Opjagen met zweep, zielig of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fantastico

Re: Opjagen met zweep, zielig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:51

Mijn paard en zijn vriendin vinden het juist hartstikke leuk als ik ze zo eens losgooi in de bak. Beetje opjutten en ze weten niet meer van ophouden;)

Zodra ze merken dat ik het weer genoeg vind *ik doe weer rustig, leg zweep weg* dan zijn zij ook weer rustig en komen ze weer naar me toe.
De enige reden die ik kan bedenken waardoor het zielig zou kunnen zijn is als je paard bang is van de zweep.. dan rent hij/zij niet meer uit plezier, maar uit angst

Knakkertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:02

Die van mij is totaal niet onder de indruk van de zweep. Ik kan zwaaien en kletteren totdat ik een ons weeg maar hij komt amper in beweging.

Maar, als hij echt MOET dan hoef ik de zweep maar iets omhoog te houden en dan is hij weg. Dat zal dan waarschijnlijk toch met mijn lichaamstaal te maken hebben.

Helemaal feest is het als ik een plastic zakje aan de longeerzweep vast maak. Hij vindt het geweldig!
Dan loopt hij steeds rondjes om mij heen, showen, uitdagen...

Totdat meneer het beu is. Dan is het ook meteen afgelopen en komt hij bij me staan. Plastic zakje of niet...dat rammelend ding is niet meer interessant.

Ik vind het dus niet zielig om ze op te jagen, ligt eraan hoe je paard reageert (angst of joligheid).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 16:05

Voor een fotoshoot is het écht niet handig als je actiefoto's wilt, en je paard staat een beetje te eten Clown Dus dan kan het handig zijn. Maar als je je paard echt bang maakt vind ik het maar niets. De mijne gaan gewoon met de oortjes naar voren rondrennen, en als ze geen zin hebben blijven ze staan Lachen

ravado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 19:53

Nee, het is niet zielig, als je het maar goed doet. Er zijn mensen en die halen hun paard van stal en laten het gelijk keihard galoperen onder het motto; 'even de beentjes strekken.' Zo kunnen er vervelende blessures ontstaan, waarvoor je dus moet uitkijken Ja . Ikzelf doe het alltijd als een soort longeersessie zonder touw. beetje stappen, draven galoperen, halthouden. Tijdens de galop mag je haar wel wat harder laten gaan, maar het moet geen vluchten voor de zweep worden. Whoosh! Als je paard te heftig reageert op de zweep, Whoosh! probeer het dan alleen met lichaamstaal.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:05

ravado schreef:
Nee, het is niet zielig, als je het maar goed doet. Er zijn mensen en die halen hun paard van stal en laten het gelijk keihard galoperen onder het motto; 'even de beentjes strekken.' Zo kunnen er vervelende blessures ontstaan, waarvoor je dus moet uitkijken Ja . Ikzelf doe het alltijd als een soort longeersessie zonder touw. beetje stappen, draven galoperen, halthouden. Tijdens de galop mag je haar wel wat harder laten gaan, maar het moet geen vluchten voor de zweep worden. Whoosh! Als je paard te heftig reageert op de zweep, Whoosh! probeer het dan alleen met lichaamstaal.

Yep, ken d'r 1, zadelt haar paard op, gaat erop. Binnen 2 minuten galoppeert ze door de bak (hoe is een ander verhaal) na 10 minuten puur galop (en trekken als ie niet de volte op wil) gaat ze de bak uit effe stappen op het erf. Komt na 15 minuten terug. Jaagt dan paard door de bak heen (soms met halster en zadel erop. Zit er wel zelf op, maar het opjagen blijft hetzelfde). Klotst echt op dat paard als een zak aardappelen. Ik zie haar echt nooit draven! Het is meteen vol erop en als ie niet wil MET zweep. Snap ik niet. Ben ik dan zo braaf dat ik de verzorgpony rustig eerst laat stappen, wat draven en na 20 minuten pas in een eerste galopje zet (aan de longe dus)???

