Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laatmemaar

Re: Wie ook meegemaakt: paard op hol geslagen met jou erop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

Al vaak genoeg.

Met Nicha in het bos, vredig en wel, maar inees wordt ze onrustig door iets in het bos, bij het gekraak van bladeren, zij keek alle kanten op en schoot direct in galop.

Cassandra die gewoon heel kijkerig was tijdens buitenrit in het bos bij ons, van het kleinste beetje verschoot ze al en schoot weg.

Lithium op de manege nog, we waren in de buitenpiste aan het rijden terwijl er een jong paard werdt gelongeerd, dat paard deed plots moeilijk en schoot weg, Lithium verschiet mee en begint ook ineens wild te galoperen...
Enzoverder en zo voorts Tong uitsteken

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:39

Bij mij is het buiten gelukkig nooit gebeurd, maar ik heb binnen ooit wel een behoorlijk enge ervaring gehad.
Ik zat op mijn lieveling van 1.82 hoog en zou daar de springwedstrijd op gaan doen.
Ik heb met hem in die tijd nogal wat meegemaakt waardoor het voor mij alleen maar erger werd.
We moesten onze proef gaan oefenen, want het was caprilli.
Dus ik begin, de eerste 'hindernis' waren balkjes lopen, 4 geloof ik.
En hij versnelde al direct en boven de balken ging hij galloperen en lette niet meer op zijn benen.
Dit viel nog wel mee, dus ik ben gewoon opnieuw begonnen.
En hij deed het weer, alleen nog erger. Boven de balken na hij een keiharde spurt en rende naar de andere kant van de bak, terwijl ik wij beugels verloor (1 geloof ik, maar dat weet ik niet meer zeker).
Ik viel voorover op zijn nek en durfde niet meer terug te gaan zitten, hij bleef maar rennen.
Ik heb gebalanceerd door middel van zijn manen vast te houden, die hij toch al bijna niet heeft, (zal hij niet fijn hebben gevonden denk ik, want ik hing er gewoon aan) en een arm om zijn hals.
Op een gegeven moment probeerde ik hem op een volte te krijgen.
Dit lukt, maar daar stond ineens een pony, die ik natuurlijk niet had gezien.
Hij moest wel remmen.
Ik ben de ruiter van die pony echt zo dankbaar dat ze gewoon is blijven staan!
Want als je op een kleine fjord zit en dan een groot bakbeest op je af krijgt dat gaat er nogal wat angst door je heen denk ik!
Hierna heb ik echt een trauma gekregen voor paarden die makkelijk versnellen en vooral voor springen.
Ik heb toen die wedstrijd wel gedaan, maar dan op een pony die je echt vooruit moest duwen.
Ik ben wel op dit paard blijven rijden, want hij was mijn maatje en hij maakte mij rustig zodra ik op zijn rug zat.
Maar de angst heb ik nogsteeds.
Mijn eigen paard deed in het begin ook af en toe rennen, dat vond ik doodeng.
Ik ben nu door een wedstrijd te rijden waarbij ze ook alleen deed rennen wel over de angst heen gekomen, omdat ik nu gewoon duidelijk weet dat ik er echt niet af val.
Maar de angst zal blijven en springen durf ik nogsteeds niet goed op mijn eigen paard, aangezien ze springen net als dat paard veel te leuk vind. Maar ik heb in de vakantie alweer 1 hindernis van 75 cm gesprongen, wat een hele overwinning was!
Maar het komt allemaal wel weer goed!

