Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Re: Vraag over gedrag van paarden met 2 kruinen op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 21:29

hoe bedoel je, toch apart allemaal? nooit eerder gehoord van deze theorie..

rust en stabiliteit is belangrijk voor elk paard, niet alleen voor de persoonlijkheid, maar ook voor de gezondheid, fijn dat dat bij jullie vanzelfsprekend is!

Celestaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:29

Mijn verzorgpoby heeft ook 2 kruinen!

ze is nu 19 jaar, ze is eigenlijk heel onderdanig en schiet snel in de stress als ze iets niet snapt. Ze is hardstikke knuffelig en lief en is bestwel speels. De ene kruin zit helemaal onder haar voorplukje en de andere zit tussen dr ogen en dr neus zegmaar in bestwel laag dus.
Groetjes,
Josje

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-07 22:36

de kruin echt bij de voorpluk heeft geen invloed op de persoonlijkheid verder, het gaat dus waarschijnlijk gewoon om een dier met 1 kruin...

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 08:33

SuperRoos schreef:
hoe bedoel je, toch apart allemaal? nooit eerder gehoord van deze theorie..

Jawel hoor (ik heb ook het boek van LTJ-de persoonlijkheid van uw paard), maar ik blijf me erover verbazen dat je er zoveel uit kan halen. Ik doe het zelf ook, althans, naar het hoofd kijken om te zien wat er in zit. Waarschijnlijk speelt er dan ook wel een beetje intuitie mee ofzo, dat weet ik niet (en doet er imo ook niet zoveel toe, als het resultaat maar goed is), maar ik blijf het grappig vinden dat het zovaak raak is...
Ik mag me gewoon graag verbazen over de dingen om me heen, toch ergens nog een beetje kind gebleven... Knipoog

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 12:56

ok op die manier, ik verbaas me ook na elke analyse weer hoor, dat het zo treffend is en mensen er vaak echt wat mee kunnen Ja

drenthie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-07 13:44

Van de week had ik al een deel van dit topic gelezen en daardoor eens extra naar mijn paard gekeken Clown Hij heeft ook twee kruinen. Onder elkaar. Bij hem zitten ze heel hoog. net onder de aanzet van zijn voorpluk. Vind het erg interressant en grappig om dit topic te lezen. Kom heel veel dingen tegen die ik in mijn paard terug zie. Hij is een binnenvetter waarbij stress op zijn milt slaat. Dit is van de zomer naar boven gekomen tijdens een bezoek van Steffi. Hij is in de groep erg sociaal. Hij laat zich niet op de kop zitten, maar gaat een gevecht niet uit zichzelf aan en hij mag graag met ruinen spelen. Naar mensen is hij ook vriendelijk, maar zal duidelijk aangegeven wanneer hij het ergens niet mee eens is. Met rijden laat hij zijn oogwit zien. Dan weet je dus dat hij er onderuit zal proberen te komen. Dat zijn de momenten dat hij het even moeilijk vind. Als ik dan even een rondje ga stappen en dan opnieuw probeer gaat het meestal wel goed. Aan de hand heeft hij mij wel eens de andere kant op proberen te manouvreren toen hij in de gaten kreeg dat we naar huis gingen en meneer nog wat langer op het strand wilde wandelen. Verder accepteerd hij van mij veel meer dan van anderen. Dus het op 1 mens gericht zijn klopt in deze ook wel. Verder is hij best een koele kikker. Totdat er een kliko staat of een boomstronk ergens ligt. Dan is het omdraaien en wegwezen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 16:31

Grappig om dit tegen te komen. Ik geloof hier niet zo sterk in, denk dat veel andere dingen invloed heeft op het karakter van een paard. Maar goed, sta overal voor open Haha!

jepsica schreef:
Uit de analyse komt dat 70% van de paarden met 2 kruinen sterker en emotioneler reageert dan gemiddeld, ze kunnen op zeer onverwachte momenten van streek raken zonder enige aanwijsbare reden. wanneer zo'n paard zijn zelfbeheersing verliest is het belangrijk hem even te laten gaan en dan weer tot rust te laten komen. straffen helpt niet en versterkt het ongewenste gedrag alleen maar, het paard zal onwilliger worden.
vaak kunnen ze ook slecht tegen stress

Gaat het bijvoorbeeld om gedrag van gewoon schrikken van 'niks' of zijn er serieusere problemen zoals bijvoorbeeld omhoog komen bij het rijden, rodeo's houden, slecht te stallen en slecht te trailerladen, dit zijn allemaal problemen namelijk die qua percentage vaker voor lijken te komen bij paarden met 2 kruinen..

Ik rij een friese merrie van 10 jaar. Staat al haar hele leven op dezelfde stal. Ze kan best overstuur raken van dingen en dan daarop nog een tijdje doorgaan. Terwijl haar moeder er dan al lang weer langs durft. Verder is ze vrij gevoelig en wanneer ze je niet kent wandeld ze zo over je heen. Best eenkenning, maar ook vergevingsgezind.
Ze kan idd goed schrikken om niks en dan wanneer we van hand veranderen weer. Straffen helpt helemaal niet dan luisterd ze de eerste paar dagen niet meer.
Ze wil altijd alles zien, heeft toch een aantal trucjes om niet te hoeven werken en is dol op kinderen. Kan uren gepoetst en geknuffeld worden. Ze je er een kleintje op dan kan ze nog wel schrikken, maar is dat vele malen minder erg.
Vooral in het begin trok ze erg naar haar moeder wanneer er wat eng was. Nu blijft ze beter bij de ruiter.

