Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LynnDenise

Re: Paard laat zich al 1 maand niet vangen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 08:36

Mijn paard liep een tijdje terug ook steeds weg als ze het lekkers had gekregen.
Misschien dan toch maar eerst halster om en dan wat lekkers? (Na halster om volgt iets lekkers, dat hebben ze snel genoeg door)

Verder vind ik clickeren misschien ook wel de oplossing, maar ik ga ook erg met KiWiKo en aerdenhout1 mee, tijd dat er iemand anders de baas word.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 11:17

DNIEZE schreef:
hoi hoi.
ik ging een keer met me vriendin mee naar haar verzorgpaarden en daar was het zelfde probleem.
niemand maar dan ook echt niemand mog hem aanraken of bij ze halster komen, ik dacht nou ik kan ht zo ook proberen.
die andere mensen waren allemaal groter dan ik( ben 1.62)
nou ik liep rustig de wei in naar het paard toe paard is (175)
en begon rustig over ze hals te aaien en klopjes te geven.
ik had geen halstertouw mee hij had al een halster om en daar ging ik het mee proberen nou na 10 minuten gaf die het op en liep die rustig met me mee soms nog een staking maar veder ging et prima.
misschien ook een idee neem een klein maar wel een sterk iemand mee (misschien vind die kleinere mensen eng.)
of anders nog een idee doe eerst een halster om in de wei de volgende dag kom je weer naar hem toe ik benader je hem rustig.
en probeer je stukje voor stukje te lopen.
noiu succes!

Ik ben zelf 1.63 en mijn zusje kleiner, dus dat zal het hem niet zijn, grotere of kleinere mensen gedraagt hij zich niet verschillend bij helaas.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 12:49

In dit geval ben ik jammer genoeg ook voor de harde aanpak. Ik heb ook een paard gekend die wij helemaal niet konden vangen. Geen koekjes, snoepjes, uurenlang geduld deugde, hij was gewoon met ons voeten aan het spelen. Wij hadden toen de mogelijkheid om hem in een stal te jagen (we hebben een hele weg moeten aanspannen daarvoor en er de nodige stroom op moeten zetten maar we kregen hem in de stal). Op stal heeft er een sterke meneer met heel veel paardenkennis het halster omgedaan en hem vastgezet aan 2 koren en hebben wij er daarna regelmatig mee bezig geweest. Daarna mocht hij regelmatig in de roundpen en waren we er ook heel veel mee bezig en daar leerde hij dat aandacht 'leuk' was. Vervolgens mocht hij terug bij zijn kudde op de wei en hij heeft nooit meer moeilijk gedaan.
Dit om aan te tonen dat een harde aanpak in dit geval in het begin nodig is, als het paard beseft dat hij moet luisteren dan kan er begonnen worden aan lief doen en knuffjes geven.

In jou geval is in de stal jagen geen mogelijkheden. Ik denk ook dat jullie al jullie mogelijkheden hebben uitgeput die jullie maar kunnen bedenken. Persoonlijk denk ik dat het het beste is om iemand te zoeken die met probleempaarden werkt (zoals Aerdenhout, Kiwiko,...). Laat deze mensen dan even een oplossing vinden om hem te vangen en om je verder te helpen want het gaat van kwaad naar erger. Je kan met lief doen wel bereiken dat hij naar je komt maar een halster om doen zal een heel ander verhaal zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:01

Heb je al eens contact opgenomen met Bart (daar hem je hem toch van?), kijken of het hem bekend voor komt en of hij nog tips heeft?

Wie weet kom je daar een heel stuk verder mee.

Ik weet niet hoe het inrijden is gegaan en hoe vaak hij nu gebruikt wordt, maar kan het zijn dat zijn koppie zo vol zit dat hij tijd voor zichzelf nodig heeft?

In dat geval zou ik hem lekker tot eind augustus laten gaan en dan eens opnieuw beginnen. Zomaar kans dat er dan niks meer aan de hand is.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 13:11

KiWiKo schreef:
aart65 schreef:
Ik heb niet heel de topic gelezen want daa rheb ik geen tijd voor. Maar als ik er zo even "doorheen fiets" lees ik allemaal dingen die de nabijheid van de mens niet leuker maken. Begint met een wormspuit en nu lees ik tot mijn schrik dat er "geadviseerd" wordt hem 3 dagen geen water te geven. Kreten als "hengstenketting" wordt ik ook niet blij van. Het geheel is een negatieve spiraal die je moet doorbreken. Als het niet lukt wordt alleen maar gekkere dingen geadviseerd. De kunst is om het weer "leuk'' te maken bij de mens. Dit zijn alleen (super) korte termijn oplossingen....

klopt............. maar voordat je het weer leuk kan gaan maken bij de mens, zal je dat dier toch echt eerst te pakken moeten kunnen krijgen EN zal hij braaf moeten meelopen.........

