Paard is 'boos' op me

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HindaFree

Re: Paard is 'boos' op me

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:08

owjah en er zijn veel ergere dingen kijk maar :
jou paarden staan aan huis.. komen weinig buiten.. bijna alle paarden in nederland staan veel binnen nu...
kijk naar een pensoen en vraag daar eens hoeveel ze buiten staan in deze tijd van het jaar... ga eens langs een fokker/stoeterij daar komen de volwassen paarden ook weinig buiten... stal speeltjes zijn al een gorte oplossing... en wrrm paardrijden als dat al niet paardwaardig is (voor de mensen die het hebben over een paarden leven!) je ontneemt een paard alles als je ze rijd en beleerd en wat dan ook !

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:32

En dus omdat het ook op andere stallen gebeurt kan je t goedpraten? Beetje kort door de bocht. paarden horen gewoon niet op stal. Klaar. Waar denk je dat al die stalondeugden vandaan komen? echt niet van paarden die veel buiten staan hoor...
En je redenering dat paarden alles wordt ontnomen wanneer je ze berijdt is ook erg kort door de bocht. Je kan een paard ook met respect voor het dier beleren en ervoor zorgen dat alles in zijn of haar tempo gaat. Heeft ook niet echt veel met de discussie hier te maken vind je niet?

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:42

- Waarom breng je die oudjes niet naar een pension
- die 2,5 jarige kan je NU opruimen, je kan ze toch niet inrijden, want je hebt geen plaats en als je andere dat wilt laten doen en ze verpesten het rijden krijg je die paarden ook niet verkocht.

Zet een stuk van je wei af waar je desnoods zand overheen gooit en daar een soort van paddock van maakt. Van een blubber bende is nog nooit een paard dood gegaan, al is het niet ideaal,maar je moet iets. Jullie zullen toch eerst de boel op order moeten zien te krijgen voor je paarden stalt. Stel je hebt 1 paard en geen stallen aan huis. Zou je dan je paard op een stal zetten waar ze 's winters helemaal niet los kunnen?? Mijn paarden hebben nu ook geen weidegang maar komen wel iedere dag los en worden gereden. Ik begrijp dat die jonge paarden niet gereden kunnen worden.

De meeste die hier reageren willen je echt wel helpen maar je moet keuze's maken, meissie..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

Een paard dat ik kende dat op rubberen matten stond, wilde niet plassen op de matten want dat spetterde gigantisch. Alleen als je wat stro in het midden van de matten strooide ging hij plassen. Kun je niet toch iets van vlas op de matten leggen om het wat comfortabeler en minder "spatterig" te maken. Het kan zijn dat ze haar plas ophoudt of zich gewoon niet prettig voelt nu.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:54

HindaFree schreef:
jou paarden staan aan huis.. komen weinig buiten.. bijna alle paarden in nederland staan veel binnen nu...
kijk naar een pensoen en vraag daar eens hoeveel ze buiten staan in deze tijd van het jaar... ga eens langs een fokker/stoeterij daar komen de volwassen paarden ook weinig buiten... stal speeltjes zijn al een gorte oplossing... en wrrm paardrijden als dat al niet paardwaardig is (voor de mensen die het hebben over een paarden leven!) je ontneemt een paard alles als je ze rijd en beleerd en wat dan ook !

Pardon, uit wat voor ei kom jij? Haha!
Het is dikke onzin dat je beweert dat bijna alle paarden in Nederland momenteel binnen staan.
Tegenover mij zit een bedrijf met meer dan 100 paarden, fokkerij/stoeterij en daar zelfs gaan ze nu nog overdag een uur of 5 de weiden in. Verder lopen er dagelijks altijd paarden in de paddocks. Verder is een paard geen hamster die je met een speeltje kunt zoet houden.
Ik ben zeer zeker geen doorgeslagen natural maar paarden (al is het alleen maar in de winter) 23/7 binnen houden werkt alleen maar beenproblemen in de hand.
Je ontneemt een paard niks met rijden en beleren, want het huidige paard is een gedomesticeerd huisdier. Het zou anders zijn als je een mustang vangt en die op je balkon neerzet.
O ja, doe alsjeblieft iets aan je spelling, dan is het voor iedereen ietsie gemakkelijker te volgen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 13:05

Ok ts, omdat je er niets in ziet om de helft van je paarden te verkopen, kunnen we best oplossingen zoeken voor je paarden, want dit kan zo niet verder...

