Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
noaenkelly schreef:Heei bokkers
Dit is hoe IK erover denk:
Een paard schopt of bijt je
Waarom doet hij dit bedenk dat eerst!
Omdat hij pijn heeft: hier kan het paard niks aan doen hij heeft pijn en dat geeft hij aan dat je daar niet aan moet zitten.
Omdat hij bang is: er kan iets gebeurd zijn vroeger waar het paard nog bang voor is en daar moet je hem juist mee helpen niet schoppen! Word zijn trauma alleen maar erger!
Omdat hij het niet snapt: als hij iets niet snapt dan moet je dit hem leren het ligt Aan jou dat hij het nog niet kent/snapt daar kan hij niks aan doen als jij het nog niet goed hebt uitgelegd.
Omdat hij dominant is: dit is niet goed! Hij moet naar jou luisteren! MAAR dit komt omdat hij niet weet dat hij dat niet mag doen anders zou hij het niet doen. Dit komt doordat jij hem nog niet geleerd hebt dat dat niet mag. Dit aanleren doe je niet door te schoppen! Maar als je beetje goed kunt rijden gewoon door middel van andere hulpmiddelen of een ander bitje of een hulp teugeltje eraan. Er zijn nog een paar redenen waarom een paard irritant zou doen of gemeen maar dat zijn er honderden.
Dit is via het account van mijn zus, alleen dit ben ik de rest Is wel mijn zus.
noaenkelly schreef:Waarom doet hij dit bedenk dat eerst!
noaenkelly schreef:Heei bokkers
Dit is hoe IK erover denk:
Een paard schopt of bijt je
Waarom doet hij dit bedenk dat eerst!
Omdat hij pijn heeft: hier kan het paard niks aan doen hij heeft pijn en dat geeft hij aan dat je daar niet aan moet zitten.
Omdat hij bang is: er kan iets gebeurd zijn vroeger waar het paard nog bang voor is en daar moet je hem juist mee helpen niet schoppen! Word zijn trauma alleen maar erger!
Omdat hij het niet snapt: als hij iets niet snapt dan moet je dit hem leren het ligt Aan jou dat hij het nog niet kent/snapt daar kan hij niks aan doen als jij het nog niet goed hebt uitgelegd.
Omdat hij dominant is: dit is niet goed! Hij moet naar jou luisteren! MAAR dit komt omdat hij niet weet dat hij dat niet mag doen anders zou hij het niet doen. Dit komt doordat jij hem nog niet geleerd hebt dat dat niet mag. Dit aanleren doe je niet door te schoppen! Maar als je beetje goed kunt rijden gewoon door middel van andere hulpmiddelen of een ander bitje of een hulp teugeltje eraan. Er zijn nog een paar redenen waarom een paard irritant zou doen of gemeen maar dat zijn er honderden.
Dit is via het account van mijn zus, alleen dit ben ik de rest Is wel mijn zus.
randalinpony schreef:Voorkomen is idd beter dan genezen.
Ik krijg trouwens wel eens de indruk dat de mate waarin een paard als 'dominant' wordt aangemerkt, bepaalt wordt door hoe bang zijn verzorgers/ruiters ervan zijn en hoe slecht ze er in feite mee kunnen omgaan. En dat dit eerder door temperament en neurotische neigingen wordt ingegeven.
Ik heb al iets teveel verwarde, extreem gevoelige, en temperamentvolle (jonge) dieren door hun eigenaren als 'dominant' aan horen merken. Terwijl het in feite sukkels waren die uit alle macht probeerden nog wat leiderschap in hun angstige mensjes te vinden. Helaas is angst bij mensen vaak reden tot allerlei stompzinnig gedrag.
En dat het paard daar dan weer op reageert... tja dat komt natuurlijk omdat ie dominant, een 'kreng' of een lompe knol is.
Niet dat dominante en lompe knollen niet bestaan natuurlijk. Zo af en toe zitten die er ook tussen.
Yvank_ schreef:Tja mishandelt is ook zo iets... Kan je vertellen dat ook die echt een trap krijgen als ze gevaarlijk worden. Daar hebben we het hier over he... een paard dat gevaarlijk wordt. Als een mishandelt paard gericht trapt krijgt die er net zo hard 1 terug. En dan mag je roepen dan kan je er noooooit meer aanzitten. Dat ligt dan aan jezelf en je timing. Dat is werken met paarden....
jij stelt het alsof we een paard schoppen omdat het kan? Nee het is het CORRIGEREN van een paard die GEVAARLIJK gedrag vertoont.
Een keer met het hoofd tegen je aanschuren oid valt daar niet onder.. Denk meer aan een paard die je in de hoek zet en op je in wil gaan slaan, een steigerbok die continu maaiend omhoog komt. En dan kan je zeggen wat is er dan misgegaan? Veelal opvoeding van een vorig persoon die het zieluuug vond om het paard te corrigeren. Zo'n paard leer je dat niet af met een aai en een kriebel.
palousa_boy schreef:noaenkelly schreef:Omdat sommige mensen openstaan voor nieuwe dingen en meningen @palousha_boy
Dus wij moeten ons in het vervolg bezig gaan houden met touw-gezwiep, pony kroelen en snoepjes geven?
Het zal vast wel helpen, maar wij willen graag direct resultaat, niet over een week..
Milouvsm schreef:Ik zie mijn paard als een vriend en vrienden schop en sla je toch niet. Je kan een paard ook op een andere manier afleren dat wat hij deed niet goed is. Waarom bijt hij eigenlijk waarom trapt hij wat is de achterliggende gedachten als jij op je paard afkomt stormen van achter en hij trapt dan is het toch onredelijk om terug te trappen stel je paard bijt waarom bijt hij ik denk niet dat hij dat doet omdat hij denkt he laat ik gewoon uit het niets gaan bijten. En als mijn paard dan echt iets doet wat niet kan zonder daar een aanleiding voor de hebben de maak ik mijn stem laag en roep "HÉ" hij durft dan niks meer te doen omdat hij weet dat ik niet snel boos word maar als ik boos word dan weet hij ook dat hij iets niet goed heeft gedaan. Als je om elk dingetje boos word dan denkt je paard op een gegeven moment ook ja hoepel lekker op als ik juik heb dan ga ik lekker krabben. En waarom zou ik een schop uit delen als het ook gewoon met je stem kan?... Zodat hij weet dat jij de baas bent? Nou als jij je borst vooruit zet en je niet zomaar aan de kant laat staan doet hij echt niet meer zoveel doet hij het wel negeer het dan dan is er voor hem ook niks meer aan.
Ik heb een fries die onhandelbaar is verklaart
En nu is ze mijn beste vriendin, ik ben gewoon
Eerlijk en oprecht tegen haar geweest en zij nu ook tegen mij
Ik het begin liep ze me soms omver maar toen ze zag dat ze er niks mee berijkte is ze meteen opgehouden