De ethiek van de wedstrijdsport

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: De ethiek van de wedstrijdsport

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:24

Mij ook.

Daarbij is het net als bij mensen zo dat ook niet alle paarden alles even leuk vinden.
Het ene mens wil op vakantie 2 weken backpacken, een ander ligt liever aan het strand in de zon. Zo is 't bij paarden ook, de een springt graag en de ander loopt graag voor de kar, zo is het nu eenmaal.
Als je als eigenaar op je paard let weet je wat ie leuk vind en kun je daar op inspelen. En als jij als dressuurruiter een paard hebt wat ongelukkig is als ie niet kan boscrossen dan moet je een ander paard zoeken.

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:26

Dat heb ik ook gelezen, en daar schrok ik ook van. Daar zal menig paardenliefhebber (en sport- c.q. broodruiter!) idem dito. Maar ik denk dat deze toch wel tot de uitzondering behoren.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:27

Precies en ze traint bij Anky. En wie had er pasgeleden een artikel over dat paarden niet betutteld moeten worden?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:28

Karoliefje_ schreef:
Een paard moet paardwaardig gehouden worden, ongeacht de prijs van het paard en de verwachtingen

Helemaal mee eens Knipoog Een paard moet ook plezier hebben, anders kan hij toch nooit optimaal presteren!!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:28

DresslOver schreef:
Maar ik denk dat deze toch wel tot de uitzondering behoren.

Ik ben bang van niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:30

Ken mensen met paarden van heel wat minder geld in de basis sport die hem zo behandelen, want hij breekt anders boven de kogels af oid.
Snappen heb ik het nooit gedaan een paard zo houden...

24/7 buiten hoeft van mij niet perse, maar hele dagen binnen ook niet.

Verder vind ik dat je moet kijken naar wat je paard lichamelijk af kan en wat je zelf als ruiter kunt.
paard mag daar simpelweg niet de dupe van worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 21:39

Ik vind dat ieder paard, hoeveel ie ook waard is, iedere dag een paar uurtjes los moet kunnen lopen.
Liefst met andere paarden in de wei maar desnoods alleen of in een (binnen)bak.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:46

anneliesdj schreef:
Precies en ze traint bij Anky. En wie had er pasgeleden een artikel over dat paarden niet betutteld moeten worden?

Niet relevant maar Power wordt niet bij Anky getraind maar bij Coby Lachen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:13

Inmiddels heeft vandaag op televisie een wetenschapper van Universiteit Wageningen het volgende aangegeven:

Kleine samenvatting:

"Wetenschappelijk onderzoek heeft aangegeven wat een dier "gelukkig" maakt. Ten eerste hebben alle zoogdieren met een wervelkolom en een vorm van hersenpan, besef van geluk.
Er dient een balans te zijn voor paarden, daarbij hoort een vorm van stress. Enkel en alleen voldoende voer, voldoende weidegang en een aai over zijn bol is totaal onvoldoende en maakt een paard niet vanzelfsprekend gelukkig".

Voorts zie je voorbeelden van een ongelukkig paard, maar ook een gelukkig paard. Ook zie je wat voorbeelden hoe een gelukkig paard correct reageert op bijvoorbeeld een worteltje (aversie = ongelukkig, te fel = eveneens ongelukkig).

Voor mij betekent bedoelde stress training met/voor mijn paard en wedstrijden rijden.
Ik merk aan de gemoedstoestand van al mijn paarden dat zij de training (en wedstrijden) zeer waarderen.
Daarbij; goede training en mooie wedstrijden geven een ongelovelijke sterke band ruiter-(wedstrijd)paard. Worden zowel paard als ruiter enorm gelukkig van!
Daarbij, het paard geeft zelf aan wat zijn grenzen zijn. Zowel fysiek als mentaal. Een goed observatievermogen en paardenkennis van ruiter/eigenaar is hierin essentieel.

Daarbij blijkt dat 30 % van de slachtpaarden stereotyp gedrag vertonen (= ongelukkig). Dit betreffen over het algemeen, GEEN sportpaarden.
Ik heb in mijn opleiding tot hoefsmid met veel slachtafval mogen werken --> waren echt geen sportpaarden-pootjes.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-08 23:41

Wel er zijn een hoop mensen die menen te moeten zeggen wat ík denk en waarom ik dit topic open en dat het allemaal suggestief is.

Nee, dat is het niet.

Voor mijn eindexamen moest ik een tekst samenvatten 'de ethiek van het verzekeren' een soortgelijke titel hiervoor, leek mij het meest neutraal.

