Zoolgangster schreef:Een manegehouder zei eens tegen mijn zus dat hij het tegenwoordig heel moeilijk vindt om manegehouder te zijn, want niemand wil meer op een superrustig paard, maar op een sneller, meteen reagerend paard. Maar als het tè snel gaat, is het ook weer niet goed...De mentaliteit van de mensen maakt het blijkbaar ook niet eenvoudiger om er een goed paard voor te vinden...
Wat betreft de voorkeur voor Hongaarse paarden ipv KWPN, dat verbaast me echt. Vroeger stonden juìst de Hongaarse paarden bekend als zeer temperamentvol, en 100 jaar terug werden ze zonder meer tot de oosterse rassen gerekend vanwege hun arabische afkomst. En veel recruten in het leger, die eens op een Hongaars paard terechtkwamen, vonden het drukke beestjes, die lastig te rijden waren. Toen ik dus in de krant las, dat de politie Hongaarse paarden wilde, vanwege hun rustige temperament, vermoedde ik dat de politietop een gewiekste paardenhandelaar tegen het lijf was gelopen. Ik vraag me echt af welk van de Hongaarse warmbloeds zo rustig is. Of zouden ze koudbloeds willen rijden...
Toch had de manegehouder dan een beetje een misvatting.
Met je training kun je een koudbloed net zo snel laten reageren als een volbloed.
Echter heb je te maken met een natuurkundige wet dat hoe groter de massa hoe meer energie en tijd het kost deze in beweging te krijgen.
Dus Arabier (450 kilo) versus koudbloed (800 kilo) geeft fysiek nogal wat verschil in wanneer het boeltje goed op tempo is. Maar de reactie snelheid in de hersenen is net zo snel. Alleen het lijf wil niet zo.... Daarom lijken ze koeler. Ze springen bij boosheid nu eenmaal niet zo soepeltjes een capriool als een arabje. Maar dat wil niet zeggen dat ze minder boos zijn...