Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Blijft maar wegstormen, weet me geen raad meer...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-08 22:24

Ik val ook maar eens de discussie binnen. Ik heb me kostelijk vermaakt met de filmpjes Haha!
Misschien sneu voor de TS maar zo is het niet bedoeld. Alles wat ik te zien krijg, het vennijnig plots wegdraaien van zijn hoofd zodra jij hem daar wil aanraken, het aan de haal gaan aan de longeerlijn, en de hele foute bok tijdens het loslaten, zeggen maar één ding!! Je paard is de baas over jou!
Zijn ogen spreken boekdelen en zijn acties ook. Ik zie nergens angst, misschien wat weggestopte onzekerheid maar niets alarmerends. Je wordt gewoon ouderwets in de maling genomen en de gebeurtenissen laten zich op voorhand voorspellen (daarom dat ik de filmpjes ook zo grappig vond).

IK ben geen Parelli kenner maar weet inmiddels wel wat van paarden. Sta op je strepen bij dit paard, wees duidelijk, consequent en geef hem iedere dag weer dezelfde regels waar hij zich aan heeft te houden. Breekt hij uit tijdens het loszetten? Wees hem te snel af desnoods met een hengstenketting.
Niet netjes gedragen? Dan terug naar stal. En probeer je het na 5 minuten weer.

Ja maar...hoor ik je al zeggen. Op álles bestaat een: já maar. Is hij te sterk en trekt zich dus los? Ga spierballen kweken...of wordt sneller en slimmer dan hij. Mept hij naar je? Mep em terug maar dan wel op veilige afstand met een longeer zweep. Wil hij niet hebben dat je zn hoofd aanraakt wanneer het JOUW uitkomt? Terg hem een uur lang door voortdurend over zijn hoofd te wrijven, zodat hij weet dat jij de regels bepaald en niet hij!

Oei, nu krijg ik een hoop, ach gossie, ach zielig, over me heen. Tja dat moet dan maar.
Bedenk zachte heelmeesters maken stinkende wonden. Wees duidelijk en consequent, straf hem kort en duidelijk daar waar nodig, maar beloon ALTIJD het goede. Hoe klein ook.

Succes

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 16:27

Ik begrijp je uitleg, maar deze maar zal je zeker accepteren: hij verdraagt alles van me Haha! ik mag aan zijn hoofd zitten, hij zal nooit slaan, hij laat zijn koker met gemak uitwassen terwijl hij eerst wel even kietelig was, hij volgt me als een hondje en nu buiten ook, aan lang touw. Spierballen heb ik genoeg, als 150kg hem niet kan tegenhouden kan ik dat al zeker niet hihi, maar ik snap wel wat je bedoelt. Ben een paar keer ferm geweest en dat hielp (ik werd meegesleurd maar heb me opgetrokken en toen stond hij stil).

Wat is zeker met je eens ben en de vorige pagina's ook al heb gezegd, is dat ik ervan overtuigd ben geraakt dat het inderdaad geen angst is. Hij heeft nooit echte paniekreacties.

Vind je nog steeds dat hij dominant is? Dit is geen uitdagende maar een eerlijke vraag. Als ik alles van hem kan vragen, dan vind ik hem niet dominant. Dan denk ik dat het enige wat ik niet kan, nml normaal van hem weggaan zeg maar, ontstaan is uit een vastgeroeste gewoonte.

Ik vermoed dat, mocht hij dominant zijn, hij me niet iets zou laten doen wat hij niet graag heeft bvb koker uitwassen. En dat hij niet achter me zou lopen. En dat ik zijn hoofd niet zou mogen aanraken. En als ik snoepjes geef, dat hij het niet zou accepteren als ik ze verstop. Hij wacht er mooi op tot hij 'toestemming' krijgt. En dat ik hem niet van het gras zou wegkrijgen: hij houdt enórm van gras, heb ik gemerkt, zijn eerste hapjes sinds -euh.. LANG. Hij was enorm enthousiast. Maar vanwege de hoefbevangenheid wou ik hem maar een paar hapjes laten nemen en eventueel een volgend keertje weer. Eerst ging hij terug met zijn hoofd naar beneden toen ik met hem wegliep, maar moest het maar een keer omhoogtrekken en toen was het gedaan. Hij probeerde zelfs niet meer.

Als jij na dit alles nog steeds een dominant paard ziet in hem, zou ik echt heel graag horen waarom. Ik heb het gevoel dat ik alles met 'm kan en kan sollen en plagen. Hij reageert nu eindelijk ook op het wegzetten van de achterhand zonder aanraking! (danku Cassidy Lachen ).

