Waar waren jullie paarden met jaarwisseling, en HOE waren ze

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liberte

Re: Waar waren jullie paarden met jaarwisseling, en HOE waren ze

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 17:56

Die van mij stond gewoon op stal en ik heb echt geeeeeen idee hoe hij heeft gereageerd Tong uitsteken

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 10:17

iepsel schreef:
Het valt me dus echt op dat de paarden die niet uit hun ritme worden gehaald, dus die gewoon net als anders worden behandelt veel rustiger blijven en geen paniek vertonen. Eyeopener??

Dat zeggen ze inderdaad wel. Vandaar ook dat als je met het vuurwerk een radio aan wilt hebben of een bovendeur dicht, dat ze aanraden daar al een paar dagen van te voren mee te beginnen, zodat de paarden er vast aan kunnen wennen. Net als bij de giraffen in die dierentuin Haha!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:09

Jennyxx schreef:
Dat zeggen ze inderdaad wel. Vandaar ook dat als je met het vuurwerk een radio aan wilt hebben of een bovendeur dicht, dat ze aanraden daar al een paar dagen van te voren mee te beginnen, zodat de paarden er vast aan kunnen wennen. Net als bij de giraffen in die dierentuin Haha!
Nou dat was dan pittig oefenen Haha! Alle dagen voor O&N om 12 uur naar stal om t paard eruit te halen... Haha!
Edit typo...

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:21

EricPrast schreef:
iepsel schreef:
Het valt me dus echt op dat de paarden die niet uit hun ritme worden gehaald, dus die gewoon net als anders worden behandelt veel rustiger blijven en geen paniek vertonen. Eyeopener??
Of draai je oorzaak en gevolg nu om? Zou het niet zo zijn dat de mensen die hun paard "gewoon" hebben laten staan, dat gedaan hebben omdat ze weten dat hun paard niet in de stress raakt van het vuurwerk?

Nee, het is gewooon een feit dat veel mensen nogal paniekerig overkomen. Een paard pikt dat feilloos op. Tuurlijk zijn er uitzonderingen, maar gaan verhuizen, dingen anders doen geeft meteen al aan dat er "iets staat te gebeuren".

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:34

bij ons zijn er 2 paarden (de mijne) blijven staan zoals ze altijd staan: buiten en de 2 stalpaarden van mijn stalgenoten zijn wel uit hun normale ritme gehaald: die zijn buiten gezet ipv op stal blijven staan

Vorig jaar stonden ze op stal met alles potdicht en de radio hard aan en hebben ze de boel afgebroken, nu niet, een paar rondjes gerend en om een uur of half 2 stonden ze ale 4 te slapen.....

Ook anders dan anders: wij waren vanaf een uur of 10 op stal, met bbq, licht aan, muziekje erbij, hapje, drankje.... vonden ze wel gezellig, vooral die van mij, je weet nooit of je nog iets lekkers kan scoren namelijk Vork Vingers aflikken

Ilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:41

ik ken mijn verzorgpony al 9 jaar dus ik denk hij doet niet. Nu is hij zo geflipt dat hij zijn stal naar zijn grootje heeft getrapt en halstertouw is gebroken. Ook was hij uit zijn weiland ontsnapt. Niet echt een prettige jaar wisseling voor hem Tong uitsteken

Siimoneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:46

Mijn paardjes waren erg rustig Lachen
Volgens mij hebben ze er niet eens iets van gemerkt! ROFL
Ze deden er verder ook niks tegen,

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 11:53

Mijn stal staat midden in de bebouwde kom. Vier wegen maken zeg maar een vierkant en in het midden van dat vierkant is mijn erf. Vanaf begin november knalt het vuurwerk en het carbid al dat het een lieve lust is. Mijn paarden zijn dus "bomproof" wat vuurwerk betreft. Op oudejaars dag hebben ze ook gewoon de hele dag buiten gestaan.
Ik had voor de zekerheid de buitenluiken van de stallen dicht gedaan, licht in de stal aan en radio aan. Maar tegen het vuurwerk geweld was geen kruid gewassen. Zo verschrikkelijk veel en hard vuurwerk gedurende ongeveer een half uur. De radio had geen zin, die hoorde ik niet eens meer, ondanks dat ik hem op 10 zette. De vuurpijlen landde gewoon bij mij op het dak. Vier van de vijf bleven redelijk rustig, maar één merrie raakte totaal in paniek. Ze kwam bijna door en over de box heen. De volgende dag heb ik de vuurwerkrotzooi van andere moeten opruimen, omdat de resten over mijn erf en rond mijn stallen lagen. Gelukkig is het nu weer voorbij met dat vuurwerk. Na twee maanden ben ik het dan wel eens zat.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 15:07