Waar longeer je ze?? Kun je ze daar niet allemaal lossen ipv elk apart te longeren gewoon ze allemaal op dat stuk te zetten, of op de plaats waar de klinkers liggen, kan je ze daar niet buiten laten staan?
Zijn er geen meiden in de buurt die wat verzorgpaarden zoeken?
Veulens naar de opfok?
de wat oudere paarden op pensioen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:35

HindaFree schreef:

Ik vraag me ook af hoe jij met paarden omgaat als je paarden met zo'n instelling benadert, beleert en inrijdt. Verward Verward Verward

Ik durf toch wel te beweren dat ik MIJN paard zeer zeker niet ALLES ontneem, hoor Clown . En ik ben vast de enige niet. Haha!
Ik sta ook niet op een typische pension, heb juist heel bewust voor een andere manier van houden gekozen, omdat mijn jonkie op stal doodongelukkig wordt. Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:37

mirgino schreef:
iedereen zeurt gelijk over 24 uur op de wei........waar kan dat in de winter??? hier in de buurt iig nergens.

Ik geloof dat niemand hier 'zeurt' over 24 uur weidegang, hoor. Knipoog
Maar als jij het gezond en normaal vindt dat een jong paard zoveel binnen staat, tja... dan ben ik wel uitgepraat. Sigaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:39

Het enige wat die van mij is ontnomen zijn z'n ballen. Ik vond het ook nogal een ondoordachte en opgeblazen reactie.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 15:52

pfff 10 paarden ...
ik kan dr naast hard werken aan mijn school net aan 2 houden ...
Ik vraag me echt af hoe je er in hemelsnaam bij komt om 10 paarden met zijn 3e te houden helemaal als 1 van de 3 al helemaal niks doet ... hoe je ouders er in hemelsnaam opkomen is ook de vraag .. mijn ouders werken al hard maar die zeggen ook altijd: 'als je een zusje had gehad die paardenfan was, dan had je de 2 moeten delen'.
En waar je ze allemaal ook stalt ..
ik zou er als ik jou was voor zorgen dat je paint elke dag buiten staat.. en niet de hele week in een stalletje ..
geen enkel van je 7 paarden zouden continue op stal horen te staan Knipoog ..
die van mij staan elke dag 6 uur per dag buiten + ze krijgen beweging .. en dat is hun goed recht ..

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:37

Zow...ik heb echt het HELE topic doorgelezen!
Waarom krijgen we geen reactie op waarom de ouders niet ingrijpen?
Helpen zij eigenlijk ook wel mee?Dat kan ik nergens teruglezen.
Mijn mening is dat het welzijn van de paarden voorop wordt gesteld.
Zij hebben ook niet om deze situatie gevraagd!
Het kopen van een paard...daar ben je nog altijd zelf bij!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:46

mirgino schreef:
iedereen zeurt gelijk over 24 uur op de wei........waar kan dat in de winter??? hier in de buurt iig nergens.

Er is natuurlijk een groot grijs gebied tussen zwart (24 uur per dag op stal) en wit (24 uur per dag op wei). Iets is niet óf zwart óf wit. In het ideale geval is wit mogelijk, maar dat kan niet overal. Lichtgrijs is dan ook acceptabel.

Ik vind het trouwens schandalig dat mensen het normaal vinden om een paard 24 uur per dag, 7 dagen in de week op stal te laten staan. En dan maar denken dat je paard gelukkig is, zo zonder contact met soortgenoten.

Appaloosa79

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:09

Het lijkt wel verzamelaarsgedrag,net zoiets als bij
Animal Planet dat iemand zoveel katten/honden houdt,dat het uit de hand loopt.
Je moet zoveel dieren houden als dat je aankunt en dat echt verantwoord is.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 09:45

Ik ben ook al een tijdje mee aan het lezen.
TS heeft idd gewoon te veel paarden. Het was makkelijker geweest om wat minder dure stallen te bouwen en geld over te houden voor een paddock. Dat hoeft echt niet zo duur te zijn.
Een stukje wei uitgraven, geperforeerde buizen erin, zeezand erop. Niet luxe, maar prima om de paarden de mogelijkheid te geven om de benen te strekken als de wei geen optie is (kan ik mij wel iets bij voorstellen. Niet iedereen heeft de luxe van onbeperkt weidegang) Zet dan ook nog in die paddock kisten met hooi en betongaas erbovenop, dan hebben ze ook nog een bezigheid.

Paarden horen geen 24/7 op stal te staan en een jong paard kan daar schade van oplopen (die kans is zelfs erg waarschijnlijk)
Als ik het goed begrijp zijn het dus oa 3 tweeeneenhalfjarige en een veulen wat zijn leven op stal slijt.

