Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

palousa_boy

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:32

Vaak is het dan gewoon een dominant kreng..

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:35

Als ik tegen jou zou zeggen dat je een dominant kreng bent, zou je dan ooit respect voor mij krijgen? Een vraag uit interesse

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:37

noaenkelly schreef:
Als ik tegen jou zou zeggen dat je een dominant kreng bent, zou je dan ooit respect voor mij krijgen? Een vraag uit interesse

Nee als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik geen respect hebben inderdaad. Je hebt gelijk noaenkelly
Laatst bijgewerkt door prestarobin op 06-11-14 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:38

prestarobin schreef:
Ayasha schreef:
tot je eentje krijgt waar een ander het al tot in den treure mee geprobeerd heeft en die gewoon bovenop je springt. :) Dan praten we nog eens over wat wel en geen normale correcties zijn. :) Maar dat kan ik je nu wel vertellen, dat geloof je waarschijnlijk toch niet dat je dan van gedachten veranderd. :)

Wat is er dan aan voor af gegaan dat een paard boven op je springt? Lijkt mij dat er dan ergens iets vreselijk mis is gegaan.

Je hebt duidelijk geen ervaringen met écht vervelende paarden. Mijn haflinger bijvoorbeeld was gewoon zeer dominant die moest echt zo nu en dan even op dr nummer gezet worden. Daar kom je met aai paardje aai niet hoor....

@noaenkelly een paard verstaat je natuurlijk niet. Maar als een paard in de kudde zich misdraagt krijgt die ook een trap.. Respect verdien je , dat is niet bij voorbaat al aanwezig.

'Wij' mensen corrigeren een paard omdat we vinden dat iets niet door de beugel kan, zoals trappen oid. Een paard corrigeert niet alleen die deelt ook wel eens een trap uit zonder reden.

Als mijn paard water wil drinken dan trapt die de fjord soms aan de kant terwijl die ook prima naar een andere ton kan. Of hij bedenkt ineens dat 1 hooinet niet genoeg is en dan wil die ze allebei. Trapt fjord weg en bewaakt ze beide.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:39

palousa_boy schreef:

Ik vind dat een nare en onrespectvolle manier van praten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:39

prestarobin schreef:
palousa_boy schreef:

Een trap voor je bakkes omdat vriend paard liever iets anders doet vind ik nog véél respectlozer.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:41

Trappen is niet het probleem in mijn ogen. Ieder zn eigen ding. ik bedoelde de laatste opmerking als voorbeeld van hoe je iets verteld. Woorden kunnen soms heel verkeerd overkomen als je ze niet zorgvuldig gebruikt. Tuurlijk verstaat een paard dat niet. Dat is mij gelukkig ook nog duidelijk ;)

chant_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:42

Ik heb zelf een hengst gehad, en die had een schop tegen z'n billen echt nodig af en toe.. Buik en benen zou ik zelf niet doen.. Maar een klap voor z'n kop dat zou ik nou ook niet aanraden.. Dan zou ik liever schoppen.. want een paard dat hoofdschuw is dat wilt niemand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:46

Weet je waar veel mensen gewoon de mist mee ingaan? Met het denken dat alles waar het paard staat het eigendom van het paard is. En dat is niet zo. De stal bijvoorbeeld, is even heel kort gezegd, mijn stal en het weiland is mijn weiland. De paarden mogen daar staan, maar wil ik er morgen slapen? Dan slapen ze maar buiten. Zo werkt een kudde ook.. Let maar eens op kuddes, de paarden laag in rang zijn de paarden die niet/bijna niet te eten krijgen, die als laatste mogen drinken en die de stal niet in mogen. Hebben de paarden daar een reden voor? Nee zo in de rangorde nou eenmaal.... Denk dat voor sommige hier een lesje paardengedrag niet verkeerd zou zijn.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 22:56

noaenkelly schreef:
Haha, t blijft een eeuwige discussie waar je niet zo snel uit komt. Ik denk dat een combinatie het beste zal zijn. Vind het alleen wel een beetje jammer om reacties te lezen als: dan geef ik hem gewoon een lel , of , ja dan krijgt ie een flinke trap hoor. Klinkt het haast alsof je het leuk vind om een paard te trappen en dat zal vast niet de bedoeling zijn. (Denk ik ;) )

Voel me dan wel snel schuldig en maak het weer goed :o , maar hij weet dan wel dat wat ie doet niet kan :)

Noem overigens genoeg mijn paard of pony een rotbok of dominant kreng (oké dat laatste niet ze zijn gelukkig niet dominant) ik vervloek ze vaak genoeg, want ja zo kunnen ze soms zijn. Vervolgens zijn we 5sec. later weer dikke vrienden.