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:53

tjonge ik vind je al dapper zat dat je in aruba durft te rijden!!!!!! Verward positief bedoeld hoor maar ik kom daar ook ieder jaar en zit er steeds aan te denken om een ritje te gaan maken maar dan kijk ik naar die "ruiterpaden"daar en dan durf ik niet meer.zo stijl en hoog lang de randjes enzo Ziek
mijn paard ging ook altijd aan de kletter kon z'n neus tot op mijn knie trekken maar niks hielp.
hij deed het ook gewoon zonder aanleiding, meneer was braaf aan het stappen en in eens draaide hij om en ging in volle galop naar huis.
daarom heb ik uiteindelijk besloten om hem te verkopen want ik werd bang langs de weg en mijn wedstrijden werd ook een te hoog nivo voor ons. Clown

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:58

Ik hoor vaker dat paarden ineens naar huis rennen.
Lijkt me echt doodeng.
Mijn paard doet dat hopelijk niet zo snel, ze moet over een grindpad.
Als ze er in de bak vandoor gaat zet ik haar of op een kleine volte, wil ze echt niet stoppen, rij ik haar een hoek in, dat helpt echt, maar vaak probeert ze het daarna nog 1 keer.
Ik ben blij dat ik vrij koel blijf en alleen denk aan remmen als ze ervandoor gaat, als ik helemaal zou flippen zoals sommigen kunnen doen, dan zou ik er al tig keer naast hebben gelegen denk ik!

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:45

Op buitenrit tot nu toe nog nooit. Maar wel in de de bak 2x.
Op de manege was de eerste keer, scheet toen behoorlijk 7 kleuren. Vooral omdat we toen met 11 mensen in de bak reden Nagelbijten / Gniffelen

De andere keer was op een Haflinger, die heeft mij er toen goed afgegooid waardoor ik een hele tijd aardig bang werd voor het rijden. Later is dit gelukkig nog goedgekomen Ja

Jennasilver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 22:50

Op aruba hebben we bijna allemaal gangenpaarden. De meeste zijn erg braaf en ik heb nog geen verhalen gehoort dat iemand dit op zo'n manier heeft meegemaakt. Het paard wat met mij op hol sloeg was een groot engels paard. Ik weet niet of het in het karakter of bloed is. Ik heb gisteren op mijn eigen paardje gereden ( wel vast aan een ouder paard) en we gingen op de weg waar het gebeurt was. De eerst paar meter begon ik bijna te hyperventileren en toen moest ik even huilen. Maar hierna was mijn angst weg en heb ik ervan kunnen genieten. Ben blij dat ik niet ben afgestapt en twee mensen bij had die erbij waren die dag en begrip voor mijn traantjes hadden.
Ik kan me niet voorstellen om te stoppen met iets waar ik zo van geniet, maar om die angst te overwinnen was niet makkelijk.

Prinsloveuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 17:51

mijn paard sloeg zo vaak op hol dat ik vort d8 onee he alweer. dat was 2 jaar lang voorbij. maar nu heeft ie iets nieuws bedacht als ik de ring inmoet en ik meld me bij de jury DAN naait ie er uit. geen idee hoe die daar nuweer bijkomt maar het is niet leuk. ik haal dan gewoon elke keer 1 of 2 winstpuntjes daar niet van maar ik vind het gewoon ronduit iritant en het is best wel voor banketstaaf.

heeft er iemand tips om hem dit af te leren?
hij doet het echt alleen op wedstrijd en zeggen zijn aandacht bij mij te houden heeft geen nut hij ziet en hoort alles al is ie nog zo geconcentreerd.

tnx alvast

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 10:28

Erop trainen Vraag eens anders of je een keer met je paard een klein rondje mag lopen en even stoppen waar die hoort te stoppen en dan gewoon kijken meestal zijn er dan minder mensen snap echt dat paard niet weet wat die ziet al die oogjes op hem gericht.
Je kunt ook trainen op lawaai dat die dat minder eng gaat vinden enzo helpt ook.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 17:18

Late reactie, maar toch:
In een ander soortgelijk topic was iedereen het er roerend over eens dat een paard in een bak niet op hol kan.
Schrikt een paard in een bak zo dat 'ie op hol slaat, dan springt hij er uit/rent dwars de de bakrand heen, zoals ik ergenst al zag staan. Een bak is simpelweg niet groot genoeg om ECHT aan de kletter te gaan. (ECHT aan de kletter = blinde paniek, als de ruiter het paard niet DWINGT te stoppen, rent het paard door totdat het er dood bij neervalt.)

Noeskagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 21:28

Toen ik nog op het paard van mijn moeder leste (een tinker ruin die 6 jaar als hengst op Ierland heeft geleeft) zijn we zowat elke les wel op hol geslagen. op n gegeven moment von k t zelfs wel leuk worden, maar wel in de bak,, nu is het zo dat ze daar ook een landje hebben naast de bak waar ze als het mooi weer is ook op lessen, en ik dus gezellig meej doen... er is geen omheining om dat landje alleen maar een sloot (waar die ook wels doorheen is gegaan met me moeder omdat ie niet door het hek kon (A))

maarja even terug naar die laatste les, telkens als we op de zijde waren die richting de uitgang was ging ie ervandoor,,,en ik inhouden en aan t einde(waar ook de kantine staat, een schuur) gelijk weer terug naar dat landje.. en weer op nieuw...dat gebeurde dus n keer of 5 en toen hadden ik en de instructrice er genoeg van, ze zei dat als ie dat nog n keer deed dat k m dan n flinke lel moest geven....

dus hij weer rennen en ik geef m n flinke tik,,,hij van schrik achter dat schuurtje langs waar n ijzeren rek stond met allemaal punten!:O en die bleef natuuurlijk aan z'n been hangen Boos! waardoor die nog sneller ging rennen

om dat schuurtje heen half door de bosjes en weer terug stond er nog n container in t midden van z'n weg en daar ging ie dus op t laatste moment nog even omheen daardoor hing ik aan z'n nek met m'n ene been nog over m heen (dus half ernaast) en ik denken"blijfen hangen vast houden

en die mensen schreeuwen: laat los laat los
en ik hou vast hou vast hou vast

naja op n gegeven moment toen die iets langzamer ging voor n bocht liet ik los en hij ging de andere kant op en me moeder kon m nog vangen

ik ben niet in paniek geraakt maar stond toen k weer op de grond stond wel helemaal te shaken, en k moest ook huilen van schrik
toch ben ik er nog n keer op gegaan (wou k zelf) omdat k dacht dat k anders de volgende keer alleen maar bang zou zijn dat ie dat weer deed

hij had btw op z;n been alleen maar n klein schaafwondje van dat rek!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 22:56

Miss_Malfoy schreef:
Late reactie, maar toch:
In een ander soortgelijk topic was iedereen het er roerend over eens dat een paard in een bak niet op hol kan.
Schrikt een paard in een bak zo dat 'ie op hol slaat, dan springt hij er uit/rent dwars de de bakrand heen, zoals ik ergenst al zag staan. Een bak is simpelweg niet groot genoeg om ECHT aan de kletter te gaan. (ECHT aan de kletter = blinde paniek, als de ruiter het paard niet DWINGT te stoppen, rent het paard door totdat het er dood bij neervalt.)

dat heb ik op bokt al vaker proberen uit te leggen, maar dat is vergeefse moeite Knipoog

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 18:38

Nog maar 2 keer meegemaakt gelukkig.
Eerste keer met mijn eerste pony. Hij durfde wel alleen weg, maar de weg terug ging sneller dan gewild. Waarschijnlijk omdat hij andere paarden hoorde/zag (hij was niet graag alleen). Beest stoof er vandoor en vloog op de rem toen de andere paarden duidelijk in beeld kwamen. Ik lag op de hals Bloos

Later ook een keer met mijn laatste pony. Deze was gewend te racen op elk zandpad. Dus bij een zandpad was ze weg. Ik dacht alleen: blijven zitten en zoek een weg om haar stop te zetten. Maar vooral blijven zitten!
Uiteindelijk heb ik haar half de bosjes ingestuurd en ben ik er snel afgestapt. Mevrouw was nog wel opgewonden, maar luisterde toen wel.

