M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: M'n paard is geslagen met ijzeren tang!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:03

Nada schreef:
marleen_usar schreef:
Die smit zal heus wel weten bij welk paard hij het wel en niet kan doen,en groen of niet ze moeten toch leren zich te gedargen bij de smit.

Een paard dat op jonge leeftijd al zo'n mep van een smid krijgt zorgt waarschijnlijk de rest van zijn leven voor problemen bij de smid.

Ach welnee

Dan zou een paard ook bang zijn van andere paarden?

Een eerlijke klap worden ze niet slechter van
Van getrut en gehannes wel..

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:03

Nada schreef:
Bienotje schreef:
Dat doet inderdaad de eigenaar, maar er is een alternatief Knipoog Gewoon helemaal niet bekappen, maar dat is ook geen oplossing natuurlijk..

Jawel hoor. Die van mij hebben al meer dan 2 jaar geen hoefsmid gezien Lachen .

Blijkbaar voor deze paardeneigenaar geen optie..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:05

Nada schreef:
Scheinheilige mensen zijn er altijd en overal.
En tuurlijk gaat een hoefsmid als hij niet veel betaald krijgt geen uren bezig.
Maar dat geeft hem nog niet het recht om een paard dan maar te meppen, omdat het hem dan minder tijd kost.

Ook dat staat er niet.
Er stond zelfs bij, dat hij als hij het verkeerd doet, hij de x erop nog meer problemen krijgt Rolleyes

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:05

runningkawa schreef:
Ach welnee

Dan heb je het over een eerlijke klap.
Dit was (uitgaande van wat de TS zei) geen eerlijke klap.

Ik ben ook zeker geen voorstander van getrut en gehannes, maar dit gaat te ver.
En ze kunnen dus wel degelijk bang worden van zo'n klap.

Ik heb het zelf gezien bij een van onze shetlanders.
Terwijl die echt wel is een schop voor zn hol krijgt als hij loopt te etteren.

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:06

Bienotje schreef:
Blijkbaar voor deze paardeneigenaar geen optie..

Daar heb ik het ook niet over.
In het algemeen is het wel een optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:07

Nada schreef:
runningkawa schreef:
Ach welnee

Dan heb je het over een eerlijke klap.
Dit was (uitgaande van wat de TS zei) geen eerlijke klap.

Ik ben ook zeker geen voorstander van getrut en gehannes, maar dit gaat te ver.
En ze kunnen dus wel degelijk bang worden van zo'n klap.

Ik heb het zelf gezien bij een van onze shetlanders.
Terwijl die echt wel is een schop voor zn hol krijgt als hij loopt te etteren.

Ja we horen het verhaal van de TS...ik zou ook het verhal van de smid wel eens willen horen
Ervaring leert dat die nogal eens verschillen...

Nada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:08

superwoman schreef:
Nada schreef:
Scheinheilige mensen zijn er altijd en overal.
En tuurlijk gaat een hoefsmid als hij niet veel betaald krijgt geen uren bezig.
Maar dat geeft hem nog niet het recht om een paard dan maar te meppen, omdat het hem dan minder tijd kost.

Ook dat staat er niet.
Er stond zelfs bij, dat hij als hij het verkeerd doet, hij de x erop nog meer problemen krijgt Rolleyes

Ik zeg toch ook nergens dat ik dit uit jouw post afleid ?

En niet alle smeden weten dat dus goed in te schatten wanneer ze wel en niet een mep kunnen geven.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:12

Mijn hoefsmid heeft pablo 1x een flinke schop gegeven (op de bil, niet op een kwetsbare plek oid) .. puur omdat hij stond te kwallen, hij probeerde steeds te trappen..

Sindsdien gedraagt hij zich keurig bij de hoefsmid..

Mijn mening.. je kunt je jonge paard beter 1x goed aanpakken, dan 100 x een beetje..

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:13

FitzChivalry schreef:
Mijn hoefsmid heeft pablo 1x een flinke schop gegeven (op de bil, niet op een kwetsbare plek oid) .. puur omdat hij stond te kwallen, hij probeerde steeds te trappen..

Mijn mening.. je kunt je jonge paard beter 1x goed aanpakken, dan 100 x een beetje..

Das zeker waar.. Maar dat recht heeft je hoefsmid toch niet?
en zeker niet als jij dat niet wilt!
Laatst bijgewerkt door Elma_ op 19-06-08 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:13

runningkawa schreef:
Ja we horen het verhaal van de TS...ik zou ook het verhal van de smid wel eens willen horen
Ervaring leert dat die nogal eens verschillen...

