Wat doe jij met je jaarling?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lecheken

Re: Wat doe jij met je jaarling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 15:44

Wat is er mis met een jaarling een uurtje per dag uit de weide te halen? Dat wil dan zeggen dat ze daarbuiten nog 23u samen met hun soortgenootjes op de wei kunnen staan. Toch in mijn geval, de mijne staat 24/7 op de wei met 2 andere jaarlingen.
Ik haal hem elke dag of om de 2 dagen uit de wei en dan doe ik :

-poetsen
-hoefjes uitkuisen
-5 minuutjes alleen laten vast staan (dat hij het gewoon is van alleen te zijn)
-even laten loslopen in de piste en basis grondwerk (naar mij komen, stoppen,...)
-ongeveer 2 of 3 keer in de week, afhankelijk van het weer, een wandeling doen op straat en tussen de velden (hij is bijna helemaal verkeersmak nu, enkel van een bus heeft hij nog schrik)

Ik vind het beter er een beetje eme bezig te zijn, dat kan geen kwaad en dat helpt al een groot stuk voor later! De hoefsmid heeft met men ventje geen problemen...

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-07 16:32

Daar ben ik het mee eens Haha! .
Dat doe ik ook allemaal met mijn jaarling alleen wandelen word nog niets wand hij schrikt zich echt helemaal lam van verkeersborden en verkeer. En ik mag niet aan zijn benen komen dus hoeven krabben komt er ook niet van. Heeft iemand trouwens nog tips waar door ik zijn vertrouwen kan winnen en aan zijn benen mag komen. Ik mag tot zijn knieen komen dus wel hebben al een band opgebouwd. Bloos

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-07 21:38

Poetsen en hoefjes uitkrabben en een beetje rondlopen vind ik inderdaad een beetje horen bij de basis, maar toch niet meer als dat.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 10:00

onze jaarling wordt af en toe mee gelopen, hoefje opgetild. maar verder staat ie lekker in het land. laatst moesten we met haar trainen voor de keuring. maar omdatr we haar bij haar vriendje weghaalde werd ze nogal boos. ze ging harder rennen, ik rnede naast haar maar net niet hard genoeg. ze haalde uit, mis haalde daarna weer uit. die was goed raak Sigaar heb 5 minuten liggen piepen in het zand en zag helemaal blauw. dat is ook een rede dat ik vind dat een jaarling met rust gelaten moeten worden. ze moeten eerst alles zelf ontdekken. overigens is onze jaarling heel mak meestal, maar dit keer is ze over de rooie gegaan.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 16:16

Dat komt omdat ze nog nooit weg is geweest van haar kudde denk ik, En als je ze opeens we haald dan word ze boos ja.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-07 22:07

inderdaad. mijn jaarling is laatst ook mee geweest naar de keuring. mijn merrie (en zijn weidemaatje) moest lopen op de keuring, en het leek mij een mooie oefening voor hem, met zijn trouwe vriendin mee, alles op het gemakje.

allereerst wandelde hij de trailer zó op, en ging het hooi eten wat erin stond. even zo laten staan, toen de klep dicht (hij was er alleen in, met mij), en ik ging eruit via het voordeurtje. mormel vrat gewoon verder. even daarna klep weer open, mormel at nog steeds door. toen hebben we even aan de trailer gerommeld, zodat deze heen en weer wiegde en geluid maakte, maar meneertje maakte het allemaal niet uit. hij heeft vertrouwen in mensen geleerd, en je kunt een hoop gekke dingen doen waar hij niet eens van opkijkt. de dag erna hadden we de keuring, en op de heenweg stonden ze beiden hooi te eten bij controle onderweg, en op de terugweg stonden ze allebei te slapen. op het terrein van de keuring hadden we op het gras een weitje gemaakt aan de trailer vast, en daar liepen ze beiden af en toe naar binnen om een hap hooi te pakken.

en zo heeft mijn jaarling een drukke keuringsdag meegemaakt (hij is ook meegeweest naar de ring toen Flicka moest lopen), zonder een spoortje stress. ik oefen helemaal niet veel met hem, wel ben ik elke dag even bij hem, en heel soms gaat hij mee voor een poetsbeurt of wandeling. hij is superkoelbloedig, omdat ik veel bij hem ben geweest in de wei, gewoon zonder iets te doen, kijken wat hij doet, op zijn vragen ingaan... zo heeft hij op een heel natuurlijke, paardse manier, en stressloos, met mensen leren omgaan, en geleerd mensen te vertrouwen.

zelf vind ik dit een erg fijne methode, ik vraag niets, kijk gewoon waar hij aan toe is, wat hij aangeeft te willen/ aan te kunnen. hij moet niets, en we oefenen zelden, maar het vertrouwen in mensen, en omgaan met mensen, is wel een tweede natuur geworden. en daar hebben we beiden profijt van. hij kan stressloos en in alle rust met me mee wandelen, zonder dat dat nog een zware geestelijke belasting voor hem is.

ik kan me voorstellen dat, als je jaarling weinig gewend is, deze behoorlijk onzeker wordt als hij of zij ineens van de groep gescheiden wordt om iets te gaan doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 09:04

kelly21 schreef:
basisopvoeding en lekker laten genieten . Hij moet nog lang genoeg gaan luisteren.

ben ik het helemaal mee eens Haha!