Die circel zal dus doorbroken moeten worden door een adhoc oplossing waardoor je DAARNA met het dier aan de slag kan Lachen

Dit is nou een klassiek voorbeeld met wat ik altijd bedoel als ik er een binnenkreeg, soms dan moet je helaas heel rigoreus te werk..

eerst alles afbreken en dan de nieuwe fundering storten.

Gelukkig komt dat zelden voor, maar dit is wel zo een voorbeeld..... want heeft TS eindelijk het dier te pakken dan rukt het zich los....... en ben je weer terug bij af

@ aart65

Juist de paarden waarmee Foei zoete Poes wordt gespeeld belanden uiteindelijk mij trainers zoals kiwiko en ik. Natuurlijk is er niets mis met een meegaand paard gewoon vriendelijk te trainen. Graag zelfs. Maar er zijn vele slimme, sterke, dominante paarden die hun eigenaren veel te slim af zijn.
Dit ligt niet aan het paard maar aan gebrek aan kennis en inzicht. Dan zul je creatief moeten worden om de cirkel te doorbreken. De methodes zoals eerder beschreven zijn niet nieuw maar reeds lang bewezen en zonder dat je een paard ermee schaadt. Je laat het paard alleen zijn eigen les leren.
Alles beter dan het ongedurige schreeuwen, meppen schoppen etc etc... wat ik vandaag de dag maar al te vaak tegen kom.

Ik ben niet voor de softe aanpak maar ook niet voor de harde. Ik ben voor een aanpak die het paard begrijpt. Waar het van leert, waar het sterker, zelfverzekerder en rustiger van wordt. Maar ik zal mij altijd als de leider opstellen. Ik bepaal, wanneer, wat en hoe! Daar worden paarden rustig van. Paarden zonder leider worden nerveus, de alpha dieren uitgezonderd.

Al mijn paarden staan te stuiteren om aan het werk te mogen, ze houden van een uitdaging en zijn dol op de beloning. Maar hoe dan ook ben ik streng maar wel eerlijk. Ik mag graag zien dat als een klein kind onder de draad door kruipt mijn hengsten niet als een dolle hond ze aanvalt. Want met veel hengsten werkt soft gedrag nou eenmaal averechts.

REGELS, RUST en REGELMAAT dan komt de lol vanzelf. Bij IEDER paard.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 14:14

als de TS al vanalles heeft geprobeerd en niks helpt. zowel softe als harde aanpak. Probeer in ieder geval de tips van aerdenhout en kiwiko. Als dat niet helpt, laat de veearts komen en spuit hem plat (schieten dus). dan kun je het paard makkelijk naar een plek verplaatsen waarna je m dan zo kunt pakken (bak of iets dergelijks)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:27

Een flinke hoeveelheid Tranqigel in een emmer met wat appelmoes kan ook Annastasia, schieten is toch wel wat te veel van het goeie denk ik en ook duurder om dit voor elkaar te krijgen. De gemiddelde dierenarts zal er ook niet gecharmeerd van zijn.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 15:51

suleilitha schreef:
Een flinke hoeveelheid Tranqigel in een emmer met wat appelmoes kan ook Annastasia, schieten is toch wel wat te veel van het goeie denk ik en ook duurder om dit voor elkaar te krijgen. De gemiddelde dierenarts zal er ook niet gecharmeerd van zijn.

Het gaat hier om een grotere groep, lijkt me niet echt handig die emmer neer te zetten en dat het verkeerde paard er dan van eet.
Maar geloof dat jouw optie ook nog niet eerder is genoemd, misschien kan TS er wat mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:00

Ik ben niet voor schieten omdat het dier dan in paniek kan raken terwijl het versuft raakt dus tegen de sedering van het schieten in gaat. Dat effect heb je met Tranqigel minder, mits je genoeg geeft. En in appelmoes slobberen ze het zo weg, geen probleem.
Ik zou in dit geval in plaats van schieten nog liever met een paar grote kerels het dier met een paar longeerlijnen in een hoek drijven en vervolgens desnoods aan een ketting meenemen, en zodra het beest probeert los te breken, niet te zacht meppen.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:20

Ik vind de appelmoes een goed idee met tranqigel. Je zou dat kunnen doen door hem elke dag te benaderen met een emmer met lekkers (appelmoes of zo) en als hij dat goed komt eten de tranqigel er door doen. Als hij flink versuft is, is hij misschien te vervoeren naar een stal. Ik zou hem dan dit jaar niet meer op de wei doen en elke dag flink met hem bezig zijn. Zo kan hij leren om respect voor je te krijgen en vertrouwen. Waarschijnlijk gaat het volgend jaar dan wel goed op de wei!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:23

Mee eens, Mirm!!!
Echt, appelmoes is toverspul bij vervelende paarden.