Hoop dat dit genoeg is Haha! Zal de rest van de paarden ook eens onderzoeken Tong uitsteken

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:38

Kom dit onderwerp tegen, herken mijn paard hier zeker in terug. Hij heeft 2 kruinen tegen elkaar liggen tussen de ogen, zal vanavond een duidelijke foto maken. Ons paard is een 9 jarige ruin, nu 2 jaar in ons bezit.

Op een gegeven moment liet ons paard het niet meer toe dat je aan zijn schoft zat. Hij had een slechte ervaring gehad met een osteopaat toen hij vast zat in zijn rug, dat is hij nooit vergeten. Vreemde mannen moet hij niet meer hebben. Met vrouwen kan hij echter wel weer goed overweg. De eigenaresse van de manege kende nog een vrouwelijke, holistische dierenarts. Dit was een succes, zij kon ons paard behandelen. Zij behandelde hem met meer geduld wat een goede werking op hem heeft. Die holistisch dierenarts was ook degene die zag dat ons paard 2 kruintjes had. Zij had ook al meerdere paarden hiermee gezien en dat waren allemaal gevoelige paarden. Ook dacht zij dat ons paard niet geschikt was voor 2 ruiters aangezien hij nogal gevoelig is, aangezien mijn broer en ik hem eerst samen reden.

Wij zijn zeker tot de conclusie gekomen dat hij erg gevoelig is en zeker niet gek is. Hij kan 20x langs een voorwerp lopen en de 21e keer schrikken omdat het net een stukje naar achter staat. Hij voelt zijn ruiter ook erg goed aan. Ben ik erg zenuwwachtig voor een wedstrijd, dan word hij ook zenuwwachtig. Hij kan er gewoon niet tegen als hij teveel onder druk word gezet. Mijn broer kan niet begrijpen dat ons paard van alles ziet om bang voor te zijn.Mensen van de manege zijn ook positief over de combinatie van mij het dit paard, ik ben ook zeer blij met hem. Ik doe hem niet meer weg, ook al kom ik niet meer verder met hem. Hij mag z'n oude dag bij mij blijven, vind hem veel te leuk Lachen

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:45

Mijn paard heeft 2 kruinen precies onder elkaar. In tegenstelling tot wat beweerd wordt van paarden met 2 of meer kruinen is die van mij juist wel heel stabiel en bomproof, gelukkig maar. Ik heb het boek van Tellington-Jones, de persoonlijkheid van je paard. En het is niet zo makkelijk gezegd dat alleen op basis van kruinen een karakter bepaald kan worden. Dit hangt van veel meer aspecten af. Gelukkig overheersen de andere aspecten klaarblijkelijk en zijn de kruinen van ondergeschikt belang.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:51

flappieR, als je het hele topic doorleest zie je dat dat allemaal aan bod komt..
30% van de paarden met deze kruinencombinatie vertoont niet dit gedrag, overige kenmerken kunnen dan bijvoorbeeld stabiliserend werken..

lisa_vitrus, mooie bijdrage ook voor de TS..
fijn dat je paard door de vrouwelijke arts wel behandeld kon worden, ik heb idd meer 2 kruinenpaarden gekend die meer met vrouwen dan met mannen hadden..

messica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 18:54

Even een stipje! Mijn jonge merrie heeft ook 2 kruinen!

lisaa92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-07 23:52

Hier nog even een foto van de 2 kruintjes op ons paard z'n voorhoofd.

Afbeelding

Hier kan je zien waar het ongeveer zit Knipoog

Afbeelding

verder heeft hij ook een kruin onder de aanzet van zijn voorpluk zitten, kan dit ook nog iets betekenen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 19:20

die kruin bij de maantop telt niet mee aan een betekenis voor de persoonlijkheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:09

Zo, alle pagina's gelezen. Leuk onderwerp! Haha!

Mijn jonge merrie heeft ook 2 kruinen. Niet tussen de ogen, maar boven haar ogen. Precies in het midden van haar hoofd en ook in het midden van haar 'ster', die overloopt in een bles.
Zit daar nog verschil in?, want ik lees hier dat de meeste paarden hun 2 kruinen tussen hun ogen hebben.