Verder nooit meer meegemaakt. Ik gooi direct het roer om en laat ze even stilstaan. Daarna mogen ze wegstappen op een normaal tempo, anders mogen ze weer stilstaan. En dat tot ze normaal luisteren.

oorklep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 09:29

ik ook een keer, op de weg.. ah dat is echt eng! bij alles wat ik tegenkwam dacht ik; ik ben er geweest..

liekatchu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 15:30

mijn paard is er ook verchillende keren vandoor gegaan.
en met er vandoor gaan wil ik dan zeggen ook echt in blinde paniek rennen. gelukkig heb ik wel 'redelijk' overwicht en luistert ie wel naar mij als ik zeg dat we nu toch echt gaan stoppen omdat er een weg aankomt Rolleyes .
maar als een ander paard beslist om mee te rennen dan kan ik het vergeten en reageert hij niet meer op mij. dan is het echt in volle paniek wegrennen en maar hopen dat ze ergens in de gaten krijgen dat ze ook weleens zouden kunnen stoppen. Lachen .
één keer is mijn paard ook samen met mij in de sloot gesprongen.
paard is aan linkeroog blind en rechts was er wel een heel eng blaadje, wat wie weet een heel eng monster kon gaan worden ROFL, waar hij van schrok en dus regelrecht met mij er op de sloot in sprong.
gelukkig niets gebeurt maar je gaat door deze ervaringen wel wat voorzichtiger doen.
gelukkig is het nu weer wat warmer en is het te vermoeiend voor mijn paard om hard weg te rennen.

piffgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:58

wow dat is wel heftig ja! wat als die politie agent er niet was geweest! dan was je nog verder van huis,

ik ben een keer onderuit gegaan op het asfalt! dat was echt eng. mijn vriendins pony ging wat harder omdat hij een beetje struikelde, de mijne in racestand erachter aan en toen beide ervandoor. bij een bocht op het asfalt verloor mijn paard de grip en we zijn samen gevallen. ik heb er een gebroken sleutelbeen aan overgehouden een grote schaafwond en een kras op mijn cap, op zoon moment ben ik dankbaar voor dat ding.

maarja het is allemaal wel weer goedgekomen...

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 22:18

Miss_Malfoy schreef:
z0rr0 schreef:
tja ik vind stap af en neem hem mee aan de hand.
ga hem niet staan schoppen.
auto's wachten maar!

Afstappen vind ik toegeven. Dan had die pony het gewonnen, en dat vind ik onacceptabel.
En auto's wachten niet, als ze gewoon nietsvermoedend de boch omgesjeesd komen!
Het was 1 schop, en hij is de rest van de rit stikbraaf geweest.
Dat heb ik liever als dat ik de hele tijd aan de teugels moet gaan plukken, omdat hij denkt dat ik bang ben en dat hij dus wel een spelletje met me kan spelen.

sorry maar dit vind ik een domme opmerking.
als jij met je pony in de strijd blijft gaan...
dan krijgt hij echt geen respect voor je hoor....
stik braaf ja uhum nou sorry als ik dit lees denk ik altijd wat ebn ik blij dat ik daar niet was.
want ik had jou een rot schop verkocht en in je mond hoek gaan plukken...
weet je hoe dat voelt....

xTamaraa16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:09

Ja ik heb het zelf ook een x meegemaakt.
was iets van 10 jaar ofzo? en zat op een shetlander.
ponypark slagharen,
nouja ik dus erop en er liepen 3 meisjes mee. op een begeven moment zat die shetlander zo te etteren dat die meisjes hem niet mee rkonden houden en ja hoor daar ging ik. shetlander op hol en ik zat erop, ja ik ws 10? dus ik helmaal in paniek en ik vloog letterlijk omhoog. en der waren hekjes tussen, puntige hekken, nog net ernaast beland wel geschaafd. wij naar de ehbo waren ze er niet. wij moestne helmaal naar voren lopen krijge we een antwoord van de ehbo 'ja we kunnen er nix aan doen' hoorde we later dat die pony al 2x op hol was geslage die dag.
sindsdien kan ik nog wel is bang zijn voor paarden.

