Paard schoppen als straf?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 11:23

Ik snap er niks van?? waar schop je je paard dan?
Ps vind het ook belachelijk hoor, beetje onrespectvol, als je je paard goed opvoed moet een stemverheffing of een tik op zn kont of schouder genoeg zijn
En daarbij als je het zo paardachtig mogelijk wil doen, met in de kudde schoppen ze elkaar ook (ja idd dus ze schoppen niet op neuzen ed) maar dat lijkt mij dan??
En hoe kan je nou schoppen en iets raken zonder je punt te gebruiken? anders moet je toch n soort karate kik geven en dan ben je al te laat, want als die t fout doet dan moet je het binnen 3 s ofso corrigeren anders heb t geen zin meer(zelfde geldt voor belonen) :j

In mijn hoofd ziet het er eig wel grappig uit zon karate kik, moet iedereen alleen eerst even les nemen _/-\o_

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 19:50

miesnaom schreef:
als je je paard goed opvoed

In zijn buik. Op zijn kont vind ik te link in verbrand met het per ongeluk raken van zijn been

saddledancer

Re: Paard schoppen als straf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 00:13

Ik trap m Dan als het eens nodig is ook in zijn buik, en dat doe ik Dan met mijn wreef (net zo snel als punt hoor?) of een knietje als dat op dat moment voor de hand ligt, want tijd Om na de denken is er niet op zo'n moment :')

dat 'als je paard goed opgevoed is hoeft dat niet' vind ik dus echt onzin he? Ja, als je een paard koopt dat al goed opgeboed IS (vaak ook met best wel eens een schop of een lel) Dan hoeft t idd niet. Maar als jij een jong paard (1 of 2 of jonger) vanaf t begin zelf most opvoeden, of je krijgt er eentje die nooit goed opgevoed is, Dan zal er best eens een schop aan Te pas Komen, en dad maar goed ook, Anders zou paardrijden voor tere pennymeisjes die alles sielugh!! Vinden veeeel Te gevaarlijk Worden ;)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 09:54

Hoeveel van jullie rijden er met bit, zweep en sporen?
Even onnatuurlijk en kan evenveel pijn doen als een goedgeplaatste schop.

Het gaat er niet om zo hard mogelijk te schoppen, het gaat om de intentie en wat mij betreft ook alleen wanneer de andere onderdelen: zoals stemverheffing, wijken voor druk, een rustig tikje niet meer werken.
Natuurlijk ga ik dan nadenken hoe het komt dat mijn paard niet luistert en natuurlijk is dat per definitie mijn "schuld". schijnbaar ben ik niet duidelijk genoeg of is mijn relatie/hulp onvoldoende bevestigd. Daar moet aan gewerkt worden!

Dat neemt niet weg dat er in die acute situatie iets moet gebeuren om ervoor te zorgen dat ofwel mijn tenen het overleven, ofwel het paard niet leert dat dit gewenst gedrag is.

Opvoeden is wat mij betreft een combinatie van belonen van gewenst gedrag en bestraffen van ongewenst gedrag. In verhouding mag er veel meer ruimte zijn voor belonen en kun je ook het spontane ongewenste gedrag gebruiken om er gewenst gedrag van te maken. Er zijn echter dingen die niet door de beugel kunnen en die bestraf ik, als het nodig is met een schop. Wat "niet door de beugel kunnen" en "nodig is" inhouden zijn natuurlijk subjectief dat doe ik vanuit mijn intuïtie.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 11:32

saddledancer schreef:
Ik trap m Dan als het eens nodig is ook in zijn buik, en dat doe ik Dan met mijn wreef (net zo snel als punt hoor?) of een knietje als dat op dat moment voor de hand ligt, want tijd Om na de denken is er niet op zo'n moment :')

dat 'als je paard goed opgevoed is hoeft dat niet' vind ik dus echt onzin he? Ja, als je een paard koopt dat al goed opgeboed IS (vaak ook met best wel eens een schop of een lel) Dan hoeft t idd niet. Maar als jij een jong paard (1 of 2 of jonger) vanaf t begin zelf most opvoeden, of je krijgt er eentje die nooit goed opgevoed is, Dan zal er best eens een schop aan Te pas Komen, en dad maar goed ook, Anders zou paardrijden voor tere pennymeisjes die alles sielugh!! Vinden veeeel Te gevaarlijk Worden ;)

Of een niet opgevoed tweedehands volwassen exemplaar. Zo een die verpest is omdat men alles zielig vond.
Ook altijd fijn om die te moeten heropvoeden, dan ontkom je er niet aan om af en toe hard in te komen om te laten zien dat ze je serieus moeten nemen....

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 17:12

_black_rose_ schreef:
en kun je ook het spontane ongewenste gedrag gebruiken om er gewenst gedrag van te maken.

Tot zover snap ik het, maar kun je van dit een uitleg geven?

Ben het overigens wel met je eens :)

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 20:53

Wanneer mijn paard steeds draait, of stappen opzij zet, zou ik dat gedrag kunnen gaan koppelen aan een commando. zo wordt het uiteindelijk dus iets dat ik van hem vraag ipv iets dat hij uit zichzelf doet.
hetzelfde geldt voor paarden die graag overal op knabbelen. Die mag dan mooi borstels voor me oprapen en zijn eigen touw vasthouden bij wijze van "zijn taak" Hij blij want hij kan knabbelen en ik blij want hij doet t gecontroleerd.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:18

Hoe doe je dat dan met bijten, slaan en pletten?

