Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gevaarlijke 2 jarige wat kan ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:56

Ik ga met je mee Sizzle.
Verder blijf ik erbij dat bijvoorbeeld Friezen met Haflingers kruisen, geen fokken is maar domweg vermeerderen en de praktijk heeft al zo vaak uitgewezen dat er veel kruisingen zijn di e gewoon nergens voor deugen.
Ze hebben een karakter wat een professionele aanpak vereist, maar er is geen ruiter van nivo die zo'n kruising zal willen rijden, omdat er wel veel betere sportpaarden zijn.
Ik vind het verhaal dus ook echt geen onzin. Het is louter de waarheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:56

Sizzle heeft het over kruisingen. Niet over zuivere Haflingers of fjorden.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 14:58

Zoals ik de post lees gaat het wel degelijk over de zuivere Haffies

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:02

Ik heb ooit van iemand gehoord als een paard bijt of stampt;

Gooi een emmer in de stal als hij bijt of slaat
Gooi de emmer vlak langs hem Let op dat je het paard zelf niet raakt
Doe dit 1 week.
Resultaat is dat hij respect krijgt

Probeer dit eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:02

Het was een opmerking n.a.v. een quote van iemand anders waarin stond dat Haf x arabier rare karakters kan opleveren en verder kan ik niets anders dan er in meegaan dat er zat drammerige Haflingers rondlopen.
Combineer je die eigenschap inderdaad met een hete Arabier, of een drammerige vliegerige Fries, dan vraag je inderdaad om problemen omdat de praktijk al zo vaak heeft uitgewezen dat dit gewoon een erg slechte garantie is voor een betrouwbaar gebruikspaard.
Ach, we willen af en toe een stukje vlees op ons bord, aan die vraag moet ook worden voldaan, ja toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:06

suleilitha schreef:
Sizzle heeft het over kruisingen. Niet over zuivere Haflingers of fjorden.

Ja

Klara16 schreef:
Zoals ik de post lees gaat het wel degelijk over de zuivere Haffies

Een kruising komt voort uit zuivere rassen, dus ook een beetje.
Het gros van de mensen met een Haf zal toch ook echt wel toegeven dat ondanks dat er oprechte schatjes tussen zitten er een grote groep is waar je geen beginner mee wegstuurt. Die dieren zijn gewoon net even te intelligent voor hun kracht.
Over fjorden heb ik geen woord gesproken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:06

ik heb een tijd op een stal rondgelopen waar er met een best bekende hengst gefokt werd.
meerderheid van de nakomelingen daarvan waren ook paarden met een vreselijk moeilijk karakter...dus dat zit em echt niet alleen in de kruisingen hoor.

zo hebben wij een kruising arabierx tinker wat een vreselijke knuffelkont is en een kruising met een pinto die gewoon regelmatig keihard op haar plek gezet moet worden anders bijt ze een gat in je arm Knipoog

ik vind bij alle probleemdieren:
eerst uitzoeken waarom een dier dat doet en daarop je behandeling aanpassen.
zoals ik al eerder aangaf van het topic van de valse shetlander kan er dus wel degelijk goede resultaten geboekt worden met de juiste aanpak Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:08

ben het er ook mee eens dat je sommige rassen gewoon niet moet willen kruisen

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:10

Tja, er zullen altijd mensen zijn die het nodig vinden om zoiets te fokken...

Maar wat zou je anders op je boterham leggen voor tussen de middag Duivel

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:42

Hier staat een superbrave manege pony, kruising fries maal haflinger, dus afstamming hoeft niks te betekenen. Ik heb zelf een haf, zuper kinderpony, maar een z ruiter komt er niet op het risico op blesures bij de ruiter is me dan te groot. Haffie zijn meestal best braaf, maar voor kleine kinderen veel te sterk, maar goed welk paard is niet te sterk voor een klein kind.

Als je met dit paard doorgaat, stel dan samen met de eigenaar afspraken op. Wat toleren jullie wel en wat niet en wat is de consequentie van bepaald gedrag voor het paard. Zowel positief als negatief. Zonder beloning, maak je het paard alleen maar doller, zonder straf idem. Verder zou ik uit angst voor bijtincidenten een vals paard nooit uit de hand voeren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:44

Sizzle schreef:
Meerdere malen kinderen bijna op zien verongelukken.