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:24

Mijn zus der paard is een keer op hol geslagen toen zei er op zat. Maar gelukkig kreeg zij hem na een tijdje weer rustig, maar de schrik zat er goed in.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:56

met mijn eerste paard heb ik het ook eens meegemaakt.
was op een land naast opa. er stond allemaal famillie achter het hek,
en paardje was nieuw, en ik stelde haar voor .
toen zij mam dat ik eens moest galoperen.
dus ik zo oke. en toen ik een beetje benen gaf,
spoot paard er vandoor!
bang dat ik was aangezien ik haar niet kon stoppen, en er een gracht was & daarna asfalt weg!
gelukkig kon ik haar links om laten draaien, en kalmeerde ze toen.
heb toen heel erg zitten praten en aaien Clown

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:13

Lielle schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Late reactie, maar toch:

dat heb ik op bokt al vaker proberen uit te leggen, maar dat is vergeefse moeite Knipoog

haha idd!
Heb ook een poging gedaan een paar blz terug, en dan lees je vervolgens op de blz hiervoor een penny verhaal over manegepony op hol in de bak, die ze met zweep ging slaan en toch nog het parcourtje kon laten springen
eehm tsjaaaa natuurlijk Vork

Ook ik heb weleens erg snelle rondjes gemaakt, voora in 20x60 bak Knipoog die vrij stuurloos waren haha maar buiten waar ze totaal in paniek over de weg/berm/bospaadjes crossen is toch net ff iets anders!

brendaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 13:23

Een manegepaard is er ook een keer met mij vandoor gegaan, en ik zat zonder zadel! Ik was zo geconcentreert om te blijven zitten dat ik niet aan het remmen was. Mijn vriendin riep toen keihard : BREN REMMEN!! Toen besefte ik het pas en trok ik aan de rem, hij stond gelijk stil.

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 09:23

Vorige week ging het paard van mijn zus er vandoor met mij erop. Het is een belgisch trekpaard en ik was verbaasd dat ie ZO hard kon!
Er kwamen 2 fjorden ons voorbij en die gingen een stukje verderop in galop en toen ging ie mee.
Die 2 fjorden zagen schijnbaar wat er gebeurde en die stopten en toen we vlakbij hun waren stopte hij vanzelf.
Dat was best even spannend. Was ook de eerste keer dat ik galopeerde op hem haha

evdpanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 10:13

Ik heb het drie weken terug meegemaakt... Ik was al op strand van een paard gevallen en toen over gegaan naar een ander die 'rustig was en goed alleen kon' en zo ben ik in stap naar stal gegaan... Ik had namelijk mijn schouder gekneust en kon niet goed verder....

Het ging best goed tot ze ineens in duin schrok van een paar pratende mensen een heel eind verder op... (ik had al iemand gepasseerd en ook nog iemand met een paard en daar was ze niet van geschrokken). Toen ze dr vandoor ging probeerde ik eerst te blokkeren en dat lukte niet en toen maar ontspannen en hopen dat zij dat ook zou doen. Maar helaas deed ze niet... En als je dan vanaf duin in het bos komt en er bomen in de bochten staan wordt het toch een beetje gevaarlijk... Toen ben ik dr in een bocht ook weer vanaf gevallen omdat ik een boom probeerde te ontwijken en uit balans raakte....

Ik bleef nog redelijk rustig toen ze er vandoor ging... Dat viel mij nog alles mee eigenlijk Lachen. Ik weet nog dat ik zelfs tegen mezelf zij nee he heb jij weer Tong uitsteken. Het was gewoon jammer dat die boom daar stond anders had het wel gegaan.... Ze ging wel keihard maar zat niet beroerd en gaf ook geen bokken ofzo...

Toen iemand mij inhaalde was het echt van wat is er gebeurd ben je afgestapt? En zelfs toen kon ik nog rustig reageren... De ergste schok kwam denk op stal toen iemand alles ging vertellen wat er had kunnen gebeuren Knipoog.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 21:19

Ja, het is mij al 2 keer gebeurt.
Maar ik heb altijd zoiets van: zolang een paard hard gaat kan hij niet bokken ofzo en je valt er echt niet zomaar af als hij rent.
Toen hij uitgerent was, ben ik teruggestapt naar de groep.

pascallevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-08 15:35

ik heb dit nog nooit meegemaakt.. gelukkig maar als ik al die enge verhalen zo lees