Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kuzjexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:13

saddledancer schreef:
kuzjexx schreef:
Mijn verzorgpony stond voor de 7e keer +- voor de kar en draaide zich om ( toen we bezig waren met de kar eraan doen. ) De eigenaar van de pony schopte de pony wel 10 x ongeveer. Ik vind het echt niet kunnen. Die keer daarna liep hij 3 stappen naar voren en die klip schoot tegen de hand van de eigenaar ( niet hard het deed geen pijn ) Toen schopte hij weer heel erg hard en ging schreeuwen tegen de pony. ( Ik vind die eigenaar ook af en toe een beetje overdreven, ook op whatsapp enzo. ) Daarna toen ik hem heb vast gehouden toen de eigenaar iets moest pakken, heb ik hem geaaid. Het is overigens ook een hengst. Maar ja, ik heb dr niks over te zeggen. ik geef hem dan een tik op zijn neus als die zoiets zo doen. ook als die voor de kar staat en hij loopt te duwen tegen de pony naast hem dan word hij daarvoor gestraft met een klein tikje. Op een gegeven moment deed hij iets niet goed. ( geen idee wat ) En trok die eigenaar aan de teugels van de pony. ( hard ) Ik vind het echt zielig voor hem.

Wat de eigenaar doet is mischien een beetje overdreven, maar met een (jonge?) hengst moet je ook vooral niet te zachtzinnig doen, vooral als het gewoon zeikerig gedrag of dominantie is, want dan hou je er niks meer aan.
een tik op de neus vind ik trouwens persoonlijk erger dan een schop, de neus is namelijk harstikke gevoelig, en daar kunnen ze flink kopschuw van worden :')

Heel erg bedanlt boor je reactie. Ja het is inderdaad een jonge hengst, en ik zal er op letten dat ik o ze borst tik inplaats van zijn neus

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:45

Ik_Mik_Aaf schreef:
ik schop mijn paardje niet. ben wel consequent. dus laat met mijn stem wel weten wat ik bedoel.

Ik ook! En zo hoort het haha

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 08:47

dazzletrofke schreef:
Ayasha schreef:
Antagonist moet agnost zijn natuurlijk

Want? Voor normen en waarden heb je een godsbesef nodig? :+

Nee hoor haha, alleen een gezond verstand.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 09:00

monnette1 schreef:
Ik probeer mn eigenwijze haflinger met dik achterwerk niet te schoppen, maar een enkele keer loopt ze zo te drammen met het uitkrabben van de hoeven dat ik de laatste maand toch 2x een schop met de wreef tegen haar billen heb gegeven. Moet er echter wel bijzeggen dat ik toen in tijdnood zat omdat we snel wegmoesten..... Ik zie het dan ook als een tekortkoming van mijn kant... 8)7 }:0

Ja en daar los je natuurlijk heeeeeel veel mee op! -O- en na die schop bleef hij braafjes stilstaan natuurlijk. Nog een tip: als je haast heb sla het hoevenkrabben gewoon een keertje over (tenzij je ergens heb gereden met veel stenen natuurlijk)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:16

kuzjexx schreef:
saddledancer schreef:

Wat de eigenaar doet is mischien een beetje overdreven, maar met een (jonge?) hengst moet je ook vooral niet te zachtzinnig doen, vooral als het gewoon zeikerig gedrag of dominantie is, want dan hou je er niks meer aan.
een tik op de neus vind ik trouwens persoonlijk erger dan een schop, de neus is namelijk harstikke gevoelig, en daar kunnen ze flink kopschuw van worden :')

Heel erg bedanlt boor je reactie. Ja het is inderdaad een jonge hengst, en ik zal er op letten dat ik o ze borst tik inplaats van zijn neus

goed dat je advies aanneemt! :j :) op zijn borst is inderdaad een betere plek Om hem een tik Te geven Dan op de neus :) blijf vooral consequent, en misschien kun je eens aan de eigenaar vragen waarom hij doet wat hij doet, want misschien kan hij wel heel goed uitleggen waarom hij zo hard was :) wat voor heel mensen eruit ziet als 'een stapje opzij' kan voor een jonge hengst uitproberen wat hij kan maken zijn, en Dan kan hij vaak maar beter 1 keer flink afgestraft Worden, voordat hij gaat bedenken dat hij de baas is! En hengsten in de natuur zijn ook niet bepaald zachtzinning met elkaar :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 10:18

prestarobin schreef:
Ik_Mik_Aaf schreef:
ik schop mijn paardje niet. ben wel consequent. dus laat met mijn stem wel weten wat ik bedoel.

Dan hoop ik maar dat jij de rest van je Leven met brave manegeknollies en vooropgevoede paardjes blijft knuffelen :')

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-14 16:23

prestarobin schreef:
Ik_Mik_Aaf schreef:

Dan hoop ik maar dat jij de rest van je Leven met brave manegeknollies en vooropgevoede paardjes blijft knuffelen :')[/quote]

maar dat is bij mijn 16 jarige shet.. bi mijn 6 jarige fjord is het wat anders. die loopt het liefst over je heen :') als je haar achterbeen uitkrapt gaat ze gericht naar je trappen en dat is de enige reden dat ze dan een trap terug kan verwachten. en daarna is het wel weer gelijk vergeven en vergeten want ze is nog jong en moet een beetje respect leren krijgen voor de mens :j

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:27

Dan moet je niet zeggen dat je je paardje niet schopt, Dan moet je zeggen dat ie een schop krijgt als ie t verdient ;) en dat is een hele gezonde instelling :D

