Ben ik een dierenbeul?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jay_Undo

Re: Ben ik een dierenbeul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 14:29

Miss_Malfoy schreef:
En dat als ze dan vervelend worden, (tja, dat zit nou eenmaal in de shet) ik ze even op hun plaats zet?

Maar goed dat je er niet constant mee bezig bent anders was je alleenmaar dat beest op zn plaats aan het zetten.

Denk niet dat het shetje verschil weet tussen eens een keer moeten werken en altijd moeten werken. In ieder geval niet dat zijn gedrag daarop verandert.

Mijnnerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:40

suus_ schreef:
Dierenbeul is wat anders, maar ik zou als ponyzijnde ook zo'n lange dag beu worden

Mee eens.

brietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-08 15:47

Miss_Malfoy schreef:
Op een topic van een meisje dat problemen had met haar shet, vertelde ik laatst over de wandelpony's van de manege waar ik rijd. Dat dat af en toe ook heuse krengen kunnen zijn, maar dat ze dan van mij gewoon een schop onder hun kont kunnen krijgen. Toen beweerde iemand dat het heel gemeen zou zijn om ze van 10 tot 4 te laten lopen, en als ze het dan om 3 uur een beetje beu zijn, en gaan lopen klieren, ik ze op hun plaats zet. En ze vond de werkdagen ook te lang. Is dat zo? Ze lopen echt niet non-stop, rond etenstijd bijv. is het vaak een half uur lang uitgestorven, en tussendoor heb je vaak zat minder drukke momenten. Ook zetten we altijd met dranghekken even een soort stalletje uit waar ze af en toe kunnen rusten. Bij restaurants en dergelijke kunnen we altijd water halen, iedereen kent ons wel. Pony's zijn heuse lokale beroemdheden. De pony's worden op z'n dag verwend met allerlei lekkers. (Het zijn heuse vuilnisbakken, ultieme penny pony's, want voor die paar keer per jaar kan bijv. suikerspin, gesmolten ijs, niet te koud natuurlijk, en zelfs een keer tosti! geen kwaad.) We hebben ontzettend veel lol met ze, kennnen ze al jaren, we doen maar een stuk of 5 tot 10 van die evenementen per jaar, voor de rest worden ze wel eens ingezet bij kinderfeestjes, ponykampen, en op de manege als wandelpony. We lopen zeker niet te hard, het is rustig rondjes lopen, bij voorkeur op gras. Er loopt een begeleider naast, en die zou wel gek zijn om te hard te lopen, dan word je zelf immers ook moe. Ze staan voor de rest lekker op het land, als het heel vies weer is in de paddock, met schuilstal, word het nog erger komen ze lekker op stal staan. Is dit nou zo gemeen? Dat ze voor die paar keer per jaar een dagje moeten werken? En dat als ze dan vervelend worden, (tja, dat zit nou eenmaal in de shet) ik ze even op hun plaats zet?

poeh wat moet die pony veel lopen ik vind het wel een beetje erg lang

Elke02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 16:24

Ik vind dat het wel aardig lange dagen zijn ja. Maar om je nou een dierenbeul te noemen vind ik wel wat ver gaan...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:32

Het lijken misschien lange dagen maar in het wild lopen ze nog meer, en ze hebben immers genoeg rust. Ze worden ook wel eens lekker verwend, en als ze vervelend doen ja dan maar straf.

Ik rijd af en toe op een shetje, het zijn hartstikke sterke beestjes dus ik vind het niet verkeerd. Niemand durft op dat beestje want ze steigert en bokt en bijt etc. Maar dat laat ik niet eens toe dan kan ze een klap op d'r snuit verwachtten, natuurlijk niet al te hard dat is weer zielig. Als ze me bijt bijt ik gewoon terug (oor of lip).
Het is niet dat het komt dat we te zwaar zijn dat ze zo vervelend doet want ze steigert een jongetje van 30 kilo er gewoon af. Ze is gewoon een verwend nest. Wel een liefje hoor.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:34

Vast en zeker

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:38

ik vindt zeker weten het voer niet juist dat kun je echt niet ook niet voor een keer geven hoor!
en het lopen valt wel mee.
op maneges lopen ze vaak langer als je de week door neemt.
en wat dapy hier zegt vindt ik heel eerlijk.
dat is juist.
zij bijt jij bijt.
goedzo!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:41

Dat is natuurlijk echt onzin, sorry hoor. Menegepaarden zijn er op getraind, deze pony's moeten dus vanuti het niks een hele dag werken dat is dus compleet wat anders en niet te vergelijken. Om nou een vergelijking te gaan maken met wilde paarden slaat natuurlijk helemaal nergens op.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:44

Ik heb meer medelijden met een paard wat zich 15 uur per dag moet vermaken op 3 bij 4 meter grond dan met een paard wat lekker in de buitenlucht kan rondlopen. En een paar keer per jaar suiker worden ze echt niet minder van.

