Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Re: Hoe happerigheid afleren? Op vriendelijke wijze!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:54

Ja bij een dominant dier dat jou als leider accepteerd wel. Daarom zeg ik dan heb je dus nog nooit dominante dieren meegemaakt die jou simpelweg niet als leider accepteen

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:54

Komt het platdrukken en slaan met de benen wel voort uit dominantie? Komt het niet voort uit angst?
Het paard kan niet vluchten uit zijn stal [vluchtdier!] en verzint iets anders....

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:56

In de gevallen die ik bedoel niet, dat heeft niks met angst te maken die doen het ook als je ze uit het land gaat halen en deden het ook als het ze te lang duurde voordta je ze los liet met in het land zetten.

Daarnast zie ik ook niet in wat er angstig aan kan zijn als er dier op poetsplaats staat en er loopt twee meter daarvoor een hondje langs of ik loop gewoon rustig voor het dier langs naar een ander paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:57

inderdaad nammie, er speelt vaak ook nog een factor angst mee.

@LAPDR, ik zeg toch niet dat het makkelijk is, voor dat soort dieren zul je dus in het begin meer tijd kwijt zijn. Ook bij het buitenzetten ben je op elk moment alert op het uit je ruimte blijven. Als het dier uit je ruimte blijft, kan het ook niet trappen of platdrukken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:59

Nee maar het uit je ruimte houden door middel van een duw of een hand gebaar zit er dan echt niet in kan ik je vertellen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:00

ik ben trouwens nog steeds benieuwd in welke situaties paarden elkaar straffen en niet gewoon zeggen; blijf uit m'n ruimte.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:03

Als je een kudde hebt die nog wat rusteloos is kwa rangorde zie je echt meer gebeuren dan alleen deiren die elkaar uit elkaars ruimte willen hebben

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:04

Als een paard wil bijten, ga ik ernaast staan en wacht tot hij wil bijten
dan tik ik met mijn voet tussen de hoef en de kogel (voorbeen )
je moet hierbij niet bewegen of straffen , je mag wel nee !zeggen of pas op ! oid
Het paard zal daardoor het bijten asoccieren met de tik tegen zijn voet en het commando.
Klink misschien raar maar bij mij hielp het fantastisch !

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:06

Ja en dan pak je dier juist op een heel gevoelig punt, dat zou mij dan niet lekker zitten, dan liever een dier een schop voor zn kont geven of een tik tegen de neus dat doet namelijk geen zeer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:07

LADPR schreef:
Als je een kudde hebt die nog wat rusteloos is kwa rangorde zie je echt meer gebeuren dan alleen deiren die elkaar uit elkaars ruimte willen hebben

geef dan eens een voorbeeld van wat je ziet. Ik ben er wel benieuwd naar.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:11

Ga ik allemaal niet meer uitleggen hoor ga zelf eens even een middagje zitten zou ik zeggen. Wat mijn punt was is dat je met een dier moet omgaan net wat runningkawa zegt zo zacht als het kan en zo hard als het moet. Wat echt niet hoeft te betekenen dat je een dier pijn doet.

Ik heb zelf een enorm dominant dier wat nu na 6 jaar werken een lief dier geworden is, dus ik weet waar ik het over heb en die heeft echt een aantal schoppen voor zijn kont gehad en een aantal tikken op zn neus en het heeft hem nog nooit zeer gedaan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:17

gelukkig heb ik dat al jaren en jaren gedaan en als je goed oplet gaat dominantie om de bubbel die paarden om zich heen hebben, die zegt: blijf uit m'n ruimte.
Paard wil bij het voer: he, ik kom er aan: ga uit m'n ruimte
Paard wil met ander paard kroelen die al met een ander paard staat: he, ik kom eraan: ga uit m'n ruimte.
Ik moet nog wachten op het paard dat blijft staan en de klap neemt omdat hij hem zo verdient heeft. Dat gebeurt trouwens wel eens, dan gebeuren er meestal nare dingen, maar alleen als het paard niet weg kan.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:19

Iedereen heeft blijkbaar andere ervaringen, zolang iedereen zich daar happy bij voelt geen probleem lijkt mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:23

sanne83 schreef:
Bij een gewoon dominant dier kan je dan gewoon het halster aandoen en buiten zetten. Daarnaast buiten de stal werken aan een beter communicatie.