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 20:07

je paard moet jou zien als zijn leider. als je hem opjaagt kun je dat hele beeld bij hem verpesten en blijft hij voor je weglopen

Maudm

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 11:30

nikita_benno schreef:
je paard moet jou zien als zijn leider. als je hem opjaagt kun je dat hele beeld bij hem verpesten en blijft hij voor je weglopen

Ben het met eens. Je moet echt zeker weten dat hij dit als spelletje zit en dat ie niet voor je wegvlucht

piinkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 12:47

Als het paard angstig is vind ik het wel zielig want dan schrikt ie al genoeg. Wat ik meestal doe als het een kraal is, gewoon de zweep achter het paard houden en als het niet wil doorlopen, niet laten klappen zeg maar maar even door de lucht heen.. ja hoe zeg je dat... dat je het hoort ruisen door de wind ofso?? nouja dan willen ze meestal wel lopen en bij brutale, dan wel klappen maar niet al te vaak. ze wennen er aan

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:18

ik en mijn hafje zijn allerbeste vriendjes.
we hebben respect voor elkaar en ik luister naar haar wat zij aangeeft en zij doet hetzelfde bij mij.

in het begin was het helaas heel anders, ze was een hele koppige puber.
ze was niet onder de indruk van een zweep of wat dan ook.
en met longeren was ze een draak omdraaien en wegrennen gewoon stilstaan en nog veel meer.

maar gelukkig gaat het de laatste tijd heel veel beter.
ik doe vaak gewoon loslongeren, heb ik vaak niets in me handen hooguit een halstertouw ofzo.
ik kan haar met mijn lichaamstaal en met me stem precies duidelijk maken wat ik wil.

heel afentoe als ik echt ga longeren met pessoa of wat dan ook heb ik hem er vaak wel bij.
ik gebruik hem alleen als verlenging van mijn arm.

maar afentoe hebben we ook wel is een fotoshoot, vaak op het land.
nou dan vind ze het geweldig als ik een plasticje aan die longeerzweep doe en met der ga spelen.
dan gaat ze zichzelf helemaal opfokken en lopen showen etc.

het is maar net hoe je paard er voorderest opreageerd.
ieder paard is anders net zoals elk mens anders is.

je moet gewoon kijken hoe jou paard erop reageerd Ja

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:49

Mijn haflingermerrie is gelukkig nu wat gewent aan een longeerzweep.
3 r geleden hoefde ik maar dat ding aan te komen lopen en weg was ze, niet omdat ze omdat jollig werd maar echte angst.
Ik weet niet wat er allemaal met dr gebeurd is voordat ik dr kocht of dat het nu in dr karakter ligt, maar een zweep betekende automatisch pure stres.

Veel met dr geoefent, longeerzweep als kroelstok geintroduceert, klinkt maf maar ze kon beter denken dat het een super leuk ding was die ook lekker kan kroelen dan een slastok.
Haar veel geaait met dat ding en in de loop vd tijd vond ze de longeerzweep net zo intressant als mij.
Nu kan ik haar longeren met longeerzweep zonder dat dit stres oplevert, gelukkig maar want zo'n verlengstuk van je arm mag geen enkele angst of agressie opwekken bij een paard.

Tijdens het rijden is ze nog wel angstig met rijzweep, als ik deze erbij pak en alleen al vast houd als ik erop zit wordt het 1 grote stres bende
Leg ik hem vervolgens ver weg op de grond dan is die angst ook gelijk weg.....met het rijden is voor mij lastiger om dit in een positieve hulp om te zetten, maar rijden zonder zweep gaat eigenlijk ook prima, ik heb er veel bijgeleerd en weet nu wat trukjes met mn been waardoor ik geen zweep hoef te gebruiken.