Nog een bijkomende vraag:
Ik heb ook een oudere merrie en het valt me op dat zij de laatste tijd een uitgesproken kruin heeft ontwikkeld, linksboven op haar hoofd. Het is echt opvallend, zelfs op foto's is het duidelijk te zien.
Kan dat ook iets betekenen?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:12

er zit geen verschil in de hoogte waar de kruinen liggen
ik heb het er toen zo neer gezet van 'tussen de ogen' eigenlijk in de zin van ongeveer omdat veel mensen nog denken dat het ook om 2 kruinen bij de maantop kan gaan, maar die zeggen dus niks over de persoonlijkheid..
echt die op het voorhoofd als je het op die manier bekijkt zeg maar..

van je oudere merrie kan ik me zo even niet voor de geest halen, als je een foto hebt waar het duidelijk op te zien is, ook waar het ligt op haar hoofd zeg maar, dan kan ik eens kijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 20:20

Hier een foto waarop die 'nieuwe' kruin duidelijk te zien is:

Afbeelding

Het is het linker paard (links voor de kijker Knipoog ).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 21:14

Grappig om te lezen over kruinen.
Ebo's moeder had ook 7 kruinen. Een hele speciaal dier om mee om te gaan.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:00

Ik ken een paard wat over zijn gehele lichaam op de meest vreemde plaatsen kruinen heeft.
Heeft dit iets te betekenen?
Paard is ontzettend dominant en moeilijk in de omgang. Etter eerste klas. Wordt momenteel door een klein meisje gereden en is daar erg stout en een echte klier bij. Ik reed er een keer op, probeer zijn trukendoos bij mij uit te voeren, straf em af en hij loopt als een mak schaap door de bak.. Kon er echt alles mee.. Vervolgens stap het meisje weer op en al het geklier begint weer..

Het is echt een apparte pony.. zou leuk zijn als iemand er iets van weet, wat de kruinen op het lichaam betekenen?
Hij heeft bijvoorbeeld een kruin op beide kaken..

Mijn paard heeft overigens 3 kruinen op voorhoofd Lachen

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:11

joviban, apart idd, ik zie nu goed waar hij zit maar zie hem niet van dichtbij, toevallig ook een foto van dichterbij haha Bloos

belker, bijzonder zeg Ja

nicole, staat al her en der in het topic uitgelegd..
vanuit de echte paardenvolken van vroeger stonden veel kruinen op het lijf voor gecompliceerde persoonlijkheden en zouden ze zelfs ongeluk brengen...
dit is natuurlijk niet bewezen, ik ken paarden met veel kruinen op hun lijf die gecompliceerd zijn, maar ik ken er ook veel die gewoon ongecompliceerd zijn
aangezien hierover niks 'bewezen' is is het moeilijk er wat over te zeggen...

3 kruinen, bedoel je dan echt 3 kruinen die zeg maar in een driehoek van elkaar liggen of zijn er bijvoorbeeld 2 die in de maantop liggen? want die tellen namelijk niet mee qua invloed op de persoonlijkheid

dit is een voorbeeld van een 'echt' 3 kruinen geval zeg maar waarbij ze dus allemaal midden op het hoofd liggen..
http://www.members.lycos.nl/tinkerspett ... g0096v.jpg

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:16

Ik tel de maantop niet mee Lachen
Het zijn echt 3 kruinen.
3 boven elkaar. Beginnend op ooghoogte naar boven toe.

Ik kan lezen en schrijven met mijn paard, maar andere mensen accepteert hij slecht. Hij wordt dan gezien als een moeilijk paard.
Maar ik noem het eenkennig Knipoog
Het is wel een echte boef, maar heeft geen kwaad in zich.

Ik ben op zoek naar een duidelijke hoofdfoto waarop je die 3 kruinen ziet, maar op bijna alle foto's hangt zijn pluk erover..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:26

ik ben wel heel benieuwd naar je foto Ja
ik ken namelijk alleen 3kruinencombinaties zoals ongeveer die van de foto hierboven..
3 echt boven elkaar heb ik nog nooit gezien dus ik zou het leuk vinden om dat te zien.

3 kruinen staan over het algemeen voor een gecompliceerder karakter maar het gaat niet om een onvoorspelbaar individu..

alles hangt natuurlijk samen met alle andere vormen en ook de lichaamsbouw, opvoeding, manier van houden zeg maar..
dat alles kan de gecompliceerdheid extra stimuleren, of juist stabiliseren..

paardje van mn moeder heeft ook 3 kruinen, schat van een dier, eenkennig, je moet hem goed in de smiezen houden, maar hij steelt je hart hoor Lachen haha

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:30

Ja dat laatste wat je zegt, is ook typerend voor mijn paard Ja

Ik ga er een foto van maken voor je Ja

Zal je pmen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:32

gaaf dankjewel Ja

ik ben ooit van plan mijn site helemaal bij te werken met echt voorbeeldfoto's en uitleg erbij, als je het goed vind, en je foto is ook goed genoeg dan zou ik die graag daarvoor willen gebruiken?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 22:53

Is prima hoor!
Ga zorgen dat je spoedig een foto krijgt Lachen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-07 23:07

SuperRoos schreef:
joviban, apart idd, ik zie nu goed waar hij zit maar zie hem niet van dichtbij, toevallig ook een foto van dichterbij haha Bloos

Als ik 't niet vergeet, zal ik morgen een close-upje maken. Knipoog
Ze had daar altijd wel heel licht een kruintje (ik telde er altijd 4 op haar hoofd), maar sinds kort istie dus opvallend zichtbaar.
Morgen fotootje dus! Haha!