wat betekend t gapen van een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 09:03

Amytj schreef:
Gapen is een van de symptomen van een maagzweer.
:j
Maar dat wil niet zeggen dat een gapend paard standaard een maagzweer heeft. Er zijn verschillende soorten gapen; je hebt paarden die gewoon gapen uit ontspanning, je hebt er die gapen voor en/of na ze een bit in krijgen, je hebt er die gapen om stress te laten lopen en je hebt er die gapen vanwege maagpijn. Bij die laatste is dat heel duidelijk vind ik, ze trekken nogal spastisch met hun mond en de ogen draaien ver weg. Het is ook eerder een verkrampt gapen, en je ziet dat het niet uit ontspanning is...

Carmy81

Re: wat betekend t gapen van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:26

Mijn paard gaapt ook altijd na het werk...... Zodra ze lekker afgespoeld of afgesponsd in haar stalletje staat dan gaat ze gapen. Vaak een paar keer achter elkaar.... Volgens mij is het gewoon ontspanning.
Ze moet ook zo hard werken altijd hahaha, als de bak slobber eraan komt is ze weer helemaal wakker !!!

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:44

Veel gapen achterelkaar is toch echt een teken dat er iets met de maag aan de hand is.
Af en toe gapen, of een paar keer achter elkaar is gewoon moeheid. Doetie het vaak nadat je iets metm hebt gedaan?
Jonge paarden moeten veel leren, en gapen is dan een teken dat ze het moeten verwerken. Dan is het niets ernstigs..

LoVaLiCiOuS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:04

Ik weet wel dat veel gapen bij honden een teken van stress is. Of dit nu leuke stress is of niet leuke stress.. dat maakt niet uit.
En dus niet alleen gapen van slaperigheid.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 15:55

LoVaLiCiOuS schreef:
Ik weet wel dat veel gapen bij honden een teken van stress is. Of dit nu leuke stress is of niet leuke stress.. dat maakt niet uit.

Stress is toch altijd niet leuk? Anders noem ik het opwinding ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:32

Bij mijn weten is gapen een teken van ontspanning of het op zijn gemak voelen. Zekers geen stress bij een paard. Je kunt aan een paardensnuit ook goed zien wanneer ze gespannen zijn, bijvoorbeeld dan houden ze de lippen stijf op elkaar.
Jonge paarden doen het ook wel eens uit onderdanigheid, net als smakken. Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken. Tenzij als hierboven wordt genoemd er nogal krampachtig en dwangmatig wordt gegaapt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 23:37

Mijn paard gaapt als het hoofdstel af gaat!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 11:14

kan van alles zijn als ze gapen b.v. ontspanning, indd bij hoofdstel afdoen, bij overgave aan iets of iemand(onderdanig heid) mijn mening meestal niet bij/tijdens spanning of stress (wel erna)dan is het meer lippen op mekaar grote neusgaten, en een iets gespannen bovenlip, kijk goed naar de oren want bij lekker ontspannen gapen gaan ze soms een beetje opzij hangen en de ogen kijken ontspannen. als ze last hebben van hun maag en gapen daarom zie je het verschil meestal wel dan is het vaak achter elkaar en erg overdreven!

Eline_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:52

mijn verzorgpaard gaapt altijd als ik zijn neusriempjes na het rijden los doe dan denk ik omdat hij moe is heel ontspannen staat te rusten :)
maar ik heb ook horen zeggen als je paard dat echt veel doet hij iets aan zijn maag kan hebben !

farpz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:59

LoVaLiCiOuS schreef:

Voor zover ik weet is het gapen bij honden ook een teken van inspanning van de hersenen. (toevallig net gelezen het boek How to raise the perfect dog - Cesar Millan)

sammy_rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 14:53

Lika93 schreef:
ik denk om dezelfde reden als wij gapen.. Slaap dus gewoon :7
Ja dat komt het eerste in me op

wij gapen niet omdat we slaap hebben maar wanneer de aandacht verslapt gapen is een manier van je hersenen weer wakker maken om je aandacht erbij te kunnen houden ;)

en idd gapen is gwn goed.

StoeterijPB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 17:31

Ontspanning :)

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-11 11:17

Mijn jonge bijrijdpaard gaapt na het rijden vooral, als ik het hoofdstel af heb gedaan, vooral na dressuurles. Een paar keer achter elkaar. Ik heb het idee dat ze het doet omdat ze haar hoofd en kaak wil ontspannen. Ze kijkt er verder heel relaxed bij en als ze het doet ziet ze er heel ontspannen uit. Ik ga haar dan daarna lekker poetsen en dan dut ze helemaal in.
Maak me er soms een beetje zorgen over omdat ze nog jong is, 4,5. Ze gaapt ook wel eens nadat ze wat lekkers heeft gehad. MIsschien heeft het toch ook iets te maken met haar wolfskiesjes...zijn nog niet getrokken..

willemjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 18:46

Gapen doet je paard als hij nieuwe indrukken opdoet bijv.buiten zijn vertrouwde omgeving.
Het kan echter ook duiden op maagproblemen.
Die van mij doet het vooral als ik met hem buiten zijn vertrouwde omgeving ben, maar het is toch iets wat ik nadrukkelijk inde gaten houd.Mvrgr.Willemjan