Hulpgezocht voor mn verzorgpony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Re: Hulpgezocht voor mn verzorgpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 19:56

StalNollie schreef:
ik begrijp het zeker wel, en soms ligt het idd medisch maar dus NIET altijd,
en ligt het dus ook zeker NIET altijd aan de ruiter,

en vertrouw meer op de DA dan op jullie, en zou toevallig zijn als ze het allemaal fout zouden hebben

Echt waar , een paard doet niks zonder reden !
Een paard doet niks verkeerd zonder reden en een paard gaat dus ook niet liggen zonder reden !

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:21

ooits van uitproberen gehoord, niet dus ?
ieder paard zal zijn ruiter ooits uitproberen, vooral jonge paarden,

maarjah wat je wel of niet wil geloven,
hoe is het nu met het paardje TS, gaat hij nog liggen of is het over,

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-08 22:23

maar wtf sta gewoon met 13 jarige in discussie te gaan,
whaha geweldig,
maar ben benieuwd hoe het met dit paardje verder afloopt

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 07:28

Ik geloof niet dat elk paard zijn ruiter zal uitproberen hoor. Als het bij mij dan gebeurd zou zijn, dan was het zo sneaky gegaan dat ik er helemaal niets van gemerkt heb. In het karakter van sommige paarden of door ervaringen in het leven, zit zoiets nou eenmaal niet.

P.S. Ik vind het niet netjes dat je Sanneke aanvalt op haar leeftijd en haar daarom belachelijk maakt. Als iedereen zo gaat denken, dan was het een stuk minder leuk hier.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 08:46

en ik vind het belachelijk dat zei met mijn in discussie gaat over iets wat werkelijk is, ik bedoel wie moet ik geloven een 13jarige of een DA,

vind het logisch dat ik geiriteerd raak van haar,
stand houden dat ze het toch beter weet terwij lhet werkelijk toch anders is gebeurt.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 12:41

StalNollie schreef:

Tuurlijk , maar ik denk toch dat ik gelijk heb !
En als jij zo oud bent ? Waarom gebruik je dan nog worden zo als : wtf ?
Want de meeste die zo oud zijn doen dat niet meer.

Ik blijf er bij dat ik denk dat ik gelijk heb en dat een paard niet gaat liggen , als daar geen goede reden voor is. Uitproberen kan wel , maar door het verhaal van de TS weet ik bijna zeker dat hij hier echt niet om uitproberen gaat. En ik denk ook nog steeds dat een paard je niet zo maar uitprobeerd , daar moet dus echt wel een reden voor zijn , zoals een "slechte" ruiter.

Chrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 13:32

Een paard dat gaat liggen duid vaak op rugproblemen/pijn. Liggen is voor een paard alleen een optie als het zich overgeeft. Dus dat is geen goed teken. Normaal gesproken gaat een paard alleen liggen als het zich op zijn gemak voelt en veilig, maar hier duid het toch echt op een groot probleem.

Zal de rug en het zadel eens na laten kijken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:50

StalNollie schreef:

nee, jij als ruiter MAAKT dat je paard je uitprobeert. ga je goed, duidelijk en eerlijk met het dier om dan heeft het geen reden om je uit te proberen. bewijs jezelf tov het paard, en luister naar hem. als je verhouding met het dier in balans is, is er géén reden om je uit te proberen.

mensen NOEMEN het uitproberen, en maar al te makkelijk. onderwijl is het negen van de tien keer ontwijkend gedrag omdat het dier het moeilijk of niet leuk vindt.
als je paard je (zéker op deze manier!) uitprobeert zit er in je verhouding (al dan niet rijtechnisch) iets niet goed. danwel is je vertrouwens- en leiderschapsband onvoldoende, danwel sluit je rijtechnisch gezien niet aan bij het dier.

zo simpel is het, ook uitproberen of niet hangt af van DE RUITER, en niet van het paard.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 22:55

Citaat:
Tuurlijk , maar ik denk toch dat ik gelijk heb !
En als jij zo oud bent ? Waarom gebruik je dan nog worden zo als : wtf ?
Want de meeste die zo oud zijn doen dat niet meer.

