paarden worden steeds lastiger?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: paarden worden steeds lastiger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:51

En geen paard waaraan de eigenaar zijn eigen fouten zo sterk gereflecteerd ziet als bij de volbloed.
Maar auw dat doet pijn. Rotknol...ze fokken er tegenwoordig ook teveel bloed in. Dan wordt het te lastig....

Hoeveel bloed zit er in die van jou vroeg iemand terwijl ik privé les had. Het is nogal een lastpak! Ik zat toen op een heftige Arabische hengst. Zegt mn instructeur geërgerd tegen die persoon...ongeveer 7 liter!!!
Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:51

klopt
juist de paarden met een scheut bloed geven eerlijk aan wat je verkeerd oet...alleen dan moet je wel willen luisteren
En niet als ruiter gaan drammen...dan heb je een probleem.
En aangezien tegenwoordig het merendeel van de mensen in het dagelijks leven jaagt en dramt en alles gister moest ipv vandaag, dan stoten ze de neus.

Verder durfde wij vroeger ook gerust te zeggen dat we een beginnende ruiter waren...nu zijn mensen al gevorderd na 10 manege lessen, want dan rijden ze al in de gevorderde les mee...en dan kun je ook een bloedpaard rijden...je bent immers geen beginner meer...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:52

Pensionnetje schreef:
En geen paard waaraan de eigenaar zijn eigen fouten zo sterk gereflecteerd ziet als bij de volbloed.
Maar auw dat doet pijn. Rotknol...ze fokken er tegenwoordig ook teveel bloed in. Dan wordt het te lastig....

Hoeveel bloed zit er in die van jou vroeg iemand terwijl ik privé les had. Het is nogal een lastpak! Ik zat toen op een heftige Arabische hengst. Zegt mn instructeur geërgerd tegen die persoon...ongeveer 7 liter!!!
Haha! Haha!

hihihihihi die is goed Haha! Haha! Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:52

Pensionnetje schreef:
Nee je snapt mn uitgangs punt niet. Er is helemaal niets veranderd aan de paarden.

Dat snap ik nog steeds niet helemaal, in de rest van je bericht zeg je toch wat anders?

Citaat:
Ja dan kan de overstap van 10% volbloed naar 75% volbloed een hele grote zijn. Dan zal er meer van je rijkunstigheid, inzicht en flexabiliteit worden verwacht.

Dat lijkt mij een verandering Lachen

En ook jij zegt zelf dat er een verschil is tussen de percentages:
Citaat:
Als je volbloeden gewend bent is 50% vaak een grote stap terug. Die zijn zo makkelijk ineens.. Haha!

Dat lijkt mij dus opnieuw gewoon duidelijk een verandering.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:54

Shadow0 schreef:
Pensionnetje schreef:
Nee je snapt mn uitgangs punt niet. Er is helemaal niets veranderd aan de paarden.

Dat snap ik nog steeds niet helemaal, in de rest van je bericht zeg je toch wat anders?

Citaat:
Ja dan kan de overstap van 10% volbloed naar 75% volbloed een hele grote zijn. Dan zal er meer van je rijkunstigheid, inzicht en flexabiliteit worden verwacht.

Dat lijkt mij een verandering Lachen

En ook jij zegt zelf dat er een verschil is tussen de percentages:
Citaat:
Als je volbloeden gewend bent is 50% vaak een grote stap terug. Die zijn zo makkelijk ineens.. Haha!

Dat lijkt mij dus opnieuw gewoon duidelijk een verandering.

Laat maar....je snapt het niet. Laat die volbloeden maar staan.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:54

runningkawa schreef:
klopt
juist de paarden met een scheut bloed geven eerlijk aan wat je verkeerd oet...alleen dan moet je wel willen luisteren
En niet als ruiter gaan drammen...dan heb je een probleem.
En aangezien tegenwoordig het merendeel van de mensen in het dagelijks leven jaagt en dramt en alles gister moest ipv vandaag, dan stoten ze de neus.

