Valse shetlander

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Barmat

Re: Valse shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:08

OK... een uitgebreidere reactie Knipoog

Ik werd namelijk door de "grote baas" geroepen om te eten en dan luister ik wel *LOL*

Tijdens het eten heb ik ook tegen hem gezegd - ik gun Bert een tweede kans (of eigenlijk -tigste kans). Gelijk een rare blik Nors opkijken Rolleyes Gestoord Wow! <-- zoiets en dan in die volgorde *LOL*

Feit is dat ik hoe dan ook van dat idiote beest hou. Verklaar me voor gek ik weet het. Hopelijk betekent dat niet dat iemand over een tijdje het bericht moet plaatsen dat ik in het ziekenhuis lig of nog erger (afkloppen dus) maar ik heb besloten de uitdaging voor de laatste keer aan te gaan.

Mede door de tips en verhalen van Pensionnetje ben ik gaan nadenken. Hetgeen wat zij (hij?) beschrijft is iets wat ik in de dagelijkse praktijk bij Bert ook toepas, echter, hierin heb ik één grote fout gemaakt - ik heb dit niet dagelijks gedaan. Ik deed het naar eigen goeddunken, en het meeste van de tijd liep Bert gewoon zn ding te doen in de wei. Dat gaf hem weer genoeg ruimte om de grenzen op te zoeken.

Mijn aanpak nu - doorgaan zoals ik bezig was, alleen dan structureel en dagelijks, met een vast omlijnd patroon! Geen gemaar, iedere dag aan het werk. Niet meer die vrijblijvendheid van "ach het is mooi weer, laat ik die kleine maar eens vatten" maar gewoon iedere dag aan het werk en consequent.

Ook ben ik eens dieper in zn zieltje gedoken - jaloezie noemt iemand - zeker weten Ja Bert is in- en in jaloers op Chad! En misschien ben ik daar zelf schuld aan, aangezien ik met Chad zoveel bezig ben (3-jarige, net zadelmak, veel tijd en energie er in steken etc etc) je kent het wel.....

Pensionnetje, als ik van jouw hulp gebruik mag maken (per pb ofzo) dan graag Ja Qua opvattingen zitten we niets uit elkaar kan ik je zeggen, het verschil is dus dat ik te veel heb laten versloffen, eigen schuld dus.

Bert verdient, ondanks zijn gedrag, toch nog een kans. En die krijgt hij. Verklaar me voor gek (heb ik zelf ook gedaan) maar ik ga het toch maar proberen. Tong uitsteken Uiteindelijk ben ik er nog steeds van overtuigd dat ik de beste baas van de wereld ben Haha!

Slotty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:25

Gewelidig! dit vind ik echt super van je! Ja Hij kon het niet beter treffen Knipoog Ik snap dat je alsnog van hem houdt hoor.. ! dat is soms heel krom Tong uitsteken
Ik ben het met je eens: je bent de beste baas van de wereld *voor hem iig*!

Heel veel succes! ik blijf graag op de hoogte Ja

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:26

He gelukkig dat Bert nog een kans krijgt, ik schreef eerder wel dat 'ie bij mij al een enkeltje naar van der Veen in Nijkerk had gekregen maar dat was gebaseerd op de situatie dat echt álles al geprobeerd was. Nu bleek er toch nog een 'gaatje' te zitten in jouw 'behandelplan' (niet dagelijks met hem bezig geweest) en kun je dat inderdaad nog aangrijpen! Dat zou ik ook doen. Want natuurlijk hou je op een of andere vage manier toch van zo'n beestje! Veel succes en hou ons op de hoogte van de Bert-perikelen Knipoog

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:33

Daarom. Ik ga niet over één nacht ijs en ik heb er vanacht ook lang over wakker gelegen en over nagedacht. Ook nu nog en dan kom je tot de conclusie dat iets waarvan je eerst zeker wist dat je het helemaal uitgedokkert had, dat er toch nog mankementen aan zitten....

Van je fouten leer je en ook ik dus.

