Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DNIEZE schreef:hoi hoi.
ik ging een keer met me vriendin mee naar haar verzorgpaarden en daar was het zelfde probleem.
niemand maar dan ook echt niemand mog hem aanraken of bij ze halster komen, ik dacht nou ik kan ht zo ook proberen.
die andere mensen waren allemaal groter dan ik( ben 1.62)
nou ik liep rustig de wei in naar het paard toe paard is (175)
en begon rustig over ze hals te aaien en klopjes te geven.
ik had geen halstertouw mee hij had al een halster om en daar ging ik het mee proberen nou na 10 minuten gaf die het op en liep die rustig met me mee soms nog een staking maar veder ging et prima.
misschien ook een idee neem een klein maar wel een sterk iemand mee (misschien vind die kleinere mensen eng.)
of anders nog een idee doe eerst een halster om in de wei de volgende dag kom je weer naar hem toe ik benader je hem rustig.
en probeer je stukje voor stukje te lopen.
noiu succes!
KiWiKo schreef:aart65 schreef:Ik heb niet heel de topic gelezen want daa rheb ik geen tijd voor. Maar als ik er zo even "doorheen fiets" lees ik allemaal dingen die de nabijheid van de mens niet leuker maken. Begint met een wormspuit en nu lees ik tot mijn schrik dat er "geadviseerd" wordt hem 3 dagen geen water te geven. Kreten als "hengstenketting" wordt ik ook niet blij van. Het geheel is een negatieve spiraal die je moet doorbreken. Als het niet lukt wordt alleen maar gekkere dingen geadviseerd. De kunst is om het weer "leuk'' te maken bij de mens. Dit zijn alleen (super) korte termijn oplossingen....
klopt............. maar voordat je het weer leuk kan gaan maken bij de mens, zal je dat dier toch echt eerst te pakken moeten kunnen krijgen EN zal hij braaf moeten meelopen.........
Die circel zal dus doorbroken moeten worden door een adhoc oplossing waardoor je DAARNA met het dier aan de slag kan
Dit is nou een klassiek voorbeeld met wat ik altijd bedoel als ik er een binnenkreeg, soms dan moet je helaas heel rigoreus te werk..
eerst alles afbreken en dan de nieuwe fundering storten.
Gelukkig komt dat zelden voor, maar dit is wel zo een voorbeeld..... want heeft TS eindelijk het dier te pakken dan rukt het zich los....... en ben je weer terug bij af
suleilitha schreef:Een flinke hoeveelheid Tranqigel in een emmer met wat appelmoes kan ook Annastasia, schieten is toch wel wat te veel van het goeie denk ik en ook duurder om dit voor elkaar te krijgen. De gemiddelde dierenarts zal er ook niet gecharmeerd van zijn.
aart65 schreef:Het paard wordt allerlei menselijk eigenschappen toebedeeld. Sluw, gewiekst, gemeen enz. Daar is een paard helemaal niet mee bezig. HEt paard is een uiterst intelligent wezen wat echt wel in de gaten heeft als de mens weer een trucje verzint. Het heeft niets te maken met "soft" of "hard" maar met respect en duidelijkheid. Ik ga graag als vrienden om met mijn paarden. Als ik een vriend niet begrijp en ik krijg daar iedere keer een klap voor op mijn kop dan is het snel gedaan met de vriendschap. Maar iedereen mag het doen zoals men denkt dat het goed is, maar ik kies toch echt liever de weg van Rust, respect, vertrouwen en plezier. Dan ben je echte vrienden! _jessica, ik reageer straks nog ff op je pm-etje.
Vasthi schreef:Vandaag kon ik Arough zonder hapje toch lekker op zijn hoofd aaien en achter zijn oren kriebelen. Met geduld komt hij er wel. Voordat er uberhaupt maar gedacht kan worden aan corrigeren zal toch eerst zijn vertrouwen gewonnen moeten worden.
Vasthi schreef:Vandaag kon ik Arough zonder hapje toch lekker op zijn hoofd aaien en achter zijn oren kriebelen. Met geduld komt hij er wel. Voordat er uberhaupt maar gedacht kan worden aan corrigeren zal toch eerst zijn vertrouwen gewonnen moeten worden.
Breghje schreef:Ik heb net globaal het topic doorgelezen, en als je dit kan kom je er wel.Nog een paar opties ( ik ga met Aerdenhout en Kiwiko mee dat je met getrut bij dit dier geen meter verder komt) is als hij wil lopen, laat maar lopen!! Jou-plek-is-mijn-plek. Dit wil zeggen dat je het paard op gaat jagen. (longeerzweep is handig) zodra hij stil staat jaag je hem van zijn plek en jij gaat daar staan. Enzovoort. Wordt ie vanzelf beu, laat zich vangen of komt op zijn knieen naar je toe. Dat is superhandig met een clicker te combineren: zodra ie komt, click je en geef je een kleine beloning zoals een schijf of stukje wortel. Laat ie zijn halster aan doen, idem clickeren en lekkers. Dan wordt het spannend en leuk voor hem om te doen. Gaat ie ervandoor, begin weer bij het begin, en vergeet je clicker niet. Want hij heeft letterlijk het sch**t aan je als ie zo doet dus jij moet slimmer zijn.