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:28

Héwatapart , mijn paard wou zich ook niet laten vangen ( een tijdje ) Toen heb ik mijn moeder gebeld om me te helpen . We hebben toe neerst een ander paard lekker vertroetelt en brokken gegeven enz . Toen kwam hij ook aan schoffelen . Knipoog

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 16:37

Wij hebben een halfinger op stal en die had hetzelfde probleem,als die haar kans zag duwde ze je omver en ging er vandoor aan het touw,elke keer weer.
Ook in het land rende ze gewoon weg. Mijn vriendin rijdt haar nu en dat gaat super. Als zij haar niet kan vangen dan jaagt ze hem gewoon op loop dan maar als je zo graag wilt ze geeft vanzelf wel op.
Ik de praktijk werkt dit erg goed. Ze doet het nog zelden. Aan het touw losrukken tja ook goed afstraffen en meestel even een touw over de neus zodat je net wat meer te houden hebt. Ook dit probleem wordt steeds beter. Bij haar gaat het erg goed en zelfs sommige andere mensen kunnen met haar lopen en haar vangen.
Ik zou dus toch echt gaan voor de wat hardere aanpak. Opjagen als die bij je weg rent laat maar lopen de lol is er vanzelf wel af en dan geeft die op.
Succes! Gr

aart65

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-08 22:48

Het paard wordt allerlei menselijk eigenschappen toebedeeld. Sluw, gewiekst, gemeen enz. Daar is een paard helemaal niet mee bezig. HEt paard is een uiterst intelligent wezen wat echt wel in de gaten heeft als de mens weer een trucje verzint. Het heeft niets te maken met "soft" of "hard" maar met respect en duidelijkheid. Ik ga graag als vrienden om met mijn paarden. Als ik een vriend niet begrijp en ik krijg daar iedere keer een klap voor op mijn kop dan is het snel gedaan met de vriendschap. Maar iedereen mag het doen zoals men denkt dat het goed is, maar ik kies toch echt liever de weg van Rust, respect, vertrouwen en plezier. Dan ben je echte vrienden! _jessica, ik reageer straks nog ff op je pm-etje. Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 07:22

aart Haha! Haha! een paard is een heel dom dier, als alle paarden zouden weten hoe sterk ze waren, zater we er echt niet op hoor Lachen

Deze weet hoe sterk hij is, en dus zitten we er niet op.......

Maar ga jij me dan vertellen hoe jij dit dier uit het land krijgt en met je mee laat lopen in ENE keer Lachen want dat wil ik heel graag leren.........

Ik wordt namelijk niet vrolijk van een paard op zn sodemieter geven.........

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:23

Je kan 10 keer vrienden willen zijn met je paard maar de vraag is of het paard dat ook met jou wil zijn.
Sommige gaan liever hun eigen gang en hebben maling aan de mens. Respect krijgen van een paard gebeurd niet door hem bij alles over zn bolletje te aaien. Paarden hebben respect voor een eerlijk leider, die grenzen stelt, die stabiel is, die leiding durft te nemen. Paarden hebben geen respect voor meegaande mensen, dat ze het pratisch vinden en er uitgekookt gebruik van maken is wat anders. Dit is een schijn gehoorzaamheid, een schijn vriendschap. Want in tijd van paniek, angst of onbekende situaties hebben zij liever iemand die voor hun beslissingen neemt en hen niet tracht te sussen in hun angst. Daarmee wordt de angst alleen maar bevestigd. En dan walst je "goede vriend" gewoon over je heen.

Je uitgangspunt is goed en nobel te noemen, op vrienschapsbasis met de paarden omgaan. Maar dit werkt voor koele, relaxte paarden. Met heftige dominante of stronteigenwijze explameren ga je hier gegarandeert op vast lopen.

De TS heeft een eigenwijs exemplaar die bovendien lekker slim is. Die moet je duidelijk maken dát JIJ bepaald en niet andersom. Anders krijg je drama paarden waar niets mee aan te vangen is. En dat probleem lost zich niet van zelf op, maar wordt met de jaren alleen maar erger.

