Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
kelly21 schreef:basisopvoeding en lekker laten genieten . Hij moet nog lang genoeg gaan luisteren.
vrouwke schreef:kelly21 schreef:basisopvoeding en lekker laten genieten . Hij moet nog lang genoeg gaan luisteren.
ben ik het helemaal mee eens
merrieveulen schreef:ik heb de mijne vandaag het commando voor draf aangeleerd. gewoon tijdens een wandelingetje. in de wei komt hij me altijd achterna, maar snapt niet dat hij ook mee mag draven ofzo. dus vandaag een aantal keer aangedraafd, uiteraard zonder druk op het halster, hij moet het zelf immers snappen zonder voortgetrokken te worden, en na even overhalen met tonggeklik en ikzelf vooruitdravend aan de lange trainingslijn, had meneertje het helemaal door.
ook de rem zit er al goed op, wel zo prettig als er een keer veel verkeer is.
Cassidy schreef:Als de basisopvoeding (voetjes geven, meelopen, halster om, overal kunnen aanraken) goed zit, lekker het land op met leeftijdsgenootjes, en niet meer naar kijken (bij wijze van spreken) tot hij 3 is...
Teveel en vooral verkeerde omgang kan een jong paard, maar vooral een hengst behoorlijk verpesten.
vrouwke schreef:kelly21 schreef:basisopvoeding en lekker laten genieten . Hij moet nog lang genoeg gaan luisteren.
ben ik het helemaal mee eens
merrieveulen schreef:miriam, hierop is geen antwoord te geven, dit moet je per individu bekijken, het ene paard is heel anders dan het andere. als je geen inzicht hebt in hoe te handelen, raad ik ten zeerste af om zelf, zonder goede hulp/ begeleiding, aan de opvoeding van een jong dier te beginnen.
@ stanley, mijn jaarling wordt volgende week 1,5, hihi! gisteren heb ik hem in de round penn (longeerbak) meegenomen, deze ligt midden in zijn wei, dus hij loopt er zo in als hij wil. daar heb ik hem losgelaten, en met de zweep geoefend. gewoon terwijl hij op het middenstukje stond te grazen, met de slag van de zweep over zijn rug zwaaien, het touwtje tegen de benen zwaaien zodat het eromheen krult, over zijn hoofd, zijn gezicht... hij bleef van begin af aan gewoon grazen, dus ik heb het over zijn hele lichaam normaal kunnen doen.
de reden hiervan is, dat ik geen angst voor de zweep wil, ik wil met de zweep om hem heen kunnen doen wat ik wil, en zolang ik geen teken geef, icm stemhulp/ commando, wil ik ook geen reactie. met Flicka heb ik dat nooit geoefend, voor we met beleren begonnen. zij was heel bang voor de aanraking met dat gekke stokje, en dat heeft wel voor enige problemen gezorgd. bij haar ging het desensibiliseren met de zweep ook vrij moeizaam. als we aan de lijnen voor de sleep oefenden en ik raakte haar bij het controleren van de sleep bijv. per ongeluk aan met het touwtje, dan wilde ze gelijk gaan lopen. nu kan ik haar overal normaal aanraken, en alleen icm stem en/of lichaamstaal krijg ik reactie. wel zo prettig, en een stuk ontspannener werken voor haar.
merrieveulen schreef:ja als hij er niet gestresst of angstig van raakt zou ik het lekker doen, anders even beginnen met wat rustig oefenen. en zolang ze in de wei staan te grazen kunnen ze er ook voor kiezen om weg te lopen, ik leg er zelf altijd zo weinig mogelijk druk op bij de jonkies.
hier nog een leuk fotootje van Snatje op de keuring 25 augustus, hij mocht met Flicka mee, en we hebben gezorgd dat ze bij elkaar bleven, en toen Flicka de ring in moest hebben we Snatje zo gezet dat hij haar goed kon blijven zien. hij is de hele dag gewoon zichzelf geweest, geen spoortje angst of stress, maar toch een hoop beleefd en geleerd.
ik heb met opzet de badages omgelaten, want ik wilde hem niet moeten opleggen lang stil te staan om ze weer om te doen als hij weer op de trailer moest. hij stond hier gewoon te dutten, had de hele morgen flink lopen grazen en hier moesten we even wachten. rechts, het vosje die voor het grootste deel achter mijn zusje staat, is Flicka trouwens, zolang zij in de buurt was kon het Snatje niks schelen... en Flicka is daarin de perfecte opvoeder/ voorbeeld, zij is nl nergens van onder de indruk en kan dat mooi op Snatje overbrengen.
en hier nog ééntje van ons stekkie bij de trailer, zo normaal mogelijk, geen gedoe met aan de trailer knopen, maar rust zoeken en houden... (we waren ook helemaal achterin gaan staan voor de rust en ruimte voor een weitje).
en hier nog één met Snatje aan het hek met mijn zus, naar Flicka aan het kijken die op dat moment opgesteld ging worden... zo rustig stond hij erbij.
ik weet dat er genoeg mensen zijn die vinden dat een jaarling de basis moet kennen, en verder lekker in de wei hoort. en daarmee ben ik het zeker eens, echter, ik vind het ook niet verkeerd om er iets meer mee te doen dan dat, mits er altijd naar het individuele dier gekeken wordt. wat kan hij aan, wat wil hij zelf doen? mijn jaarling loopt ook gewoon in de wei, en een paar keer per week doen we iets, soms ook langere tijd niets, maar ik probeer het wel bij te houden. hem meenemen naar de keuring was een mooie kans om iets 'echts' te oefenen, die kans krijg je niet vaak. omdat Flicka ging durfde ik het rustig aan, ik zou dit niet gedaan hebben als Snatje alleen moest. hij heeft het nu op een rustige, normale, prettige manier meegemaakt, en ik denk niet dat dit nadelig zal werken voor zijn eigen gesteldheid of voor zijn toekomst.
Ikzelf_Diane schreef:Ik heb zelf geen jaarling.. Een vriendin van mij heeft wel een hengstveulen, hij is nog geen jaar. Zij leert hem allerlei dingen spelenderwijs, dekje op leggen en allerlei andere dingen.
Ik zou zelf ook al wel vroeg beginnen met goed meelopen, want dit kan anders best moeilijk worden later.. En verder het liefst de wei op met leeftijdsgenoten, alleen niet iedereen heeft daar plek/geld voor..