Dringent hulp gevraagd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kitsolu

Re: Dringent hulp gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:28

Heb je hem/haar al eens door de tandarts laten onderzoeken?

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:42

Crash schreef:
breezy302 schreef:
klinkt heel vreemd en mijn ervaring is natuurlijk totaal anders... mijn hond beet altijd, een klap op ze kop hielp niet tot ik hem een keer terugbeet

Hoe en waar moet ik hem dan terugbijten ... Heb geen zin om haren te happen Koe

Zijn lip en goed hard bijten, mijn merrie deed dit ook en die heb ik in haar neus gebeten.....gevolg ze bijt niet meer Haha!

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:52

heiditjj schreef:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die iedere 3 maanden komt.
Midasje schreef:
Zijn lip en goed hard bijten, mijn merrie deed dit ook en die heb ik in haar neus gebeten.....gevolg ze bijt niet meer Haha!

En, zoals al eerder in dit topic is geschreven, had dat ook anders af kunnen lopen. Als jou merrie net iets sneller was geweest had jij nu zonder neus gelopen.

Dan ga ik toch liever voor een oor. Mits je daarbij kan.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:52

russel schreef:
Dat hoeft niet, ze weten vaak donders goed wat ze doen. De een sneller dan de ander. Sommigen zijn gewoon heel lomp en die lomperigheid die leer je niet af, dat is het karakter van het dier en dat zal je moeten nemen zonder dat je elke dag tot grove handelingen over gaat.

Als je gaat zadelen zet je hem gewoon vast zodat hij niet bij je kan komen om te bijten lijkt mij, gewoon altijd op je hoede zijn en hem voor proberen te blijven. Bordje op de stal dat het dier bijt en dat is heel snel bekend. Desnoods weefrek dan maar dicht zodat je zeker weet dat vreemden hem geen knal voor zijn kop geven. Dat zou ik dus niet willen een kopschuw paard dat ook nog eens als waarschuwing vooraf zijn oren in zijn nek legt omdat hij al denkt een knal te gaan krijgen. Hoe krijg ik een gestresst, vals paard.

Nu is het nog spel, hij is nog een baby, maar ga je een gedrag veranderen waardoor hij negatieve ervaringen gaat krijgen, krijg je een vals ding. Valse paarden worden gemaakt en niet geboren, of ze zijn niet goed in de kop.

ik sluit me hier bij aan !!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 14:19

waarom heeft iedereen het toch over slaan?
als je dat al zo vaak geprobeerd heb werk dat op gegeven moment ook niet meer..
zo jaag je je paard alleen maar bij je weg,,bouw je geen band met hem op en word je nooit echt maatjes met hem als je maar blijft slaan..

ik zou toch andere manieren gaan verzinnen..
inderdaad laat hem eens in een citroen bijten..of probeer iets met azijn ofzo..desnoods doe je een muilkorf om als niets werkt..

het is toch te gek voor woorden om je paard in elkaar te slaan..het moet een reden hebben..en daar kom je nooit achter als je alleen maar blijft slaan of schoppen..

succes..maar kijk uit dat je van je paard niet je vijand maakt..!

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:17

MandyR schreef:
heiditjj schreef:

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat die iedere 3 maanden komt.
Midasje schreef:

En, zoals al eerder in dit topic is geschreven, had dat ook anders af kunnen lopen. Als jou merrie net iets sneller was geweest had jij nu zonder neus gelopen.

Dan ga ik toch liever voor een oor. Mits je daarbij kan.

Nee hoor had ik wel aan gedacht voor ik mijn bijt kusten uitvoerde ( had haar neus goed vast he Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 15:52

Midasje schreef:
Nee hoor had ik wel aan gedacht voor ik mijn bijt kusten uitvoerde ( had haar neus goed vast he Knipoog

Hier kan ik geen hout van maken... Clown

Shoufshouf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:10

Ha,

Ik heb ook een bijterd. Alleen als ze op stal staat, vreemd genoeg. Terwijl ze stal met uitloop heeft, in totaal 20 m2 stal. Ook staat ze nog hele dagen op het land. Slaan helpt niet (met de hand), negeren helpt niet, haar wegduwen helpt niet, achteruit zetten helpt niet, schreeuwen helpt niet. Nu ga ik van de week een healing laten doen om te kijken of ik daar misschien antwoorden krijg op de vraag waarom ze het doet en wat ik eraan moet doen!! Ik weet niet of dit gaat helpen maar de andere opties heb ik al geprobeerd.