Aanpakken dus, zo snel mogelijk, zo duidelijk mogelijk. Dan hebben paard en eigenaar veel sneller SAMEN lol.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 09:53

aart65 schreef:
Het paard wordt allerlei menselijk eigenschappen toebedeeld. Sluw, gewiekst, gemeen enz. Daar is een paard helemaal niet mee bezig. HEt paard is een uiterst intelligent wezen wat echt wel in de gaten heeft als de mens weer een trucje verzint. Het heeft niets te maken met "soft" of "hard" maar met respect en duidelijkheid. Ik ga graag als vrienden om met mijn paarden. Als ik een vriend niet begrijp en ik krijg daar iedere keer een klap voor op mijn kop dan is het snel gedaan met de vriendschap. Maar iedereen mag het doen zoals men denkt dat het goed is, maar ik kies toch echt liever de weg van Rust, respect, vertrouwen en plezier. Dan ben je echte vrienden! _jessica, ik reageer straks nog ff op je pm-etje. Knipoog

Zoals je zelf al zegt, een paard bezit geen menselijke gedachten of redenaties.
De term vriendschap zegt een paard dan ook helemaal niets. Veiligheid echter wel.
Een paard zoekt de veiligheid van de kudde op, simpel omdat het een kansbereking toepast.
Als je in je uppie loopt en je komt een leeuw tegen dan ben je ALTIJD het haasje.
Ben je met 30 paarden dan heb je een kans van 1 op 30 om verslonden te worden.
Heeft zo'n kudde bovendien een verstandig leider(merrie), die weet waar veilige (met zo min mogelijk roofdieren) drink en fourage plaatsen zijn dan krijgen paarden rust. Loopt er bovendien nog een krachtige testosteron bom mee (hengst) die ongewenste jonge hengsten en andere indringers op afstand weet te houden, dan funktioneert een kudde goed.

Een leidende merrie zal onzekere paarden nooit een aai over de bol geven in kritieke situaties.
Zij geeft hun een mep onder hun donder en zegt fort doorlopen en rap want je brengt de rest van de kudde in gevaar. En anders laat zij de eigenwijze exemplaren aan hun lot over, dan mogen ze zelf hun les kiezen, opgevreten worden of gehoorzamen. Dát is paardentaal, dat is wat ze begrijpen. Duidelijke regels, zo niet dan heb je pech. En alle paarden volgen....... die ene eigenwijze kan het niet meer na vertellen.

Met het moderne paard is het niet anders. Zij hebben zich te schikken naar de mens, zonder mens geen overlevingskans. Zij geven eten, water én veiligheid. Daar schikt een paard zich in, hij moet wel.
Dat vinden ze geen probleem, zo zijn ze nl genetisch gevormd. Dat mensen er onkundig mee omgaan is een ander verhaal. Doordat de mens de eigenwijze en overmoedige exemplaren niet goed weet te handteren valt hen het zelfde lot toe als in het wild. Hij kan het niet meer na vertellen ze eindigen nl. bij de slager. Niemand wil een eigenwijs, brutaal, onhandelbaar paard tegenwoordig.

Een verstandige opvoeding kan deze paarden behoeden voor het lot van de slager.
Nee, niet met foei zoete poes! Maar door hen zéér duidelijk te maken wat wel én niet gewenst is binnen de kudde. De kudde van mens én paard.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:27

Vandaag kon ik Arough zonder hapje toch lekker op zijn hoofd aaien en achter zijn oren kriebelen. Met geduld komt hij er wel. Voordat er uberhaupt maar gedacht kan worden aan corrigeren zal toch eerst zijn vertrouwen gewonnen moeten worden.

_Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 11:29

Vasthi schreef:
Vandaag kon ik Arough zonder hapje toch lekker op zijn hoofd aaien en achter zijn oren kriebelen. Met geduld komt hij er wel. Voordat er uberhaupt maar gedacht kan worden aan corrigeren zal toch eerst zijn vertrouwen gewonnen moeten worden.

Zo komen we toch steeds wat verder Ja

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:42

Vasthi schreef:

Ik heb net globaal het topic doorgelezen, en als je dit kan kom je er wel.Nog een paar opties ( ik ga met Aerdenhout en Kiwiko mee dat je met getrut bij dit dier geen meter verder komt) is als hij wil lopen, laat maar lopen!! Jou-plek-is-mijn-plek. Dit wil zeggen dat je het paard op gaat jagen. (longeerzweep is handig) zodra hij stil staat jaag je hem van zijn plek en jij gaat daar staan. Enzovoort. Wordt ie vanzelf beu, laat zich vangen of komt op zijn knieen naar je toe. Dat is superhandig met een clicker te combineren: zodra ie komt, click je en geef je een kleine beloning zoals een schijf of stukje wortel. Laat ie zijn halster aan doen, idem clickeren en lekkers. Dan wordt het spannend en leuk voor hem om te doen. Gaat ie ervandoor, begin weer bij het begin, en vergeet je clicker niet. Want hij heeft letterlijk het sch**t aan je als ie zo doet dus jij moet slimmer zijn.