Verder durfde wij vroeger ook gerust te zeggen dat we een beginnende ruiter waren...nu zijn mensen al gevorderd na 10 manege lessen, want dan rijden ze al in de gevorderde les mee...en dan kun je ook een bloedpaard rijden...je bent immers geen beginner meer...

dat is ook nog eens zo Lachen men rijd het lastigste manegepaard......... en kan dan ineens alles rijden...... en tja dan komt die bloedkikker........en dan blijk je toch niet zo kundig te zijn......

niet dat je dat wil zien hoor, nee...... het is gewoon dat k paard...... wat maar niet luisteren wil

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:56

KiWiKo schreef:
Pensionnetje schreef:

Haha! Haha!

hihihihihi die is goed Haha! Haha! Haha!

Tja voor mij omvatte zijn antwoord de gehele onnozele discussie omtrent % volbloed.
Je kan rijden of niet ongeacht het % volbloed!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:57

en zo is het Lachen

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 19:58

Dat zeg ik.....Gamma Clown

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:13

Pensionnetje schreef:
Laat maar....je snapt het niet.

Nee, inderdaad, ik snap het niet helemaal. Maar misschien kun je uitleggen wat je bedoelt?

Citaat:
Laat die volbloeden maar staan.....

Waar baseer je je conclusie over welk paard voor mij wel of niet geschikt is op? En meer: wat doet die hier ter zake?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:24

als je in 1908 een 100% volbloed reed was dat paard niet anders dan in 2008 een 100% volbloed.

Reed je toen een 50% volbloed vond je hem ook rustig als je de 100% gewend was.

En dat is nu nog.
Ben je heethoofden gewend 20 jaar geleden, vind je ze nu niet heter.
Ben je bijv koudbloeden gewend dan is ineens een 50% volbloed een hele dobber...terwijl die niet drukker is geworden dan in 1908 die van 50%

Zo vat ik het op Lachen

En moet ook zeggen dat ik dat wel vind kloppen...heb vroeger ook rilerige paarden gereden, vond die niet heter dan nu de jazzen...

Al geeft imo % volbloed niet altijd het karakter weer....zie jazz maar Lachen
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-07-08 20:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:25

[quote]

ja deze is zooo goed , jammer dat ik n gelderse heb met 0 % bloed hahaha
maar vindt dit een strakke ,

het is wel zo je kan met paarden overweg of je kan het niet !!!

en idd een volbloed is veel gevoeliger , en verwijt je als je onterecht corrigeert ( om het even netjes te noemen ) ( vroeger had ik n Arabisch volbloedje als verzorg pony die met mij ook sprong , een vriendin ging haar eens rijden wilde ook springen , maar ze was veel te ruw in de handen en met beenhulpen en d epony pikte dit niet gevolg dat ze dus ook niet sprong , ruiter vloog eraf en gaf vervolgens de pony een pak rammel , de pony is echt weken beledigd geweest en terecht ....

maar je leert er wel van met paarden omgaan als je zo,n ultra gevoelig beestje hebt ,
en ook mijn gelderse is kei en kei braaf , maar als haar nek erop gaat en in snurkmodus zoals hier al eerder genoemd werd wordt je echt niet blij !!!! ze begint dan hard te draven en haar benen hoog op te gooien , geeft allemaal niks , even laten uitdraven , uitsnurken rustig aan oppakken en gewoon verder rijden , niks aan de hand ...
dus wat dat betreft geen verschil tussen bloedkikker vindt ik ...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:34

runningkawa schreef:
als je in 1908 een 100% volbloed reed was dat paard niet anders dan in 2008 een 100% volbloed.

Dat snap ik, maar ik had de indruk dat het hier vooral om de warmbloedfokkerij ging. En daarin is dus wel degelijk wat veranderd: het percentage volbloed is tegenwoordig hoger.

Citaat:
En dus maakt het blijkbaar wel uit, dat percentage? Een paard met 50% is over het algemeen dus wat rustiger dan een paard met 100% volbloed?

