Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:11

Dan corrigeer je op een andere manier noaenkelly, dan voorkom je dat ie in de fout gaat ipv dat je er op reageert of als dat niet kan, zorg je dat je "klaar staat" om te reageren tíjdens het foute gedrag zodat het in één keer duidelijk is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:14

noaenkelly schreef:
En wat ik me ook af vraag is wanneer een trap gericht is. En zo ja, hoe weet je zo zeker dat een paard dan trapt uit dominantie? En niet uit zelfverdediging, angst, etc. Ik heb de mishandelde arabier al vaak genoeg met de hoeven voor mijn neus gehad. Maar ik kan niet zeggen dat dit uit dominantie was. Daar was ook geen enkele aanleiding toe. Het kwam uit het niets. Misschien uit angst misschien wat anders, ik weet het niet. En ik denk dat een trap hier niet echt het gewenste resultaat zou hebben gegeven.

Of een trap uit dominatie is of niet maakt me he-le-maal niets uit. Feit blijft dat het niet mag klaar. Bestudeer kuddes maar eens daar gaat het net zo dus die taal snapt een paard. Als die arabier zoals jij zegt uit het niets trapt kreeg die van dus een beste oplawaaier mishandelt of niet die hoeven houdt die bij zich. Als je die bij mijn paard zou zetten, heel correct paard die precies volgens de regels handelt :)) , en hij doet het zelfde dan is die in enkele seconde aan de andere kant van de wei met een beurse kont....

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:16

Oke bedankt @aysha. Maar als ik het dus goed begrijp. En je kijkt naar de vraag van dit topic: Paard schoppen als STRAF? Komt iedereen op jet zelfde neer dat dit niet helemaal correct is. Dit omdat je het paard niet schopt als straf maar je schopt hem als correctie van zijn gedrag.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:18

@ yvank, dat is dus jou mening. Ik respecteer je mening maar ben het er niet mee eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:19

Dat is geen mening dat is wat een paard in een kudde doet.... Echt waar als je dat niet weet dan moet je daar eens in verdiepen.. want dát is paardengedrag

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:21

Dat is paardengedrag (en ja daar heb ik me toevallig wel in verdiept XD ) maar een mens is geen paard... Je bekijkt het als paard tot paard terwijl jij een mens bent. Je bekijkt het ook niet als mens tot mens, of hond tot hond. Waarom dan wel als paard tot paard?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:23

Wij hadden een paard op stal die beet altijd als je met hem aan de hand liep, of dit nou naar de wei was of naar de bak maakte niet uit.
Iedereen vond dat nogal irritant (het deed nogal pijn) maar deed er niets aan, dus bij hun ging hij er vrolijk mee verder.
Ik gaf hem elke keer bij de eerste poging gewoon een hoek als hij dan onderweg was met zn hoofd om mij te bijten. Daarna was het klaar.

En wanneer een trap gericht is? Als het paard z'n kont naar je toe draait en uithaalt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:24

noaenkelly schreef:
Dat is paardengedrag (en ja daar heb ik me toevallig wel in verdiept XD ) maar een mens is geen paard... Je bekijkt het als paard tot paard terwijl jij een mens bent. Je bekijkt het ook niet als mens tot mens, of hond tot hond. Waarom dan wel als paard tot paard?

Al was het van leeuw tot paard, er wordt niet naar mensen gebeten of geschopt. Punt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:26

noaenkelly schreef:

Het gaat er niet om dat zij paard wil zijn, het gaat erom dat er een "taal" gebruikt word die het paard kent.

Een hond bij z'n nekvel pakken is net zoiets, dat doen mensen toch ook niet bij elkaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:29

noaenkelly schreef:

Een hond behandel je toch ook niet als mens? Tegen een mens zeg je toch ook niet zit, en af? Als je een paard als mens gaat behandelen dan gaat het fout. Communiceer in zijn eigen taal en hij zal je begrijpen.. Een paard verstaat ons niet dus vriendelijk vragen of die het niet wil doen begrijpen ze niet. Natuurlijk wordt je dan geen paard maar engels praten tegen een chinees die dat niet spreekt gaat ook niet werken. Dus mensentaal naar paarden ook niet.