Maar ik hou jullie zeker op de hoogte hiervan. Ik ben niet bang dat ik het niet aankan, kennis genoeg om in te zien hoe ver ik moet gaan en op dingen zoals lichaamstaal e.d. te letten, feit is alleen dat ik het toch te vrijblijvend zag, misschien ook omdat ik Bert te vrijblijvend zag - feitelijk is hij het maatje in de wei, en heb ik zijn jaloezie mede in de hand gewerkt door hem niet voor méér dan dit aan te zien Knipoog

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:34

Ik wens je heel veel succes.. Lachen En hou ons op de hoogte, ben erg benieuwd...

diesel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:40

k heb niet je hele topic gelezen, alleen je begin post.

Ik begrijp je echt, dit is niet normaal, maar volgens mij verveelt die pony zich gewoon. Geef het nog een kans, ga er is serieus mee aan het werk, dagelijks! Nee daar heb jij hem niet voor, maar probeer het eens serieus. Wie weet helpt het wel en kun je iemand voor hem zoeken.

Verder zou ik graag willen weten wat hij te eten krijgt en hoe zijn huisvesting er verder uitziet? Heeft hij hooi waar hij overdag staat? Of valt daar niets te eten?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-08 18:50

Over het eten- Hij staat zoveel mogelijk op de wei en hij krijgt onbeperkt hooi. Daar hou ik het ook bij, want Bert heeft zoals veel shetten aanleg te vet te worden en hij is (aan de hoef te zien) in het verleden al eens bevangen geweest. Bij mij is hij dat gelukkig nog nooit geweest. Bert krijgt weleens wat lekkers in de vorm van een stukje appel of een worteltje, maar geen krachtvoer zoals biks of muesli. Heeft hij feitelijk ook niet nodig Lachen

's nachts staat hij op stal, in de zomer staan ze 24/7 op de weide als het weer dat toelaat. Helaas woon ik op veengrond waardoor volledige weidegang bij mij niet altijd mogelijk is met het oog op blessures.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 18:52

Barmat schreef:
OK... een uitgebreidere reactie Knipoog

Ik werd namelijk door de "grote baas" geroepen om te eten en dan luister ik wel *LOL*

Tijdens het eten heb ik ook tegen hem gezegd - ik gun Bert een tweede kans (of eigenlijk -tigste kans). Gelijk een rare blik Nors opkijken Rolleyes Gestoord Wow! <-- zoiets en dan in die volgorde *LOL*

Feit is dat ik hoe dan ook van dat idiote beest hou. Verklaar me voor gek ik weet het. Hopelijk betekent dat niet dat iemand over een tijdje het bericht moet plaatsen dat ik in het ziekenhuis lig of nog erger (afkloppen dus) maar ik heb besloten de uitdaging voor de laatste keer aan te gaan.

Mede door de tips en verhalen van Pensionnetje ben ik gaan nadenken. Hetgeen wat zij (hij?) beschrijft is iets wat ik in de dagelijkse praktijk bij Bert ook toepas, echter, hierin heb ik één grote fout gemaakt - ik heb dit niet dagelijks gedaan. Ik deed het naar eigen goeddunken, en het meeste van de tijd liep Bert gewoon zn ding te doen in de wei. Dat gaf hem weer genoeg ruimte om de grenzen op te zoeken.

Mijn aanpak nu - doorgaan zoals ik bezig was, alleen dan structureel en dagelijks, met een vast omlijnd patroon! Geen gemaar, iedere dag aan het werk. Niet meer die vrijblijvendheid van "ach het is mooi weer, laat ik die kleine maar eens vatten" maar gewoon iedere dag aan het werk en consequent.

Ook ben ik eens dieper in zn zieltje gedoken - jaloezie noemt iemand - zeker weten Ja Bert is in- en in jaloers op Chad! En misschien ben ik daar zelf schuld aan, aangezien ik met Chad zoveel bezig ben (3-jarige, net zadelmak, veel tijd en energie er in steken etc etc) je kent het wel.....

Pensionnetje, als ik van jouw hulp gebruik mag maken (per pb ofzo) dan graag Ja Qua opvattingen zitten we niets uit elkaar kan ik je zeggen, het verschil is dus dat ik te veel heb laten versloffen, eigen schuld dus.

Bert verdient, ondanks zijn gedrag, toch nog een kans. En die krijgt hij. Verklaar me voor gek (heb ik zelf ook gedaan) maar ik ga het toch maar proberen. Tong uitsteken Uiteindelijk ben ik er nog steeds van overtuigd dat ik de beste baas van de wereld ben Haha!