Citaat:
Ben je bijv koudbloeden gewend dan is ineens een 50% volbloed een hele dobber...terwijl die niet drukker is geworden dan in 1908 die van 50%

Maar het percentage volbloed is dus, althans volgens Kim en Pensionnetje, WEL toegenomen in de warmbloedfokkerij. Het gemiddelde warmbloedpaard heeft nu dus misschien 75% tegenover 10% vroeger. (Ik neem even de cijfers van Pensionnetje, ik ken ze zelf niet.) En dat is dus duidelijk een verschil, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:40

Jazz : 39.85% Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 20:45

Ja, ok, ik ben het er absoluut mee eens dat het percentage volbloed niet doorslaggevend is Lachen

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:40

Shadow0 schreef:
runningkawa schreef:

Dat snap ik, maar ik had de indruk dat het hier vooral om de warmbloedfokkerij ging. En daarin is dus wel degelijk wat veranderd: het percentage volbloed is tegenwoordig hoger.

Citaat:
En dus maakt het blijkbaar wel uit, dat percentage? Een paard met 50% is over het algemeen dus wat rustiger dan een paard met 100% volbloed?

Citaat:

Maar het percentage volbloed is dus, althans volgens Kim en Pensionnetje, WEL toegenomen in de warmbloedfokkerij. Het gemiddelde warmbloedpaard heeft nu dus misschien 75% tegenover 10% vroeger. (Ik neem even de cijfers van Pensionnetje, ik ken ze zelf niet.) En dat is dus duidelijk een verschil, toch?

Het percentage volbloed is sinds begin jaren 60 enorm toegenomen, dit is niet iets van de laatste 5 jaar! Wat is het verschil van de jaren '60 en nu? En dan niet in de paarden maar in de mentaliteit van de mensen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 21:44

runningkawa schreef:
Jazz : 39.85% Lachen

en daar kan 50% van de Jazz eigenaren al niet mee omgaan........ zie alleen al de topics hier op bokt over de jazz nakomelingen

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:02

ha ja klopt ik vertelde bij ons op stal dat mijn gelderse gedekt gaat worden door tango ...
ooh wat leuk wat is de vader van tango , dus ik zeg ja dat is jazz ..
hebben verhalen gehoord over stoute hete jazz en en jeetje een jazz daar begin ik niet aan hoor ( zijn mensen die net 1 jaar rijden en gelijk eigen paardje gekocht hebben ( ook een hele brave gelderse ( die overigens wel altijd met bijzet teugel gereden word , anders gaat neus in de lucht en kunnen ze haar niet houden )
dus tja ....

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-08 22:10

Shadow0 schreef:
Dan is dat deel van de vraag in elk geval opgehelderd Ja Het huidige sportpaard is qua bloedvoering dus duidelijk veranderd, en daarom zeer waarschijnlijk naar karakter ook. Dat lijkt me in elk geval een mooi duidelijk antwoord dat los staat van argumenten als 'er zijn veel onkundige ruiters die met de paarden omgaan'. Het paard zelf is in elk geval ook veranderd, precies het punt wat de TS en bv Beantsje aandragen.

TS en Beantsje zijn dezelfde! Clown

Maar zonder gekheid: ik heb het idee dat (100%) volbloeden de laatste decennia niet echt van karakter zijn veranderd maar dat KWPN'ers veel gekker zijn geworden. Sterker nog: ik heb het idee dat een 100% volbloed nog cooler/dapperder is dan een kruising...of heb ik een verkeerd beeld?

overigens ben ik het met kiwiko en rk eens dat er teveel gemiept wordt. Dat is ook een punt. het is niet alleen maar fokkerij, maar en-en

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:48

Een manegehouder zei eens tegen mijn zus dat hij het tegenwoordig heel moeilijk vindt om manegehouder te zijn, want niemand wil meer op een superrustig paard, maar op een sneller, meteen reagerend paard. Maar als het tè snel gaat, is het ook weer niet goed...De mentaliteit van de mensen maakt het blijkbaar ook niet eenvoudiger om er een goed paard voor te vinden...

