Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: Paard wil Absoluut NIET naar de Hoefsmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:02

ThaGirl schreef:
Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.

Een praam moet je alleen gebruiken bij paarden die lopen te klieren vind ik.
Als je met een ECHT bang paard met praam gaat werken wordt het vertrouwen alleen maar minder, omdat je het paard helemaal dwingt.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 09:25

Judje schreef:
ThaGirl schreef:
Of een praam dr op, dan is ze bezig met dr lip ipv haar benen en het werkt kalmerend.

Als je met een ECHT bang paard met praam gaat werken wordt het vertrouwen alleen maar minder, omdat je het paard helemaal dwingt.

Zoals jij het omschrijft is de praam een straf.
Een praam wekt endorgines op, waardoor een paard versuft wordt. Bij koeien werkt dit ook zo, dat komt door zenuwuiteinden in de neus. Een rpaam is geen straf, maar een hulpmiddel. Ook bij bange paarden kan het goed werken. Doordat ze licht versuft zijn kun je een bepaalde handeling doen, waar ze bang voor zijn (bijv. oren uitscheren). In de lichte verdoofde toestand ontdekken ze dat geen pijn doet, wat er gebeurt. Vaak kun je daarna de handeling later zonder praam doen.
Maar het paard van de TS is te bang en te ectreem om genoeg te hebben aan de lichte verdoving van de praam.
Voor nu lijkt me de oplossing een zwaardere verdoving van de DA om de hoeven in goede staat te brengen.
En vervolgens weer oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Ik zou de TS ook nog willen zeggen: maak volop gebruik van de verdoofde toestand waarin het paard na de injectie in verkeerd. Dus laat hem bekappen, maar geef 'm ook een goede poetsbeurt, aai het dier, maak het helemaal prettig voor hem.
Grote kans dat je daardoor de volgende dag een iets toegankelijker paard hebt, doordat hij in zijn verdoofde toestand heeft gemerkt dat jij geen kwaad doet. Geef 'm niets te eten als hij verdoofd is, de slokdarm kan door de verdoving minder werken en daardoor kan het dier een verstopping krijgen.
Ik heb meerdere malen meegemaakt in de dierenartsenpraktijk waar ik meegedraaid heb, dat een angstig paard, de dagen na de verdoving makkelijker was. Dus geef 'm tijdens zijn verdoving veel positieve gevoelens mee. Dat is mijn advies.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 10:25

Hmm, je hebt dus op een dierenkliniek meegedraaid, tja dan kan ik weinig zeggen over het praam-gebruik.
Zoals ik de praam gebruikt heb zien worden, heb ik het vooral gezien als dwangmiddel om zo snel mogelijk wat voor elkaar te krijgen, terwijl ik van mening ben dat rust, geduld, consequentie en vertrouwen de sleutelwoorden zijn om meer te bereiken.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg en misschien wordt ik wat minder para over het gebruik van de praam. (die ik niet heb of toch misschien nog niet, daar ben ik nog niet uit)

Merlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 11:11

Wat gebeurt er als je haar benen afspuit?
Toen ik mijn paard kocht wilde ik hem laten keuren, maar zijn hoeven zagen er zo erbarmelijk uit dat ik de verkoper gevraagd had hem te laten bekappen. Bij het ophalen voor de aankoopkeuring bleek dat alleen zijn voorhoeven gedaan waren, achter was niet aan te komen. Bij de keuring kon de dierenarts ook niet aan zijn achterbenen komen, nog niet eens wijzen! Hij raadde mij aan om de beide achterbenen op veilige afstand met een stevige straal af te gaan spuiten totdat hij dat accepteerde. Ondertussen zelf heel rustig blijven; zo van "dit is heel normaal". (is het ook Clown ) Hij kan je dan niet raken als hij naar je uithaalt. Ik heb misschien een minuut of 10 staan spuiten, totdat hij niet meer sloeg of een soort piaffe deed Knipoog en rustig bleef staan, je moet ook niet ophouden, als hij zijn been omhoog trekt of uitslaat, gewoon het been met de waterstraal blijven volgen. Direct daarna heb ik, beurtelings, zijn beide achterbenen met een handdoek opgenomen en even vastgehouden en hem ondertussen verteld dat ie een hele flinke, brave jongen was. Daarna nooit meer problemen gehad, niet met afspuiten, voetjes optillen of de hoefsmid. Als je zijn been opneemt is hij is wel wat trekkerig gebleven achter, maar dat is heel even in het begin. De hoefsmid kan er alles mee doen.
En dit paard noemen we tot op heden "ons neurootje".
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, dat ze bijv. niet ook panisch is voor afspuiten. Ik ben toen wel eerst rustig vòòr begonnen, op zijn hoeven met een zacht straaltje, langzaam hoger en harder op de voorbenen en toen naar achteren, de hoeven enz. Wel alles achter elkaar, dus niet verspreid over daaagen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-07 21:47