Dat is geen dominante maar een braaf paard.

En stoer, nee daar is niks stoers aan.
Maar moet zo'n paard dan maar in de stal blijven staan omdat hij het nog niet kent om netjes naar de wei te lopen?

En waarom eem handelsstal aangehaald word...omdat ik daar jaren gereden heb en honderden paarden daar voorbij heb zien komen.
Van de meest brave dieren tot paarden die het echt niet zomaar ff pikken dat je ze opzij zet.
Toch snappen ze allemaal wat duidelijkheid en consequent zijn is, op een paardenmanier...en dat is geen geaai als ze niet braaf zijn (wel als ze wel braaf zijn)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:26

@ LAPDR, nee, daar heb je gelijk in, maar ik ben heel benieuwd wat voor gedrag jij dan ziet en hoe je dat intepreteert. Is toch intressant. De paarden doen bijna allemaal hetzelfde, waar het afwijkt is de interpretatie van mensen.

@runningkawa, ben heel benieuwd wat een een gewoon dominant paard (en dus niet aggressief) dan allemaal met jouw doet, waardoor je hem niet normaal uit de stal kan halen en waar je meer voor nodig hebt dan uit je ruimte houden

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:28

De omgang met paarden op een handelstal interesseert me eigenlijk weinig. De doelstelling met paarden is daar anders dan een particulier met paarden.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:31

Citaat:
LADPR schreef:
Ja en dan pak je dier juist op een heel gevoelig punt, dat zou mij dan niet lekker zitten, dan liever een dier een schop voor zn kont geven of een tik tegen de neus dat doet namelijk geen zeer.

en met een tik tegen zijn gevoelige neus word ie dus kopschuw.... ook fijn
een schop onder zijn kont zal misschien betekenen dat jij tegen de muur geplakt zit , prettig Clown

ik heb bewust geschreven een tik dus natuurlijk geen TRAP of SCHOP
het gaat TS om ''diervriendelijk'' reageren en zo zijn gedrag afleren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:39

sanne83 schreef:
De omgang met paarden op een handelstal interesseert me eigenlijk weinig. De doelstelling met paarden is daar anders dan een particulier met paarden.

Een paard is een paard hoor
En begrijpt het zelfde Lachen
Die weet niet waar hij staat en past zijn gedrag er niet op aan hoor Lachen
Alleen bij een handelsstal kom je wel paarden tegen waar de particulier zegt..ik heb er al maanden mee gefrot en het lukt me niet.

Ik heb al uitgelegd wat ik doe met een dominant paard.
Lees het verhaal van Kawa. Die is gewoon dominant. (heeft watjes mensen over het erf gesleurd, gaat bij die mensen omhoog met buiten zetten enz) Maar is totaal niet overdreven dominant. Moet gewoon zijn plek weten, thats it. En die weet hij niet door alleen maar een aai en je hand opheffen als hij door wil lopen Lachen

Maar het is een discussie die mijn inziens geen inhoud heeft...
Mensen hebben het hier over dominante paarden...terwijl het dat duidelijk niet zijn.
Nogmaals loop een paar jaar op handelsstallen mee, dan kom je er achter dat je met wat lief gefoei er niet komt.... Dat zijn juist de paarden die daar heen gebracht worden omdat ze zo stront vervelend zijn....door dat geknuffel zonder paardentaal....