Broadway: ik begrijp dat hij talrijke predisponerende factoren heeft voor moeilijke gewrichten. Ik vind je argument kant noch wal slaan dat ik minder ervaring heb: het is immers niet ik die hem buitenstebinnen heeft gekeerd maar wel meerdere andere dierenartsen met specifiek zeer veel ervaring met beenproblemen. Het is hun sector en hun kliniek.
Ik weet niet wat er is gedaan met de hoefbevangenheid. Het is zeer vroeg gediagnostiseerd. Hij heeft denk ik geen ijzers gedragen. De zoolwand staat iets bol maar dankzij goed bekappen is het wel nog de rand die draagt (plus straal en steunsels).
Ik kan begrijpen dat jij verschillende dingen ziet waardoor hij moeilijk zou kunnen lopen. Ik zie bij hem een mooie ruime draf (soms geworpen als hij een beetje hyper is zelfs!), een ZEER goede draaibaarheid, een van de weinige paarden die spins en gedraaide sprongetjes maken..., enkel op de galop kan ik aanmerken dat die vaak met twee achterbenen tegelijk gesprongen is. Ook vaak niet.
Wat zie je nu eigenlijk, functioneel, dat fout is, wanneer ik zeg dat hij WEL kan draaien? Want dat was je eerste argument.
Hij kan trouwens zijn hoofd zeer laag brengen (zie eerste foto, boven die standfoto) en loopt gerust een eindje zo zonder uit evenwicht te geraken.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:50

Ja, ik vind nog steeds dat hij dominant is. Ik zal ook uitleggen waarom.
Dominantie is iets dat verankerd zit in het karakter van het paard.
Het is dus geen tijdelijke gemoeds toestand. Een dominant paard zal altijd trachten de situatie naar zijn hand te zetten, dat de zaken gaan zoals hij dat wil.
Komt een dominant paard een ander dominant paard tegen, dan zullen zij het gevecht aangaan om te zien wie er nu echt het sterkste (lees dominantste) is. Er is slechts één winnaar en de verliezer zal zich moeten schikken naar de regels van de winnaar. Dan lijkt het of de verliezer ineens niet dominant meer is, maar niets is minder waar. Als de winnaar ook maar een klein steekje laat vallen, zal de verliezer proberen zijn plek als nog op te eisen. Het gevecht is dus eigenlijk nooit over zolang de winnaar nu en dan een steekje laat vallen. De winnaar zal dus iedere dag weer de verliezer ervan moeten overtuigen dat HIJ de baas is. De winnaar laat dus consequent zien wie er de baas is.

Zorg dat jij die winnaar bent en blijft. Dan lijkt het of hij minder dominant is. Maar houd altijd in je achterhoofd......áls ik dat steekje laat vallen......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:52

@ Pensionnetje: OK dan! Afgod

Ga helemaal met je mee, scheelt weer tikwerk, en ik had het niet beter kunnen verwoorden.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 18:54

You're welcome Knipoog Ik ben in te huren als tiepmuts Haha!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:01

Ohja. Ja ik snap wat je bedoelt. Wel, dan is hij zeker niet dominant. Hij heeft nog in niets de overhand willen halen. Heb hem kunnen testen met andere paarden. Daarin is hij ook helemaal niet dominant, beetje snuffelen en spelen (maar dat zegt niet veel tgov mensen natuurlijk). En vandaag liep hij weer achter me aan te schapen Lachen
Ik laat heel veel steken vallen, en toch probeert hij nooit de overhand te nemen. Ik breng hem in situaties waarin hij kan kiezen, en dan gaat hij toch steeds afwachten wat ik wil dat hij doet. Zelfs mijn vriend, die bang is voor paarden, durft met hem door de gang en hij is zo ongelooflijk lief, stopt wanneer mijn vriend dat vraagt enzo.
Ik begrijp je uitleg, 't is nu wel duidelijk voor me dat hij niet dominant is. Was eerst aan het twijfelen inderdaad, maar nu je al die kenmerken opsomt ben ik zeker van niet. Mocht je de kenmerken van een onderdanig paard opschrijven zal ik er veel meer in herkennen Haha!

Vandaag ging overigens echt beter dan ooit. Ben half-vooruit de piste ingeweest, waarbij hij heel rustig bleef. Ik kon gewoon een toer met hem stappen en hij stapte rustig achter me mee, nuja achter, zijn gewone volgpositie. Bij het loslaten was hij echt heel lief, keerde wel om maar slechts een galopsprongetje ofzo (en geen bok meer, maar dat was ook maar 2x gebeurd) en meteen weer rustig. 't Is echt bijna een normaal paard, hij was al wel braver maar nu hij niet meer zich los trekt is het een van de makste van de stal, buiten zijn nervositeit.

Heb 't er ook over gehad met iemand die hem wat kende, en we waren 't er wel over eens dat hij inderdaad niet schrikachtig is (veel slaande deuren gehoord vandaag), maar dat hij echt bangig deed omdat hij geen vertrouwen in me had, en ook omdat hij niet wist wat alles was. Nu ik hem leid is hij van niets bang meer. Hij is wel nerveuzig, briesen enzo, maar als ik naar het enge voorwerp ga gaat hij er ook naartoe.
Het is echt jammer dat die gewoonte er ooit in is geraakt bij het losgooien.
Ben echt wel blij dat ik het topic heb geopend, alles is gewoon goedgekomen OK dan!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:21

