Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

noaenkelly

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:32

Dat kan ik niet want ik weet niet eens wat je bedoelt. Het was me gewoon een vraag. *zucht* soms is goed lezen heel moeilijk... Dit is de discussie niet waard en het is nogal off topic. Nog een keer dan: ik vroeg me af of anderen van gedachten zouden veranderen. That's it. Mijn vraag is beantwoord dus ben ik klaar :).

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:36

Ik kan heel goed lezen, vraag me alleen af hoe jij denkt dat wij ineens zouden moeten gaan denken, dat is toch niet zo'n rare vraag? Het is gewoon dezelfde vraag als jij stelt, maar dan andersom.

En laat dat zuchten alsjeblieft achter wegen, kan daar erg slecht tegen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:41

Oke, ik zal niet meer zuchten. En ik zeg niet dat jullie anders moeten denken. Ik vroeg me af of jullie anders waren gaan denken.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:11

Ja maar Dan krijg je een hele normale vraag terug, hoe zouden wij Dan Anders moeten zijn gaan denken door dit topic? Jij zegt zelf al dat wij weten wat we doen en weten wat het beste voor het paard is. Waarom zouden wij Dan in hemelsnaam van gedachten veranderen door een zooitje 'ja maar dat is sieluuuuugh' - pennymeisjes??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 12:17

Ik denk dat niemand hier graag paarden schopt, ik zou een keer een voorbeeld noemen van een pony:

Mijn vader liep met hem door het bos, ik liep met een andere pony. De pony liep netjes ACHTER hem, dus hij zag hem niet. Opeen springt die pony boven op mijn vaders rug en bijt in zijn schouder. UIT HET NIETS!! Dus mij vader draaide zich om en gaf die pony een schop. :=

Die pony is overigens vreselijk, walgelijk dominant en vol van zichzelf, die probeert dit soort geintjes ook bij grote pony's en paarden. Hij stopt ook pas nadat andere paarden hem naar zijn hoofd gaan trappen, hij zoekt dus altijd de grens op. Als ze naar hem dreigen en gillen vind hij het alleen maar leuk. := Kwal dat het is joh.

Bij mij flikt hij dat soort dingen dus niet omdat hij weet dat ik hem aanpak, dus het komt bij mij niet meer zo ver dat ik moet schoppen omdat hij weet dat ik vol houdt.

Nieuwe personen probeert hij graag uit. :')

Schoppen is niet fijn, niet het eerste wat je moet doen maar soms kom je in situaties dat je ze letterlijk op de plek moet zetten. Want dan doen paarden onderling ook.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:14

Heei bokkers
Dit is hoe IK erover denk:
Een paard schopt of bijt je
Waarom doet hij dit bedenk dat eerst!
Omdat hij pijn heeft: hier kan het paard niks aan doen hij heeft pijn en dat geeft hij aan dat je daar niet aan moet zitten.
Omdat hij bang is: er kan iets gebeurd zijn vroeger waar het paard nog bang voor is en daar moet je hem juist mee helpen niet schoppen! Word zijn trauma alleen maar erger!
Omdat hij het niet snapt: als hij iets niet snapt dan moet je dit hem leren het ligt Aan jou dat hij het nog niet kent/snapt daar kan hij niks aan doen als jij het nog niet goed hebt uitgelegd.
Omdat hij dominant is: dit is niet goed! Hij moet naar jou luisteren! MAAR dit komt omdat hij niet weet dat hij dat niet mag doen anders zou hij het niet doen. Dit komt doordat jij hem nog niet geleerd hebt dat dat niet mag. Dit aanleren doe je niet door te schoppen! Maar als je beetje goed kunt rijden gewoon door middel van andere hulpmiddelen of een ander bitje of een hulp teugeltje eraan. Er zijn nog een paar redenen waarom een paard irritant zou doen of gemeen maar dat zijn er honderden.

Dit is via het account van mijn zus, alleen dit ben ik de rest Is wel mijn zus.

