Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hengstenketting helpt beter dan verwacht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:13

Ik zie veel zogezegde "hengsten kenners" voorbij komen, die veelal oplossen met geweld als hij steigerd. Ben ik het mee eens, als hij steigerd, een flinke mep verkopen en laten weten dat je er niet van gediend bent.

Maar ik ben dan ook benieuwd of diezelfde "hengstenkenners" weleens een hengst)en) hebben meegemaakt, die dit als negatieve aandacht doet, en je hem dus beloond als je hem slaat... Dan heeft geweld ECHT GEEN ZIN MEER.

Daarom, elk paard en elke hengst is individueel.
Maar sowieso word geweld al snel gebruikt, en imo niet altijd terecht. Sterker nog 9 van de 10 keer niet. Maar dat is dan meer een uiting van angst van het baasje naast de hengst/paard.

Pinkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 15:38

ja ik ben het eens met ieder hengst als individueel te behandelen, je hebt ook hengsten die zich echt als een merrie gedragen. Maar ik denk dat de meesten hier praten over in het algemeen.

ik ken ook een pony die iedereen bijt, alleen om aandacht te krijgen. en tsja, dat krijgt hij dan ook. negatieve aandacht is immers ook aandacht. Maar ieder paard is anders en er zullen minder paarden zijn die negatieve aandacht ook aandacht vinden dan paarden die door een mep wel op hun plaats worden gezet.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:17

Sander_Lotte, ik geloof meteen dat je veel van hem houdt. Maar ik geloof ook dat je een beetje onbezonnen te werk bent gegaan toen jullie besloten hem te kopen. Beter had je je kunnen verdiepen in hoe een paard gehouden wordt en dan helemaal een jonge hengst.
Wij mensen kunnen geen jonge paarden alleen opvoeden, daar heeft hij gewoon paarden voor nodig, die feilloos zijn taal spreken en die hem afstraffen wanneer het nodig is. Jij als mens kan dat nooit en te nimmer vervangen. Ik ben dus ook bang dat dit alleen maar erger gaat worden met jouw hengst.
Het is misschien niet leuk hem te moeten missen door hem een poosje in de opfok te doen, maar het wordt nog veel minder leuk als je er straks niets meer mee kunt, Bovendien, als je zegt te willen doen wat het beste voor hem is......dat is niet wat je nu doet, sorry.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:22

Diablo schreef:
Bovendien, als je zegt te willen doen wat het beste voor hem is......dat is niet wat je nu doet, sorry.

Nee inderdaad, maar ik ben écht wel aan het zoeken naar een oplossing... Als ik niet het beste voor hem wou, zou ik niet de moeite doen om naar een oplossing te zoeken.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:23

Die oplossing ís er. Alleen is dat niet wat jíj wil, dus eigenlijk denk je toch meer aan jezelf dan aan je paardje.....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:25

Hiermee bedoel je dat de oplossing is om hem te verkopen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:26

Diablo bedoelt volgens mij om Romeo in de opfok te doen, dus hem ergens te stallen waar hij in een kudde kan staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:27

Ja Nadya dat bedoel ik. Of zoek anders desnoods iemand die zijjn pony bij de jouwe wil zetten.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:28

Hier heb ik al eens met mijn ouders over gepraat, mijn vader zei onmiddellijk: ik wil niet dat Romeo weg gaat. Wij hebben hem gekocht, dan blijft hij hier ook staan.
Dus dan zie ik het eerlijk gezegd makkelijker zitten om een pony bij te kopen...

Ik vind het jammer dat ik hierdoor de egoïst ben, terwijl ik dolgraag dit allemaal zou doen! Het zijn mijn ouders dat tegenwerken Huilen

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:31

Jouw ouders snappen dus blijkbaar niet het belang van een soortgenootje (liefst meerdere, durf ik zelfs te stellen) voor jouw Romeo. Een paar posts terug zei je dat ze het wel snapten. Ik wil niet vervelend over jouw ouders doen, maar eerlijk gezegd, kan ik hier niet zo goed tegen.
Zie dat op onze stalling ook iets teveel namelijk......... En wie is er dan de dupe? De pony's........ Verdrietig

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 16:34

Geloof me, ik snap het ook niet...
Mijn ouders snappen het belang wel van een soortgenootje, maar mijn vader wil gewoon niet dat Romeo hier weg gaat...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:40

Laat hem dit topic lezen!!!!
Iets van een Shetje erbij moet toch wel kunnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:41

Waarom niet?

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:48

je vader is bang van hem maar wil het niet oplossen?
Dat kan ik nou echt niet begrijpen.

Ik ken behoorlijk veel paarden die eerst echt geen lieverdjes waren en nadat ze in de opfok waren geweest waren het echt de meest geweldige paarden.

Een mens kan een paard niet opvoeden, dat moeten zijn soortgenootjes doen...

