Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pensionnetje

Re: Paard op hoofd slaan? belachelijk of 'normaal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:43

Waarschijnlijk vinden jullie mij een beest maar goed...
Ik heb een hengst die zichzelf zo fantastisch vindt, zeker in bijzijn van wat dames, dat hij letterlijk doof, stom en blind is voor alles wat er verder om hem heen gebeurd. Zijn testosteron krijgt de overhand en zijn macho percentage stijgt met 100%.
De enige manier om ongelukken te voorkomen is hem op zo'n moment een tik, mét zweep, tegen zijn oren te verkopen. Voor alle andere methodes is hij gewoon te ver heen.
Met die tik (die hij niet als straf krijgt) haal ik hem uit zijn "testosteron hypnose" en laat hem weer landen op deze aarde. Hij is weer wakker geschud dat dit niet de regels zijn en dat ik er ook nog naast loop. Die tik boeit hem niet eens in de zin van pijn, daar zorgen zijn hormonen wel voor. Maar het is het schrik effect hem even uit zijn macho wereldje te halen.

Oordeel niet met "ik zou een paard nooit een tik met de zweep tegen zijn hoofd verkopen, dat is zooo zielig". Wacht maar tot je eens een testosteron fabriekje in je hand hebt, dan zul je soms wel moeten.... Of je dit nu leuk vind of niet.
Laatst bijgewerkt door Pensionnetje op 06-02-08 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:45

Pensionnetje schreef:
Ik heb een hengst die zichzelf zo fantastisch vindt, zeker in bijzijn van wat dames, dat hij letterlijk doof, stom en blind is voor alles wat er verder om hem heen gebeurd. Zijn testosteron krijgt de overhand en zijn macho percentage stijgt met 100%.
De enige manier om ongelukken te voorkomen is hem op zo'n moment een tik, mét zweep, tegen zijn oren te verkopen. Voor alle andere methodes is hij gewoon te ver heen.
Met die tik (die hij niet als straf krijgt) haal ik hem uit zijn "testosteron hypnose" en laat hem weer landen op deze aarde. Hij is weer wakker geschud dat dit niet de regels zijn en dat ik er ook nog naast loop. Die tik boeit hem niet eens in de zin van pijn, daar zorgen zijn hormonen wel voor. Maar het is het schrik effect hem even uit zijn macho wereldje te halen.

Oordeel niet met "ik zou een paard nooit een tik met de zweep tegen zijn hoofd verkopen, dat is zooo zielig". Wacht maar tot je eens een testosteron fabriekje in je hand hebt, dan zul je soms wel moeten....

Meid, als het werkt dan heb je mijn zegen. Hebben hier ook hengsten gehad en toen ik doelbewust werd geramd en de bezem in mijn hand had heeft hij het geweten. Hij hield er niks aan over. Ohja, de tikken kreeg hij op zijn kont.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:47

Voor de bezem heeft hij ook ontzag Haha!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:47

Nee, ik sla een paard nooit met een zweep tussen de oren. Wanneer ik iemand zoiets zie doen is die ook nog niet jarig.
Het is een zeer week gedeelte van een paard, en het zou echt stupide zijn wanneer ik daar ga lopen hengsten.
Geweld op die manier leidt alleen maar tot nog meer ellende. Het kan anders....
Het paard bij steigeren 'de indruk' geven dat er iets boven zijn hoofd is, dat hij zijn hoofd stoot zeg maar.... is iets dat ik wel kan begrijpen, daar zie ik de logica wel van in. Maar dat kan natuurlijk op een snelle, kordate manier, daar hoef je niet voor te beuken....