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:20

noaenkelly schreef:
Heei bokkers
Omdat hij pijn heeft: hier kan het paard niks aan doen hij heeft pijn en dat geeft hij aan dat je daar niet aan moet zitten.
Omdat hij bang is: er kan iets gebeurd zijn vroeger waar het paard nog bang voor is en daar moet je hem juist mee helpen niet schoppen! Word zijn trauma alleen maar erger!
Omdat hij het niet snapt: als hij iets niet snapt dan moet je dit hem leren het ligt Aan jou dat hij het nog niet kent/snapt daar kan hij niks aan doen als jij het nog niet goed hebt uitgelegd.
Omdat hij dominant is: dit is niet goed! Hij moet naar jou luisteren! MAAR dit komt omdat hij niet weet dat hij dat niet mag doen anders zou hij het niet doen. Dit komt doordat jij hem nog niet geleerd hebt dat dat niet mag. Dit aanleren doe je niet door te schoppen! Maar als je beetje goed kunt rijden gewoon door middel van andere hulpmiddelen of een ander bitje of een hulp teugeltje eraan. Er zijn nog een paar redenen waarom een paard irritant zou doen of gemeen maar dat zijn er honderden.

Dus, ik word gericht getrapt door onze soms behoorlijk dominante pony. Dan doe ik niks maar zadel hem op, hang er een scherper bitje in en een slof aan, ga daarmee rijden en dan heeft hij geleerd dat hij mij niet mag trappen??? >;)

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 13:21

noaenkelly schreef:

Nee, want als ik daar eerst over na moet gaan denken is het ongewenste gedrag niet gecorrigeerd en zal het paard dat nog makkelijker herhalen, er zit immers geen negatief gevolg aan. De reden van het ongewenste gedrag is niet relevant. Want als hij schopt uit angst mag het in eens wel? Een schop uit angst is even pijnlijk, even gevaarlijk en even ongewenst dan om welke andere reden dan ook. Ik zeg: Eerst duidelijke grenzen maken over (on)gewenst gedrag. Wel is het handig om te bekijken wat dat gedrag triggert zodat je daar wat mee kunt gaan doen, want voorkomen is altijd beter dan genezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:40

Ook uit pijn oid mag een paard niet trappen of bijten. Nooit niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 14:48

Als een van de paarden waar ik mee werk (van mij of niet maakt niet uit) iets doet wat niet door de beugel kan (slaan, bijten, door mij heen proberen Te lopen, steigeren, bokken, noem maar op) krijgt hij een trap, of een lel, en Dan ga ik DAARNA wel bedenken waarom ie dat deed, zodat ik het de volgende keer misschien kan voorkomen, maar de reden maakt verder niet uit. Iets wat niet mag = correctie, wat de reden daarvoor ook is.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:14

Voorkomen is idd beter dan genezen.

Ik krijg trouwens wel eens de indruk dat de mate waarin een paard als 'dominant' wordt aangemerkt, bepaalt wordt door hoe bang zijn verzorgers/ruiters ervan zijn en hoe slecht ze er in feite mee kunnen omgaan. En dat dit eerder door temperament en neurotische neigingen wordt ingegeven.

Ik heb al iets teveel verwarde, extreem gevoelige, en temperamentvolle (jonge) dieren door hun eigenaren als 'dominant' aan horen merken. Terwijl het in feite sukkels waren die uit alle macht probeerden nog wat leiderschap in hun angstige mensjes te vinden. Helaas is angst bij mensen vaak reden tot allerlei stompzinnig gedrag.
En dat het paard daar dan weer op reageert... tja dat komt natuurlijk omdat ie dominant, een 'kreng' of een lompe knol is.

Niet dat dominante en lompe knollen niet bestaan natuurlijk. Zo af en toe zitten die er ook tussen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 15:55

Randalinpony, goed bescheven! Zo heb ik er nooit over na gedacht eigenlijk maar het klinkt overtuigend.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:02

noaenkelly schreef:
Heei bokkers

Psst, op het account van een ander mag je niet reageren volgens bokts regels, maar dat is van andere orde.

Het klinkt wel leuk wat je zegt, het helpt alleen niet :)
Als ik bij elk paard dat ik in m'n handen krijg eerst een zadel moet pakken, een uur rijden en dan pas gaan kijken of het heeft geholpen, sla ik de plank volledig mis. Daarbij zijn niet alle paarden geschikt om op te rijden omdat ze bijvoorbeeld te jong of kreupel zijn.

randalinpony schreef:
Voorkomen is idd beter dan genezen.

Ik krijg trouwens wel eens de indruk dat de mate waarin een paard als 'dominant' wordt aangemerkt, bepaalt wordt door hoe bang zijn verzorgers/ruiters ervan zijn en hoe slecht ze er in feite mee kunnen omgaan. En dat dit eerder door temperament en neurotische neigingen wordt ingegeven.