Je hebt gewoon een redelijk grote kans op een dier met een flink temperament en de drammerigheid van een haf. Hafs zijn gemiddeld niet makkelijk en veel mensen maken de fout om te denken dat het kinderpony's zijn om ze een paar maanden later weer te moeten verkopen met angstig kind.
Kun je onzin vinden, maar dat is net zoiets als negeren dat Jazz vaak nakomelingen geeft die niet geschikt zijn voor beginners.
Sommige combi's leiden sneller tot een lastig karakter. En natuurlijk zullen er ook brave rondlopen.
Maar het paard is er al dus ik weet ook wel dat een discussie daarover niet veel gaat bijdragen. Het is meer dat ik me verbaas over een dergelijke combinatie.
Ik beweer ook niet dat ze levengevaarlijk geboren worden, maar als ze de consequentie hebben gemist is de kans hoger dat het uitloopt op een lastig tot zeer lastig karaktertje.

Je geeft precies aan waar het probleem WEL ligt. Haflingers, tinker, arabieren en shetlanders zijn niet per definitie kinderpony's, feit is dat zulke paarden vaak veel meer een eigen wil hebben en zich niet zonder meer laten commanderen. Arabieren willen een band met hun ruiter/verzorger en niet steeds een ander persoon op hun rug, dat maakt hun minder geschikt als manegepony's.

De fout is dat vaak gedacht wordt dat dit goede kinderpony's zijn en dat vaak alleen gebaseerd op het feit dat ze klein zijn, volwassenen zouder er niet op kunnen ivm de stokmaat. Ze zien er schattig uit en de meesten komen bijna op je zitten voor een beetje aandacht en een koekje wat in het begin nog heel leuk is, tot diegenen geen snoepjes meer heeft of weg wil en paardje is er niet mee eens en dan wordt ineens gezegd dat het een vals paard is.
De grote fout is dat zulke paarden veel minder grenzen krijgen wat de slechte kanten aan het karakter juist naar boven doet komen.

Het ras op zich is niets mis mee, de combinatie tussen zulke rassen ook niet, het is juist de manier waarop je ermee omgaat. Zo'n combi kun je niet gebruiken als kinderpony of verkopen als zodanig. Zo'n paard dient te worden opgevoed door iemand met kennis en ervaring met zulke rassen.

Als je maar nadenkt over waar je mee bezig bent is er niets mis met zo'n combi, kunnen net zo goed hele leuke paarden zijn.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:46

Ik denk dat die merrie gewoon een keer een flinke trap onder haar kont nodig heeft.

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:50

anneliesdj schreef:
Sizzle schreef:
Meerdere malen kinderen bijna op zien verongelukken.

Je hebt gewoon een redelijk grote kans op een dier met een flink temperament en de drammerigheid van een haf. Hafs zijn gemiddeld niet makkelijk en veel mensen maken de fout om te denken dat het kinderpony's zijn om ze een paar maanden later weer te moeten verkopen met angstig kind.
Kun je onzin vinden, maar dat is net zoiets als negeren dat Jazz vaak nakomelingen geeft die niet geschikt zijn voor beginners.
Sommige combi's leiden sneller tot een lastig karakter. En natuurlijk zullen er ook brave rondlopen.
Maar het paard is er al dus ik weet ook wel dat een discussie daarover niet veel gaat bijdragen. Het is meer dat ik me verbaas over een dergelijke combinatie.
Ik beweer ook niet dat ze levengevaarlijk geboren worden, maar als ze de consequentie hebben gemist is de kans hoger dat het uitloopt op een lastig tot zeer lastig karaktertje.

Je geeft precies aan waar het probleem WEL ligt. Haflingers, tinker, arabieren en shetlanders zijn niet per definitie kinderpony's, feit is dat zulke paarden vaak veel meer een eigen wil hebben en zich niet zonder meer laten commanderen. Arabieren willen een band met hun ruiter/verzorger en niet steeds een ander persoon op hun rug, dat maakt hun minder geschikt als manegepony's.

De fout is dat vaak gedacht wordt dat dit goede kinderpony's zijn en dat vaak alleen gebaseerd op het feit dat ze klein zijn, volwassenen zouder er niet op kunnen ivm de stokmaat. Ze zien er schattig uit en de meesten komen bijna op je zitten voor een beetje aandacht en een koekje wat in het begin nog heel leuk is, tot diegenen geen snoepjes meer heeft of weg wil en paardje is er niet mee eens en dan wordt ineens gezegd dat het een vals paard is.
De grote fout is dat zulke paarden veel minder grenzen krijgen wat de slechte kanten aan het karakter juist naar boven doet komen.