Als ik ook nog eens op andere moet gaan letten hoe die het opvangen... Nee echt niet

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:11

prestarobin schreef:
palousa_boy schreef:

Aai poesje aai poesje ROT KAT!

Ken je dat?
Heel veel kinderen iig wel, ookal weten ze niet wat ze zeggen.

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, een zeer dominant paard dat op je rug springt om je te dekken..

Ja, dat is een dominant kreng, en niets anders.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:27

prestarobin schreef:
noaenkelly schreef:

Nee als iemand dat tegen mij zou zeggen zou ik geen respect hebben inderdaad. Je hebt gelijk noaenkelly

Dan ben jij waarschijnlijk niet zo erg dominant ;) Het zou mij niet echt heel veel doen als iemand me dat zou noemen, misschien zou ik ze op dat moment wel gewoon gelijk geven :P

Wat er mis is gegaan voordat een paard bovenop je springt? Of serieus dreigt met de achterbenen (of voorbenen, maakt eigenlijk niet uit)? Meestal te weinig opvoeding in combinatie met een wat pittiger karakter......

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:27

De reden waarom het paard op de rug springt is compleet irrelevant... Wel of geen slechte bedoeling, het paard kan jou daar ernstig mee verwonden. Je zal dit dus DIRECT zonder enige ruimte voor twijfel moeten corrigeren. Een 'uh' of 'foei' gaat je daar niet bij helpen, een rukje aan een halstertouw is ook niet erg indrukwekkend.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 23:43

prestarobin schreef:
Ayasha schreef:
tot je eentje krijgt waar een ander het al tot in den treure mee geprobeerd heeft en die gewoon bovenop je springt. :) Dan praten we nog eens over wat wel en geen normale correcties zijn. :) Maar dat kan ik je nu wel vertellen, dat geloof je waarschijnlijk toch niet dat je dan van gedachten veranderd. :)

Wat is er dan aan voor af gegaan dat een paard boven op je springt? Lijkt mij dat er dan ergens iets vreselijk mis is gegaan.

Tuurlijk, maar wat zal degene waarbij het gebeurt is je niet vertellen, die wil gewoon van die rotbok af. ( die dan op relatief korte tijd geen rotbok meer is met goed getimede correcties).

Dat het dier zo gemaakt is veranderd niks aan het feit dat het te gevaarlijk is om het er uit te aaien. Dat is jammer voor het dier maar liever een keer goed dan er mee verongelukken omdat t zielig zou zijn om een maatje 36 tegen z'n bips te planten.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 01:22

Ik kan alleen maar zeggen dat ik heel blij ben dat prestarobin brave eigen paardjes heeft, want dat zou Anders dus echt niet goedkomen :)
ik zou willen zeggen 'ik zou je welleens met de paarden willen zien waar ik mee werk' maar eigenlijk wil ik dat niet want dat zou je zomaar eens een ambulanceritje naar t ziekenhuis kunnen kosten :') in andere woorden, liever mijn paard een trap Dan ik six feet under :j

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 08:10

prestarobin schreef:
palousa_boy schreef:

Aai poesje aai poesje ROT KAT!

Ken je dat?
Heel veel kinderen iig wel, ookal weten ze niet wat ze zeggen.

Ik weet wel degelijk waar ik het over heb, een zeer dominant paard dat op je rug springt om je te dekken..

Ja, dat is een dominant kreng, en niets anders.[/quote]
Dat van die katten doe ik niet.

En alsnog vind ik het woord kreng een rare manier van over een paard praten.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:04

Mijn moeder heeft zelf paarden opgevoed , en er heeft nooit een schop aan te pas hoeven komen. En het zijn super lieve paarden. Waar zelfs ik mee kan poetsen. En op 1 heb ik zelfs een rondje gezeten. Ze kriebelen je ( 1 zelfs zonder dat je zelf kriebelt). En zijn dol op aandacht. Hele lieve paarden.