haha grappig, dat ligt er ook heel veel aan waar je vandaan komt, hier in boxtel veel jongeren etc is dit alles maar normaal, en tjah dan neem je dit over,

maar dat is offtopic,

en zeg niet dat IEDER paard je uitprobeert maar ik rijd zoals je al hebt kunnen lezen veel jonge paarden in , en jonge paarden vooral proberen eens uit wat ze bij je kunnen doen, heeft niks met rijden te maken soms ben je ze voor en vaak ook niet, een jong paard is namelijk onvoorspelbaar,

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-08 23:43

Ik heb even getemd want de hele discussie hier gaat nergens meer over. Jammer.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:15

merrieveulen schreef:
StalNollie schreef:

nee, jij als ruiter MAAKT dat je paard je uitprobeert. ga je goed, duidelijk en eerlijk met het dier om dan heeft het geen reden om je uit te proberen. bewijs jezelf tov het paard, en luister naar hem. als je verhouding met het dier in balans is, is er géén reden om je uit te proberen.

mensen NOEMEN het uitproberen, en maar al te makkelijk. onderwijl is het negen van de tien keer ontwijkend gedrag omdat het dier het moeilijk of niet leuk vindt.
als je paard je (zéker op deze manier!) uitprobeert zit er in je verhouding (al dan niet rijtechnisch) iets niet goed. danwel is je vertrouwens- en leiderschapsband onvoldoende, danwel sluit je rijtechnisch gezien niet aan bij het dier.

zo simpel is het, ook uitproberen of niet hangt af van DE RUITER, en niet van het paard.

Precies !! Dat bedoel ik nouw !! Knipoog

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 07:46

StalNollie schreef:
haha grappig, dat ligt er ook heel veel aan waar je vandaan komt, hier in boxtel veel jongeren etc is dit alles maar normaal, en tjah dan neem je dit over,

maar dat is offtopic,

en zeg niet dat IEDER paard je uitprobeert maar ik rijd zoals je al hebt kunnen lezen veel jonge paarden in , en jonge paarden vooral proberen eens uit wat ze bij je kunnen doen, heeft niks met rijden te maken soms ben je ze voor en vaak ook niet, een jong paard is namelijk onvoorspelbaar,

ben ik niet met je eens. ik hou me zelf ook bezig met beleren van jong grut, en daarnaast ook veel met nóg jonger grut wat nog lange niet aan beleren toe is. het zit 'm in de opvoeding, en het luisteren naar het dier. vraag je teveel, ga je te snel, of is je verhouding met het dier niet in orde, dan gaat ie 'uitproberen', dat wil zeggen: het dier laat verzet zien omdat daar reden voor is, danwel is het gevraagde te moeilijk, het signaal voor het gevraagde onduidelijk, of word je door het dier onvoldoende als betrouwbaar gezien.

het páárd bepaalt of hij ergens klaar voor is, niet de ruiter/ begeleider. rekening houden met het dier en in kleine stapjes werken kan een groot verschil maken hierin, dat ten eerste.

verder is het bij jonge dieren al snel zo dat een gedrag als 'uitproberen' wordt bestempeld waar dat niet zo is, danwel heeft het dier het moeilijk, danwel is de ruiter te onduidelijk. tenslotte ben je, wanneer je een paard opleert, in feite bezig met het dier 'mensentaal' te leren, wij bedenken een bepaald signaal voor het dier (bijv. beenhulpen) en deze moet het dier leren, vertalen naar zijn eigen wezen (bijv. voorwaarts gaan op het ingebrachte signaal). is dit te moeilijk of onduidelijk dan 'probeert het dier uit'.

en dan heb je nog het aftasten, een paard wil kijken wat ie kan, en hoe hij iets kan. gemeen gedrag hoort daar niet bij, stakend of 'uitproberend' gedrag ook niet. aftasten gebeurt op een rustige en 'normale' manier, en hoort bij het opgroeiende paard. dit soort gedrag mag nooit verward worden met 'ruiter pesten', dat kent een paard nl niet. 'even erdoorheen rijden' is dan ook niet de gewenste oplossing.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 16:50