Ik heb al iets teveel verwarde, extreem gevoelige, en temperamentvolle (jonge) dieren door hun eigenaren als 'dominant' aan horen merken. Terwijl het in feite sukkels waren die uit alle macht probeerden nog wat leiderschap in hun angstige mensjes te vinden. Helaas is angst bij mensen vaak reden tot allerlei stompzinnig gedrag.
En dat het paard daar dan weer op reageert... tja dat komt natuurlijk omdat ie dominant, een 'kreng' of een lompe knol is.

Niet dat dominante en lompe knollen niet bestaan natuurlijk. Zo af en toe zitten die er ook tussen.

Deze mensen hebben dan nog wat te leren.
Tuurlijk is niet iedereen alles meteen machtig, ik heb ook alles moeten leren. Maar als je ergens geen verstand van hebt, laat het dan door iemand doen die er wel verstand van heeft :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:19

Bedankt paulusa, dat wist ik niet. Zal het mijn zusje zeggen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:25

Yvank_ schreef:
Tja mishandelt is ook zo iets... Kan je vertellen dat ook die echt een trap krijgen als ze gevaarlijk worden. Daar hebben we het hier over he... een paard dat gevaarlijk wordt. Als een mishandelt paard gericht trapt krijgt die er net zo hard 1 terug. En dan mag je roepen dan kan je er noooooit meer aanzitten. Dat ligt dan aan jezelf en je timing. Dat is werken met paarden....

jij stelt het alsof we een paard schoppen omdat het kan? Nee het is het CORRIGEREN van een paard die GEVAARLIJK gedrag vertoont.

Een keer met het hoofd tegen je aanschuren oid valt daar niet onder.. Denk meer aan een paard die je in de hoek zet en op je in wil gaan slaan, een steigerbok die continu maaiend omhoog komt. En dan kan je zeggen wat is er dan misgegaan? Veelal opvoeding van een vorig persoon die het zieluuug vond om het paard te corrigeren. Zo'n paard leer je dat niet af met een aai en een kriebel.

Jij trapt mishandelde paarden als die trappen? Ze kunnen het ook uit angst doen. Wie weet wat dat paard allemaal heeft meegemaakt. Daar win je nooit hun vertrouwen mee. Die paarden verbinden dat met nare mensen, misschien wel zijn vorige baas die hem ook schopte /sloeg.
Je moet die paarden de tijd geven om te leren dat er ook lieve mensen zijn.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:34

palousa_boy schreef:
noaenkelly schreef:
Omdat sommige mensen openstaan voor nieuwe dingen en meningen @palousha_boy :)

Dus wij moeten ons in het vervolg bezig gaan houden met touw-gezwiep, pony kroelen en snoepjes geven?
Het zal vast wel helpen, maar wij willen graag direct resultaat, niet over een week..

Met paarden heb je nou eenmaal geduld hebben.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:39

Maar je moet ook grenzen aangeven.. Slaan mag en kan gewoon niet, dat kan levensgevaarlijk zijn..

We hebben ook eens een pony gehad, die kwam je met open bek verwelkomen in z'n box. Voor een manegepony kan dit gewoon niet.
Als de kinderen dan naar binnen kwamen vloog hij ze al aan. Ik ben er toen ook een keer bij geroepen door die mensen omdat ze bang waren.

Ik heb hem bij z'n eerste poging meteen een klap voor z'n kop gegeven (de rest kon ik nog niet bij), bij z'n 2e poging ook..
Vervolgens gaan die mensen lopen janken dat ik de paarden mishandel :?

Prima, dan zadel je toch lekker zelf op! En dan niet miepen als die pony bijt.

Volgende dag was die pony weg dus hij zal tegen de rest ook niet zo braaf geweest zijn.

Wat voor de een een opvoedkundig tikje is, is voor de ander al mishandeling.
Daar schuilt het gevaar een beetje als professionals aan het werk zijn als er amateurs bij zijn.
Daarom gebeurt dat ook niet zo vaak ;)

En presta, tuurlijk heb ik geduld als dat nodig is, maar dat kan ik prima zelf inschatten.
Als het nodig is krijgen ze gewoon een schop en kan ik 3 tellen later gewoon verder waar ik mee bezig was.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:54

Alleen een tegenvoorbeeld, de arabier die ik verzorg heeft mijn zusje een keer flink gebeten en mij in mijn haar gebeter waar vervolgens een pluk uit was. We sloegen of schopten hem niet maar negeerden het gedrag. Dit is ook een vorm van corrigeren maar dan op een andere manier. Corrigeren heb je nodig en is belangrijk. Er zijn alleen verschillende soorten van corrogeren

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 16:56

Prongelijk op de plaatsknop gedrult :$ dus even afmaken haha. Er zijn dus verschillende manieren van corrigeren. En verder heeft hij mij hierna nooit meer gebeten dus het werpt zijn vruchten af. Nu snap ik ook dat je een steigerend paard niet kunt negeren. Dit is alleen een andere situatie met ook een ander soort van corrigeren.