Wat leuk dat alles zo goed gaat! Ik heb in het begin al eens gepost dat me het geen heel bang paard leek. Ik ben het echter oneens met pensionnetje. Haar post op zich is prima, ieder paard heeft duidelijkheid en grenzen nodig, ook een heel angstig paard. Ik denk echter niet dat dit paard het gedrag vertoont uit dominantie.
De TS heeft al veel vaker beschreven dat het gaat om situaties waarin hij bepaalde gedragingen gewoon is geworden. Dat rennen in de bak zit er zo ingesleten omdat hij dit altijd mocht.
Verder heeft hij weinig meegemaakt in zijn leven, ik vind het heel logisch dat hij dingen buiten eng vindt, dat heeft niets met dominantie te maken.
Mijn eigen paard is een erg dominant paard. Na vele ' ruzies' met haar te hebben gehad is het voor haar duidelijk dat ik de leider ben. Echter als mijn vriend met haar loopt, loopt ze hem omver. Ze weet opeens niet meer wat halthouden is en achteruit gaan is er helemaal niet meer bij. Ze trekt hem naar iedere graspol die ze ziet en let totaal niet op hem. Dat is een dominant paard. Dit zie ik niet terug op de filmpjes en ook niet in de verhalen van de TS.
Ik vind het heel knap van de TS dat ze door heeft gezet en nog steeds met alle moed bezig is dit paard iets te leren!

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 20:31

Ja inderdaad, had me ferm mispakt dat hij echt 'bang' zou zijn. Ik merkte ook dat ik eigenlijk buiten totaal dat 'lostrek'-gedrag niet moest verwachten. Het gebeurt enkel bij de piste omdat dat er inderdaad ingesleten zat. Buiten is hij nerveus, maar dat is inderdaad 'normaal' omdat hij het niet kent, maar vertoont geen aanstalten om er vandoor te gaan.
Ik steek er graag moeite in, zeker als het zo positief evolueert. Even leek het te stroppen, maar het topic heeft me alleszins HEEL veel vooruit geholpen! Bedankt voor je posts Def, ook in het begin.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 20:46

ponyzotje schreef:
Ohja. Ja ik snap wat je bedoelt. Wel, dan is hij zeker niet dominant. Hij heeft nog in niets de overhand willen halen.

Ik begrijp je uitleg, 't is nu wel duidelijk voor me dat hij niet dominant is. Was eerst aan het twijfelen inderdaad, maar nu je al die kenmerken opsomt ben ik zeker van niet. Mocht je de kenmerken van een onderdanig paard opschrijven zal ik er veel meer in herkennen Haha!
OK dan!

Ponyzotje je hebt mijn verhaal totaal verkeerd begrepen.

Ik zal het nog eenmaal duidelijk zeggen: Je paard IS DOMINANT ! Lees het nog eens goed door.
Het feit dat hij NU weer braaf is wil niet zeggen dat hij dus niet dominant is.....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:03

Ik heb het heel goed begrepen! Ik herken NIETS van wat jij zegt. Dat niet aanraken van het hoofd: heeft hij niet. Niet op zijn plaats willen lopen: doet hij niet. Kansen grijpen: doet hij nooit. Zelfs niet met mijn vriend die zich echt bang en onderdanig gedraagt tgov hem. Ik herken gewoon NIETS in je post.
Ik heb al met verschillende dominante paarden, ook een hengst(je) gewerkt, en verdorie daar mocht ik aan sleutelen. Kwam ook goed hoor, maar moest voortdurend op mijn hoede zijn, nooit zwakke plekken tonen.

Nog een kleine illustratie: vandaag heb ik wat leuke (TTouch) oefeningen meegekregen. Duwen, trekken, sleuren aan 'm, hij snapte er eerst niets van, maar hij liet het gewoon allemaal toe. Beetje omduwen, lachen (want zijn reacties waren echt grappig en overdreven). Denk jij, echt, dat een dominant paard zo met zich zou laten sollen??

De dominante paarden waarmee ik gewerkt heb kenden hun plaats. En door mijn onervarenheid testten ze inderdaad nog af en toe. Ik zat er even aan te twijfelen, maar met al die tekens die jij opsomt zie ik gewoon die vorige paarden voor ogen, maar niet hem. Hij vertoont dat gedrag niet.

Bij mij komt jou laatste post over alsof je elk paard een 'verdoken' dominant paard vindt. Want elk paard heeft weleens een rariteit, en hij is een paar keer vervelend geweest, zeker na hoe er vroeger met dit paard is omgegaan. Kan jij een lijstje geven met kenmerken van een onderdanig paard? Ik ben ervan overtuigd dat hij daarin heel goed zou passen. Altijd achterlopen en zijn plaats niet betwisten, enfin alles wat ik hiervoor al zei. Met een dominant paard kan je niet sollen.