Precies Ja. In de beginpost staat duidelijk dat het paard meerdere malen zijn been terugtrok, wie weet wat het paard nog meer deed.. zónder dat ts dat gezien heeft. Een smid voelt veel Knipoog

Neemt niet weg dat ik het niet netjes vind van de smid om alsnog een klap te geven als je al aangeeft dat niet wilt hebben. Ik had als smid zijnde het je zelf uit laten zoeken Ja

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:14

Renee91 schreef:
Zo denk ik er zelf ook over na dit voorval..

Dan ben je al een heel eind, meis, en trek jezelf niets aan van anderen. Volg je eigen weg maar lekker. Lachen
Heb ik ook gedaan en mijn paard stond meteen rustig, toen er iemand kwam die normaal met paarden om kon gaan, zonder meteen te meppen.

Die heeft ook de jaarling van een vriendin van me gedaan, die een enorme angst had voor mannen, laat staan als ze zijn voeten op wilde tillen. Zij had het meteen al aangegeven toen ze de afspraak maakten en hij nam er een hele middag de tijd voor. Mijn vriendin had dat paard net en zijn hoeven zagen er niet uit. Daarbij liet hij zich nog amper benaderen door mensen, dus oefenen was ietwat lastig. Nou was dit een extreem geval, hoor. Deze man straalt van zichzelf zo´n innerlijke rust uit, dat elk paard dat heel snel overneemt. Helaas leren hoefsmeden dat niet tijdens hun opleiding. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 11:21

Elma_ schreef:
FitzChivalry schreef:

Das zeker waar.. Maar dat recht heeft je hoefsmid toch niet?
en zeker niet als jij dat niet wilt!

Die heeft alleen het recht zich neer te laten schoppen, of zijn rug te laten vernëüken?

Bij mijn paarden heeft nog nooit een smid hoeven slaan of schoppen
En ja zanda heeft ook een paar keer geprobeerd of bij de smid voetje geven wel moest..vond hij namelijk van niet bij een vreemde

De smid bleef aardig en proberen, want hij is zo jong...ja dikke neus...hij weet donders goed wat voeten geven is.
Ik heb toen even heel er flink tegen hem gemopperd, nee niet geslagen,w ant hij was van mij geschreeuw heel erg onder de indruk...maar als hij dat niet was geweest had hij echt een knal gehad hoor.

Kom op, geen getrut, luisteren, het was zo duidelijk uit proberen en de smid bleef aardig...jammer dat hij dan zo'n pokke baasje heeft Haha!

Overigens hij heeft braaf voetjes gegeven daarna, ook knuffels en lieve woordjes toen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:19

precies zoals ik het doen. Ja

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:29

Een smit voelt aan wanneer een paard iets gaat doen,daar voor kreeg mijn paard ook een keer een trap en ik dacht huh hij doet toch niks..Maar het bleek dus dat hij iets wilde doen, mijn paard is vernageld en het was moeilijk om hem daar na te bekappen.Ik bemoei me er ook niet mee, het is het werk van de smit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:33

marleen_usar schreef:
Een smit voelt aan wanneer een paard iets gaat doen,daar voor kreeg mijn paard ook een keer een trap en ik dacht huh hij doet toch niks..Maar het bleek dus dat hij iets wilde doen, mijn paard is vernageld en het was moeilijk om hem daar na te bekappen.Ik bemoei me er ook niet mee, het is het werk van de smit.

Ik denk dat ik nog eerder weet wanneer mijn paard iets van plan is, als mijn hoefsmid (ik ken zijn lichaamstaal heel goed Knipoog ). Al hoewel ik mijn NBer niet onderschat, laat ik dat wel eerlijk zeggen. Lachen

Marleen_usar, als jouw paard is vernageld vind ik de reactie van jouw paard niet vreemd en vind ik het niet terecht om je paard zo aan te laten pakken. Dat is mijn mening, hoor, je moet het zelf weten, maar ik vind dat ietwat oneerlijk naar het paard toe. Scheve mond

Ik vind dat je altijd rekening moet houden met de uitdrukking van het paard, maar er zijn maar weinig mensen die daar rekening mee houden.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 19-06-08 13:35, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:35

Hij heeft 1 keer een tik gehad en had daarna veel respect voor de smit,ze zijn nu goede maatjes.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:42

maar een smid vernageld in het algemeen pas wanneer het paard niet stil blijft staan........................

