Ik heb het maar een keer meegemaakt en dat was nog meer een foutje van de eigenaar dan een ontsnappingspoging van het paard...
De deur van de stal was niet goed dicht dus had Prairie hem zelf opengeduwt en was naar buiten gewandelt. Toen ik aan kwam om te rijden en te verzorgen stond mevrouw heerlijk relaxed voor haar stalletje wat rond te scharrelen. Omdat ze zo rustig was heb ik haar maar even laten lopen, kan namelijk verder geen kwaad, en is ze er gezellig bij gaan staan toen ik de bak ging uitmesten. Ze is vervolgens ook netjes zelf haar landje ingelopen...(oja, mevrouw had ook heel keurig naast de mestkar gemest, hoezo braaf paard
)
Op een andere stal heb ik weleens een prachtig verhaal gehoord over een ontsnappingpoging van wat jongspul. Ze hadden daar drie jonge paarden in een hele grote stal staan en die hadden op een dag ontdekt hoe de staldeur openkon. Groot feest natuurlijk.
Later op de dag kwam de eigenaar thuis en die vond een enorme bende op stal; dekens over het erf gesleept, drollen, emmers omgegooit, touwtjes en poetsspullen overal. Hij kwaad natuurlijk want hij dacht dat één van de pensionklanten of zomaar inlopers er een zooitje van had gemaakt aangezien alle paarden netjes op stal stonden (inclusief de reljeugd).
Bij een nadere inspectie zag hij dat de deur van de jeugd openstond. Was het zooitje ongeregeld, na het erf overhoop gehaald te hebben, weer terug naar stal gegaan om een dutje te doen...