Over die schop onder z'n kont: Jij bent de baas en ze dienen naar jou te luisteren en respect voor je te hebben, zelfs al laat je ze een hele zware hindernisbaan afleggen door de modder en weet-ik-veel-wat dan moeten ze dat accepteren. Dit is natuurlijk een belachelijk voorbeeld, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Knipoog

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 18:44

en waarom dan niet?
jij reageert een beetje overdreven.(LADBR)
ik bedoelde ook dat dit maar voor een dagje is een manege pony/paard loopt een week.
en met dat wildepaard dat betekent dat ze er de benen voor hebben.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:14

Een wild paard is het inderdaad gewend, een pony die het hele jaar niks doet op een paar dagen keihard werken na dus totaal niet. Een manege paard zelfde verhaal die is het gewend die is er voor getraind.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:19

maar hoe weet jij dat die het hele jaar stil staan?
dan zou het idd zielig zijn om ze die tijd te laten lopen!

x_Daphne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:28

wel lang zeg... pffff Boos!

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:30

aerdenhout1 schreef:
Een gemiddeld manege paard ( niet die van mij hoor!!!!) loopt een uur of 5 op een drukke dag zoals b.v de zaterdag. En dan moeten ze allemaal ruiters en amazone's op hun rug verdragen die dik betaald hebben om een uurtje te rijden en dan ook nog eens denken dat ze anky zijn.Loopt zo'n arm dier niet dan word hij ook nog eens geslagen en is het een k*t knol aan het eind van de les. Wat is denk je nu slechter of zieliger???

Zo gaat het er bij ons op de manege echt niet aan toe. Weet natuurlijk niet hoe het bij andere manege's is, maar bij ons mag een paard maximaal 3 uur op een dag lopen (meestal zijn het er 2), maar daarbij zitten ook gehandicaptenlessen waarbij ze voornamelijk stappen en soms (niet bij alle gehandicapten) een paar rondjes draven. Als er eentje niet helemaal lekker is, wordt hij gelijk op stal gezet. Ook krijgen ze voldoende weidegang als er geen lessen zijn (hele zondag sowieso, rest van de dagen weet ik zo niet). Ik ben het wel met je eens dat sommige ruiters/amazone's er niet goed mee om gaan (denk aan 'in de krul trekken': hij loopt 'aan de teugel').

Maar even ontopic. Ik denk dat als het een paar keer per jaar is en ze voornamelijk stappen en af en toe pauze krijgen, het geen kwaad kan. Als ze daarentegen vaak in de wei staan 'lopen' ze ook, ik denk dat wandelen (stappen) niet zoveel kwaad kan. Ik zou wel opletten met het eten dat ze krijgen, ijs lijkt mij namelijk niet echt goed voor ze. Een oude, gedroogde boterham (als de kindjes dan toch willen voeren) of wat hooi lijkt me beter. Als ze gaan klieren en je zet ze op hun plek, dan lijkt mij dat ook niet erg, althans als het echt 'klieren' is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:31

twistermahoi: Omdat de TS dat zelf gezegt heeft

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 20:59

Dapy schreef:
Het lijken misschien lange dagen maar in het wild lopen ze nog meer, en ze hebben immers genoeg rust. Ze worden ook wel eens lekker verwend, en als ze vervelend doen ja dan maar straf.

Ik rijd af en toe op een shetje, het zijn hartstikke sterke beestjes dus ik vind het niet verkeerd. Niemand durft op dat beestje want ze steigert en bokt en bijt etc. Maar dat laat ik niet eens toe dan kan ze een klap op d'r snuit verwachtten, natuurlijk niet al te hard dat is weer zielig. Als ze me bijt bijt ik gewoon terug (oor of lip).
Het is niet dat het komt dat we te zwaar zijn dat ze zo vervelend doet want ze steigert een jongetje van 30 kilo er gewoon af. Ze is gewoon een verwend nest. Wel een liefje hoor.

al grazend, ja. dat is dus energie opnemen en licht bewegen tegelijk, en niet te vergelijken met ritjes maken.

jouw manier van omgaan en interpretatie tov je VZ shetje zegt overigens ook het nodige over je paardenkennis, welke vrijwel nihil lijkt. vergeef me de omschrijving...

LH_Ashley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:38

ik vind je geen dierenbeul.
alleen ze krijgen niet echt het goede voer.
en misschien als ze meer pauze krijgen hoef je ze ook geen schop tegeven Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 00:57

merrieveulen schreef:
Dapy schreef:

al grazend, ja. dat is dus energie opnemen en licht bewegen tegelijk, en niet te vergelijken met ritjes maken.

jouw manier van omgaan en interpretatie tov je VZ shetje zegt overigens ook het nodige over je paardenkennis, welke vrijwel nihil lijkt. vergeef me de omschrijving...