Mijn andere paard daarintegen is tijdens het longeren niet onder de indruk van een longeerzweep, hij reageerd wel maar op een normale manier, hem kan ik ook als hij los in de bak is wat opruien met een longeerzweep op een leuke manier dan, hij heeft er altijd schik in en kan behalve dat hij verandert in een patsertje geen stres ondervinden op dat moment.
2 heel verschillende paarden met een andere opvoeding in hun jeugd en een totaal verschillend karakter, daar zal ik gewoon respect voor moeten hebben wat de ene leuk vind vind de ander totaal niet grappig of intressant.....so be it!

Musetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:52

Ik vind het helemaal niet zielig... Lichaamstaal is wel heel belangrijk, zowel die van jou als van je pony... Ik bekijk het hele lijf van m'n pony als ik haar 'opjaag' en zo vinden we samen spelletjes uit. Het is duidelijk te zien dat ze het leuk vindt en ze weet ook dat ze na een paar minuten een beloning krijgt.

Arabische

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:52

Ik vind het ook niet zielig, zolang je hem maar niet gaat slaan met de zweep Clown

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 12:55

Mijn paard vind het opjagen helemaal leuk, zeker als die een paar dagen niet gereden is en dus wat energie over heeft! Dan staan de oortjes recht naar voren en spelen maar! En dan vooral ook lekker uitdagend aan mij voorbij rennen. Hij geeft altijd vanzelf wel weer aan wanneer het leuk is geweest en dan stop ik er ook weer mee. Dus zo zielig is het niet volgens mij....

kallipooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:03

[Oud bericht verwijderd]
Laatst bijgewerkt door kallipooh op 27-09-23 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 13:06

Ik sla mijn paard nooit met een zweep. (Moet ik doen dan slaat hij mijXD!) Ik geef hem aanwijzingen met mijn stem en doet hij dat niet laat ik de zweep beetje op en neer gaan. Hij reageerd daar prima op en laat geen vluchtgedrag zien. Lachen Sommige paarden gaan heel hard rennen en zijn doodsbang. Dat vind ik zielig, maar als een paard er geen gevaar in ziet en neit bang is kan je hem best gebruiken. Ik ben alleen neit van het slaan.Lachen

Yana_Waldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 19:58

Ik ren altijd gewoon met de zweep achter Waldi aan, niet slaan of klappen, gewoon even lekker rennen:)

Hij heeft er geen problemen mee, gaat niet zenuwachtig of wat dan ook doen en gewoon lekker oortjes naar voren en me echt uitdagen om te spelen.

Ik vind het goed, zolang het paard het ook leuk vind.

kiimberliiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 20:10

Ik zelf vind het wel zielig als je een paard opjaagt met de zweep... Maar dat ius dan wanneer je hem er ook mee slaat.,.. als je hem er alleen maar even achter houd is er niks aan de hand.. Zo was en pas geleden een meisje met een pony van 2 jaar... die ging longeren en omdat het paardje niet bang was van de zweep en dus ook niet doorliep of ze er nou mee sloeg of niet... had ze er een plastic bekertje aangehangen.. z'n wit bekertje met die ribbels... en toen rende het paardje alsof zijn leven ervan af hing... dan vind ik het wel super zielig

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 08:35

kiimberliiee schreef:
Ik zelf vind het wel zielig als je een paard opjaagt met de zweep... Maar dat ius dan wanneer je hem er ook mee slaat.,.. als je hem er alleen maar even achter houd is er niks aan de hand.. Zo was en pas geleden een meisje met een pony van 2 jaar... die ging longeren en omdat het paardje niet bang was van de zweep en dus ook niet doorliep of ze er nou mee sloeg of niet... had ze er een plastic bekertje aangehangen.. z'n wit bekertje met die ribbels... en toen rende het paardje alsof zijn leven ervan af hing... dan vind ik het wel super zielig

Dan vraag je je ook wel af of zo iemand weet waar die mee bezig is, want dat geloof ik dan niet... Op zo'n moment is het ook wel zielig ja...