En feit blijft dat er niet wordt getrapt of gebeten ongeacht wat het paard denkt daar voor een reden voor te hebben. Als jij een nare ervaring hebt gehad met een persoon met zwart haar dan kan je toch ook de volgende die je ziet niet zonder reden een klap in zijn gezicht geven? Zo werkt dat ook met paarden. Dat die een nare ervaring in het verleden heeft gehad geeft geen enkel recht zich dan maar als een lompe bok te gedragen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:31

Paarden zitten toch ook niet op elkaars rug om vervolgens een galopje te pakken over de zandweg? Mijn vraag is i.i.g. beantwoord. Bedankt daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:42

Nee maar als je gaat renderen dat je als een mens moet handelen dan ga je de mist in. Als je het dan heel zwart wit maakt, wat gebeurd er als jij als mens iemand een gerichte trap geeft? Als je een flinke geeft dan mag je mee naar het politiebureau en krijg je ook 'straf'

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:44

Nee, maar ik wil ook geen paard zijn, ik ben mens, en als mens accepteer ik geen gebijt en geen geschop. Wat ze onderling doen moeten zij weten.
Het gaat er om dat ze niet dood gaan van een schop onder hun bips want wat ze onderling doen is nog een stuk harder, zoals ze elkaar schoppen krijgen wij mensen niet klaar hoor. Dus als je tegen schoppen bent omdat het zielig is, houd ze dan ook maar uit de kudde want daar schoppen ze elkaar nog veel harder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:46

Ayasha schreef:
Nee, maar ik wil ook geen paard zijn, ik ben mens, en als mens accepteer ik geen gebijt en geen geschop. Wat ze onderling doen moeten zij weten.
Het gaat er om dat ze niet dood gaan van een schop onder hun bips want wat ze onderling doen is nog een stuk harder, zoals ze elkaar schoppen krijgen wij mensen niet klaar hoor. Dus als je tegen schoppen bent omdat het zielig is, houd ze dan ook maar uit de kudde want daar schoppen ze elkaar nog veel harder.

Precies :))

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:57

Wel leuk dat je telkens het zelfde argument gebruikt. En voor de 100e x ik vind trappen niet zielig. Die paarden voelen er haast niets van. Ik vind het gewoon geen nut hebben. Jullie wel. Punt. Moeilijker is het niet. Ik heb nu de info die ik wilde hebben. En hoe ik het heb opgevat is als dit: De antwoord op de vraag van dit topic beantwoord iedereen anders. Alleen als je het bij elkaar wilt brengen, dan trap je een paard corrigerend en niet strafend.Dat is het samengevat. Vanuit mijn oogpunt dan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:59

Als je wat verder terug had gelezen, had je dat al geweten :) die discussie hebben we al eerder gehad, meerdere malen zelfs :)

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:06

Oke @palousa_boy. Ik heb ook al eerder gereageerd en gediscussierd in dit topic. Ik vroeg me vooral af of sommige misschien anders waren gaan denken/ het anders bekeken. Maar ik zal stoppen ;). (Ach je moet toch wat op je vrije ochtend ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:07

Jij niet maar een deel van degene die hier reageren noemen het zelfs mishandeling. ;) daar reageerde ik op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:09

Hm, waarom zou je ineens anders gaan denken of in ons geval gaan werken als de ervaring leert dat het werkt?

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:10

Wat bedoel je precies ayasha? Ik vind het totaal geen mishandeling. Het is een manier van corrigeren. Geen paardenmishandeling. Dan is een paard een brokje geven als hij iets goed heeft gedaan op lamger termijn ook moshandeling. Nee, ik vind schoppen als correctie totaal geen mishandeling! Het word anders als je het doet uit het niets maar het is me wel duidelijk dat dat hier niet gebeurt! Jullie weten wat je doet met de paarden en wat ze nodig hebben.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:11

Omdat sommige mensen openstaan voor nieuwe dingen en meningen @palousha_boy :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:12

Wat is dan welk het probleem? Dat iemand hier in het topic zegt dat het een dominant kreng is? Mijn paard heeft geen bokt dus die leest niet mee hij zal er geen hinder van ondervinden als iemand dat zegt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:15

noaenkelly schreef:
Omdat sommige mensen openstaan voor nieuwe dingen en meningen @palousha_boy :)

Dus wij moeten ons in het vervolg bezig gaan houden met touw-gezwiep, pony kroelen en snoepjes geven?
Het zal vast wel helpen, maar wij willen graag direct resultaat, niet over een week..

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:24

Dat maak jij ervan palousa, en dat zijn niet mijn woorden. Als je even iets erboven leest zeg ik dat jullie weten wat jullie doen. En als je goed leest zie je dat ik het "me af vroeg". Gewoon een vraag. Geen woorden verdraaien alsjeblieft want dit was totaal niet wat ik bedoelde.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 11:27

Die richting stuurt 90% van de "anders denkenden" ons op als het gaat om open staan voor nieuwe dingen en anders denken.

Dus leg eens uit hoe wij dan anders moeten gaan denken? En open staan voor nieuwe dingen?