Het ras op zich is niets mis mee, de combinatie tussen zulke rassen ook niet, het is juist de manier waarop je ermee omgaat. Zo'n combi kun je niet gebruiken als kinderpony of verkopen als zodanig. Zo'n paard dient te worden opgevoed door iemand met kennis en ervaring met zulke rassen.

Als je maar nadenkt over waar je mee bezig bent is er niets mis met zo'n combi, kunnen net zo goed hele leuke paarden zijn.

Juist, en daarom denk ik dat er gewoon iets helemaal mis is in de opvoeding van deze 2 jarige, want als een paard het lef heeft om te slaan, dan kent hij gewoon weinig consequentie in zijn leven.
Vriendin van mij heeft een fjordXfries, mooi lief beest en vooral een grote knuffelbeer!!

We hebben een 3 jarige ponyhengst (ook een kruising van vanalles) op de manege staan, was toen hij 1 en 2 jaar was levensgevaarlijk, niemand kreeg hem gevangen of gepoetst voor het weet stond hij met zijn voorbenen in je nek. Nu is hij 3 jaar, word momenteel ingreden (zijn er nu een maand mee bezig) beestje is 180 graden omgedraait, het is al bijna opstappen en wegrijden.

Valse dieren bestaan niet, alleen mensen die dieren totaal niet begrijpen...

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:52

Ik zou dit paard eens even goed vertellen wie er de baas is, een grens moet er zijn en di emoet jij duidelijk aangeven

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:53

Ik denk idd ook dat er niet consequent met het paard wordt omgegaan, zo'n paard heeft vaak heel duidelijke grenzen nodig, daarom komen er ook juist problemen bij kinderen.

Ik heb TS een pb gestuurd, ik wacht even af wat ze daarop zegt.

Naar de slacht brengen vind ik nog wat te vroeg, paard is tenslotte nog maar 2

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:54

anneliesdj schreef:
Ik denk idd ook dat er niet consequent met het paard wordt omgegaan, zo'n paard heeft vaak heel duidelijke grenzen nodig, daarom komen er ook juist problemen bij kinderen.

Ik heb TS een pb gestuurd, ik wacht even af wat ze daarop zegt.

Naar de slacht brengen vind ik nog wat te vroeg, paard is tenslotte nog maar 2

Daarom het paard heeft simpelweg nog geen kans gekregen, maar mocht het zover komen.. Hier is nog een stal vrij.. naar de worst kan hij nog altijd...

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:55

blijkbaar is ze niet concequent aangepakt de afgelopen 2 jaar. ze moet respect tonen !

Charlottte

Hier is ook nog een stal vrij Knipoog

Klara16

@ vorige posters: de TS is niet de eigenaar van het paard. Dus ze kan jullie hulp zelfs niet aanvaarden denk ik

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 15:57

Ze kan altijd tegen de eigenaren zeggen dat er mensen zijn die hun hulp aaanbieden, die kan dan via ons contact opnemen in het geval dat

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:00

Ik mag aannemen dat de eigenaar ook liever hulp heeft dan het paard naar de slacht te brengen. Maar goed, zo ver is het nog lang niet lijkt me, mocht het wel zover komen dan kan TS eens met hem (en ons) overleggen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:05

Romyjuh_Xx schreef:
Ik heb ooit van iemand gehoord als een paard bijt of stampt;

Gooi een emmer in de stal als hij bijt of slaat
Gooi de emmer vlak langs hem Let op dat je het paard zelf niet raakt
Doe dit 1 week.
Resultaat is dat hij respect krijgt

Probeer dit eens

Ik heb er ooit een gehad die levensgevaarlijk was en die heeft inderdaad de emmer gezien in zijn box...alleen ook gevoeld! Ik heb hem geraakt waar ik hem kon raken en zelfs niet gelet op hoofd, benen of wat dan ook. Ik heb toen geluk gehad en heb na die tijd een verschrikkelijk fijn paard aan hem gehad.
Maar dit was al een ouder paard en had al heel veel meegemaakt in zijn leven. Een 2 jarige die al zo gevaarlijk is als die waar TS het over heeft...ik weet het niet.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 16:55