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:45

Wat ik niet snap is dat jullie hem met al deze problemen zonder halster laten lopen ik weet dat er heel veel mis kan gaan met een halster om, maar nu krijgen jullie er zelfs geen één om en blijf je maar bezig met zijn spelletje paardje pakken.

Beloningen geven in de vorm van eten, aaitjes en weg is die.

Ik zou zorgen dat die zo snel mogelijk weer een halster om heeft en die omlaten totdat je probleem is opgelost

_Noah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:48

Breghje schreef:
Ik heb net globaal het topic doorgelezen, en als je dit kan kom je er wel.Nog een paar opties ( ik ga met Aerdenhout en Kiwiko mee dat je met getrut bij dit dier geen meter verder komt) is als hij wil lopen, laat maar lopen!! Jou-plek-is-mijn-plek. Dit wil zeggen dat je het paard op gaat jagen. (longeerzweep is handig) zodra hij stil staat jaag je hem van zijn plek en jij gaat daar staan. Enzovoort. Wordt ie vanzelf beu, laat zich vangen of komt op zijn knieen naar je toe. Dat is superhandig met een clicker te combineren: zodra ie komt, click je en geef je een kleine beloning zoals een schijf of stukje wortel. Laat ie zijn halster aan doen, idem clickeren en lekkers. Dan wordt het spannend en leuk voor hem om te doen. Gaat ie ervandoor, begin weer bij het begin, en vergeet je clicker niet. Want hij heeft letterlijk het sch**t aan je als ie zo doet dus jij moet slimmer zijn.

OK dan! Dit is nog eens goed advies, net als het advies van Aerdenhout en Kiwiko.

Het stadium goedschiks zijn jullie al lang voorbij, je moet nu echt mega op je strepen gaan staan en zelfs nog een stapje daar voorbij, als je dan bereikt heb dat die zich weer gewoon laat pakken en meenemen dan kun je weer terug naar je eigen grenzen

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:52

Mijn paard is altijd gek geweest van honden, zodra ik met de hond aan kwam kwam hij hard aan gehold.Ik weet niet of jullie pony van honden houd,maar het is het proberen waard.

meliiSsatjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 11:56

Ik heb in de zelfde situatie gezeten met een friese jaarling
deze liet zich absoluut niet vangen.
hij kwam wel naar je toe, maar dan stond je op en hij was weg.
het vereist geduld, geduld, geduld en nog eens geduld.
wij zaten met bix door onze hurken op het land, zodat wij niet zo groot zijn. Hierbij kwam hij naar ons toe. We probeerden hem dan te aaien en tegelijkertijd te laten eten. En steeds een beetje meer en meer aaien, zodat het paard vertrouwen in je krijgt. Probeer ook eens of hij achter je aan loopt. Als hij een halster om heeft zou je het touwtje in je handen kunnen laten en wanneer je op je hurken zit en hem voert héééél rustig door het ringetje van het halster kunnen halen. Wanneer hij dit niet heeft zou je het op vertrouwen voor elkaar moeten krijgen.

Torretje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 12:02

Precies, hem NIET willen pakken. Laat hem zien dat je alleen maar vrienden wil zijn, en verder niets.
Je zal eerst zijn vertrouwen moeten winnen. Inderdaad in het begin, door er gewoon te zijn. Ook al doet hij niets of negeert hij je, hij weet heel goed dat jij daar bent.
Als hij naar je toe komt, doe niets. Raak hem pas aan als hij jou aanraakt. Loopt hij weg, prima, blijft hij staan, ook prima.
Hij moet langzaam leren dat hij niet altijd iets MOET als jij komt. Probeer meerdere keren per dag de wei in te gaan. Aai hem en loop weer weg. Loop weg voordat hij weg loopt!
Zo bouw jij zijn vertrouwen langzaam op, en heel rustig aan kun je iets meer met hem gaan doen. Kijk vooral naar je paard, is hij er klaar voor om verder te gaan?

Dit kost tijd! Maar dan heb je het wel voor altijd opgelost. Ik spreek uit ervaring, heb maanden achter mijn paard aan gelopen. Daarna, nooit meer.