TS zegt dat ze haar paarden niet in de steek wilt laten. Hier wordt een denkfoutje gemaakt. Heel veel mensen (maak ik mijzelf ook wel eens schuldig aan) denken dat niemand zo goed voor zijn dieren zorgt als zijzelf (idd kom je ze op animalplanet ook veel tegen... daar waar het houden van dieren uit de hand is gelopen)
Het klopt echter niet. Zeker in een situatie als deze, waarin ts ongetwijfeld de allerbeste bedoelingen heeft, zijn de paarden gebaat bij een kundig paardenmens wat de mogelijkheid heeft om ze buiten te laten en hun in behoefte te voorzien. Het wegdoen van een aantal van de paarden is dus zowel in het belang van de paarden, die op een plek met meer mogelijkheden tot weidegang ed er wel bij varen en gelukkiger zij, en in het belang van de ts, hoe moeilijk het voor haar is.
Stel dat de TS nog maar voor 1 of 2 paarden hoeft te zorgen. Hoeveel meer plezier hebben paard en ts dan aan elkaar? Dan heeft ze tijd om leuke dingen te doen met het paard en samen te genieten.
Ouders dienen dat idd ook in te zien.

Ik heb zelf momenteel 4 paarden, twee minies, een haflinger en een draver. De laatste is van mijn man, maar door de week verzorg ik de paarden. Ik werk thuis en kan mijn eigen tijd indelen, maar kom altijd tijd tekort. Als ik iemand vind die iets met mijn minies kan doen, neem ik dat met twee handen aan. Ik werkte in het begin af en toe met het paard van mijn man, maar doe dat niet meer omdat het mij teveel tijd kost en dat ten koste gaat van mijn eigen paard. Maar hij is er zelf elk weekend, zowat het hele weekend mee in de weer. Daarnaast kunnen de paarden in en uit de stal en hebben ze 4 a 5 ha wei ter beschikking, dag en nacht. Hooi krijgen ze in een bak met gaas, zodat ze nog een extra bezigheid hebben. Als ik nog een paard meer erbij had, werd ik gaar... dat kan gewoon niet...

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 14:35

ik denk dat je paard zich gewoon ontzettend verveeld onderhand. na een tijdje heeft hij alles wel gezien van zijn uitzicht.
23 uur per dag staat dit paard stil in een piepkleine ruimte, dan kan je verwachten dat hij nukkig wordt.
Ik denk dat 23 uur per dag stil staan meer blessures oplevert dan in de blubber lopen.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:07

Moderatoropmerking:
De situatie van TS en haar paarden haalt blijkbaar behoorlijk wat gevoelens naar boven bij andere gebruikers. Wij, moderators, vinden het fijn te lezen dat ondanks dat de sfeer in het topic goed blijft en er op een goede wijze gediscussieerd wordt. OK dan!

TS, het is begrijpelijk dat het niet leuk is wanneer je het gevoel hebt dat iedereen je afkraakt, maar probeer het te zien zoals men bedoelt: dat ze een betere situatie voor jou en je paarden proberen te bereiken, zodat iedereen daar zijn voordeel uit kan halen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:16

shadomagic schreef:
Sinds eind oktober staat ze wel weer op stal, maar toen was alles gewoon normaal.
Ze staan bij ons de hele dag op stal omdat onze weiden pas geslepen zijn en door vele regen de weiden ook nog is helemaal blubber zijn.
Ze wordt wel 2x per week 15 minuutjes gelongeerd voor haar beweging en iedere dag even mee over het erf gewandelt en soms even mee het bos in.
Meer kan ik niet doen.
We hebben al een paard met een blesuure op sal staan omdat die gestruikelt was in de blubber en we willen niet nog een paard met een blessure

Ik denk wel dat ik weet waarom jouw merrie zo zuur is geworden. Ze komt er elke dag nauwelijks uit. Kunnen jullie niet een stukje afzetten en wat zand storten zodat ze er in de winter ook uit kunnen?

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:18

shadomagic schreef:
Over de beweging heb ik ook bij de oude eigenaar geinformeerd.
Daar stond ze de hele dag in een stal waar ze niks kon zien.
Hij had haar namelijk achter het huis staan en had geen weide of geen mogelijkheid daarvoor.

Bij ons staan de stallen in een vierkant en kunnen ze elkaar allemaal zien.
Als de buitenbak droog is gooi ik haar daarin los.
Ik probeer haar echt zoveel mogelijk los te gooien, maar ik heb ook nog andere 9 paarden die los moeten en dan nog is een druk schoolleven.

