levensjaar en als je eruit komt wil ik dat je sorry zegt?

Bwhahahahaha! Ja goed idee, ga ik morgen proberen hihi .. onee m'n paard bijt niet..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:17

weet ik niet Lachen ik vind de jeugd van tegenwoordig niet Zo heel erg respectvol.......... het kan heel goed zijn dat jij de uitzondering bent op de regel hoor.......

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:19

Hmm dat wordt een heel andere discussie, wat daar de oorzaak van is Knipoog

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:19

Tja ik vergelijk paarden niet met kinderen, dus ik weet niet waarom jij dat wel doet? Is toch een vergelijking die je niet kan maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:20

Romy18 schreef:

mijn pony moet voor straf 5 min op de trap zitten Ja

elke keer die vergelijkingen met mensen weer, totaal niet te vergelijken...

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:21

Hmm is er een groter raakvlak dan je denkt (de verschillen er natuurlijk even buiten gelaten, want ook die zijn er genoeg).

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 20:22

Wat is dan de overeenkomst met de manier van opvoeden van kinderen en paarden? buiten het concequent zijn bij beide?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:24

Ik heb nu een superbraaf paard in omgang met duidelijk respect voor mensen. Juist omdat hij vroeger nog wel eens een voet onder zijn kont heeft gekregen. Hij staat helemaal niet te bibberen in een hoekje,hij is vriendelijk naar alle mensen. En de DA, klinieken, Hoefsmeden en fysio''s zijn allemaal hartstikke blij met hem. Sterker nog mijn paard wordt door de fysio wel een gebruikt als oefenpaard voor stagiaires Lachen. Ik hoef nu geen schoppen of klappen uit te delen, hij weet zijn plek & stem verheffen is voldoende.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 20:24

ja en dan krijg je probleempaarden,door mensen die paarden (en andere dieren) gaan vermenselijken Frusty