Vera_Quintin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:48

Ik vind het echt heel erg!! Boos! Zo houd je paard slechte ervaringen met de hoefsmid. Ook leert een paard veel meer met het feit dat je hem/haar beloont als hij/zij iets goeds doet i.p.v dat je een pony straft als hij/zij het fout doet!
Sommige reacties van mensen snap ik echt niet! Als je nou eens inleeft in je paard.. hallo dan wordt je toch zenuwachtig van zo'n man die aan je hoeven zit terwijl je niet weet wàt hij doet?! Niet dat ik bekappen/beslaan zielig vind maar een beetje respect voor je paard mag wel Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:49

als je je paard opvoed is hij niet bang van het gefrut, dan weet hij wat hoeven geven is

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:53

Precies. Aan de taak van de eigenaar om paard te leren dat het normaal is dat er 'iemand aan je hoeven zit'.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 13:56

De meeste smeden krijgen meer (lastige) paarden in handen dan de meeste mensen. Ze weten dus (vaak) beter wat werkt dan de eigenaar.
Een smid gaat echt niet zomaar staan rammen, want bange paarden zijn niet makkelijk te doen. Dus waarom zou een smid een paard bang maken en het zich zelf moeilijk maken?

Ik ben er niet bij geweest, ik ga dus geen oordeel geven of het goed of fout is geweest wat de smid gedaan heeft.

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:09

Eigenlijk vind ik dit gewoon natuurlijk hoor, als een jong paard in de groep loopt te klieren bij iemand die hoger in rang staat dan hem, dan krijgt ie ook een trap. Mijn paarden hebben ook wel eens een tik gehad met een vijl of iets dergelijks omdat ze bij de hoefsmid hebben staan klieren en ze hebben geen trauma opgelopen aan de hoefsmid. Sterker nog, volgende week komt hij weer, en als mijn veel-te-dominante vierjarige over mijn hoefsmid probeert heen te lopen, of gaat staan trappen, dan krijgt hij desnoods een tik van mij als de hoefsmid het niet doet. Gewoon een kwestie van respect voor mensen die hoger in rang staan dan het paard.
Natuurlijk weet ik ook wat voor een tik het paard van TS gekregen heeft, ik was er niet bij. Er zijn natuurlijk grenzen, dat weet ik zelf ook. Maar wat TS een onrechtvaardige, gemene tik heeft gevonden, kan makkelijk gekunt hebben. Daar kan je niet over oordelen als je er zelf niet bij was.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:15

Ik heb dit ook eens meegemaakt dat de smid een oplawaai gaf met z'n rasp. Deze heb ik snel de laan uitgestuurd.
De smid die ik nu heb corrigeert ook tijdig bij mijn jonge merrie, maar niet met geweld. En als ze erg lastig is maakt hij een dik touw aan haar hoef en tilt deze omhoog en laat haar even wennen aan deze houding zonder zelf gevaar te lopen. En daarna is ze altijd erg braaf omdat ze dan weet hoe het werkt.

xRomanxMir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:18

Je heb gelijk,
ik zal precies hetzelfde doen als ik jou was,
maar als je paard niet luister tijdens het beslaan, zou ik der wel een duwtje geven,
dat betekent dat ik der even laat weten dat het niet goed is wat ze doet.

Sanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 14:21

Ik heb precies zoiets meegemaakt als de TS toen ik mijn merrie nog maar kort had. Ze was toen nog vrij schrikkerig en onzeker door haar verleden, waar ze het niet al te best had. Ook de hoefsmid vond ze maar eng. Ze vertrouwde hem niet. Ze trok steeds haar voorbeen uit zijn handen omdat ze het eng vond. Het was echt geen klieren ofzo. Hij gaf haar toen ook opeens een klap met de tang ( of vijl, dat weet ik niet meer) in haar buik. Ze vloog de lucht in! Ik was toch kwaad! Ik zei dat hij dat absoluut niet meer mocht doen.. en dat heeft hij daarna ook niet meer gedaan. De rest van de tijd heeft ze doodsbang en trillend gestaan en ze bleef ook gewoon steeds haar been terug trekken. Net goed! Ben daarna opzoek gegaan naar een andere hoefsmid, en nu hebben we een vrouw die heel lief en zacht overkomt. Die vind ze dus ook niet eng ofzo, maar ze houd alles wel nauwkeurig in de gaten en het moet rustig gebeuren anders schiet ze in de stress.

Ik vind dat als je erbij staat, de hoefsmid gewoon aan jou moet vragen of dit klieren is, of hij het vaker doet enzo, en niet zomaar een klap mag geven. Was het echt gewoon etteren dan mag ze van mij heus wel op haar kop krijgen hoor, maar ik vind het een raar initiatief van de hoefsmid om zomaar een tang in dr buik te rammen, want zacht was het niet...