kun je een filmpje of foto's maken van dit paardje ?
Was de vader een fries en de moeder een haflinger of andersom ? Kun je hun karakter achterhalen ?
Is het een gedrongen, kort paardje ? Duidelijk overbouwd ? Waren vader en moeder wel overeenkomend in grote en kracht of waren ze beide krachtpatsers ?
Ik heb met heel veel mengelmoesjes gewerkt en ben er dus fel op tegen....van de 10 zijn er vaak 2 perfect en de rest hebben problemen vanuit de spieren in combinatie met snelheid, traag in de spieren en snel in het denken of traag in het denken en snel in de spieren, waarbij het spierpijn is en vaak angst aanvallen wat gaat overheersen, omdat ze het zelf óók niet begrijpen !!!
De combinatie snel in de spieren en snel denken is prima ( sport!) en traag in de spieren en traag denken (beginners paard/recreatief )
Ik denk dat dit paard dus met een gigantische spierpijn te kampen heeft en dus géén aanraking kan hebben, helaas heb ik ook een aantal zien gaan, doordat ze te gevaarlijk waren, maar gelukkig meerdere kunnen helpen met een moeilijke trajekt, waar helaas niet iedereen geschikt voor is, want dan moet je heel consequent zijn en de mogelijkheden van het uitproberen zijn ook lang niet altijd aanwezig !
EEN DING MOET JE WEL ZEKER WETEN......IS HET VANUIT ANGST OF DOMINANTIE !!!!!!
Ik maak op uit jouw verhaal dat jij denkt dat angst de grootste factor is, toch ? Wat krijgt zij voor voer ? Mogen andere paarden wel kroelen en nappen of wordt ze dan ook kwaad?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 17:27

een ding moet de eigenaar wel meenemen in diens beslissing en dat is dat de eigenaar ALTIJD verantwoordelijk is voor schade die dit paard aan mensen toebrengt ZELFS als deze het dier naar een prof brengt en er goed geld voor betaald.

Bianca1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-08 18:30

Oke, even iets uit de wereld helpen. Dit veulen was een ongeluk omdat de friese hengst uitgebroken was, en een haflinger boerderij verder stond en hengstig was. Dus dit konden wij niet voorkomen, we hebben hier niet voor gekozen maar tis gewoon een kei leuk beest en ook nog eens bont. Maar goed dat doet er niet toe we hadden het niet over kruisen van rassen maar over een probleem.

Ik ben vandaag weer bij ze geweest en heb haar zitten observeren, ik heb 3 uur lang bij haar geweest om te kijken wat haar reactie is ( angst of dominant ) dus zal het jullie vertellen.

Ik ging samen met vriendin weiland in, ik pakte de haflinger en zij de 2 jarige. Ik wilde weglopen met de haf en die ander accepteerde dit niet en begon te steigeren en hebben haar gigantisch hard naar beneden getrokken maar mijn vriendin kon haar niet meer houden dus schreeuwde dat ze haar losliet ik zei is goed. Ik heb de haflinger tussen mij en de 2 jarige neergezet en de 2 jarige rende langs haar heen recht op mij af, ik heb de haflinger gedraait om haar af te weren en dit lukte ik ben met haf naar hek gelopen en ben er zelf onderdoor gegaan en hafje weer los gelaten.

Dus 2 jarige kwam naar me toe voor aandacht, ik heb haar genegeerd en ben langs het stroomdraadt af gaan lopen continue heen en weer en ze volgde me, oortjes naar voren. Als ik halt hield deedt zij dat ook als ik naar achter liep draaide ze om en liep met me mee. Op een gegeven moment werd ze het zat en ging eindje weg lekker verder grazen maar hield ons wel in de gaten. Zo nu en dan kwam ze weer naar ons toe en we deden net alsof ze er niet was. Daarna ben ik het land in gegaan terwijl ze halvewege het land stond en ben gaan wandelen langs het schrikdraadt dit ging eigenlijk goed want ze kwam niet naar me toe beetje bij beetje kwam ik dichterbij haar dit liet ze toe. Ik liep weer rustig terug en toen kwam ze weer met oren in der nek achter me aan, ben rustig blijven lopen gezicht naar haar toe en toen ik bij het draadt was er weer onderdoor gegaan.

Ik kreeg beetje idee dat ze of haar terretorium verdedigd of super jaloers op de haflinger is. Zodra je in haar domein komt dan komt ze pas op je af als je gewoon ernaast blijft staan is er niets aan de hand. Kunnen jullie dit dan verklaren? en is dit wel de juiste veilige aanpak om te kijken wat het is en om haar vertrouwen te winnen?