De rust zelve!! Echt!
En dat terwijl ze een weide verderop carbid schieten.
Super Lachen

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 16:39

in de stal , maar ze vinden het helemaal niet eng , ze vinden het zelf leuk !!! maar ze moesten in de stal want dat was veiliger... :]

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:13

Die van mij staat in een kudde met nog 5 paardjes. Ik heb haar afgelopen zomer gekocht, dus wist niet wat ze zou doen. Ze staat altijd 24/7 buiten en nu dus ook(we hebben niet eens een stal). Maar ze waren erg rustig. Wel hebben we ze allemaal van te voren een halster om gedaan, je weet maar nooit. Ze staat langs een doorgaande weg, maar daar is t rustig met huizen enzo. Er was dan ook niet veel vuurwerk. Een meisje wat haar fjord er ook heeft staan is om 1 uur ffies wezen kijken, maar ze stonden allemaal te slapen. Ze keken haar wel aan van kom je doen?!

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 17:15

Mijn paardjes stonden op stal, en waren wel wat onrustig, gelukkig was het vuurwerk rond 01.00 al afgelopen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 19:28

Dendie schreef:
Jennyxx schreef:
Nou dat was dan pittig oefenen Haha! Alle dagen voor O&N om 12 uur naar stal om t paard eruit te halen... Haha!
Edit typo...

Nagelbijten / Gniffelen

Mariettuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-08 20:42

Bij ons heeft ook alles rustig op stal gestaan.
Heb begrepen dat van alle paarden maar 1 onrustig was. Waren genoeg mensen op de manege om alles in de gaten te houden.

We hadden alleen de shetlanders verplaatst. Die staan namelijk de hele tijd buiten met een schuilstal. Maar voor het geval dat er wat vuurwerk gegooid zou worden hebben we er een paar op stal gezet en de rest in de binnenbak.

Allemaal goed gegaan.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 00:46

Mijn paard stond op stal. De volgende dag stond ze nog gewoon op 4 benen, dus ik neem aan dat alles normaal verlopen is. Haha!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-08 12:33

Mijn paard Unique staat op de manege , onze oude pony Rasta hebben we daar met de jaarwisseling ook een nacht gehad.

Rasta staat hier bij ons in de straat dus die stond dan midden in het vuurwerk.
Op de manege is helemaal geen vuurwerk en het is dan ook prima gegaan.

vanalleswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 11:20

die van ons stond lekker in haar stalletje op de manege, het is daar vrijrustig dus ze zal er weinig last van gehad hebben.

anne_fury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:01

stonden lekker buiten,weitje is ook een stukje van het dorp af en de volgende dag stonden ze er nog gewoon in Lachen dus ze waren wel vrij rustig.een paar weken voor oud&nieuw beginnen ze toch al wel met de knallen dus ze waren er al een beetje aan gewend. Tong uitsteken

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-08 19:02

Die van mij stonden op stal,en trokken zich niets aan van het vuurwerk xP

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 10:07

Mijn paard stond gewoon op stal en raakte erg in paniek van het geknal. Hij was erg bang. Toen heb ik de radio op standje disco gezet en werdt het een stuk beter.

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:46

Op stal. Hij gaf er helemaal niets om. Lachen

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:49

Op stal. Wolando werd helemaal gek. Ik was alleen thuis maar mijn ouders hadden alvast telefoonnummer klaar gelegd van de DA. Die was op de hoogte en als het echt niet zou gaan zou hij komen spuiten. Ik heb me dus tot 5 voor 12 aflopen vragen of ik dat moest doen;
staat hij om 12 uur stokstijf in zijn stal. Volgens mij was hij gewoon in shok. Stond mooi stil dus haha. En daarna was het weer goed en begon hij weer te eten. Jammer dat hij daarvoor de hele stal eerst moest afbreken

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-08 13:54

Onze shet was ook net een standbeeld Haha! Wino niet, die heeft een mooie wond boven zijn oog van het panisch doen... Ik heb flink wortels gegeven

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 13:13

mijne stond gewoon op stal en ik heb niet gemerkt aan hem dat hij gestrest was ofzo

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-08 14:44

niet veel vuurwerk