IK vind het super van je! Ten eerste dat je hem nog een kans wilt geven en ten tweede dat je zo eerlijk bent voor jezelf toe te geven waar je fout bent gegaan. Soms heb je een wakkerschudder nodig. Je mag me altijd PM-en maar ook bellen ik zal je per PM straks mijn nr even geven. Dat praat makkelijker en zo kun je ook terwijl de moeilijkheden zich voordoen gelijk even bellen ( terwijl Bertje in je kuitspieren hangt Haha! ) Zo'n hotline is ideaal weet ik uit ervaring. Mijn "leermeester" staat ook dag en nacht klaar per telefoon (is lastig vanuit het buitenland zo even over te komen). Op moeilijke momenten is het prettig even van gedachte te kunnen wisselen. Juist als je veel om een dier geeft ben je al snel het slachtoffer van je liefde voor het dier. Daardoor vertroebeld soms je beeld.
We houden contact......

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 19:57

Ik heb niet het hele topic doorgelezen. Maar is hij al nagekeken door een osteopaat of een soortgelijk iemand? Wanneer er iets verkeerd zit in de ruggenwervel bijvoorbeeld kunnen paarden strontchagrijnig worden. Succes iig

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 20:39

Citaat:

OK dan! OK dan!

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 21:18

Ik heb hele topic gelezen, even met tussenpauze paardgereden Knipoog , maar geweldig dat je nog eens gaat proberen. Vindt geweldig beestje om te zien en vindt netals de rest ook jammer om tezien als een paard/pony naar de slacht moet gaan zonder medische reden ( Knipoog het zal wel de penny in ons alle zijn?)
Maar goed hou ook het risco oogpunt goed in de gaten, niet alles gaat voor deze shet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:39

Bar, echt fijn dat je het nog eens probeert met 'm. Ik hoop dat het goedkomt!

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:41

super barmat ! Hoop dat 't kleine monstertje nu een schatje wordt. Lachen

Lida3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 08:57

Wij hadden hier ook zo'n kleine terrorist die bij de vorige eigenaren weg moest omdat hij de schapen op pakte en in de sloot dumpte, geiten waren ook favoriet.
Meneer opgehaald en meteen zijn zakgeld in laten leveren (castreren) je blauwe been komt mij ook wel bekend voor.
Wij zijn hem gaan leren apporteren net als de hond en dat soort acties want ja onze kleine terrorist is maar 80 cm en langzaam aan is hij veel vriendelijker geworden.
Het was de bedoeling dat hij ook maatje zou worden nou dat werd helemaal niets dus toen was hij alleen. Wij hebben toen besloten een mini merrie erbij te nemen voor hem en na een tijdje samen in een stal ieder hun eigen gedeelte en wel samen buiten spelen wonen zij inmiddels samen en hij is de liefste pony geworden die je je maar kunt voorstellen bijten is over het enige wat hij nog doet als je hem poetst is een kledingstuk vastpakken.
En als hij een grote mond mocht krijgen dan corr. de merrie hem wel en verteld hem even waar zijn plaats is.

Dus misschien is hij geen valse shetlander maar een eenzame shetlander.

veel succes Pling

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:13

Dit blijf ik even volgen, in de hoop dat het beter wordt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 09:55

supergoed Barmat
ik hoop voor jou en Bert dat het je lukt

succes

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-08 18:34

Vanochtend is "operatie Bertje" van start gegaan. Maar eens begonnen met een poetsbeurt Haha! Vindt ie niet leuk maar dan heeft ie pech. Iedere hap en trap afgestraft, voor de rest positief gedrag beloond. Toen Bert op het laatst alle vier zijn beentjes zonder mokken optilde en ze uit liet krabben zonder bijten, trappen of vervelend gedrag kreeg hij zijn beloning - snoepjes! *LOL* Je zag hem groeien want dát is dus zijn triggerpoint - vreten Haha!

Daarna in de bak grondwerk gedaan. Hij kent de commando's voor stap, draf en galop, halt, naar binnen draaien en achterwaarts. Nu heb ik hem geleerd om, alvorens zijn snoep te krijgen, eerst met zijn neus mijn hand aan te raken, ofwel naar mij toe te komen en mij aan te raken op een vriendelijke manier. Hij is slim zat die kleine en na drie keer had hij het commando al door.