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:28

Ik zie mijn paard als een vriend en vrienden schop en sla je toch niet. Je kan een paard ook op een andere manier afleren dat wat hij deed niet goed is. Waarom bijt hij eigenlijk waarom trapt hij wat is de achterliggende gedachten als jij op je paard afkomt stormen van achter en hij trapt dan is het toch onredelijk om terug te trappen stel je paard bijt waarom bijt hij ik denk niet dat hij dat doet omdat hij denkt he laat ik gewoon uit het niets gaan bijten. En als mijn paard dan echt iets doet wat niet kan zonder daar een aanleiding voor de hebben de maak ik mijn stem laag en roep "HÉ" hij durft dan niks meer te doen omdat hij weet dat ik niet snel boos word maar als ik boos word dan weet hij ook dat hij iets niet goed heeft gedaan. Als je om elk dingetje boos word dan denkt je paard op een gegeven moment ook ja hoepel lekker op als ik juik heb dan ga ik lekker krabben. En waarom zou ik een schop uit delen als het ook gewoon met je stem kan?... Zodat hij weet dat jij de baas bent? Nou als jij je borst vooruit zet en je niet zomaar aan de kant laat staan doet hij echt niet meer zoveel doet hij het wel negeer het dan dan is er voor hem ook niks meer aan.

Ik heb een fries die onhandelbaar is verklaart
En nu is ze mijn beste vriendin, ik ben gewoon
Eerlijk en oprecht tegen haar geweest en zij nu ook tegen mij
Ik het begin liep ze me soms omver maar toen ze zag dat ze er niks mee berijkte is ze meteen opgehouden
Laatst bijgewerkt door Kimgilles op 07-11-14 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:30

Mijn merrie zou plezier hebben met jou vrees ik. (en jij verongelukken met haar. :=)

Kimgilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:35

Ayasha schreef:
Mijn merrie zou plezier hebben met jou vrees ik. (en jij verongelukken met haar. :=)

Hoe bedoel je? :)

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:42

Milouvsm schreef:
Ik zie mijn paard als een vriend en vrienden schop en sla je toch niet. Je kan een paard ook op een andere manier afleren dat wat hij deed niet goed is. Waarom bijt hij eigenlijk waarom trapt hij wat is de achterliggende gedachten als jij op je paard afkomt stormen van achter en hij trapt dan is het toch onredelijk om terug te trappen stel je paard bijt waarom bijt hij ik denk niet dat hij dat doet omdat hij denkt he laat ik gewoon uit het niets gaan bijten. En als mijn paard dan echt iets doet wat niet kan zonder daar een aanleiding voor de hebben de maak ik mijn stem laag en roep "HÉ" hij durft dan niks meer te doen omdat hij weet dat ik niet snel boos word maar als ik boos word dan weet hij ook dat hij iets niet goed heeft gedaan. Als je om elk dingetje boos word dan denkt je paard op een gegeven moment ook ja hoepel lekker op als ik juik heb dan ga ik lekker krabben. En waarom zou ik een schop uit delen als het ook gewoon met je stem kan?... Zodat hij weet dat jij de baas bent? Nou als jij je borst vooruit zet en je niet zomaar aan de kant laat staan doet hij echt niet meer zoveel doet hij het wel negeer het dan dan is er voor hem ook niks meer aan.

Ik heb een fries die onhandelbaar is verklaart
En nu is ze mijn beste vriendin, ik ben gewoon
Eerlijk en oprecht tegen haar geweest en zij nu ook tegen mij
Ik het begin liep ze me soms omver maar toen ze zag dat ze er niks mee berijkte is ze meteen opgehouden

Ik vind dat je gelijk hebt! Die van mij zijn ook mijn vrienden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:55

Die van mij ook :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 18:57

'Met vrienden doe je dat ook niet...'. Maar een paard is geen mens. En een paard mag je nooit in (levens)gevaar brengen. En als een paard dat wel doet, zal ie soms even moeten merken dat het niet mag, wat niet altijd met enkel stem kan.