Citaat:
en dan heb je nog het aftasten, een paard wil kijken wat ie kan, en hoe hij iets kan. gemeen gedrag hoort daar niet bij, stakend of 'uitproberend' gedrag ook niet. aftasten gebeurt op een rustige en 'normale' manier, en hoort bij het opgroeiende paard. dit soort gedrag mag nooit verward worden met 'ruiter pesten', dat kent een paard nl niet. 'even erdoorheen rijden' is dan ook niet de gewenste oplossing.

najah als je het aftasten wil noemen oke maar daar kan dus makkelijk dit probleem onder vallen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:01

StalNollie schreef:
Citaat:

najah als je het aftasten wil noemen oke maar daar kan dus makkelijk dit probleem onder vallen.

Lezen !
Dat zegt ze helemaal niet ! Ze zegt jusit dat het hier niet onder valt.
Ik vraag me af wie hier nu ervaren is !! Clown

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:35

Een ervaren lezer?
Ik vermoed dat hier geen eenduidig antwoord op te vinden is waarover iedereen het eens is. Het is maar net wat je mening erover is. Jullie vinden dat het niet uitproberen is, zij wel. Daar gaan jullie toch niet over uitkomen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 18:57

Precies, en aangezien ts al in geen weken is gesignaleerd in het topic gaat het topic steeds meer de rel-kant op. Heb daarom getemd. Mods, doe iets!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-08 22:04

StalNollie schreef:
Citaat:

nope, 'per ongeluk' gaan rollen hoort wél bij aftasten, op de grond gaan liggen en niet willen opstaan absoluut niet! mijn merrie ligt graag en veel, als het maar zacht is. in het begin met longeren deed ze het ook, ze wist niet beter dan dat het mocht (met wandelen mag het nl wel). inmiddels weet ze precies wanneer wel en wanneer niet, maar zo'n vergissing hoort gewoon bij het leren.

dit is echter zéker niet te verwarren met 'uitproberen' of weerbarstig zijn. het paard moet nu eenmaal leren dat bepaalde dingen die anders gewoon kunnen en mogen onder bepaalde omstandigheden NIET kunnen en mogen. en dat geeft niets... bij mij krijgt een paard ruim de tijd en mogelijkheid om te kijken hoe of wat, en zélf te leren ipv alles opgelegd krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-08 08:59

Ik ga hier eens een slotje zetten om het topic te lezen Lachen Apart dat dit topic van februari is, en in april nog steeds loopt Clown Lachen

En er blijft een definitief slot op. Ik moet zeggen dat er veel reacties zijn die een stuk beter kunnen. Ik vind dit eigenlijk wel een mooie reactie :
fuego3 schreef:
Ik moet eerlijk dat ik ook wel een beetje snap dat de ts niet meer reageerd.
Aan het begin verhaal van de ts is te merken dat zij nooit heel erg oud kan zijn ,en nog maar net op bokt bivakeerd , heeft nog maar 11 berichten , en is nadat de aanval op haar geopend is niet meer op bokt geweest.
Ook al denken we gelijk te hebben , is het mischien wel handig om de dingen die we vinden op een andere manier te uiten, we willen toch allemaal dat uiteindelijk de pony er beter van word en, zie dit helaas ook niet meer gebeuren aangezien ze niet meer op bokt durft te komen ,en wees nou eerlijk ze moet dit toch van iemand anders gezien hebben, dit soort dingen gebeuren veel helaas Bloos

ik word ook niet vrolijk van dit soort dingen , maar zijn we wel zo effectief als we denken Verward

Vooral het laatste. TS en een andere bokker worden onterecht beschuldigd van SA's te zijn. De wijze van reageren is herhaaldelijk aanvallend, kwetsend en niet serieus nemend. Als je alleen maar zo kan reageren : reageer dan niet. Heel simpel.