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:32

Sorry TS, maar dat kan ik inderdaad ook niet begrijpen van je ouders. Een jong paardje moet gewoon in de kudde.. Punt. Er zijn eigenlijk geen andere oplossingen om hem een opvoeding te kunnen geven. Net wat andere zeggen, soortgenootjes moeten hem opvoeden. Dit kan jij niet, dat kan ik niet dat kan niemand. Daarbij komt dat een paard een sociaal dier is en dus soortgenootjes nodig heeft. Dit heeft ook een paard van 31, dat heeft niks met de leeftijd te maken. Een pony erbij is dus goed voor dit sociale contact maar zal hem niet afstraffen als iets niet door de beugel kan. Daar heb je toch echt een opfok voor nodig

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-08 17:40

Ik weet het, echt waar! Ik heb nu net nog eens ruzie gemaakt met mijn vader hierover.
Vanaf het moment dat ik begin over het feit dat Romeo niet alleen hoort te staan, begint mijn vader dat we hier geen plaats hebben, en geen fatsoenlijke stal enzo...
Ok dat de stal niet voldoende groot is voor 2 pony's daar kan ik inkomen, maar dat we geen plaats hebben, dat vind ik echt onzin. Moesten we dat extra weitje kunnen huren, dan heeft Romeo 3 weides waar hij kan opstaan.
Op deze 2 weides heeft ook 2 jaar lang een haflinger gestaan, die at echt voortdurend. Ik ben ervan overtuigd dat hij meer at dan Romeo nu doet!

Ik denk dat als mijn ouders niet willen toegeven, dat ik nog maar 1 mogelijkheid heb...Romeo verkopen. Want ik ben niet van plan om morgen al alleen te gaan wonen.. Dat zal nog een paar jaartjes duren.

Kim_Bisous

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:47

Nee joh, niet verkopen. Je kunt ze het beste overhalen om Romeo naar een opfok te doen in plaats van een pony erbij. Ik kan natuurlijk niet in je portmonee kijken maar dit lijkt me perfect voor Romeo:

www.veulenopfok.be

En ja het is een uur van je vandaan. Maar Romeo wordt er alleen maar beter van
Je vader is op dit moment al bang voor Romeo. Dit wordt alleen maar erger

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 20:32

sander_lotte schreef:
Ik weet het, echt waar! Ik heb nu net nog eens ruzie gemaakt met mijn vader hierover.
Vanaf het moment dat ik begin over het feit dat Romeo niet alleen hoort te staan, begint mijn vader dat we hier geen plaats hebben, en geen fatsoenlijke stal enzo...
Ok dat de stal niet voldoende groot is voor 2 pony's daar kan ik inkomen, maar dat we geen plaats hebben, dat vind ik echt onzin. Moesten we dat extra weitje kunnen huren, dan heeft Romeo 3 weides waar hij kan opstaan.
Op deze 2 weides heeft ook 2 jaar lang een haflinger gestaan, die at echt voortdurend. Ik ben ervan overtuigd dat hij meer at dan Romeo nu doet!

Ik denk dat als mijn ouders niet willen toegeven, dat ik nog maar 1 mogelijkheid heb...Romeo verkopen. Want ik ben niet van plan om morgen al alleen te gaan wonen.. Dat zal nog een paar jaartjes duren.

Ik vind het in ieder geval wel super van je dat je zo goed met het commentaar hier omgaat.
Een Shetje erbij hoeft trouwens niet perse in een stal hoor, die kan prima buiten blijven. En die zal echt niet zoveel eten dat je meer gras tekort komt dan je nu al doet.
Maar toch, een opfok lijkt me het beste. Hoewel, ik ben toch meer voor een groep met gemengde leeftijden. Daar wordt pas echt opgevoed.
Maar ik begrijp dat je met je ouders te maken hebt en dan heb jij natuurlijk weinig meer te zeggen....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 01:13

Diablo schreef:
Ik vind het in ieder geval wel super van je dat je zo goed met het commentaar hier omgaat.

Bedankt. Lachen Het meeste dat hier gezegd wordt, weet ik wel... Of ik begrijp in ieder geval jullie reacties.
Sommige reacties doen wel pijn, reacties waarin (misschien niet letterlijk, maar toch) gezegd wordt dat ik Romeo beter kan verkopen als hij hier nu toch maar alleen staat.

Ik ben er 100% zeker van dat bijna(er zijn natuurlijk uitzonderingen) iedereen die met paarden omgaat, het beste wil voor zijn paard/pony. Ik wil dit ook, en ookal ben ik volledig afhankelijk van mijn ouders, ik blijf mijn best doen! Mijn ouders zijn niet altijd van de gemakkelijkste, maar ik heb er best wat ruzies voor over, zeker als dit in Romeo zijn voordeel is...