Ik volg de commando's nu sneller op, door elkaar en duidelijker met een hogere pitch toon als commando, en een lagere pitch toon als beloning, dat pakt hij goed op.

Natuurlijk ging niet alles goed en ook vanmiddag heb ik weer moeten wegduiken voor zn achterkantje, maar de afdruk van mijn stalen neuzen in Bert zijn kont maakten op hem ook wel indruk geloof ik Knipoog Het is nu oog om oog, tand om tand. Hij lief, ik lief, hij lomp, ik ook lomp, zo mogelijk nóg meer en keihard.

Morgen weer Lachen Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 18:37

en toch...vind ik dat hij een vriendinnetje moet krijgen Duivel

wel fijn dat je het weer probeerd en dat hij best heel goed reageerd Haha!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:15

Barmat schreef:
Vanochtend is "operatie Bertje" van start gegaan. Maar eens begonnen met een poetsbeurt Haha! Vindt ie niet leuk maar dan heeft ie pech. Iedere hap en trap afgestraft, voor de rest positief gedrag beloond. Toen Bert op het laatst alle vier zijn beentjes zonder mokken optilde en ze uit liet krabben zonder bijten, trappen of vervelend gedrag kreeg hij zijn beloning - snoepjes! *LOL* Je zag hem groeien want dát is dus zijn triggerpoint - vreten Haha!

Daarna in de bak grondwerk gedaan. Hij kent de commando's voor stap, draf en galop, halt, naar binnen draaien en achterwaarts. Nu heb ik hem geleerd om, alvorens zijn snoep te krijgen, eerst met zijn neus mijn hand aan te raken, ofwel naar mij toe te komen en mij aan te raken op een vriendelijke manier. Hij is slim zat die kleine en na drie keer had hij het commando al door.

Ik volg de commando's nu sneller op, door elkaar en duidelijker met een hogere pitch toon als commando, en een lagere pitch toon als beloning, dat pakt hij goed op.

Natuurlijk ging niet alles goed en ook vanmiddag heb ik weer moeten wegduiken voor zn achterkantje, maar de afdruk van mijn stalen neuzen in Bert zijn kont maakten op hem ook wel indruk geloof ik Knipoog Het is nu oog om oog, tand om tand. Hij lief, ik lief, hij lomp, ik ook lomp, zo mogelijk nóg meer en keihard.

En zo simpel is het. Duidelijkheid boven alles! De aanhouder wint...... Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:30

Barmat schreef:

Fijn dat het zo goed gaat, zo te horen is hij nog aardig slim.
Overigens leert hij jou zo ook associeren met positieve dingen, snoepjes. Vroeger was jij altijd negatief; uit de wei, aan het werk, geborsteld worden wat hij niet leuk vind.
Nu moet hij nog steeds wel die vervelende dingen doen maar daarna komt er altijd wat leuks en door de vrijheidsdressuur wordt hij gestimuleerd om te leren en na te denken, op den duur kan dat goed uitpakken.

Er wordt gezegd dat hij een vriendinnetje moet hebben, ik zou daar goed over nadenken want dat kan zowel positief als negatief uitpakken. Kans is groot dat hij Chad met rust laat maar kan ook zijn dat hij agressief naar zijn vriendinnetje wordt en haar wil beschermen en dus nog agressiever naar jullie wordt. Ik zoe er goed over nadenken voor je zoiets doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:37

Je hebt een oliebol in huis gehaald. Kennelijk heeft hij zijn kans schoon gezien en weet nu dat hij door zijn gedrag de baas is, ik zou hem dumpen in een wei met andere shetlanders, de kudde lost het wel op, en een andere zoeken.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:38

russel schreef:
Je hebt een oliebol in huis gehaald. Kennelijk heeft hij zijn kans schoon gezien en weet nu dat hij door zijn gedrag de baas is, ik zou hem dumpen in een wei met andere shetlanders, de kudde lost het wel op, en een andere zoeken.

huh? dit soort bewoordingen ben ik van jou helemaal niet gewend...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:41

Wat bedoel je? Zou jij zo een gezelschapsdier voor je paard willen hebben? Eentje die jouw en iedereen in elkaar ramt?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:42

nee, natuurlijk niet... maar dat "dumpen" had ik niet van jou verwacht... (en dan bedoel ik het gebruik van dat woord Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-08 20:42

O jee, heb ik zo een net imago?? Clown