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:45

saddledancer schreef:
Dan moet je niet zeggen dat je je paardje niet schopt, Dan moet je zeggen dat ie een schop krijgt als ie t verdient ;) en dat is een hele gezonde instelling :D

Maar in mijn ogen verdient een paard het nooit. Gewoon nooit.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:53

Daarom zei ik dat ik hoop dat JIJ je hele Leven alleen maar met manegeknollies of vooropgevoede paardjes Te maken krijgt, wel zo veilig :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:30

Mee eens! Een kind wordt ook op zijn tijd gestraft, dieren in een kudde /roedel etc. ook.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 10:39

prestarobin schreef:
saddledancer schreef:

Maar in mijn ogen verdient een paard het nooit. Gewoon nooit.

Dus jij geeft ze een schouderklopje als jij een mep krijgt van een paard?

(Of je pakt een stuk gereedschap en corrigeerd daar je paard mee natuurlijk ;) )

amukela

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 20:25

Als ze mij (proberen te) schoppen, dan schop ik terug :D

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:34

Misschien een hele domme opmerking, maar waar schop je je pony ingodsnaam dan? In zijn buik of?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:35

xlexxii schreef:
Misschien een hele domme opmerking, maar waar schop je je pony ingodsnaam dan? In zijn buik of?

Waar ik hem raken kan. :=

Serieus als ik een paar schop is dat zelfverdediging, niet omdat ik hem straf.
Bijvoorbeeld paarden die aanvallen, tegen je op steigeren etc.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 23:43

Dat :j borst, buik, kont, wat er op dat moment binnen voetbereik ligt krijgt een trap

xlexxii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:00

Als verdediging tegen een steigerend paard kan ik opzich nog wel begrijpen.. Naja iemands eigen keuze.Ja inderdaad paarden gaan onder elkaar ook zo hard met elkaar om, maar de vraag is als je wilt dat je paard je met respect ziet als een mens, moet je je niet gedragen als een paard.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:15

En hoe gedraagt een mens zich dan in zo'n situatie? Paard in de hoek zetten? Om tafel gaan zitten en uitleggen dat dat gedag on acceptabel is?
Je hoeft je niet als een paard te gedragen, maar je moet wel communiceren op een manier die voor het paard duidelijk is

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 00:17

Ponylief wilde tussen mij en de staldeur heen wringen, heb hem een elleboog gegeven (niet hard). Hij wist niet hoe snel hij achteruit moest, de lomperd schrok van zichzelf (het door mij heen proberen te lopen)

Hij heeft al meerdere malen een klap of een trap gehad, maar komt gewoon nog een knuffel halen :) . Een paard heeft een leider nodig dat vinden ze fijn, anders nemen ze zelf de leiding over.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 09:45

haha, Qimm, ik zie t al helemaal voor me: "je was niet lief paard, je krijgt een time-out van 10 minuten, ga maar in die hoek staan".

Ik zou niet weten de definitie van het paard is voor "mens". Ik weet ook niet of paarden zo naar hun omgeving kijken. Vermoed dat het eerder iets is als de indeling:
-voer
-bedreiging: roofdier/ etc
-sociaal contact: kuddegenoot/ etc

Je kunt als mens behoren tot de categorie bedreiging: alleen al vanwege onze bouw en anatomie behoren we eerder tot de roofdieren dan tot de prooidieren.
Je kunt ook behoren tot de categorie sociaal contact: dan heb je in ieder geval contact met het dier en begrijpt het wie jij bent.

Het mooie is nu dat ik mijn paard ook wel eens een schop verkocht heb maar ik nooit tot de categorie bedreigend ben gaan behoren. Wat ik nu eigenlijk wil zeggen is: ik denk niet dat je je als mens "verlaagd" wanneer je paardengedrag vertoont door bijvoorbeeld te schoppen.

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 20:53

denisesilver schreef:
Ponylief wilde tussen mij en de staldeur heen wringen, heb hem een elleboog gegeven (niet hard). Hij wist niet hoe snel hij achteruit moest, de lomperd schrok van zichzelf (het door mij heen proberen te lopen)

Hij heeft al meerdere malen een klap of een trap gehad, maar komt gewoon nog een knuffel halen :) . Een paard heeft een leider nodig dat vinden ze fijn, anders nemen ze zelf de leiding over.

Ik schop en sla niet , maar ze komen ook gewoon bij me staan hoor.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:43

Prestarobin, ja natuurlijk Komen ze 'bij je staan' wie zegt hier dat je paard van ke wegrent als je hem niet zo af en toe wens een lel verkoopt?

sweety97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 22:56

Ik denk dat het wel kan. Daar zitten natuurlijk wel grenzen aan. Maar een tikje ter correctie hoort erbij ;)

YvetteeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:05

schoppen zou ik persoonlijk ook niet doen,
maar als een van mijn verzorgshetjes na een paar keer na een correctie op me stem ( bijv pas op he! )
Geef ik zelf ook wel een een corrigerend tikje op hun neus of geef ik een rukje aan het halstertouw

YvetteeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 19:07

YvetteeX schreef:
schoppen zou ik persoonlijk ook niet zo snel doen,
maar als een van mijn verzorgshetjes na een paar keer na een correctie op me stem ( bijv pas op he! )
Geef ik zelf ook wel een een corrigerend tikje op hun neus of geef ik een ruk aan het halstertouw