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-08 13:48

Joonsel schreef:
Ik vind het sowieso 'zielig' als je je paard op gaat lopen jagen. Je jaagt hem van je weg, terwijl hij jou moet zien als leider, iemand waarbij hij veilig is.

Echt zielig vind ik het niet, vind het gewoon niet kunnen en zou het niet doen met mijn paard.

Ik doe het ook en maak er eerder een soort van spelletje van. Mijn paarden worden lekker gek en gaan lekker stoeien, rennen en bokken.
Als het speelkwartier voorbij is komen ze vanzelf naar me toe voor een potje kroelen met de baas Haha! .

ach...wat is het toch zielig Ach gut

maar misscbgien is mijn jagen eerder iets van 'in beweging houden'. Ik jaag ze nooit als een gek door de bak ik weet nl dat het wel eens fataal kan aflopen. Knipoog

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 11:45

Sluit me hellemaal bij jouw aan Cowgirl, ik doe dat zelf ok vaak ff lekker door de wei sporten is goed voor ze.

Paarden zijn niet gelijk bang hoor ze kunnen wel wat hebben

Bambi_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-08 17:38

Ik vind het niet zielig hoor, zolang je het paard maar niet raakt.
Als je hem vaak raakt is het natuurlijk wel zielig!! Clown

Danaaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 19:20

Nouja, zielig is een groot woord, maar het paard kan er echt mee verpest worden ! gaat verkeerd reageren op de zweep. vaak weten paarden die worden opgejaagd niet wat er nu van ze verwacht word en worden ze helemaal panisch van de zweep waardoor mensen nog harder met de zweep gaan zwaaien. ik vind het dus niet zielig maar zeeeeer onverantwoord

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-08 21:33

Danaaa_ schreef:
Nouja, zielig is een groot woord, maar het paard kan er echt mee verpest worden ! gaat verkeerd reageren op de zweep. vaak weten paarden die worden opgejaagd niet wat er nu van ze verwacht word en worden ze helemaal panisch van de zweep waardoor mensen nog harder met de zweep gaan zwaaien. ik vind het dus niet zielig maar zeeeeer onverantwoord

Hoe verklaar je dan, dat mijn doorgewinterde merrie die al aantal jaar prima voor de wagen loopt. zo goed reageert op de zweep en er totaal niet bang van is?
De menzweep is héel belangrijk voor de menner, een paard wat bang is voor de zweep zal een menner ook nooit zomaar inspannen.

Ik kan 'opjagen' wat ik wil met die zweep, maar angstig worden doet ze er zéker niet van hoor (en dan heb ik er nog wel zo'n leuk hard klaptouwtje aanzitten, dát maakt me toch een lawaai Clown )

Salt_Pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-08 11:49

Ik weet niet of ik het zielig vind,
In de wilde kudde van het paard loop de hengst altijd achteraan om de groep bij elkaar te houden.
Eigenlijk doe je dat ook met je paard als je hem loopt op te jagen.
Ik weet helaas niet of het goed of fout is wat je dan doet.
Maar bij mijn verzorg pony moet ik haar af en toe ook wel eens opjagen, en dan niet met longeren, maar gewoon los in de bak, en dan met de zweep erachterna.
na een paar bokken is ze wel weer rustig. maar mijn verzorgpony vindt het alleen maar leuk als k haar opjaag.
Haar oren staan naar voren, haar ogen kijken vol power.
Als ik dan nog een keer met de zweep zwaai, gaat ze nog een stukje sneller, en ze vind het allemaal prima.
Dat vind ik niet zielig, zolang het paard het maar leuk heeft.

Maar als je paard het niet leuk vind, en gaat bokken, steigeren, oren naar achter, en zelfs mischien je probeert aan te vallen zou ik het opjagen maar niet gebruiken!

Rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 14:37

als ik mijn paard los gooi en hij blijft stil staan dan "jaag ik hem op" op de zelfde manier als ik dat doe met longeren.