Tjonge, wat een herkenning.... en ik heb geen oplossing voor je. Mijn vorige paard was ook anti-hoefsmid. Zo erg dat als er een (vreemde) hoefsmid langs z'n stal kwam lopen, meneer al tegen de muur omhoog klom (d.m.v reuk vermoed ik).
DA moest altijd 2x komen want na 10 min. (1 hoef) was de (olifanten)verdoving alweer uitgewerkt en werd hij een gevaar voor smid, vriendlief en zichzelf (liet zich gewoon achterover klappen, sloeg na voren etc). Niet fijn en erg kostbaar.
Ik heb in 4 jaar tijd 7 hoefsmeden gehad, ze vonden hem (op de laatste na maar die was er ook niet erg blij mee Bloos ) allemaal te gevaarlijk. Uiteindelijk lukte het om z'n voorbenen te vijlen (met veel horten en stoten) en zijn achterhoeven zijn in 4 jaar tijd 1 keer bekapt in Utrecht onder volledige narcose!

Ik kon gelukkig wel zijn voorhoeven uitkrabben of helemaal afspuiten en mocht z'n achterbenen wel aanraken en op het laatst had ik hem zover dat hij voort op rust ging staan en dan kon ik met de krabber er de grootste zooi uithalen maar optillen, ho maar! (hij deed gewoon huppen, gaf ie z'n linkerachterbeen en dat kon je dan pakken maar dan tilde hij rechts ook op en dan laat je wel los!).
Het is bij hem dus niemand (1 x een DA) gelukt om z'n achterbenen op te tillen en dat kan komen doordat hij een krampentrekker was. Waarschijnlijk door dit laatste heeft hij (al voordat hij bij mij kwam) moeite gehad met hoefsmeden want hij had ook brandwonden op z'n huid. Bij rook flipte hij nl. ook. Wij hadden hiervoor vanalles geprobeerd van superhoefsmid (die meteen al bedankte), tot bachbloesen tot osteopathie tot nou, ja ....veel (en veel euro's lichter!) maar helaas.....

De reden dat ik bovenstaand verhaal neerzet is, dat ik veel reacties hierboven begrijp maar dat ik wil aangeven dat er ook echt paarden bestaan die niet te helpen zijn (op sommige gebieden).

M.a.w. als je echt een trauma paard hebt (zoals ik heb gehad) dan wens ik je er heel veel sterkte mee want echt, ik heb diverse keren als een klein kind staan te huilen als het weer eens mis ging (want dan ging het met grof geweld) of als de betreffende smid kwam vertellen dat hij hem niet meer deed.
Zelf heb ik er ook een buts (trauma Knipoog ) aan over gehouden; zo erg dat ik er nog bewust voor kies om bij mijn "nu" paard er niet bij te zijn (want ik word bij voorbaat al nerveus en dat gevoel is nog van toen en ik wil mijn gevoel niet overbrengen).
Sterkte ermee... een lastig probleem...

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-07 12:59

De hoefsmid heeft gekeken en hij vond het nog niet noodzakelijk om te bekappen. Ze staat recht op har benen dus we gaan eerst nog even oefenen om te kijken of ze rustiger word. Lastig hoor zo'n paard. Maar zo word je door schande en schade weer wat wijzer. Bij het volgende paard dat ik koop heb ik weer wat extra punten waar ik naar ga kijken. Verder is merrie waarschijnlijk verkocht aan iemand die het een uitdaging vind om met dit soort paarden te werken en daar ook veel ervaring mee heeft. Dus ik hoop dat het wat word. Ik heb hier naast mijn baan gewoon niet zo heel erg veel tijd voor omdat ik ook nog andere paarden heb

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 15:51

Oh, nou ja dat scheelt gelukkig weer, dan hoef je dus niet bang te zijn dat ze er last van krijgt. Hopelijk heeft die andere persoon genoeg ervaring en geduld met haar, en komt het ooit wel weer goed. Succes!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:52