En met mijn paard een tik geven heb ik geen moeite maar ik wil mijn paard niet schoppen of in elkaar slaan met hulpmiddelen.

Jullie horen het dus nog wel....

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 13:28

russel schreef:
Midasje schreef:

Hier kan ik geen hout van maken... Clown

Als ik het zo terug lees....ik ook niet meer. Was onder werk tijd moest ff snel typen Haha!

Maar wat ik ermee bedoelde is dat ik wel had nagedacht voordat ik mijn merrie terug beet dat ze mij ook kon bijten in mijn gezicht en daarom had ik haar neus vast gehouden....

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:14

ik heb gisteren mijn paardje een flinke beet in zijn hals gegeven meteen na dat hij mij gebeten heeft en hij heeft het vandaag niet meer gedaan Haha!
nu maar hopen dat hij het morgen ook niet meer doet he Knipoog

Crash

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 22:14

Even een tussenpostje ...
Mambo gaat nu de hele dag op de weide en enkel s'avonds op stal ...
Hij heeft een bal, liksteen, constant hooi, gras ... noem maar op en hij
is al een stuk aangenamer ...

Mijn conclusie: Mijn arme ventje verveelde zich gewoon dood !!!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:20

ik zei toch dat het verveling was Knipoog
nu je het zeker weet kan je er altijd iets aan doen he Haha!
bij de mijne helpt het niet Boos!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:49

succes met hem, nu weet je misschien een beetje waar het aan kan liggen..

Baby moet zich vermaken... die van mij heeft ook speelgoed op stal.. anders gaat hij slopen

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:07

volgens mij is alles al gezegd o ja
ik zou wel een bordje ophangen aan zijn stal
dat ie bijt.
Dan heb je de mensen al gewaarschuwd en zullen ze geen vingers kwijt zijn Haha!

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:48

Ik heb ook een bijter, nou ja meer een happer. Mijn paard is manegepaard geweest tot 1,5 week geleden toen ik hem gekocht heb. Hij heeft zadeldwang/singlenijd. Opzadelen is dus niet echt supermakkelijk. Daarom heeft ie heel wat klappen gehad van manegeklanten bij het opzadelen en is ie chagerijnig geworden en happerig. Bij mij hapt ie niet vaak meer maar toch nog zo af en toe. gewoon even vastpakken.
Ik zit toch best wel met het dilemma slaan of niet slaan en dan bedoel ik dus hard slaan met een vuist. Van de ene kant is hij zijn vertrouwen in mensen kwijt omdat hij vaak onterecht tikken heeft gehad. Van de andere kant wil ik niet een keer echt gebeten worden. Zijn happen zie ik als een manier om te dreigen hopend dat ik oprot en hem met rust laat. Hij hapt alleen op stal waar ie ook gezadeld wordt.
Wie heeft er tips en nee ik wil niet met voorwerpen slaan.

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:29

misschien kan je eens proberen met hem gewoon te negeren en verder op te zadelen.
wat ze ook wel eens doen is:
als je aan het aansingelen bent en hij hapt, gewoon een keertje iets harder aansingelen (dus eens een keertje hard trekken) en als hij dan na een tijdje niet stopt kan je hem straffen met je stem. dus eventjes heel hard NEE roepen en er met je rug naar toe gaan staan (dus weer verder negeren).
meestal helpt dit wel hoor
ik zou hem nu niet gaan slaan want dan gaat hij jou minder vertrouwen en jij bent misschien wel de 1ige persoon die hij nog een beetje vertrouwd!
succes!!

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:48

Ik krijg echt medelijden met heel veel paarden van bokkers, als ik dit topic zo lees. Hoe respectloos om je paard zo te gaan trappen, slaan en weet ik veel wat ik allemaal nog meer gelezen heb.