Edit: ik zeg niet dat ik hem ga behandelen als een onderdanig paard. Hij zal ook wel niet volledig het sulletje van de kudde zijn, mocht hij in groep staan. Sowieso stel ik duidelijke grenzen voor hem. 't Is en blijft een pony van 418kg Haha! . Ik blijf rekening houden met het geheel 'paard'.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:07

ponyzotje schreef:
Ik heb het heel goed begrepen! Ik herken NIETS van wat jij zegt. Dat niet aanraken van het hoofd: heeft hij niet. Niet op zijn plaats willen lopen: doet hij niet. Kansen grijpen: doet hij nooit. Zelfs niet met mijn vriend die zich echt bang en onderdanig gedraagt tgov hem. Ik herken gewoon NIETS in je post.
Ik heb al met verschillende dominante paarden, ook een hengst(je) gewerkt, en verdorie daar mocht ik aan sleutelen. Kwam ook goed hoor, maar moest voortdurend op mijn hoede zijn, nooit zwakke plekken tonen.

Nog een kleine illustratie: vandaag heb ik wat leuke (TTouch) oefeningen meegekregen. Duwen, trekken, sleuren aan 'm, hij snapte er eerst niets van, maar hij liet het gewoon allemaal toe. Beetje omduwen, lachen (want zijn reacties waren echt grappig en overdreven). Denk jij, echt, dat een dominant paard zo met zich zou laten sollen??

De dominante paarden waarmee ik gewerkt heb kenden hun plaats. En door mijn onervarenheid testten ze inderdaad nog af en toe. Ik zat er even aan te twijfelen, maar met al die tekens die jij opsomt zie ik gewoon die vorige paarden voor ogen, maar niet hem. Hij vertoont dat gedrag niet.

Bij mij komt jou laatste post over alsof je elk paard een 'verdoken' dominant paard vindt. Want elk paard heeft weleens een rariteit, en hij is een paar keer vervelend geweest, zeker na hoe er vroeger met dit paard is omgegaan. Kan jij een lijstje geven met kenmerken van een onderdanig paard? Ik ben ervan overtuigd dat hij daarin heel goed zou passen. Altijd achterlopen en zijn plaats niet betwisten, enfin alles wat ik hiervoor al zei. Met een dominant paard kan je niet sollen.

Edit: ik zeg niet dat ik hem ga behandelen als een onderdanig paard. Hij zal ook wel niet volledig het sulletje van de kudde zijn, mocht hij in groep staan. Sowieso stel ik duidelijke grenzen voor hem. 't Is en blijft een pony van 418kg Haha! . Ik blijf rekening houden met het geheel 'paard'.

Ik weet niet wie eigenwijzer is, jij of je pony Haha!
Bekijk je filmpjes nog eens goed en lees dan nog eens wat ik heb geschreven.
Je bent kort van geheugen dat je het gedrag zó snel vergeet.

Veel succes ik ga niet verder in discussie.

Voorbeelden van niet dominant?

4. Hier loopt hij mee, jaja! Ik durfde het aan dankzij het topic en dat ging eigenlijk verwonderlijk GOED! Maar dan bij het loslaten maakt hij toch een venijnige bok naar me toe, ik kan hem niet meer afstraffen want hij is al weg. Daarna heb ik hem wel aan het werk gezet en het is maar 1x gebeurd ook vandaag.
(begin kijken vanaf seconde 20, het knippen wou niet echt lukken, begin is niet interessant )
http://www.youtube.com/watch?v=yZk07mTT25g

6. Wegloop-video: het begin gaat heel goed, maar dan ineens is hij weg. Overigens was de tip van de handschoenen GEEN goeie, want het touw slipte door mijn handen Maar dan moest ik maar geen paardenhandschoenen nemen he. Ik had 'm sowieso niet kunnen houden. En heb tenminste geen blaren dus da's wel heel positief!
http://www.youtube.com/watch?v=GctzIxKpu7U

7. Idem, maar nu lig ik ook nog eens keihard op de grond. Hilarisch, maar ben wel recht op een knie gevallen en dat deed geen deugd.
Trouwens, ik probeerde enorm hard om naar het midden te lopen maar dat lukt dus totaaal niet
http://www.youtube.com/watch?v=ZwsPrRDCyKs
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 14-02-08 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:14

Jij baseert je op momentopnames, stukken dat het niet goed ging. Ik bekijk tenminste het GEHEEL. Elke dag opnieuw, elke minuut opnieuw, hoe het steeds beter gaat, hoe hij alles toelaat. Elk paard heeft zijn moeilijke momenten. Hij wist niet wat hij aan me had. Ik verander, het paard leert me vertrouwen, en ELKE dag opnieuw luistert hij ONVOORWAARDELIJK.

Hij probeert NIETS. Werkelijk NIETS. Ik stond werkelijk vandaag elk moment te denken, dominant? En uitdagen. Hem pesten. Op zijn hoofd tikjes geven. Kijken wat hij deed. Niets.
'k Heb alles getest wat je vroeg. Heb er zelfs speciaal een superleuk Welshje bijgehaald en gekeken wat hij deed. Niets. Geïnteresseerd, maar verder niet.

Jij bent koppig, dat je blijft vasthouden aan momentopnames en niet het geheel durft te beschouwen. Ik kan niet begrijpen dat jij negeert hoe goed hij luistert en hoe hij met zich laat sollen.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:20

Ik vind het behoorlijk grappig: dat is namelijk de reden waarom ik dit topic opende! Haha! Juist op DIE filmpjes zie je mijn probleem, de reacties van Cassidy geven dat ook aan. Dat is waaraan ik moest werken, de fout die bij mij lag: hij stormt weg en ik weet niet hoe het te voorkomen, wat eraan te doen... Die zijn zeker weten 'verkeerd'!! Anders zou ik geen topic openen Haha!