@Marcella_e: ik snap je helemaal; ik heb er ook van geleerd! Het 1e wat ik bij mijn nu paard deed: alle 4 de hoeven optillen Haha! !
Want als ik achteraf kijk bij de mijne en het optilverhaal: dat gaf toch wel extra kopzorgen die niet fijn waren.
Ik hoop voor je dat de verkoop doorgaat!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-07 13:05

nou safira is bekapt! Met verdoving. Het verdoven was al een hele toer, maar uiteindelijk is het gelukt. Eerst wou ze haar voet echt niet geven en liet ze zich ook steeds bijna op de grond vallen. Toen heb ik het zelf geprobeerd dat lukte ook niet en toen de hoefsmid nog een keer en toen was het goed. Ineens gaf ze zich over en was er niks meer aan de hand!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:22

Blij te horen dat het zo is gegaan!!!!!!
Dan was deze ervaring een veel betere als alle voorgaande, nu maar hopen dat ze het onthoudt!!
Toppie..

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:35

Oh super! Blij dat het in ieder geval gelukt is Ja. Maar houdt dit nu ook in dat je haar dus toch niet verkocht hebt?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 17:38

Kei fijn voor je Go jij! Go jij! ! Weer een zorg minder!
En idd. dezelfde vraag als Hyppolyte!

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-07 11:40

ze gaat deze maand weg. Voorwaarde was dat ze bekapt zou zijn. dus ik heb straks geen zorgen meer aan haar.

Maar ben blij dat het bekappen gelukt is

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:11

polly2 schreef:

Zoals jij het omschrijft is de praam een straf.
Een praam wekt endorgines op, waardoor een paard versuft wordt. Bij koeien werkt dit ook zo, dat komt door zenuwuiteinden in de neus. Een rpaam is geen straf, maar een hulpmiddel. Ook bij bange paarden kan het goed werken. Doordat ze licht versuft zijn kun je een bepaalde handeling doen, waar ze bang voor zijn (bijv. oren uitscheren). In de lichte verdoofde toestand ontdekken ze dat geen pijn doet, wat er gebeurt. Vaak kun je daarna de handeling later zonder praam doen.
Maar het paard van de TS is te bang en te ectreem om genoeg te hebben aan de lichte verdoving van de praam.
Voor nu lijkt me de oplossing een zwaardere verdoving van de DA om de hoeven in goede staat te brengen.
En vervolgens weer oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

Ik zou de TS ook nog willen zeggen: maak volop gebruik van de verdoofde toestand waarin het paard na de injectie in verkeerd. Dus laat hem bekappen, maar geef 'm ook een goede poetsbeurt, aai het dier, maak het helemaal prettig voor hem.
Grote kans dat je daardoor de volgende dag een iets toegankelijker paard hebt, doordat hij in zijn verdoofde toestand heeft gemerkt dat jij geen kwaad doet. Geef 'm niets te eten als hij verdoofd is, de slokdarm kan door de verdoving minder werken en daardoor kan het dier een verstopping krijgen.
Ik heb meerdere malen meegemaakt in de dierenartsenpraktijk waar ik meegedraaid heb, dat een angstig paard, de dagen na de verdoving makkelijker was. Dus geef 'm tijdens zijn verdoving veel positieve gevoelens mee. Dat is mijn advies.

Een praam is een stuk hout met een lus van touw. De lus wordt om de bovenlip aangebracht en aangedraaid. Het doel van het gebruik van de praam is: een paard tegen zijn wil onder controle brengen.

Dit is zeer pijnlijk voor het dier. De praam zou dus alleen in uiterst noodzaak gebruikt moeten worden.

Door de grote pijn maakt het paard stoffen aan (endorfinen) die verdovend werken. De meeste paarden worden daardoor heel kalm en blijven stilstaan. Correct gebruik van de praam houdt in, dat men de lus aandraait, het hoofd van het paard zachtjes naar beneden brengt (hand op hals/ nek en hand net onder ogen) en wacht tot het moment, dat het dier ontspant. (De oren vallen naar opzij, de ogen gaan half dicht.) Dat is het moment, dat de endorfinen aangemaakt zijn, de ingreep van de dierenarts kan nu rustig doorstaan worden.

Bron: wikipedia.

Niet echt diervriendelijk dus

EDIT: even onntopic: fijn dat het goed is gegaan!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:15

ik ben altijd een voorstander van verdoven bij dit soort dingen....... omdat dan de ervaring minder "eng" is ......

Greentea01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-07 02:16

het is gelukkig goed gegaan. Eerst even strijd en daarna was het klaar, maar als ik nu haar been wil pakken geeft ze nog wel wat protest maar naar een paar keer haar been los te hebben getrokken geeft ze hem toch dus wel vooruit gang gelukkig