TS: Hopelijk is het opgelost!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 22:56

Marlous schreef:
Ik krijg echt medelijden met heel veel paarden van bokkers, als ik dit topic zo lees. Hoe respectloos om je paard zo te gaan trappen, slaan en weet ik veel wat ik allemaal nog meer gelezen heb.

Een paard heeft een leider nodig. Paarden onderling gaan ook niet lief met elkaar om.
Ik wil het liefst niks van slaan of schoppen maar af en toe is dat wel nodig met een paard. Vragen of je paard asjeblieft op zij wil gaan als ie op je tenen staat werkt niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:05

Marlous schreef:

Ooit naar paarden in de wei gekeken?
de dominante merrie begint met dreigen met de oren, dan een hoofdschud, dan bijdraaien van de kont en dreigvoetje optillen, als dat niet werkt een gerichte trap op het weke vlees, of een gerichte bijtactie. Als dat allemaal niet werkt wordt het betreffende paard de hele wei doorgejaagd en in een hoek gezet. Daar mag ie pas uitkomen als de leidende merrie zegt dat het goed is, door haar houding.

En dát is dus taal die paarden begrijpen. Taal die je als mens niet vaak hoeft te gebruiken, maar als het nodig is wel. Want beter waar nodig een paar keer die goede schop (met de bovenkant van de voet komt dat niet half zo hard aan als wat het ene paard bij het andere paard doet ter correctie. Het alternatief is dat wat ik vaak zie: ontzettend onopgevoede paarden die zonder problemen dwars door en over hun eigenaar heen lopen en in essentie de eigen zin doen. Als het dan toevallig een dominant typje is dan is de kans groot dat ze als onhandelbaar het handelarencircuit ingaan en van kwaad tot erger geraken.

Kortom: dat is pas triest. Eerlijk gezegd gun ik mijn paard die verdiende schot als dat nodig is. Levert mij een opgevoed paard op die weet waar ie aan toe is, en niet onhandelbaar wordt.
Laatst bijgewerkt door Anya op 03-12-08 23:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 23:36

Ik probeer hem net te laten weten dat ik geen manegeklant ben die hem in 1 keer de singel strak trekt. Ik doe het voorzichtig gaatje voor gaatje en draai met hem mee als hij wil draaien. Zo hoop ik dat hij langzaam aan het zadelen minder erg vind en stil blijft staan. Wie weet lukt het dan hem lekker buiten de stal makkelijk op te zadelen.

@Marloes: de beste manier om met paarden om te gaan is natuurlijk gedrag proberen na te bootsen. Al sla je een paard flink met een voorwerp dan heeft hij hoogstens een blauwe plek. Jij kunt daarentegen na een trap van je paard waarschijnlijk een week niet normaal bewegen....

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 11:22

manueeltje82 schreef:
Ik heb ook een bijter, nou ja meer een happer. Mijn paard is manegepaard geweest tot 1,5 week geleden toen ik hem gekocht heb. Hij heeft zadeldwang/singlenijd. Opzadelen is dus niet echt supermakkelijk. Daarom heeft ie heel wat klappen gehad van manegeklanten bij het opzadelen en is ie chagerijnig geworden en happerig. Bij mij hapt ie niet vaak meer maar toch nog zo af en toe. gewoon even vastpakken.
Ik zit toch best wel met het dilemma slaan of niet slaan en dan bedoel ik dus hard slaan met een vuist. Van de ene kant is hij zijn vertrouwen in mensen kwijt omdat hij vaak onterecht tikken heeft gehad. Van de andere kant wil ik niet een keer echt gebeten worden. Zijn happen zie ik als een manier om te dreigen hopend dat ik oprot en hem met rust laat. Hij hapt alleen op stal waar ie ook gezadeld wordt.