Ik vind het niet dominant dat hij een gedrag dat al letterlijk JAREN vastgeroest zit, waar meerdere mensen 'schade' aan hebben overgehouden (struise stalknecht door de piste gesleurd, meisje met een gebroken vinger,...), herhaalt, wanneer ik hem in juist dezelfde situatie breng en niets verander. Ja, handschoenen als tip van Cassidy waardoor ik hem niet kon houden, dat vond ik wel grappig. Ik lag op mijn gezicht, leuke noot. Maar uiteindelijk is het enkel dat wegrennen en een bok naar achter. Jarenlang vastgeroest gedrag. Nu is zelfs die gewoonte doorbroken.

Mocht hij dominant zijn, zou hij nog steeds blijven proberen. Want hij heeft me al een paar keer meegesleurd, hij wordt er niet voor gestraft (ja, dat kan gewoon niet) en hij WINT. En TOCH doet hij het niet.... Hoewel hij er steeds opnieuw de kans toe krijgt.... Dominant?

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:23

Zolang de regels duidelijk zijn legt hij er zich bij neer. Zodra de regels niet duidelijk zijn (jouw evt. gedrag) tracht hij zijn dominantie weer te laten gelden. Dominant ja dus! Op dit moment? Nee dus.
Nooit meer dominant? Volledig afhankelijk van jouw gedrag, geef hem een vinger.........

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 21:32

Pensionnetje schreef:
Zodra de regels niet duidelijk zijn (jouw evt. gedrag) tracht hij zijn dominantie weer te laten gelden.

Als ik hem niet leid, dan zou ik het niet onlogisch vinden dat hij probeert eigen initiatief te nemen. Dat doet elk paard, die zijn niet allemaal dominant. Dominantie gaat nog een stapje verder: die gaan ook echt uitproberen. Hij probeert niet uit, stel ik een regel, hoe onnozel ook (nee je mag geen snoepje, was om jouw stelling te testen, gewoon steeds niet geven) dan doet hij niets. Hij neemt geen initiatief en dat vind ik ook zo fijn. Dat had ik helemaal niet verwacht. Toen ik van het idee af was dat hij bang was, dacht ik inderdaad even dat hij dominant was. Maar het 'vastgeroeste' is de enige verklaring die ik kan vinden omdat hij zich op alle andere vlakken helemaal niet zo gedraagt.
Ik zou weleens een onderdanig paard willen zien als deze dominant is...!

Ben het volledig met je eens dat er duidelijke regels moeten zijn. Maar dat is voor elk paard zo, dat vind ik gewoon een BASISregel en niet een regel voor enkel dominante paarden! Mag toch hopen dat jij er ook zo over denkt. Deze pony reageert heel goed op regels. Mijn vermoeden is dat hij onfair is behandeld (niet zozeer fysiek maar dan wel mentaal, dat hij het gewoon niet snapte) en dat zijn gedrag in de war is gestuurd. Als hij jarenlang vanalles mag, dan denkt hij misschien even dat hij kan leiden. Misschien kan het inderdaad een uiting zijn geweest die dominant is.
Ja... Idee. Het zou wel goed kunnen dat hij, hoewel hij onderdanig is, door een verkeerde behandeling zijn dominante kant (die elk paard heeft als overlevingsdrang) moest laten gelden, maar zich meteen schikt naar de regels, behalve in extreme situaties zoals de piste?

Als je snel bent met reageren Knipoog lees ik het zometeen nog en anders ZEKER later, zal alle reacties nog lezen en reageren, maar moet nu dringend naar bed, morgen om 8u bij de smid staan dus moet wel een beetje fris zijn hihi Lachen . Bedankt voor jullie posts! Het is jammer dat jullie hem niet in het echt kunnen zien, mocht ik hem urenlang filmen, hoe hij op me let en gisteren zelfs een mooie sliding maakte om toch maar net achter me te stoppen omdat hij even naar buiten aan het kijken was,... Zo'n fijne dingen, dan zou het misschien een beter beeld geven. Maar daarover ging dit topic niet... Beetje moeilijk natuurlijk als dat er dan wel bij komt kijken Knipoog . Alleszins bedankt en slaapwel Lachen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:41

Dan toch wel een heel makkelijk dominant paard Tong uitsteken wat zie jij dan als een niet dominant paard? een hobbelpaard? Haha! Ik ken werkelijk geen enkel niet opgeleerd paard dat geen gebruik maakt van situaties Tong uitsteken (op het gras staan en niet proberen grazen bv.)