1 van mijn ponys duwde me ook weleens met zijn hoofd. Ik heb hem er nooit een klap terug voor gegeven en raad eens? De laatste tijd doet hij het niet meer.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:24

Ik vraag me af waarom jullie reacties zo aanvallend zijn? Ik respecteer jullie doen en omgaan met paarden. Ik geef alleen aan dat ik het taalgebruik niet erg prettig vind. Wat je er verder mee doet kan me niets schelen. Maar waarom zulke aanvallende reacties? Andere mensen doen het op hun eigen manier en daar gaat het gewoon goed. Als je veel met paarden werkt weet je dat elk paard anders is. Sla of schop een mishandelde arabier maar. Dan zul je er nooit maar dan ook echt NOOIT meer aan mogen zitten. Van zo'n paard moet je vertrouwen winnen. En streng zijn hoort er altijd bij. Maar niet bij elk paard gaat dit hetzelfde. Ik weet dat als iemand dit paard zo zou behandelen die gene rechtstreeks naar het ziekenhuis kan... Ik weet dat het een harde reactie is maar ik begrijp niet waarom de vorige reacties zo vel zijn? Leg me liever uit wat er dan zoveel beter is aan een paard schoppen dan de argumenten te gebruiken die ik al 1000 x heb gehoord.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:38

Tja mishandelt is ook zo iets... Kan je vertellen dat ook die echt een trap krijgen als ze gevaarlijk worden. Daar hebben we het hier over he... een paard dat gevaarlijk wordt. Als een mishandelt paard gericht trapt krijgt die er net zo hard 1 terug. En dan mag je roepen dan kan je er noooooit meer aanzitten. Dat ligt dan aan jezelf en je timing. Dat is werken met paarden....

jij stelt het alsof we een paard schoppen omdat het kan? Nee het is het CORRIGEREN van een paard die GEVAARLIJK gedrag vertoont.

Een keer met het hoofd tegen je aanschuren oid valt daar niet onder.. Denk meer aan een paard die je in de hoek zet en op je in wil gaan slaan, een steigerbok die continu maaiend omhoog komt. En dan kan je zeggen wat is er dan misgegaan? Veelal opvoeding van een vorig persoon die het zieluuug vond om het paard te corrigeren. Zo'n paard leer je dat niet af met een aai en een kriebel.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:42

Yvank ik snap wat je bedoelt. Een correctie op het goede moment is soms nodig. Maar als een paard maaiend met zijn voorbenen jou in een hoekje drukt en je hem schopt? Zal hij dan begrijpen dat je hem corrigeert? Ik zou eigenlijk graag willen weten waarom paarden zouden denken dat we ze corrigeren door te schoppen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 09:48

Ik bedoel trouwens het schoppen helemaal niet als "omdat het kan". Ik weet ook dat niemand dat doet (als het goed is) en dat het uitsluitend corrigerend bedoeld is. Maar wat is dan precies het goede moment van corrigeren? Omdat het de hele tijd gaat om als je maar op het goede moment corrigeerd. Dan vraag ik me af wat dan dat goede moment is. Misschien handig om erbij te vertellen? Ik denk dat ik het wss nooit ga begrijpen hoe het bedoelt is maar ieder zijn eigen ding. Ik denk dat dit topic daar een goed voorbeeld van is!

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:01

En wat ik me ook af vraag is wanneer een trap gericht is. En zo ja, hoe weet je zo zeker dat een paard dan trapt uit dominantie? En niet uit zelfverdediging, angst, etc. Ik heb de mishandelde arabier al vaak genoeg met de hoeven voor mijn neus gehad. Maar ik kan niet zeggen dat dit uit dominantie was. Daar was ook geen enkele aanleiding toe. Het kwam uit het niets. Misschien uit angst misschien wat anders, ik weet het niet. En ik denk dat een trap hier niet echt het gewenste resultaat zou hebben gegeven.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:02

Sorry voor de verschillende delen tekst... :(

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:03

Een goede correctie vind plaats op het goede moment.
Het liefst nog tijdens de misdraging. Als dat niet kan dan zo snel mogelijk daar na. Een goede optie is ook er voor als je weet dat het er aan zit te komen. (Maar dan is schoppen vaak niet nodig)

Dus jouw vraag is lastig te beantwoorden, en verschilt per situatie en per paard.
Paarden die terugslaan die corrigeer je gewoon wat voorzichtiger, als je weet dat je de hoeven kan ontwijken, want dan kan je nog een keer corrigeren.

En de benaming van een paard.. Of dat nu kreng, bok, ezel of wat dan ook is, dat maakt toch niet uit? Lees er maar overheen.

noaenkelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-14 10:07

@ palousa_boy ik zal het proberen! Bedankt voor de omschrijving verder. Nu heb ik er iets meer een beeld bij. ( btw, Een correctie van te voren doet toch meer kwaad dan goed?)