Ik zou hem eerst eens even lekker laten nakijken door een fysio of osteo en tevens het zadel door een goede zadelmaker. Dat scheelt vaak al een hoop. Pas daarna eventueel gaan corrigeren.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:55

Ik had er ooit ook zo één, een hengstje...

dáár viel niet tegenop te slaan/schoppen noem het maar op...

en wel om een hele simpele reden:

slechts 1 enkele stalgenoot...

vond het bijzonder grappig en schattig dat het jonge ding aan haar mouw en vingers knabbelde
Hamer

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:21

Mijn merrieveulen (ja jouw dame ShamalArabs Tong uitsteken) heeft me tijd terug 1 keer gebeten. Ik heb toen haar een klap op haar borst gegeven (om kopshuw worden te voorkomen) en haar weggejaagd (was in de wei). Nou doet ze het nooit meer !

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:31

yeye schreef:
misschien kan je eens proberen met hem gewoon te negeren en verder op te zadelen.
wat ze ook wel eens doen is:
als je aan het aansingelen bent en hij hapt, gewoon een keertje iets harder aansingelen (dus eens een keertje hard trekken) en als hij dan na een tijdje niet stopt kan je hem straffen met je stem. dus eventjes heel hard NEE roepen en er met je rug naar toe gaan staan (dus weer verder negeren).
meestal helpt dit wel hoor
ik zou hem nu niet gaan slaan want dan gaat hij jou minder vertrouwen en jij bent misschien wel de 1ige persoon die hij nog een beetje vertrouwd!
succes!!

ja dat helpt, harder aansingelen als correctie, terwijl hij singelnijd heeft...

Pas straffen als hij daadwerkelijk jou gebeten heeft, vooralsnog zou ik het proberen te negeren.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 18:59

manueeltje82 schreef:

ik heb ook zo'n (manege) paardje gereden. Er is een goede oplossing, maar daar moet je wel een beetje een bikkel voor zijn en aangezien ik het maar bij 2 paarden ooit heb gedaan, weet ik natuurlijk niet zeker of het ook bij jou werkt. Het gaat als volgt:

Iedere keer als hij je probeert te bijten, steek je je elleboog opzij. Paarden kunnen hun mond niet zo heel ver opensperren, en je elleboog is een hard, rond object waar ze niet in kunnen bijten. Hij "glijdt" dus als het ware met zijn tanden van je elleboog af. Zo doe je jezelf geen pijn en het paard ook niet, bij mij kregen ze zelfs mn velletje niet te pakken. Haha!

Je begint dus (zoals altijd) met het rustig opleggen van het zadel in zijn stal. Heel losjes aansingelen, de rest doe je in de bak. Ik hield mijn paard aan één teugel vast tijdens het aansingelen, dan konden ze alleen kort rondjes om me heen draaien tijdens het aansingelen. Vindt je dat niet prettig, vraag dan iemand om hem in de bak vast te houden, maar pas wel op dat hij niet uit frustratie diegene te pakken krijgt!

Zodra hij je probeert te bijten (als het goed is gebeurt dit als je de singelstoot vast heb en probeert een gaatje strakker aan te singelen) steek je de elleboog uit, zodat hij die als eerste tegenkomt en daarin probeert te bijten (ik richtte zelfs een beetje op zijn mond). Dat lukt dus niet! Blijf wel doorgaan met aansingelen terwijl hij bijt, als je op dat moment stopt met aansingelen, beloon je hem alsnog voor het verkeerde gedrag.

Bij mij werden ze er na verloop van tijd (keer of 5) behoorlijk gefrustreerd van en probeerden ze al sneller te bijten, dan is het juist belangrijk dat je doorzet, je moet dus wel steeds sneller reageren. Na verloop van tijd "dooft" het gedrag uit en hebben ze door dat ze er niks mee bereiken. En allemaal zonder te slaan!
NB: Bij één van de paarden eindigde het wel even anders: de laatste keer (de 6e of 7e keer) probeerde hij nog één keer om me te pakken te krijgen, namelijk door naar mn benen te happen. Uit een reflex stak ik mijn voet omhoog, waar hij (niet geheel onzacht) met zijn neus op landde. Met als reactie een ontzettend kwaaie bok in de lucht (ik stond ernaast met de singelstoot nog in mijn hand haha), maar daarna heeft hij het nooit meer gedaan!