Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Dus dan kan het handig zijn. Maar als je je paard echt bang maakt vind ik het maar niets. De mijne gaan gewoon met de oortjes naar voren rondrennen, en als ze geen zin hebben blijven ze staan
. Ikzelf doe het alltijd als een soort longeersessie zonder touw. beetje stappen, draven galoperen, halthouden. Tijdens de galop mag je haar wel wat harder laten gaan, maar het moet geen vluchten voor de zweep worden.
Als je paard te heftig reageert op de zweep,
probeer het dan alleen met lichaamstaal. ravado schreef:Nee, het is niet zielig, als je het maar goed doet. Er zijn mensen en die halen hun paard van stal en laten het gelijk keihard galoperen onder het motto; 'even de beentjes strekken.' Zo kunnen er vervelende blessures ontstaan, waarvoor je dus moet uitkijken. Ikzelf doe het alltijd als een soort longeersessie zonder touw. beetje stappen, draven galoperen, halthouden. Tijdens de galop mag je haar wel wat harder laten gaan, maar het moet geen vluchten voor de zweep worden.
Als je paard te heftig reageert op de zweep,
probeer het dan alleen met lichaamstaal.
nikita_benno schreef:je paard moet jou zien als zijn leider. als je hem opjaagt kun je dat hele beeld bij hem verpesten en blijft hij voor je weglopen

Sommige paarden gaan heel hard rennen en zijn doodsbang. Dat vind ik zielig, maar als een paard er geen gevaar in ziet en neit bang is kan je hem best gebruiken. Ik ben alleen neit van het slaan.
kiimberliiee schreef:Ik zelf vind het wel zielig als je een paard opjaagt met de zweep... Maar dat ius dan wanneer je hem er ook mee slaat.,.. als je hem er alleen maar even achter houd is er niks aan de hand.. Zo was en pas geleden een meisje met een pony van 2 jaar... die ging longeren en omdat het paardje niet bang was van de zweep en dus ook niet doorliep of ze er nou mee sloeg of niet... had ze er een plastic bekertje aangehangen.. z'n wit bekertje met die ribbels... en toen rende het paardje alsof zijn leven ervan af hing... dan vind ik het wel super zielig

Joonsel schreef:Ik vind het sowieso 'zielig' als je je paard op gaat lopen jagen. Je jaagt hem van je weg, terwijl hij jou moet zien als leider, iemand waarbij hij veilig is.
Echt zielig vind ik het niet, vind het gewoon niet kunnen en zou het niet doen met mijn paard.
.
Danaaa_ schreef:Nouja, zielig is een groot woord, maar het paard kan er echt mee verpest worden ! gaat verkeerd reageren op de zweep. vaak weten paarden die worden opgejaagd niet wat er nu van ze verwacht word en worden ze helemaal panisch van de zweep waardoor mensen nog harder met de zweep gaan zwaaien. ik vind het dus niet zielig maar zeeeeer onverantwoord
)