Wat me eigenlijk wel opvalt is dat niet zozeer de methodes lijken te helpen maar vooral de durf die je uit dit topic lijkt te krijgen Tong uitsteken Als jij zeker van je stuk lijkt en wat strenger bent is je paard meteen een stuk braver Tong uitsteken

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 21:46

Pfoe...wat een topic....
Wat mij dus ook opviel in de filmpjes is dat jij veel te laat reageert.
De pony is al weg voordat jij eens in actie komt.
Sorry...maar ik zag het vanachter mijn pc eerder aankomen dan jij die bij het beest zelf staat.

De pony is jou helemaal de baas.
Je hebt niets te vertellen.

Het advies van "kenners" sla je in de wind met eigenwijze en betweterige opmerkingen.
Je hoort van jou alleen maar : ja maar....ja maar....

Eigenlijk vraag ik me af waarom je hier advies vraagt als je het allemaal zo goed weet?

Misschien is het beter dat jij het beestje met rust laat en een deskundige zijn werk laat doen.

Sorry voor mijn botte reactie en je zal misschien wel zwaar beledigd zijn maar daar kan ik ook niets aan doen.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 22:00

Deskundigen zijn misschien nog veel eigenwijzer en misschien vastgeroest in hun methode Tong uitsteken (en zij kunnen nu eenmaal niet al het werk doen, en hoe word je dan deskundige?) ook zij maken fouten. Ze slaat het advies niet in de wind, maar heeft vaak bedenkingen, wat haar er niet van weerhoudt het te proberen.
En dat ze niks te vertellen heeft is dus al veranderd ondertussen Knipoog

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-08 22:05

Lord-Ik inderdaad, bij het grazen viel het me ook sterk op Ja En inderdaad heb ik veel meer durf gekregen... Was een hele goeie "tip"! Daardoor gaat alles gewoon veel vlotter. Ik kom veel overtuigender over, en dat heeft hij meteen door!

spettic, ik ben zeker niet beledigd. Ik voel me niet aangevallen door mensen die zaken zo ongenuanceerd bekijken. Mocht ik hem niet de baas zijn, dan ging hij waar hij wou en dan kon ik hem niet van het gras afhouden (sorry, vind ik echt een mooie..).

Ik wilde op die filmpjes niet in actie komen. Ik kan hem niet tegenhouden. Als meerdere mensen er hun armen op breken, kan ik maar proberen te voorkomen. Ik ging de tip van het touwhalster toepassen (daar zaten trouwens 2 dagen tussen), maar tegen dan was het niet eens meer nodig!

Ik heb ontzettend veel gehad aan het topic. Ik kon zowat niets met hem (vnl door gebrek aan durf) en nu kan ik zowat alles.

Even dacht ik dat je reactie als grap was bedoeld, omdat er zoveel vooruitgang is, omdat je net hierboven kan lezen hoe volgzaam en gehoorzaam hij is, zelfs wanneer hij in 'uitdagende' situaties komt, bvb terug in de piste, maar bij het verderlezen van je reactie merkte ik dat je het zowaar meende! Ik vind het een niet onderbouwde en ongenuaceerde mening (aan die van Pensionnetje had ik bijvoorbeeld veel meer).

Ik hoop dat je bij het lezen van de posts hierboven tot het inzicht komt dat dit geen dominant paard in omgang is. Anders kom je hem maar hier even uit stal halen. Als je je vinger opsteekt vliegt hij er terug in. Als je hem een baken van vertrouwen en leiding geeft doet hij alles wat je vraagt.

Lord-Ik: bedankt om zo kort te verwoorden waar ik hier zo lang over heb gedaan. Ik apprecieer werkelijk de mening van ervaren mensen, en diegenen die de moeite doen om mijn reacties en EVOLUTIES door te lezen, merken dat ik het toepas op de situatie. Hoeveel keer ik niet heb gezegd 'ja, dat kan ik inderdaad ook proberen' (wegdrijven van de achterhand, al toegepast trouwens), kan ik ook niet meer tellen.
Ik maak bij alles kanttekeningen, je moet kritisch zijn ten allen tijde, en blijkbaar heb ik dat toch redelijk goed gedaan aangezien nu alles beter gaat Bloos ?

Edit: nu ga ik echt slapen, zal morgen zeker nog bijlezen en reageren!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-08 23:20

ponyzotje schreef:
Pensionnetje schreef:
Zodra de regels niet duidelijk zijn (jouw evt. gedrag) tracht hij zijn dominantie weer te laten gelden.

Als ik hem niet leid, dan zou ik het niet onlogisch vinden dat hij probeert eigen initiatief te nemen. Dat doet elk paard, die zijn niet allemaal dominant. Dominantie gaat nog een stapje verder: die gaan ook echt uitproberen. Hij probeert niet uit, stel ik een regel, hoe onnozel ook (nee je mag geen snoepje, was om jouw stelling te testen, gewoon steeds niet geven) dan doet hij niets. Hij neemt geen initiatief en dat vind ik ook zo fijn. Dat had ik helemaal niet verwacht. Toen ik van het idee af was dat hij bang was, dacht ik inderdaad even dat hij dominant was. Maar het 'vastgeroeste' is de enige verklaring die ik kan vinden omdat hij zich op alle andere vlakken helemaal niet zo gedraagt.