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 15:37

haha, ik zeg dat een terechte tik niet ZWAAAAR dierenmishandeling is, maar schoppen vind ik zelf gevaarlijk, misschien omdat ik denk dat je te hard kan schoppen en dan is buik beetje trickie plaats? met organen? maargoed dat is wat ik denk, dus vandaar mijn vraag waar je dn zou schoppen maar denk dT IK overdrijf en denk dat julllie allemaal popye zijn hahaha :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 16:18

Waar schoppen? Waar ik kan raken binnen 2 seconden. En ik schop ook eigenlijk nooit op volle kracht, bang dat ze er wat aan over houden ben ik dus ook zeker niet.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:43

Nens77 schreef:
saddledancer schreef:

Of een niet opgevoed tweedehands volwassen exemplaar. Zo een die verpest is omdat men alles zielig vond.
Ook altijd fijn om die te moeten heropvoeden, dan ontkom je er niet aan om af en toe hard in te komen om te laten zien dat ze je serieus moeten nemen....

ja dat bedoelde ik met 'er een krijgen die nooit goed opgevoed is!' :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 19:48

miesnaom schreef:
haha, ik zeg dat een terechte tik niet ZWAAAAR dierenmishandeling is, maar schoppen vind ik zelf gevaarlijk, misschien omdat ik denk dat je te hard kan schoppen en dan is buik beetje trickie plaats? met organen? maargoed dat is wat ik denk, dus vandaar mijn vraag waar je dn zou schoppen maar denk dT IK overdrijf en denk dat julllie allemaal popye zijn hahaha :')

haha ik schop eigenlijk ook nooit op volle kracht hoor (ik ben overigens wel heul erg popeye :n ) maar je schopt ook niet zomaar de organen kapot hoor, daar moet je echt wel heel erg flink je best voor doen, en ik denk niet dat iemand hier op bokt dat doet! vaak is een snelle goedgeplaatste schop genoeg schrikreactie en duidelijk genoeg voor t paard, heel hard schoppen is meestal niet echt nodig. als je zelf eens een klap in je buik krijgt heeft dat ook niet meteen invloed op je organen en die paarden kunnen vaak wel wat meer hebben dan wij! :j

NynkeMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:15

Vroeger was ik veel te lief om wat voor dier dan ook überhaupt een boze blik te geven.. Tegenwoordig moet ik wel, anders kom ik niet heel uit de wei, maar schoppen, denk t niet... Veel te bang dat ik m pijn doe, een klap met t halstertouw tegen de deken of zwaaien met de zweep en eventueel een por en heel hard HÈ of pas d'r op is meestal genoeg, zoniet, dan nog maar een keertje haha :Y)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-14 23:50

Op sommife momenten is er geen tijd voor 'dan nog maar een keertje'

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 08:03

Ik denk dat je moet kijken, hoe communiceert het dier in de natuur. Wat meerdere mensen al terecht zeggen is voor een verkeerd stapne een schop idd niet fair. Dat zouden Paarden onderling ook niet doen.

Als een paard uitgelokt wordt rn zichzelf in een hoek gedreven voelt vind ik een straf ook niet kloppen.een paard geeft dan op de enige manier aan dat hij zich bedreigd voelt.

Maar wanneer een paard aan het draken is, of een soort machtsstrijd aangaat,jaloers is op een kind en dan gaat schoppen en de veiligheid in gevaar brengt dan moet je duidelijk communiceren. Betekent niet dat je het paard gaat afranselen, maar duidelijk en kordat reageren, paard heel duidelijk maken dat grens bereikt is. Denk dat het belangrijk is dat dat altijd gecontroleerd is, en niet vanuit een blinde woede.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-14 18:40

Over organen hoef je je denk ik weining zorgen te maken, daar zitten dikke lagen spieren omheen, natuurlijk schop je niet op volle kracht!

prestarobin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:56

je wilt toch niet geschopt worden? waarom zelf dan wel schoppen? wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. zo denk ik er dan over.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 19:23

Tja, ik wil ook liever geen hoef met enige kracht ontvangen op mijn lijf en paard leek niet echt gevoelig voor dat idee van "wat gij niet wilt dat u geschiedt". Beter dat zij een keer een schop van mij kreeg dan andersom. En ondertussen heeft ze heel goed geleerd dat ze dingen ook op een andere manier kan aangeven en oplossen, ook in de groep. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:00

prestarobin schreef:
je wilt toch niet geschopt worden? waarom zelf dan wel schoppen? wat gij niet wilt dat u geschied, doet dat ook een ander niet. zo denk ik er dan over.

En wat moet je dan als ze antagonist of atheïst zijn?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:56

Antagonist moet agnost zijn natuurlijk :+

dazzletrofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:58

Ayasha schreef:
Antagonist moet agnost zijn natuurlijk

Want? Voor normen en waarden heb je een godsbesef nodig? :+

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:02

ik schop mijn paardje niet. ben wel consequent. dus laat met mijn stem wel weten wat ik bedoel.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:09

prestarobin schreef:

Ik wil inderdaad niet geschopt worden, dus ik gedraag me braaf.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:10

Ik_Mik_Aaf schreef:
ik schop mijn paardje niet. ben wel consequent. dus laat met mijn stem wel weten wat ik bedoel.

goh wat heb jij een geluk gehad met jouw paardje Dan zeg :') wss heeft die wel wat schoppen gehad toen ze jonger was zo dat jij nu heeul consequent met je stem kan laten weten wat je bedoelt :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 21:11

dazzletrofke schreef:
Ayasha schreef:
Antagonist moet agnost zijn natuurlijk

Want? Voor normen en waarden heb je een godsbesef nodig? :+

Nee, wat gij niet wilt dat u geschiedt , doet dat ook een ander niet is bijbels. Mateüs 7:12.