Hoe ik er over denk globaal is: ik ben niet tegen sport, of tegen rijden óp een paard, maar als het welzijn van een paard in het geding komt ben ik er op tegen. Waar die grens is kan ik nog drie bladzijdes over volschrijven. Maar daar gaat het mij niet om.

Het gaat mij erom dat we weer eens reflecteren wat eigenlijk wel kan en wat niet. In de meeste welzijn topics zie ik toch dat de meningen dichter naar elkaar toekomen dan pak 'm beet 3 jaar geleden.

Vlogen Runningkawa en ik elkaar toen nog in de haren, nu niet meer. Haha!

Ook ík schreef vijf jaar geleden als oplossing voor een paard dat z'n stal viesmaakte: 'bind 'm vast net als in een stand'
Rolleyes

Met een topic als deze, peil ik de gemiddelde mening en al pratende hoop ik dat we dan verder komen tot een soort algehele acceptabele standaard voor (sport)paarden.

Limitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 23:55

ik vind zoals hier gesuggereerd word af en toe ook te ver gaan hoor. hij staat liever met zijn maatjes op de wei dan geknuffeld te worden. hoe weet je dat was je erbij dan? mijn paard houd van aandacht. als hij op wei staat met zijn maatje komt ie toch naar me toe als ik aan de rand van de wei sta, waarom doet ie dat dan. ik heb geen snoepjes bij mij dus hij komt toch voor mij dan. een combi lijkt me nog altijd beter als geen aandacht meer hoor!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 02:59

Arabesk schreef:
Met een topic als deze, peil ik de gemiddelde mening en al pratende hoop ik dat we dan verder komen tot een soort algehele acceptabele standaard voor (sport)paarden.

Met bokt bereik je niet heel paardenland denk ik, en zeker niet de topsporters die m.i de paarden het meest onnatuurlijk houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 09:54

anneliesdj schreef:

ze traint by Coby

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:17

Arabesk schreef:
Wel er zijn een hoop mensen die menen te moeten zeggen wat ík denk en waarom ik dit topic open en dat het allemaal suggestief is.

Nee, dat is het niet.

Voor mijn eindexamen moest ik een tekst samenvatten 'de ethiek van het verzekeren' een soortgelijke titel hiervoor, leek mij het meest neutraal.

Hoe ik er over denk globaal is: ik ben niet tegen sport, of tegen rijden óp een paard, maar als het welzijn van een paard in het geding komt ben ik er op tegen. Waar die grens is kan ik nog drie bladzijdes over volschrijven. Maar daar gaat het mij niet om.

Het gaat mij erom dat we weer eens reflecteren wat eigenlijk wel kan en wat niet. In de meeste welzijn topics zie ik toch dat de meningen dichter naar elkaar toekomen dan pak 'm beet 3 jaar geleden.

Vlogen Runningkawa en ik elkaar toen nog in de haren, nu niet meer. Haha!

Ook ík schreef vijf jaar geleden als oplossing voor een paard dat z'n stal viesmaakte: 'bind 'm vast net als in een stand'
Rolleyes

Grappig, want ik denk er nog precies zo over als eerst Lachen
Dus hoe dat dan kan?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 10:19

Citaat:

Vreemde aanzet dan voor een discussie, en al helemaal als het om een wetenschappelijk artikel zou gaan.

farrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 12:53

runningkawa schreef:
Citaat:
Grappig, want ik denk er nog precies zo over als eerst
Dus hoe dat dan kan?

Het zelfde geldt voor de discussie over ijzers. Nu geven ze (nb) al toe dat bij het overbruggen van lange afstanden bijv. endurance of koetspaarden ijzers geoorlooft zijn. Tevens hebben zij hun bekapmethode drastisch bijgesteld, om nog maar te zwijgen over het groeiende verzet binnen nb tegen de strassermethode. we komen er wel Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:25

patsur schreef:
Arabesk schreef:

Met bokt bereik je niet heel paardenland denk ik, en zeker niet de topsporters die m.i de paarden het meest onnatuurlijk houden.

er wordt behoorlijk meegelezen hoor, vergis je niet!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:27

en als we dan bij alle zwart dan wel witkijkers (zoals die malloot op Jumping Amsterdam zondag) een wat grijzer gebied bereiken vind ik het helemaal top. Zo'n reactie als van Eve_lien op blz 5 vind ik dan helemaal top OK dan!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:30

farrier schreef:
even afgezien van de discussie wel of geen ijzers is mijn antwoord kort en krachtig JA en JA

vanaf het moment dat het paard gedomesticeerd is heeft hij werkzaamheden verricht die tegen zijn natuur ingingen, maar hem zeker welzijn hebben gebracht.
Zelf zou ik absoluut opteren voor een carriere als sportpaard (SGW of SGWM) ipv van 24/7 onbeschermd zonder het benodigde krachtvoer in weer en wind in een duf weiland gehouden te worden. Over paardenwelzijn gesproken ........