Zoals het gedrag van je paard erg voorspelbaar is, is dat ook met jouw redenering.
Ik wist gewoon dat je de beginners fout zou maken met een opmerking als:

IEDER paard kent enige vorm van dominantie, al zijn er wel gradaties.
Stel je hebt een kudde van 40 paarden dan denken veel mensen dat misschien de leidende hengst en merrie dominant zijn en de rest onderdanig is. Iemand die inmiddels wat meer paarden in zijn leven heeft gezien zegt dat er misschien 5 dominante paarden zijn.

Wel, ik zeg dat in een kudde van 40 paarden er 39,5 dominant zijn.
39 zijn er actief dominant immers nr 40 staat onderaan.
Maar dat wil niet zeggen dat nr 40 niet dominant kán zijn.
Want misschien als er een nummer 41 bij komt dat nr 40 daar ineens dominant over is.

Dus ieder paard bezit enige of grote mate van dominantie. Het mooie is dat er maar een erg klein percentage "leidend dominant" is. Oftewel paarden die de absolute macht naar zich toetrekken.
De zogenaamde Alpha merries bijvoorbeeld. Deze paarden dienen ten allertijde uit handen van onbekwame te blijven.

Naast dus de basiswaarde van enige of grotere mate van natuurlijke aanleg voor dominantie, spelen ook omgevingsfactoren een grote rol. Hoe erg laat zijn omgeving het paard dominant worden. Hoeveel staan zij toe. Even een voorbeeld ter verduidelijking. Ik heb twee hengsten als je ze op stal en in de omgang ziet zijn ze in hun gedrag haast identiek. Een ieder zal zeggen wat zijn ze braaf, wat zijn ze makkelijk, je hebt het maar met ze getroffen. Doch niets is minder waar.

Als ik de heren die zo goed als identiek in hun gedrag zijn een voor een in dezelfde kudde zou gooien gebeurd het volgende: De een zal ondankks dat hij hengst is, zich onopvallend in de kudde begeven en geleidelijk aan zijn plekje ergens in de middenmoot opeisen.

De ander, die dezelfde opvoeding heeft gehad, en zich naar bekwame mensen toe uitzonderlijk goed gedraagd, ondergaat in de kudde een metarmofose van een prettig werkzaam paard tot een absolute killer. In een oogwenk weet hij wie op dat moment de leiding in de kudde heeft en hij zal niet rusten om die koning met harde hand van zijn troon te stoten. De rest laat hij met rust, ook de merries. Want hij weet als de leider verslagen is automatisch de rest aan zijn voeten ligt. En toch ondanks zijn heftige karakter kan niemand dat geloven als ze hem in zijn dagelijkse routine zien.

Waarom? Door opvoeding. Iedere dag weer confronteer ik hem met het feit dat het nutteloos is mij van mijn troon te stoten. Daarmee vindt hij rust en verdwijnt naar verloop van tijd zijn dominante gedrag naar mij toe. Is hij dan niet dominant meer? Ohja wel, staatsgevaarlijks als je hem zijn gang laat gaan.

Om kort te gaan en voor de laatste keer, je paard is dominant in welke gradatie kan jij het beste beoordelen. Maar zodra jij verzwakt in je opvoeding komt vanzelf die dominante kant weer naar boven.
Is het nu duidelijk? Want heb inmiddels de blaren op mn vingers....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 00:26

ponyzotje schreef:
Dominantie gaat nog een stapje verder: die gaan ook echt uitproberen. Hij probeert niet uit, stel ik een regel, hoe onnozel ook (nee je mag geen snoepje, was om jouw stelling te testen, gewoon steeds niet geven) dan doet hij niets. Hij neemt geen initiatief en dat vind ik ook zo fijn. Dat had ik helemaal niet verwacht. Toen ik van het idee af was dat hij bang was, dacht ik inderdaad even dat hij dominant was. Maar het 'vastgeroeste' is de enige verklaring die ik kan vinden omdat hij zich op alle andere vlakken helemaal niet zo gedraagt.

Je hebt heel duidelijk dominante paarden die duidelijk uitproberen, en paarden die daar heel subtiel in te werk gaan. Mijn eigen merrie is daar een goed voorbeeld van. Heel sneaky toch even die extra stap nemen, als ik een correctie geeft toch iedere keer weer proberen om net die grens te overschrijden. Zijn het hele graverende dingen? Dat niet. Maar ik zie duidelijk dat ze haar grenzen aan het verleggen is.

Pat en Linda Parelli zijn bezig met het analysteren en hebben een soort inschalingssysteem van Horsenalities (dit in tegenstelling tot Personalities) ontwikkeld, om de persoonlijkheden van een paard te kunnen analyseren en - god bewaar - ze in een hokje te kunnen stoppen, teneinde daar hun benadering op aan te kunnen passen. Zelfs zij kleunen af en toe goed mis.