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:48

Pensionnetje schreef:

Ben een keertje kreupelend met een stok achter een twenter hengst aangerend in de wei, die deelde vlug een tik uit. Volgens mij stond hij me uit te lachen in de hoek vd wei.. Clown

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:49

Als mijn paarden gericht gaan schoppen krijgen ze een lel terug tegen dat been Ja. Natuurlijk geen minuten later, maar of een schop terug, of tik met zweep.. wat ik maar net heb. *LOL*

En het helpt Ja.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:50

Beuken heeft nooit effect. Straf kort en duidelijk en op een manier die veilig blijft voor zowel paard als eigenaar. Het dient als een reminder wie er de baas is, niets meer en niets minder.
Al het overige is een uiting van frustratie en getuigd niet van enig vakmanschap.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:51

Beuken (bedoe je dan doorrammen) heeft idd geen zin maar als je een voorwerp hebt en je bent er vlug bij dan ga ik echt niet nadenken of een bezem of stok zielig is..

beide hebben me overigens niet meer getrapt. Maar paarden kunnen watervlug zijn en hengsten die gedekt hebben daar moet je gewoon heel kort mee zijn vind ik.

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:52

detour schreef:
Pensionnetje schreef:

Ben een keertje kreupelend met een stok achter een twenter hengst aangerend in de wei, die deelde vlug een tik uit. Volgens mij stond hij me uit te lachen in de hoek vd wei.. Clown

Hahhahahah, de mijne mepte een emmer, die ik richting zijn dilicate billen had gegooid nadat hij mij een stuk uit mn jas had gebeten, zo de wei weer uit.... Haha! En dan die triomfantelijke kop van em Boos!
1-0 voor de hengst Haha!

Met hengsten is het héél simpel, behandel hen zoals ze jou behandelen. Dan zijn de regels gelijk weer duidelijk.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:55

Ja, ze zijn bijdehand genoeg! Hengstje van stok verhaal was trouwens verkocht naar oude eigenaar, en had voedingsnijd. Ze zei dat hij van haar hield en haar nooit iets zou doen.

DAT is pas gevaarlijk! Clown

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:57

detour schreef:
Ja, ze zijn bijdehand genoeg! Hengstje van stok verhaal was trouwens verkocht naar oude eigenaar, en had voedingsnijd. Ze zei dat hij van haar hield en haar nooit iets zou doen.

DAT is pas gevaarlijk! Clown

Jaja en die hengsten komen na jaren bij mij op stal met het verzoek weer een fatsoenlijk staatsburger van te maken Boos! Goh, maar bij jou zijn ze altijd zo braaf!! Gek hè?

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:58

Ik heb een tijdje geleden ook een topic geopend over steigeren. Mijn instructrice heeft geadviseerd een lange zware zweep mee te nemen en hem een flinke mep tussen zijn oren te verkopen op het moment dat hij omhoog kwam. De eerste keer dat ik dat deed was ook meteen de laatste keer hoop ik. Ik deed het met pijn in mijn hart, maar het heeft zeker wel geholpen. Ik ben hem ook wat strenger aan gaan pakken. Hij bijt regelmatig als ik hem bijvoorbeeld geen brokjes wil geven. Dan krijgt hij een tikje op zijn neus. Het is tegenwoordig al een stuk beter!

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 11:59

Goedzo! Maar bedenk wel, beter één flinke tik, dan 25 kleintjes. Daar stompen ze op af en moet je steeds vaker en hardere tikken uit delen. En dan wordt het wel "zielig".

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:00

Pensionnetje schreef:
Beuken heeft nooit effect. Straf kort en duidelijk en op een manier die veilig blijft voor zowel paard als eigenaar. Het dient als een reminder wie er de baas is, niets meer en niets minder.
Al het overige is een uiting van frustratie en getuigd niet van enig vakmanschap.

Hier kan ik me wel in vinden. Dat gedeelte waar je het hebt over frustratie vind ik erg herkenbaar. Ik zie dat best wel vaak bij mensen, en dat is nu exact waar ik zo'n gruwelijke hekel aan heb...

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:02

lastig onderwerp,

Ik vind het niet normaal dat sommige hun paard hard op het hoofd slaan, maar soms is het gewoon een keer nodig.
Wij hebben b.v. een draak van een pony gehad, waar niemand meer op wou rijden, omdat me vrouw steil overeind kwam en daar ben ik toen op gaan zitten, toen die inderdaad steeds steigerde hebik hem een klap tussen zijn oren gegeven.
Resultaat was dat ie ineens een lieve kinderpony was en hij heeft nooit meer gestijgerd.

