polly2 schreef:Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.
Een praam moet je alleen gebruiken bij paarden die lopen te klieren vind ik.
Als je met een ECHT bang paard met praam gaat werken wordt het vertrouwen alleen maar minder, omdat je het paard helemaal dwingt.
Zoals jij het omschrijft is de praam een straf.
Een praam wekt endorgines op, waardoor een paard versuft wordt. Bij koeien werkt dit ook zo, dat komt door zenuwuiteinden in de neus. Een rpaam is geen straf, maar een hulpmiddel. Ook bij bange paarden kan het goed werken. Doordat ze licht versuft zijn kun je een bepaalde handeling doen, waar ze bang voor zijn (bijv. oren uitscheren). In de lichte verdoofde toestand ontdekken ze dat geen pijn doet, wat er gebeurt. Vaak kun je daarna de handeling later zonder praam doen.
Maar het paard van de TS is te bang en te ectreem om genoeg te hebben aan de lichte verdoving van de praam.
Voor nu lijkt me de oplossing een zwaardere verdoving van de DA om de hoeven in goede staat te brengen.
En vervolgens weer oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Ik zou de TS ook nog willen zeggen: maak volop gebruik van de verdoofde toestand waarin het paard na de injectie in verkeerd. Dus laat hem bekappen, maar geef 'm ook een goede poetsbeurt, aai het dier, maak het helemaal prettig voor hem.
Grote kans dat je daardoor de volgende dag een iets toegankelijker paard hebt, doordat hij in zijn verdoofde toestand heeft gemerkt dat jij geen kwaad doet. Geef 'm niets te eten als hij verdoofd is, de slokdarm kan door de verdoving minder werken en daardoor kan het dier een verstopping krijgen.
Ik heb meerdere malen meegemaakt in de dierenartsenpraktijk waar ik meegedraaid heb, dat een angstig paard, de dagen na de verdoving makkelijker was. Dus geef 'm tijdens zijn verdoving veel positieve gevoelens mee. Dat is mijn advies.
Een praam is een stuk hout met een lus van touw. De lus wordt om de bovenlip aangebracht en aangedraaid. Het doel van het gebruik van de praam is: een paard tegen zijn wil onder controle brengen.
Dit is zeer pijnlijk voor het dier. De praam zou dus alleen in uiterst noodzaak gebruikt moeten worden.
Door de grote pijn maakt het paard stoffen aan (endorfinen) die verdovend werken. De meeste paarden worden daardoor heel kalm en blijven stilstaan. Correct gebruik van de praam houdt in, dat men de lus aandraait, het hoofd van het paard zachtjes naar beneden brengt (hand op hals/ nek en hand net onder ogen) en wacht tot het moment, dat het dier ontspant. (De oren vallen naar opzij, de ogen gaan half dicht.) Dat is het moment, dat de endorfinen aangemaakt zijn, de ingreep van de dierenarts kan nu rustig doorstaan worden.
Bron: wikipedia.
Niet echt diervriendelijk dus
EDIT: even onntopic: fijn dat het goed is gegaan!