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:23

KiWiKo schreef:
IMO nu beter even pijn en weten dat dingen niet kunnen, dan over 4 jaar op het slachthuis staan omdat hij weet dat hij mensen kan imponeren

Helemaal mee eens. Je kan de hengstenketting op meerdere manieren bevestigen, over de neus op rechts vastklikken of over de neus door rechts en links weer vast zijn er 2 van.
Je kunt ook door links onderdoor aan rechts.
Linksonderdoor, door rechts aan het rechterbakstuk.
Links door de mond aan rechts.
Links door rechts aan de lijn zelf vastklikke.
En er zijn vast nog enkele variaties daarop Knipoog

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:31

Nadya schreef:
Ik heb niet het hele topic gelezen, ga ik ook niet doen, maar toen ik de foto's zag, dacht ik maar 1 ding: Dat IK het echt niet ok vind om je paard zo onder dwang te 'leren' netjes naast je te lopen . Er is duidelijk iets mis in jullie communicatie, in de rangorde tussen jullie beiden. Ik vind dit symptoombestrijding, maar de echte oorzaak haal je er niet mee weg, hoor. In plaats daarvan dwing je en dat zou mijn manier van omgaan met paarden echt nooit zijn.

En ik las ergens dat je deze pony alleen laat staan. Vind ik persoonlijk ook niet helemaal ok. Een paard, hengst of niet, hoort NOOIT alleen gehouden te worden. Vind je het gek dat hij de strijd met je aangaat? Ik niet. Kun je je paard geen maatje(s) geven, hou dan geen paard. Rolleyes

Alsjeblief hé zeg. Denk je nu echt dat in de natuur de rangorde niet afgedwongen wordt?
TS moet in de eerste plaats aan haar eigen veiligheid denken. De kans dat het paard hier iets aan over houdt is nu wel heel miniem.
Wanneer haar paard netjes luistert naar haar wordt hij goed behandeld, begint hij te klieren voelt heeft ze de mogelijkheid heml te laten voelen wie de baas is.

Aan TS: Op deze leeftijd zou het inderdaad beter zijn moest hij bij andere paarden lopen. Hij zou af en toe eens goed op zijn plaats kunnen gezet worden dan. Kun je eens geen advertentie op kapaza zetten in de trant van 'gratis weidegang aangeboden' of iets dergelijks? Er moeten in de buurt toch nog paardeneigenaren zijn?

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 01:46

Ik vraag me af waarom jij zonder enige vorm van hulp wanneer het nodig zou zijn een hengstveulen genomen hebt, naief? Egoistisch(geen geld voor volwassen paard?) of een andere reden?

Wij (ik en mijn moeder) hebben 2,5 jaar geleden dezelfde "fout" gemaakt, alleen hadden wij wel van te voren al iemand die mocht het fout gaan, ons kon helpen, kon bijspringen in de opvoeding.

Opvoeding is verder prima gegaan (en het is een eigenwijs kreng afentoe, geloof mij maar.), maar het had gruwelijk fout gegaan, daarom hadden wij ook al van te voren iemand die ons zou kunnen helpen, iemand die ditsoort dingen haar hele leven al deed.
Want vergeet niet, als de opvoeding mislukt, kan jij het opnieuw proberen met een ander dier, maar het paard zelf verteld het vaak niet meer na.

Verder ben ik weldegelijk van mening dat je afentoe gewoon een flinke pets moet kunnen uitdelen, maar dan wel alleen als het echt nodig is. Niet om hem een leuk kunstje te leren (achteruit lopen leren met een hengstenketting?).

Onze ondertussen 2,5 jarige, kun je alles mee doen wat je met een 2,5 jarige zou moeten kunnen doen.
De rest zien we volgend jaar of nog later wel weer.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 16:36

@Equidea: volgens mij heb je een totaal verkeerd beeld van me. Dan wil ik nu even alles duidelijk maken Knipoog
Het is niet dat ik Romeo heb gekocht zonder enige vorm van hulp. Ik heb nog steeds contact met de vorige eigenares. Toen ik Romeo net had gekocht, kwam de vorige eigenares ook vaak langs om te kijken hoe het ging. Ze heeft me echt wel erg goed geholpen.

Ook vraag je of ik geen geld heb voor een volwassen paard. Dit heb ik namelijk wel. Ik heb Romeo gekocht omdat ik op het moment dat ik hem zag, onmiddellijk verliefd op hem was. Ik ben er zeker van dat er nog meer mensen zijn die dit is overkomen.

Nog iets waarvan je wat verkeerd begrepen hebt. Ik leer Romeo niet achteruit lopen met een hengstenketting.
Hetgeen wat ik bedoelde met het achteruitlopen is het volgende: als ik met Romeo aan het wandelen ben(voor hem van de wei te halen) en ik stop om de staldeur open te doen, zou Romeo vorige maand tot tegen me aan lopen. Als ik hem dan achteruit vroeg te gaan, steigerde hij. Nu dat ik de hengstenketting heb, en ik vraag hem achteruit te gaan, gaat hij onmiddellijk achteruit (ik leg dan totaal geen druk op te ketting!).
Nudat ik de ketting al een tijdje gebruik, loopt hij niet meer tegen me aan, hij let netjes op als ik stop, en dan stopt hij ook op een kleine meter van me af.

Als je nog ergens je twijfels bij hebt, laat het maar horen Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 16:40

Maar komt er nou een maatje bij TS?...

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 17:00

Lees de post eens wat ik gisteren heb geplaatst... Dan wordt het misschien een beetje duidelijk Knipoog
In ieder geval een kort antwoord: mijn ouders doen er heel erg moeilijk over...