Ik trek me hier dus uit de discussie...mensen met te weinig echte ervaring...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:43

paintedblack: En dat is dus onzin, mijn paarden zijn niet kopschuw, dus kopschuw worden ze er niet van.

En een schop voor de kont betekend niks meer dan he oppassen jij dit gedrag word niet geaccepteerd en heeft niks met tegen de muur geplakt staan te maken. Waar het wel mee te maken heeft is consequent reageren in een situatie op zo'n manier dat het voor het paard direct duidelijk is wat er bedoeld word.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:44

Sanne: Precies het gaat niet om de doelstelling die wij met paarden hebben het gaat om de paarden zelf.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:47

ik krijg met lessen alleen zoete paardjes die ik aai. Beetje kort door de bocht, vind je zelf niet? Ik heb ergens een voorbeeldje gegeven, je kan ook vertellen wat jij daar mee had gedaan.
Iedereen heeft z'n eigen intepreatie van gedrag en dat is prima, maar als ik dan om uitleg vraag, komt er niets?
daarbij heb je echt geen idee duidelijk wat uit je ruimte houden inhoud, geen probleem, maar als je het niet vraagt, blijf je zo langs elkaar heen praten.

Het gaat naar mijn idee wel om de doelstelling, ik wil namelijk een communicatie en een relatie met een paard, bij een handelstal lijkt me dat niet aan de orde. Het gaat mij persoonlijk niet om het alleen afleren van ongewenst gedrag, maar wat doe je daarna? wat is de impact? Als je paarden voor de verkoop hebt, hoef je je daar niet echt druk om te maken.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 14:59

Jou idee is duidelijk jij hebt net zelf duidelijk utigelegd dat jij een paard wat jij dus dan gevaarlijk vind in zijn stal zou laten verpieteren. Ik zeg dus dat zo'n paard geen enkel probleem si dat je er alleen mee moet werken en dat niet alles op te lossen is op jou manier.

Tuurlijk als je het simpel op kan lossen is dat mooi meegenomen maar er zijn nou eenmaal genoeg parden die dingen zoals een handgebaar of wat dan ook niet snappen en dat ook niet willen snappen

Misschien denken we inderdaad anders over eigen ruimte wat niet weg neemt dat mijn manier van omgaan en trainen prima werkt. En zie het probleem van het langs elkaar heen praten op dat gebied volgens jou dan ook niet

Heel veel problemen zijn niet een twee drie op te lossen maar om dan te zeggen dat een dier wat jij gevaarlijk vind dat maar niet te 'helpen' en dan als antwoord geeft dat het natuurlijk stoer is om dat wel te doen en dat je een hekel hebt aan mijn instelling ja dan ben ik ook wel gauw klaar met discuseren natuurlijk. Je zegt dat ik jou niet begrijp maar jij begrijpt mij dus ook niet maar gaat wel gelijk zeggen dat je een hekel hebt aan mensen met mijn instelling zonder dat je mijn instelling dus weet en goed begrepen hebt.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:08

We hebben hier niet te maken met een levensgevaarlijke, volkomen verpeste hengst hoor. Clown Gewoon een jongeling die graag wil spelen. Ik heb één keer gewerkt met een volledig verpeste, zeer dominante merrie (inderdaad steigerend op je afkomen e.d.). Dat was de laatste keer. Ik pas daarvoor. Zulke krengen laat ik met liefde over aan anderen. Haha!

Ik ga zo naar 'm toe, ik hou jullie op de hoogte. Knipoog

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-07 18:18

En ik betwijfel trouwens inderdaad of ik die merrie zonder af en toe flink afstraffen 'op het rechte pad' had kunnen krijgen. Beest was van veulen af aan tot op het bot verwend...

kiirstenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 19:02

mijn pony is ook zo, dan laat ik hem eerst aan me ruiken, en als hij dan maar zijn lippen optilt om iets te doen, zeg ik epetete Tong uitsteken
dat klinkt heel raar, maar het helpt wel Haha!