Wat betreft de voorkeur voor Hongaarse paarden ipv KWPN, dat verbaast me echt. Vroeger stonden juìst de Hongaarse paarden bekend als zeer temperamentvol, en 100 jaar terug werden ze zonder meer tot de oosterse rassen gerekend vanwege hun arabische afkomst. En veel recruten in het leger, die eens op een Hongaars paard terechtkwamen, vonden het drukke beestjes, die lastig te rijden waren. Toen ik dus in de krant las, dat de politie Hongaarse paarden wilde, vanwege hun rustige temperament, vermoedde ik dat de politietop een gewiekste paardenhandelaar tegen het lijf was gelopen. Ik vraag me echt af welk van de Hongaarse warmbloeds zo rustig is. Of zouden ze koudbloeds willen rijden...

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:48

runningkawa schreef:

En dat is nu nog.
Ben je heethoofden gewend 20 jaar geleden, vind je ze nu niet heter.

Zo vat ik het op Lachen

En moet ook zeggen dat ik dat wel vind kloppen...heb vroeger ook rilerige paarden gereden, vond die niet heter dan nu de jazzen...

Al geeft imo % volbloed niet altijd het karakter weer....zie jazz maar Lachen

Ja je vat em helemaal. Vork
Alleen waarom dat 1908 aanhalen? Boos! Zo oud ben ik nu ook weer niet.....

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:53

Zoolgangster schreef:
Een manegehouder zei eens tegen mijn zus dat hij het tegenwoordig heel moeilijk vindt om manegehouder te zijn, want niemand wil meer op een superrustig paard, maar op een sneller, meteen reagerend paard. Maar als het tè snel gaat, is het ook weer niet goed...De mentaliteit van de mensen maakt het blijkbaar ook niet eenvoudiger om er een goed paard voor te vinden...

Wat betreft de voorkeur voor Hongaarse paarden ipv KWPN, dat verbaast me echt. Vroeger stonden juìst de Hongaarse paarden bekend als zeer temperamentvol, en 100 jaar terug werden ze zonder meer tot de oosterse rassen gerekend vanwege hun arabische afkomst. En veel recruten in het leger, die eens op een Hongaars paard terechtkwamen, vonden het drukke beestjes, die lastig te rijden waren. Toen ik dus in de krant las, dat de politie Hongaarse paarden wilde, vanwege hun rustige temperament, vermoedde ik dat de politietop een gewiekste paardenhandelaar tegen het lijf was gelopen. Ik vraag me echt af welk van de Hongaarse warmbloeds zo rustig is. Of zouden ze koudbloeds willen rijden...

Toch had de manegehouder dan een beetje een misvatting.
Met je training kun je een koudbloed net zo snel laten reageren als een volbloed.
Echter heb je te maken met een natuurkundige wet dat hoe groter de massa hoe meer energie en tijd het kost deze in beweging te krijgen.

Dus Arabier (450 kilo) versus koudbloed (800 kilo) geeft fysiek nogal wat verschil in wanneer het boeltje goed op tempo is. Maar de reactie snelheid in de hersenen is net zo snel. Alleen het lijf wil niet zo.... Daarom lijken ze koeler. Ze springen bij boosheid nu eenmaal niet zo soepeltjes een capriool als een arabje. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder boos zijn...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:55

Nou, ik geloof dat ik mijn kwpn-er maar overschilder met wat extra witte vlekken en haarextentions aan de benen.

Volbloedpercentage 61.34 % maar dat ie zo braaf is zal dan wel bij zijn overgrootvader Garant wegkomen. Clown
(ik geloof daar geen barst van, paard is gewoon goed opgevoed)

Even ter illustratie, je kan d'r een klein kind mee wegsturen...

http://img114.imageshack.us/img114/1066/mg0036ja3.jpg

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 22:59

Dat is ook precies de discussie. Volbloeden zijn niet per definitie lastiger dan warmbloeden of koudbloeden. Ze bezitten een ander temperament. Voor de juiste ruiter, een met gevoel en nuchter verstand zijn het de makkelijkste paarden ter wereld.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-08 23:03