Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
suleilitha schreef:Sizzle heeft het over kruisingen. Niet over zuivere Haflingers of fjorden.
Klara16 schreef:Zoals ik de post lees gaat het wel degelijk over de zuivere Haffies
Sizzle schreef:Meerdere malen kinderen bijna op zien verongelukken.
Je hebt gewoon een redelijk grote kans op een dier met een flink temperament en de drammerigheid van een haf. Hafs zijn gemiddeld niet makkelijk en veel mensen maken de fout om te denken dat het kinderpony's zijn om ze een paar maanden later weer te moeten verkopen met angstig kind.
Kun je onzin vinden, maar dat is net zoiets als negeren dat Jazz vaak nakomelingen geeft die niet geschikt zijn voor beginners.
Sommige combi's leiden sneller tot een lastig karakter. En natuurlijk zullen er ook brave rondlopen.
Maar het paard is er al dus ik weet ook wel dat een discussie daarover niet veel gaat bijdragen. Het is meer dat ik me verbaas over een dergelijke combinatie.
Ik beweer ook niet dat ze levengevaarlijk geboren worden, maar als ze de consequentie hebben gemist is de kans hoger dat het uitloopt op een lastig tot zeer lastig karaktertje.
anneliesdj schreef:Sizzle schreef:Meerdere malen kinderen bijna op zien verongelukken.
Je hebt gewoon een redelijk grote kans op een dier met een flink temperament en de drammerigheid van een haf. Hafs zijn gemiddeld niet makkelijk en veel mensen maken de fout om te denken dat het kinderpony's zijn om ze een paar maanden later weer te moeten verkopen met angstig kind.
Kun je onzin vinden, maar dat is net zoiets als negeren dat Jazz vaak nakomelingen geeft die niet geschikt zijn voor beginners.
Sommige combi's leiden sneller tot een lastig karakter. En natuurlijk zullen er ook brave rondlopen.
Maar het paard is er al dus ik weet ook wel dat een discussie daarover niet veel gaat bijdragen. Het is meer dat ik me verbaas over een dergelijke combinatie.
Ik beweer ook niet dat ze levengevaarlijk geboren worden, maar als ze de consequentie hebben gemist is de kans hoger dat het uitloopt op een lastig tot zeer lastig karaktertje.
Je geeft precies aan waar het probleem WEL ligt. Haflingers, tinker, arabieren en shetlanders zijn niet per definitie kinderpony's, feit is dat zulke paarden vaak veel meer een eigen wil hebben en zich niet zonder meer laten commanderen. Arabieren willen een band met hun ruiter/verzorger en niet steeds een ander persoon op hun rug, dat maakt hun minder geschikt als manegepony's.
De fout is dat vaak gedacht wordt dat dit goede kinderpony's zijn en dat vaak alleen gebaseerd op het feit dat ze klein zijn, volwassenen zouder er niet op kunnen ivm de stokmaat. Ze zien er schattig uit en de meesten komen bijna op je zitten voor een beetje aandacht en een koekje wat in het begin nog heel leuk is, tot diegenen geen snoepjes meer heeft of weg wil en paardje is er niet mee eens en dan wordt ineens gezegd dat het een vals paard is.
De grote fout is dat zulke paarden veel minder grenzen krijgen wat de slechte kanten aan het karakter juist naar boven doet komen.
Het ras op zich is niets mis mee, de combinatie tussen zulke rassen ook niet, het is juist de manier waarop je ermee omgaat. Zo'n combi kun je niet gebruiken als kinderpony of verkopen als zodanig. Zo'n paard dient te worden opgevoed door iemand met kennis en ervaring met zulke rassen.
Als je maar nadenkt over waar je mee bezig bent is er niets mis met zo'n combi, kunnen net zo goed hele leuke paarden zijn.
anneliesdj schreef:Ik denk idd ook dat er niet consequent met het paard wordt omgegaan, zo'n paard heeft vaak heel duidelijke grenzen nodig, daarom komen er ook juist problemen bij kinderen.
Ik heb TS een pb gestuurd, ik wacht even af wat ze daarop zegt.
Naar de slacht brengen vind ik nog wat te vroeg, paard is tenslotte nog maar 2
Romyjuh_Xx schreef:Ik heb ooit van iemand gehoord als een paard bijt of stampt;
Gooi een emmer in de stal als hij bijt of slaat
Gooi de emmer vlak langs hem Let op dat je het paard zelf niet raakt
Doe dit 1 week.
Resultaat is dat hij respect krijgt
Probeer dit eens