De weide beginnen nu alwat te drogen, waarschijnkijk zijn ze vrijdag weer beloopbaar.
Dan blijft ze samen met haar vriendinnetje lekker buiten staan zolang het nog mogelijk is

hoezo: maar ik heb ook nog andere 9 paarden die los moeten?
Kun je ze niet bij elkaar in de bak zetten? Verward Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-08 17:27

10 paarden in een buitenbak gaat niet altijd goed, zeker niet als ze al strontsjaggie zijn, honger hebben en er een dikke rangorde bestaat. Mijn paard gooi in niet in een buitenbak met nog 9 anderen, die wordt alle hoeken in gejaagd en kapot getrapt.

Persoonlijk vind ik dat de buitenbak niet droog hoeft te zijn en dat je de groep in 2en kan doen. bv de merries en ruinen splitsen en de ene groep in de ochtend en de andere in de middag. Mams moet gewoon gaan helpen...

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:49

liljebo's post

hier ben ik het dus helemaal mee eens!!!!
ik vind deze manier van paarden houden een beetje egoistisch,Ts heeft lekker veel paarden maar dat die paarden op een niet zo diervriendelijke manier gehouden worden is bijzaak!
Als je je paarden niet kan geven wat ze van nature nodig hebben(sociale contacten en beweging) dan moet je ze niet nemen!!!!!,of met minder paarden genoegen nemen en ze wel de ruimte geven die ze nodig hebben,desnoods dan maar niet bij huis.
Ik heb er zelf 3,een draver,een mini en een fjord, staan 24/7 buiten,met schuilstal.
Ik zou er ook wel 10 willen maar dat zou de dieren geen goed doen omdat ik daar de ruimte en tijd niet voor heb.( en dat heeft TS dus ook niet)

Ik vind wel dat de ouders hier ook schulidig aan zijn!!!
Laatst bijgewerkt door Judje op 21-11-08 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige, lange quote verwijderd. Een verwijzing is vaak genoeg.

xxLisaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:02

Wat HindaFree zegt klopt mij paard kan nu ook niet op de wei vanwege het slechte weer. Dus staat ze gewoon op een manege waar ze avond's los gegooid word en smiddags gereden. En genoeg paarden staat op matten die van mij ook wegens allergie. Ik vind het persoonlijk beter dan wat stroo op ene betonne vloer. En trek het je niet ana wat ze zeggen want iedereen weet alles beter Knipoog
Als je zus ook weer iets kan gaan doen gata vast alles beter !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:03

xxLisaaa schreef:
Wat HindaFree zegt klopt mij paard kan nu ook niet op de wei vanwege het slechte weer. Dus staat ze gewoon op een manege waar ze avond's los gegooid word en smiddags gereden. En genoeg paarden staat op matten die van mij ook wegens allergie. Ik vind het persoonlijk beter dan wat stroo op ene betonne vloer. En trek het je niet ana wat ze zeggen want iedereen weet alles beter Knipoog

Tuurlijk, moedig het even lekker aan Knipoog
Stro op beton, is niks mis mee, als je er maar genoeg stro in gooit.

SuperSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:08

xxLisaaa schreef:

Die van mij staan niet op 'wat' stro hoor. Die staan gewoon op een lekker dik bed Clown 1 keer per week gaat er sowieso een hele baal in ( soms meer ) en doordeweeks worden de stallen gewoon netjes gemest en weer opgestrooid Haha!

En nee, wij weten niet alles beter, niemand roept dat ook, maar het is gewoon niet leuk voor de paarden als ze 24 uur per dag binnen moeten blijven, plus dat TS het duidelijk niet aankan. Dat is dus zowel voor de paarden als de TS geen gezonde situatie.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 19:41

xxLisaaa schreef:

Over de matten maak ik me nog het minst druk. Knipoog
Ik geloof ook niet dat je me daarover gehoord heb.
Mijn paard staat nu trouwens op het natte, koude land. Ja, heel zielig. Duivel

Het gaat mij er om dat paarden, en zeker JONGE paarden, niet zo gehouden mogen worden. Jonge paarden horen niet zo lang stil op stal te staan. (En dat vind ik overigens ook voor volwassen paarden, maar dat terzijde Knipoog ).

Dat heeft niets met 'alles beter weten' te maken. Wel met enige kennis van jonge paarden en weten wat fysiek en mentaal beter voor ze is. Dat kun jij misschien ontkennen, maar dan heb je nog nooit met jonge dieren te maken gehad. Zie het gedrag van dit desbetreffende paard. Dat spreekt boekdelen. Kun jij beweren dat ik onzin verkondig, dit paard beweert het tegenovergestelde. En daar hoor je als echt liefdevolle eigenaar naar te luisteren. Punt uit.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 20:50

Go jij! Go jij! laatste alinea is mooi gezegd twiggy2008, ben het compleet met je eens.

Ik verwacht eigenlijk een updatje van TS over wat er gaat gebeuren of wat er al veranderd is ...?? Bloos