en arabesk: jouw berekening klopt niet. Het paard is ca 3 minuten op aarde, waarvan het grootste gedeelte als drietenig dier ter grootte van een marmot. In jouw berekening komt na 23,2 uur het eerste leven pas tot stand als ameube, darvoor was de aarde onleefbaar voor elk organisme.

zeeuwtje 68, verreweg de meeste blessures > 68% ontstaan door ongecoordineerd gedrag in heit weiland.

je bent ook weer uit de as herrezen zie ik. *zoekt foeiknop*

mijn berekening klopt wel, alleen jij leest (weer) niet goed: ik heb 24h gesteld op het ontstaan van het paard, niet het ontstaan van het leven!
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 31-01-08 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-08 13:33

Het grootste 'probleem' met sport met dieren vind ik 'het dier heeft zelf geen keus'

Een mens maakt nog een min of meer bewuste keuze, maar een paard kan die keuze zelf niet maken.

Het is net een beetje als het koningskind en het dillemma: een zoon of dochter van een koning(in) wordt troonopvolger, en maakt dus de keuze voor het kind in wezen. (Gelukkig kan eventueel ook een ander familielid het overnemen). De ethiek van het erfelijk koningsschap Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:36

Dat klopt, maar dat is niet voorbehouden aan wedstrijdsport, dat is inherent aan het bezitten van een dier. De eigenaar maakt altijd de keuzes, of het nu is om een hond op een flat te houden, een paard in een wei, of het houden van hanengevechten, het zijn altijd keuzes die de mens maakt en niet het dier. Dat was ook precies waar ik op doelde met mijn opmerkingen over compromissen sluiten.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 13:42

een paard kan de keuze idd niet zelf maken.
maar paarden geven vaak wel aan of ze het wel of niet eens zijn met je keuze Knipoog

mijn paard is een bijvoorbeeld een goed voorbeeld van een weidepaard.
heeft bij vorige eigenaresse altijd gewoon binnen gestaan met een paar uur per dag weidegang.

sinds ik hem heb staat hij 24/7 buiten.
sommige hier vinden een wei saai voor een paard. want hij staat daar maar te staan in weer en wind in een drassige wei.

maar als ik hem nu in stal zet breekt hij de boel af. steigeren, rond blijven draaien, hinneken, krabben met voorbenen enz en dat houd meneer gerust een paar uur vol.... boodschap lijkt me duidelijk Knipoog
hij komt elke dag ff op stal met opzadelen/afzadelen. en soms ook gewoon wat langer bijvoorbeeld om op te drogen na het rijden. maar meneer blijft dit doen. hij vind stal gewoon echt geen zak aan.

en natuurlijk zijn er ook andere extremen. andere paarden vinden de wei geen zak aan. naar een uurtje of 2 hebben ze het gezien en gaan ze zielig bij het het staan kijken.

ieder paard is anders en als je goed naar je paard kijkt kun je bij heel veel best goed inschatten wat wel/niet goed is voor je paard.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:17

Een paard geeft wel degelijk aan wat hij/zij niet leuk vindt, je moet alleen de signalen wel "lezen".

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:41

en dat laatste is kennelijk nu juist heel moeilijk, want iedereen vindt toch dat zijn paard gelukkig is en goed verzorgd wordt? Mensen zijn nogal geneigd om gedrag ve dier in hun voordeel uit te leggen..

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-08 14:45

Ja, maar in mijn ogen (maar goed, wie ben ik Knipoog ) kun je toch moeilijk een paard herhaaldelijk tot iets dwingen wat hij écht niet wil. Tuurlijk zul je bijvoorbeeld best tot een bepaald niveau een dressuurproef kunnen rijden met een paard dat dat eigenlijk helemaal niet ziet zitten. Maar als je op een hoger niveau gaat presteren, dan is de mentaliteit van het paard een belangrijke factor.
Ik ben het inderdaad met je eens dat iedereen er vanuit gaat dat hij of zij het goed doet. Ik zal ook genoeg fouten maken, maar wat ik probeer is om zoveel mogelijk vanuit een paard te redeneren (voor zover ik dat kan), veel lezen en ontzettend veel vragen aan ervaren paardenmensen in allerlei disciplines.