Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:02

EskeGirl schreef:
'Met vrienden doe je dat ook niet...'. Maar een paard is geen mens. En een paard mag je nooit in (levens)gevaar brengen. En als een paard dat wel doet, zal ie soms even moeten merken dat het niet mag, wat niet altijd met enkel stem kan.

Als een paard je inlevens gevaar brengt moet je vluchten want terug vechten heeft al helemaal geen zin

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:07

Milouvsm schreef:
EskeGirl schreef:
'Met vrienden doe je dat ook niet...'. Maar een paard is geen mens. En een paard mag je nooit in (levens)gevaar brengen. En als een paard dat wel doet, zal ie soms even moeten merken dat het niet mag, wat niet altijd met enkel stem kan.

Als een paard je inlevens gevaar brengt moet je vluchten want terug vechten heeft al helemaal geen zin

Met gevaar bedoel ik ook platdrukken tegen stalwand, als rustig duwen dan niet helpt, krijgt ie een stevige por.
Een dominant kreng wat aanvalt tijdens longeren (zal vast wel mijn schuld zijn geweest, doet er niet toe op dat moment), krijgt een paar meppen met zweep op de kont totdat ze weer voorwaarts gaat, helemaal gek geworden?

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:13

Misschien een goed moment om je grond werk weer naar boven te halen
Laatst bijgewerkt door Kimgilles op 07-11-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:14

Met onderste geval ben ik ook gaan grondwerken en problemen uiteindelijk opgelost, bovende was manegepony, dus daar kon ik niks mee verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:17

Ach ik zie dat alle mensen hier in het topic die corrigeren sjieluugh vinden rond de 13/14 zijn. dan kan je ook niet zo zoveel ervaring hebben... als je 10 jaar ouder bent zal je wel in zien dat het soms nodig is.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:28

Ach ja, we kunnen het wel blijven uitleggen in welke gevallen je het wel doet en wanneer niet..

Welke idioot verzint het nou om van achter op je paard af te rennen?

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:45

palousa_boy schreef:
Ach ja, we kunnen het wel blijven uitleggen in welke gevallen je het wel doet en wanneer niet..

Ik niet daarom juist
daarom zeg ik kijk wat jezelf doet voor je je paard de schuld geeft want slaan en schoppen is een teken van onmacht en als jij niet eerlijk bent tegen over je paard waarom zou je paard dat dan wel tegen jou zijn
Waarom moet iedereen leefijd er bij halen ik weet genoeg van paarden misschien wel meer dan je denkt ik weet genoeg om te weten wat wel en niet kan. Misschien wel niet meer dan u maar dat betekent niet dat mijn mening verkeerd is

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:50

Maar wie zegt dan dat ze in zo'n geval het paard schoppen?
Het gaat om situaties die het paard veroorzaakt en gevaarlijk zijn, niet door je eigen stommiteiten ;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 19:58

Minstens driekwart van de situaties waarin een paard levengevaarlijk is, onstaat door onze stommiteiten.

Uit zichzelf doen ze nog niet zoveel mis, behalve in een wei staan en gras kauwen. :')

De problemen beginnen doorgaans pas als wij ze gaan vastbinden, in karretjes op wielen hijsen, erop gaan zitten en ze in allerlei nauwe situaties allerlei dingen laten ondergaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:02

Agreed! En met goede, eerlijke en duidelijke begeleiding hoeven er niet veel problemen te ontstaan. Helaas, door gepruts van mensen snappen paarden er geen zak meer van en dan beginnen de problemen pas echt. En dat is weer op te lossen door duidelijke signalen en grenzen te gebruiken, en soms is dat met een schop en soms is dat niet nodig.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:23

Milouvsm schreef:
palousa_boy schreef:

Ik niet daarom juist
daarom zeg ik kijk wat jezelf doet voor je je paard de schuld geeft want slaan en schoppen is een teken van onmacht en als jij niet eerlijk bent tegen over je paard waarom zou je paard dat dan wel tegen jou zijn
Waarom moet iedereen leefijd er bij halen ik weet genoeg van paarden misschien wel meer dan je denkt ik weet genoeg om te weten wat wel en niet kan. Misschien wel niet meer dan u maar dat betekent niet dat mijn mening verkeerd is

Ik ben het weer helemaal met je eens! Schoppen is onkundig

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:26

En wij zijn het er niet mee eens, een schop is soms gewoon nodig :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:30

Je mening is ook niet perse verkeerd maar wellicht wel te beperkt Milouvsm. :)

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:34

Kom ik in het topic geslopen terwijl mijn ezel daarstraks nog een schop heeft gekregen :')
Maarja, ze stond op de hond zijn pootje en had echt geen zin om eraf te gaan.
Tegen een ezel kan je behoorlijk staan duwen zonder dat ze veroeren :')

Verder kan je schoppen en schoppen.
Ik heb een hoefsmid een in de buik van een paard zien schoppen en dat was echt not done.
een gewone schop tegen de kont doet geen pijn maar is om het paard te laten weten dat hij echt wel iets heel fout heeft gedaan.