Ik zeg nie dat het goed was, maar het heeft wel gewerkt.

Mijn motto is dan ook, beter 1 harde tik (liever niet op het hoofd, maar soms kan het nergens anders) dan 20 kleintjes, die vaak toch gee effect hebben.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:02

Ohw, maar ik was best gefrustreerd hoor, kreuepeld rennen door de wei achter die verrekte knol aan.

Ben ooit gebeten door mijn eerste paard, totaal verrast, in mijn rug. Heb haar toen een schop verkocht en was ook verontwaardigd. Ik leerde van haar en zij van mij want het gebeurde sdaarna nooit meer. maar geloof me, heb dr echt uitgekafferd en ben afgekoeld buiten de box. Knipoog

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:03

nee doe nooit iets op het hoofd
dan krijg je meestal kopschuwe paarden, en is dat dan een oplossing?
Ook bij paarden die soms bijten mag je niet slaan, maar je kan ze beter wegduwen in hun nek of je omkeren en laten zien dat je geen interesse hebt.
En als je zo boos bent op je paard, adem dan maar een goed in en uit, wacht 10 tellen en daarna is het wel voorbij Knipoog
frustraties uiten op een paard heeft geen positief effect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:06

Ik zal sowieso niet zo heel snel slaan, omdat ik erg veel geduld hebt, en ik vind dat ze vanuit je houding ook moeten weten dat je het ergens niet mee eens bent. Als ik dan al meerdere keren gewaarschuwd heb, dan kunnen ze een klapje krijgen, maar dat is dan ook maar heel zelden, en is iedereen eigenlijk verontwaardigd.

Maar als ik een klapje geef, dan is het meestal op zijn borst, en laat ik hem een stapje achteruit doen, om hem onderdanig te laten voelen. Maar op het hoofd slaan vind ik uit ten boze, bovendien worden ze hoofd schuw daarvan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:06

TornadoLover schreef:
nee doe nooit iets op het hoofd
dan krijg je meestal kopschuwe paarden, en is dat dan een oplossing?
Ook bij paarden die soms bijten mag je niet slaan, maar je kan ze beter wegduwen in hun nek of je omkeren en laten zien dat je geen interesse hebt.
En als je zo boos bent op je paard, adem dan maar een goed in en uit, wacht 10 tellen en daarna is het wel voorbij Knipoog
frustraties uiten op een paard heeft geen positief effect.

Die theorie ken ik ook. Als ze maar niet kopschuw worden. En bijten is wel veroorloofd? Clown
Vooral hengsten en jonge paarden moet je juist aanpakken, kort en duidelijk.
Je zult toch de grenzen moeten bepalen en op de schouder slaan ivm bijten lijkt me bv erg onlogisch.

Als je duidelijk bent en eventueel gefrustreerd, merkt dat het geholpen heeft is er toch niks aan de hand???

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:09

Een paard dat EERLIJK gestraft wordt zal niet kopschuw worden. Zij kennen de regels drommels goed, of ze nu wel of geen tik tegen het hoofd hebben gehad. Het zijn paarden die unfair worden gestraft of te langdurig, die kopschuw worden. Met mijn jonge hengsten kan het soms oorlog zijn omdat zij persé willen proberen mij van mijn "troon" te stoten. Dan moet je soms hard ingrijpen. En toch, als ik zeg: HIER ! Komen ze allemaal ook als ze net gestraft zijn. Waarom? Omdat ze weten dat als ze zich gedragen ze NOOIT gestraft zullen worden, ook niet als ik mijn dag eens niet heb.

Kopshuw? Nee, bij mij geen een. Mensen die kopschuwe paarden hebben moeten bij zichzelf te raden gaan....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:12

Pensionnetje schreef:
Oordeel niet met "ik zou een paard nooit een tik met de zweep tegen zijn hoofd verkopen, dat is zooo zielig". Wacht maar tot je eens een testosteron fabriekje in je hand hebt, dan zul je soms wel moeten.... Of je dit nu leuk vind of niet.