Agree merrieveulen. Wilde er eigenlijk niet eens meer op ingaan...
Hoe bekrompen. Hoe vermoeiend. Hoe penny Knipoog

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:00

Redrumfox schreef:
Ik heb meer medelijden met een paard wat zich 15 uur per dag moet vermaken op 3 bij 4 meter grond dan met een paard wat lekker in de buitenlucht kan rondlopen. En een paar keer per jaar suiker worden ze echt niet minder van.

Over die schop onder z'n kont: Jij bent de baas en ze dienen naar jou te luisteren en respect voor je te hebben, zelfs al laat je ze een hele zware hindernisbaan afleggen door de modder en weet-ik-veel-wat dan moeten ze dat accepteren. Dit is natuurlijk een belachelijk voorbeeld, maar je begrijpt wel wat ik bedoel. Knipoog

En wat ben ik allejezus blij dat ik jouw paard niet ben....
Mensen horen overigens te jagen, wat heb jij vanavond gevangen? Ook een belachelijk voorbeeld maar heeft zoooo betrekking op jou uitspraak..

(overigens ben ik het met het eerste deel van je uitspraak eens, maar lees eerst even de eerdere comments waarin word gevraagt niet continu loze vergelijkingen te trekken).

Maar goed, de TS gaf paar pagina's geleden al aan het eens te zijn met sommige dingen en er lering uit te trekken. Wijs en tof.

Boemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:03

Ik vind het meevallen een pony/paard die van 10 tot 4 op de wei staat llopt ook de hele tijd en of ze nu in de wei lopen of als wandelpony maakt niet veel uit en zeker die kleine kindere daar merken ze bijna niks van kwa gewicht en die pony zijn daarvoor aangeschaft en niet om maar een uurtje te lopen en de rest van de dag te lamballen

LiefsteIwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:13

Nee, ik vind je geen dierenbeul, maar ik vraag me toch echt af of die suikerspin, tosti en dat andere nou zo goed voor ze is?
Met normaal eten, lijkt me t voor die pony's ook niet erg om een paar keer per jaar gewoon een lekker 'dagje' bezig te zijn!

Edit; Trouwens, ieder paard moet een keer op z'n plek worden gezet, en vooral met die kleine opdondertjes, ik heb er zelf een, die is ook niet altijd even lief, dat heeft hij en waarschijnlijk jouw (?) pony's ook, gewoon soms even nodig Lachen
Vindt het zieliger om ze niet op hun plek te zetten, dan voelen ze zich op den duur niet meer veilig bij jou, maar dat is mijn mening.

bikkeltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 01:59

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het lange dagen vind en dat je met schop onder de kont niks bereikt, je moet alles wat leeft met respect behandelen en nooit straffen met slaan.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 02:12

bikkeltjes schreef:
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het lange dagen vind en dat je met schop onder de kont niks bereikt, je moet alles wat leeft met respect behandelen en nooit straffen met slaan.

ben ik met je eens. je moet alles wat leeft met respect behandelen. dus ik wil ook dat respect. van mens of dier dat boeit mij niet.

als ik altijd van 9 tot 5 op kantoor uit mijn neus zit te eten en de volgende dag zegt mijn baas ga jij eens alle ramen wassen en stofzuigen enz enz, dan doe ik dat braaf. hij is mijn baas, dus doe ik keurig wat mij verteld word.

ik verwacht dit ook van mij dieren, uiteraard is het gene wat ik van ze verlang aangepast aan hun denkvermogen en karakter en mogelijkheden.

toen ik mijn hondje uit het asiel haalde had hij voor niks en niemand respect. direct met hond op training maar toch was zijn oewijding niet kompleet en had hij het lef mij te bijten omdat ik wat van hem vroeg waar hij geen zin had. en de hond heeft geweten hoor dat ik het niet accepteer dat hij bijt. en dat was echt geen lief tikje op zijn snuit. nu luistert hij redelijk, maar heeft zeker wel respect voor mij.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 08:41

Boemke schreef:
Ik vind het meevallen een pony/paard die van 10 tot 4 op de wei staat llopt ook de hele tijd en of ze nu in de wei lopen of als wandelpony maakt niet veel uit en zeker die kleine kindere daar merken ze bijna niks van kwa gewicht en die pony zijn daarvoor aangeschaft en niet om maar een uurtje te lopen en de rest van de dag te lamballen

alsof een pony weet waarvoor hij gekocht wordt, kom op zeg. en zoals ik al zei is al grazend lopen niet te vergelijken met ritjes maken. bovendien merken ze er blijkbaar wel wat van, want de ponies geven aan het na een poosje zat te zijn, waarna ze met geweld (tik of schop) aangezet worden om toch door te gaan.

dierenbeulerij vind ik een groot woord in dit geval, op en top dierenliefde kan ik het echter ook niet noemen.

x_Mella_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 12:01

Misschien moet je iets minder lang lopen. Misschien worden ze dan niet zo erg vervelend. Ik stap ook wel eens met pony's van de manege.. en als ze het zat zijn dan gaan ze ook vervelend doen. Het is zeker geen dierenmishandeling!;)