Voor de bokkers nu heel slechte dingen van mij denken, Ik schop zelden mijn ezel en de paarden hebben het niet nodig want die zijn redelijk braaf :')

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:47

Mijn paardje is er een waar je onmogelijk ruzie mee kan hebben, maar toch heb ik hem een keer een schop gegeven. Waarom? Omdat ie moet leren niet mij omver te lopen. Hij is nogal sullig en ik met mijn 1,55 heel makkelijk met de opvoeding.

Ik heb een tijdje "gewerkt" op een pensionstalling en daar liepen er ook weleens wat tussen, wat naar/van de wei brengen betreft, ze mogen best dribbelen naast me en ik kan altijd precies m'n elleboog gebruiken om ze tegen te houden als ze er voorbij gaan. Het is wel zo fijn als je een keer op een stal hebt gewerkt :)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 20:51

Onze katten lopen ook altijd bij de paarden. Pas met grondwerk was ik 1van mijn ponies in een afgezette cirkel aan het rondsturen, vliegt hij op die kat af haha. Die kat kon snel onder de draad door rennen. Maar ik ga mijn pony daar niet voor afstraffen of wat dan ook. Zodra die kat weg was draafde hij weer gewoon door. Dat valt bij mij niet onder ongewenst gedrag ofzo. Beetje offtopic maargoed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:05

Tot de kat niet op tijd weg kan komen...

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:08

Qimm schreef:
Tot de kat niet op tijd weg kan komen...

Die loopt altijd tussen de paarden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:10

Dat wil niet zeggen dat het niet mis kan gaan. Maar dat is dan vooral dom van de kat he?

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:15

Qimm schreef:
Dat wil niet zeggen dat het niet mis kan gaan. Maar dat is dan vooral dom van de kat he?

Tuurlijk kan het een keer niet goed gaan. Hele brutale kat haha. Maar ik ga een beetje offtopic

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:18

Maar dat is geen ongewenst gedrag in jouw ogen? Ik vind het niet heel erg offtopic eigenlijk?

Is ongewenst gedrag alleen gedrag met een ongewenste afloop?

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:19

Oh god, sorry maar ik lach me echt nog een gecompliceerde breuk hier :')
ik snap dat alle 'maar dat is sielugh! Het zijn je vrienden' meisjes het heel goed bedoelen, maar als je echt denkt dat dat is hoe je dingen oplost hoop ik echt dat je nooit Te maken krijgt met een onopgevoede dominante donder met een stel ballen, want dat zou Dan zomaar eens een behoorlijk gevaarlijke situatie kunnen gaan Worden. Jullie weten vast al hééeeeel veel van paarden, maar blijf maar vooral lekker doorgaan met de paardjes waar je al vriendjes mee bent, en laat ons die Andere paardjes doen, zijn we allemaal gelukkig, en allemaal veilig :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:22

Oh en als een van de paarden waar ik mee werk dat zou doen kan ie ook flink op zijn lazer krijgen, want 1. Met mij werken betekend aandacht bij mij, niet bij een kat. 2. Ik vind het behoorlijk ongewenst als mijn paard t nodig vind Om een kat aan Te vliegen, gevaarlijk gedrag.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:31

Qimm schreef:
Maar dat is geen ongewenst gedrag in jouw ogen? Ik vind het niet heel erg offtopic eigenlijk?

Is ongewenst gedrag alleen gedrag met een ongewenste afloop?

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze die kat dood trappen. In de wei zullen ze het ook weleens doen als je dr niet bij bent. (Erachteraan gaan , niet dood trappen) .

Nee dat hoeft geen ongewenste afloop te hebben maar die kat doet het zo vaak. Ik denk wel elke dag. Ik jaag die kat ook weleens weg uit de wei.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 21:32

saddledancer schreef:
Oh en als een van de paarden waar ik mee werk dat zou doen kan ie ook flink op zijn lazer krijgen, want 1. Met mij werken betekend aandacht bij mij, niet bij een kat. 2. Ik vind het behoorlijk ongewenst als mijn paard t nodig vind Om een kat aan Te vliegen, gevaarlijk gedrag.

Hij deed gelijk weer normaal. (De pony) En die kat kijkt wel uit hoor. Die doet dat zo vaak.