Mag ik zeggen dat ik het heel knap vindt dat jij de persoonlijkheid van dit paard in een week tijd een plekje hebt kunnen geven als echte professionals daar jaren mee bezig zijn geweest?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 01:41

Ik heb alles eens even gelzen, en ik kan niet anders zeggen dan: stop met die overgenomen systemen. Systemen zoals Parelli, Voest, Roberts etc. werken alleen als dat geheel en al aansluit bij je innerlijk. Dit paard heeft naar mijn mening niet een PROBLEEM. Het "probleem" is echte nog stteds naar mijn bescheiden mening, so don't shoor me! dat niemand dit paard respect of manieren heeft bijgebracht. Kan me verder helemaal niet schelen" of hij het eerst wel kon of deed" maar "Nu er een ander even mee bezig geweest is nu niet meer " of "ik kan zijn vertrouwen niet meer terugwinnen". Daar heeft het geen lor mee te maken. Dat paard veegt gewoon de vloer met jou en de rest aan : omdat hij het kan. Hier helpt alleen nog een aanpak van: en nu is het afgelopen. EN WEL NU. Als jij het niet kan, is er dan niet een instructeur en pardenervaringsdeskundige, die niet een beetje gaat lopen zeuren, maar gewoon: DIT is wat ik van je wil en wel NU. Anders PATS, met een stokje of zweepje. Dit paard heeft geen enkel respect (meer) voor de mensen waar hij mee in contact is, of is geweest. Daardoor heft hij geleerd wat hij kan, en waarmee hij kan wegkomen. Ik Bedoel alles al : MEELOPEN an de longe? Het paard loopt met jou me, of je hebt niks te vertellen. OPsluiten, insluiten, KAN ie niet weglopen. Je hoeft echt de beul niet uit te hangen om zo'n paard op z'n plaats te zetten.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 07:57

Er zijn slechts weinig echte probleempaarden.
Maar veel eigenaren die echte problemen met hun paard hebben. Vork

Het is net als met kinderen, zoals je ze opvoedt, zo worden ze ook.
En zelfs karakter is tot in grote mate te sturen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 09:46

[quote="terpentijn"]Ik heb alles eens even gelzen, en ik kan niet anders zeggen dan: stop met die overgenomen systemen. Systemen zoals Parelli, Voest, Roberts etc. werken alleen als dat geheel en al aansluit bij je innerlijk.

Hier ben ik het helemaal mee eens! Je moet niet als ongeoefende parelli' er (of wat dan ook) gaan oefenen op een paard dat ook niet de makkelijkste is. |Hierdoor breng je als mens alleen maar verwarring naar het paard. Als je met parelli (of wat dan ook) wil oefenen, zou ik dat eerst doen op een paard wat er gewoon mee is. Dan word je als het ware bevestigd of je het goed doet.
Verder ben ik nog steeds van mening dat dit geen (heel) dominant paard is. Natuurlijk heeft elk paard een vorm van dominantie in zich. Zelfs het meest onzekere paard kan dingen gaan uitproberen.
TS heeft al meerdere keren beschreven dat dit paard prima naar haar luistert, behalve in de situaties als het paard iets nieuws voor hem moet doen. Als hij door vorige eigenaar telkens los werd gelaten in de bak, probeert hij dit natuurlijk bij haar ook. En ja, ze moet dan streng en duidelijk optreden. Maar is dit dan een dominant paard? Of een paard wat gewoon doet wat hij gewend was?
Ben het helemaal eens met dat de TS in situaties als deze strenger moet zijn. Dit paard moet gewoon leren dat het vanaf nu niet meer mag, dat losrukken en rennen in de bak. Moet ze dan gelijk een kast zwepen open trekken. Nee wat mij betreft niet. Duidelijkheid kan prima zonder zweep.
Het gaat nu al zoveel beter met dit paard (zoals de TS al vaker heeft gepost) dat ik niet denk dat dominantie hier een grote rol speelt.
Ik vind dat je altijd een leidende houding moet hebben tegen paarden. De dominante paarden kennen jou als leider op deze manier en de onzekere paarden hebben houvast aan je en zekerheid.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-08 10:45

ts, je zegt dat er al heel wat veranderd is.
maar zo lang ben je nog niet bezig sinds dit topic..

ik zie op de filpmjes een paard die jou als speelkameraadje ziet denk ik,
beetje met je meedoen, tot hij denkt, kom, we gaan rennen!
en jij rent mee (ja, ik begrijp wel dat je voor je gevoel niet anders kan), en geeft daarmee de boodschap af: ja leuk, ik ren mee!

ik denk dat deze pony gewoon met andere paarden op de groep moet, samen rennen, samen spelen.
en dat hij moet leren dat een mens iets anders is, dat een mens altijd de baas is.

je bent bang om streng te zijn wegens zijn verleden..
maar ik denk dat streng en duidelijk zijn eerlijker is tegenover de pony, dan steeds wat onzeker en onduidelijk over te komen, want de pony begrijpt het dan gewoon niet,
hij kan niet raden dat je iets anders van hem verwacht dan speelkameraadje zijn..

de fout ligt imo toch echt (bijna) altijd bij de mens..
ik lees ook erg veel 'ja maar' in je reacties..
maar het is juist zo goed om open te staan voor advies, juist daar leer je van, je maakt je die dingen eigen, en groeit daar zelf weer van!