Ik heb het beide gedaan. En ik ga toch voor de vriendelijke manier.. moet jou man of vriend jou ook een tik uitdelen voordat je luisterd, dat kan toch ook op anderen manier? Ik heb ze allemaal geprobeerd, maar als je een (echt) testosteron fabriekje onder je of in je handen hebt, en als je dat soort paarden met een zweep gaat behandelen, pomp je de adreline alleen maar meer en meer op, en zullen ze letterlijk vechten tot ze er dood bij neer vallen. Dan los ik het echt liever op een andere manier op.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:12

Dat denk ik ook, pensionnetje.. heb wel eens paard gehad van pensionklant die me nb verweet op bokt dat ik r kopschuw had gemaakt. Heb het dier echter nooit een tik verkocht op d'r hoofd.

Soms zijn eigenaren erg goed in het verleggen van het probleem wat ze hebben met hun dier.
Wat ik wel heb meegemaakt was een paard wat zich amper liet aanraken aan het hoofd nadat het het hoofd tegen de deuropening kapot had geslagen en zich niet meer makkelijk liet behandelen. Gelukkig is dat rechtgetrokken. was erg sneu.

Heb jij wel eens kopschuwe hengsten binnen gekregen, Pensionnetje?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:13

Pensionnetje schreef:

Ik sla, ik sla hard en direct desnoods met een voorwerp. Ik heb al teveel paarden in handen gehad die levensgevaarlijk zijn (geworden) omdat het sjielug is om te slaan en ik leer het ze liever meteen in 1 keer goed af. Ik ben in de omgang met paarden zo zacht en vriendelijk als het kan en zo hard als het moet, ik zit niet op ongelukken te wachten met mijzelf, kleine kinderen en onervaren ruiters omdat een paard niet geslagen mag worden en daardoor dus lekker zijn gang mag gaan en onopgevoed door het leven gaat zodat een ander (ik dus) de oliebol mag oplossen die door dat gemuts is veroorzaakt. Gek genoeg heb ik omdat ik blijkbaar uitstraal dat ze hem voor hun kop kunnen krijgen meestal weinig problemen met paarden dus ik hoef heel weinig te slaan.

Overigens worden ze kopschuw van al die kleine tikjes, niet van 1 die echt indruk maakt en waar ze van tot Kerstmis staan te suizebollen. Ze trekken dan gewoon hun kop snel weg omdat ze weten dat er een tikje gaat komen en het een soort kat-en-muis-spelletje is. In de groep krijgen ze ook een fikse beuk van een soortgenoot als ze vervelend zijn. Paarden hebebn een groot gevoel van rechtvaardigheid en weten precies wanneer ze stout zijn en accepteren dan ook de consequenties.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:14

ShannaY, paarden communiceren erg straight en duidelijk met elkaar, zouden mensen hoop van kunnen leren, scheelt hoop onduidelijkheid. Je hoeft toch geen hoofd kapot te slaan?

En mensen kunnen ook nog verbaal praten. Ik vind de gelijkenis een beetje ver gezocht..

Pensionnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-08 12:15

detour schreef:
Dat denk ik ook, pensionnetje.. heb wel eens paard gehad van pensionklant die me nb verweet op bokt dat ik r kopschuw had gemaakt. Heb het dier echter nooit een tik verkocht op d'r hoofd.

Soms zijn eigenaren erg goed in het verleggen van het probleem wat ze hebben met hun dier.
Wat ik wel heb meegemaakt was een paard wat zich amper liet aanraken aan het hoofd nadat het het hoofd tegen de deuropening kapot had geslagen en zich niet meer makkelijk liet behandelen. Gelukkig is dat rechtgetrokken. was erg sneu.

Heb jij wel eens kopschuwe hengsten binnen gekregen, Pensionnetje?

95% van de hengsten die ik binnen krijg zijn helaas kopschuw Huilen Die gene die dat niet zijn zijn meestal zo vreselijk dominant dat ze gevaarlijk zijn. Maar goed ,ieder paard is opnieuw op te voeden en hernieuwd vertrouwen te geven. Paarden zijn erg vergevingsgezind. Een eigenschap die bij sommige "mensen" ontbreekt.