Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karoliefje_ schreef:Een paard moet paardwaardig gehouden worden, ongeacht de prijs van het paard en de verwachtingen
DresslOver schreef:Maar ik denk dat deze toch wel tot de uitzondering behoren.
anneliesdj schreef:Precies en ze traint bij Anky. En wie had er pasgeleden een artikel over dat paarden niet betutteld moeten worden?
Arabesk schreef:Met een topic als deze, peil ik de gemiddelde mening en al pratende hoop ik dat we dan verder komen tot een soort algehele acceptabele standaard voor (sport)paarden.
anneliesdj schreef:Precies en ze traint bij Anky. En wie had er pasgeleden een artikel over dat paarden niet betutteld moeten worden?
Arabesk schreef:Wel er zijn een hoop mensen die menen te moeten zeggen wat ík denk en waarom ik dit topic open en dat het allemaal suggestief is.
Nee, dat is het niet.
Voor mijn eindexamen moest ik een tekst samenvatten 'de ethiek van het verzekeren' een soortgelijke titel hiervoor, leek mij het meest neutraal.
Hoe ik er over denk globaal is: ik ben niet tegen sport, of tegen rijden óp een paard, maar als het welzijn van een paard in het geding komt ben ik er op tegen. Waar die grens is kan ik nog drie bladzijdes over volschrijven. Maar daar gaat het mij niet om.
Het gaat mij erom dat we weer eens reflecteren wat eigenlijk wel kan en wat niet. In de meeste welzijn topics zie ik toch dat de meningen dichter naar elkaar toekomen dan pak 'm beet 3 jaar geleden.
Vlogen Runningkawa en ik elkaar toen nog in de haren, nu niet meer.
Ook ík schreef vijf jaar geleden als oplossing voor een paard dat z'n stal viesmaakte: 'bind 'm vast net als in een stand'
Met een topic als deze, peil ik de gemiddelde mening en al pratende hoop ik dat we dan verder komen tot een soort algehele acceptabele standaard voor (sport)paarden.
Citaat:Hoe ik er over denk globaal is: ik ben niet tegen sport, of tegen rijden óp een paard, maar als het welzijn van een paard in het geding komt ben ik er op tegen. Waar die grens is kan ik nog drie bladzijdes over volschrijven. Maar daar gaat het mij niet om.
Citaat:Grappig, want ik denk er nog precies zo over als eerst
Dus hoe dat dan kan?
patsur schreef:Arabesk schreef:Met een topic als deze, peil ik de gemiddelde mening en al pratende hoop ik dat we dan verder komen tot een soort algehele acceptabele standaard voor (sport)paarden.
Met bokt bereik je niet heel paardenland denk ik, en zeker niet de topsporters die m.i de paarden het meest onnatuurlijk houden.
farrier schreef:even afgezien van de discussie wel of geen ijzers is mijn antwoord kort en krachtig JA en JA
vanaf het moment dat het paard gedomesticeerd is heeft hij werkzaamheden verricht die tegen zijn natuur ingingen, maar hem zeker welzijn hebben gebracht.
Zelf zou ik absoluut opteren voor een carriere als sportpaard (SGW of SGWM) ipv van 24/7 onbeschermd zonder het benodigde krachtvoer in weer en wind in een duf weiland gehouden te worden. Over paardenwelzijn gesproken ........
en arabesk: jouw berekening klopt niet. Het paard is ca 3 minuten op aarde, waarvan het grootste gedeelte als drietenig dier ter grootte van een marmot. In jouw berekening komt na 23,2 uur het eerste leven pas tot stand als ameube, darvoor was de aarde onleefbaar voor elk organisme.
zeeuwtje 68, verreweg de meeste blessures > 68% ontstaan door ongecoordineerd gedrag in heit weiland.