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-07 20:02

vrouwke schreef:
kelly21 schreef:
basisopvoeding en lekker laten genieten . Hij moet nog lang genoeg gaan luisteren.

ben ik het ook wel mee eens maar doe net effe iets meer dat kan voor zijn veddere jaren makkelijker zijn Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 00:15

ik heb de mijne vandaag het commando voor draf aangeleerd. gewoon tijdens een wandelingetje. in de wei komt hij me altijd achterna, maar snapt niet dat hij ook mee mag draven ofzo. dus vandaag een aantal keer aangedraafd, uiteraard zonder druk op het halster, hij moet het zelf immers snappen zonder voortgetrokken te worden, en na even overhalen met tonggeklik en ikzelf vooruitdravend aan de lange trainingslijn, had meneertje het helemaal door.

ook de rem zit er al goed op, wel zo prettig als er een keer veel verkeer is.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 01:38

Mijn wilde hengst loopt wel netjes mee, tuurlijk buiten het terrein wat moeilijk dan op haha. Maar voor zekerheid wil kettinkje mee Ja Voor de rest is hij al 100% verkeersmak aangezien hij langs (snel)weg/boeren weg staat.

Nu 15 maanden Haha!
Afbeelding

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 01:42

Ik heb een jaarling [ zie profiel]
Doe een beetje "standaard " dingen met haar .
Poetsen / hoefjes geven / beentjes afspuiten / en vooral wandelen .
Verder staat ze ook heel veel op de wei met soortgenootjes .
Natuurlijk inentingen / wormenkuren / hoefsmid ook optijd .

Voorlopig mag ze van haar jeugd blijven genieten Lachen

Edit : Kudje op commando kan ze ook hihi

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-07 13:04

merrieveulen schreef:
ik heb de mijne vandaag het commando voor draf aangeleerd. gewoon tijdens een wandelingetje. in de wei komt hij me altijd achterna, maar snapt niet dat hij ook mee mag draven ofzo. dus vandaag een aantal keer aangedraafd, uiteraard zonder druk op het halster, hij moet het zelf immers snappen zonder voortgetrokken te worden, en na even overhalen met tonggeklik en ikzelf vooruitdravend aan de lange trainingslijn, had meneertje het helemaal door.

ook de rem zit er al goed op, wel zo prettig als er een keer veel verkeer is.

De rem zit er bij mij ook wel op Knipoog
hoeveel maanden is jou jaarling nu ?

miriam0606

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 00:08

Cassidy schreef:
Als de basisopvoeding (voetjes geven, meelopen, halster om, overal kunnen aanraken) goed zit, lekker het land op met leeftijdsgenootjes, en niet meer naar kijken (bij wijze van spreken) tot hij 3 is...Haha!

Teveel en vooral verkeerde omgang kan een jong paard, maar vooral een hengst behoorlijk verpesten.

Hoi ik ben Miriam,
Ik ben nieuwschierig op wat voor manieren je een jong paard (hengst) kan verpesten.
Wat mag je niet doen en waarom niet
gr

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 09:35

miriam, hierop is geen antwoord te geven, dit moet je per individu bekijken, het ene paard is heel anders dan het andere. als je geen inzicht hebt in hoe te handelen, raad ik ten zeerste af om zelf, zonder goede hulp/ begeleiding, aan de opvoeding van een jong dier te beginnen.

@ stanley, mijn jaarling wordt volgende week 1,5, hihi! gisteren heb ik hem in de round penn (longeerbak) meegenomen, deze ligt midden in zijn wei, dus hij loopt er zo in als hij wil. daar heb ik hem losgelaten, en met de zweep geoefend. gewoon terwijl hij op het middenstukje stond te grazen, met de slag van de zweep over zijn rug zwaaien, het touwtje tegen de benen zwaaien zodat het eromheen krult, over zijn hoofd, zijn gezicht... hij bleef van begin af aan gewoon grazen, dus ik heb het over zijn hele lichaam normaal kunnen doen.

de reden hiervan is, dat ik geen angst voor de zweep wil, ik wil met de zweep om hem heen kunnen doen wat ik wil, en zolang ik geen teken geef, icm stemhulp/ commando, wil ik ook geen reactie. met Flicka heb ik dat nooit geoefend, voor we met beleren begonnen. zij was heel bang voor de aanraking met dat gekke stokje, en dat heeft wel voor enige problemen gezorgd. bij haar ging het desensibiliseren met de zweep ook vrij moeizaam. als we aan de lijnen voor de sleep oefenden en ik raakte haar bij het controleren van de sleep bijv. per ongeluk aan met het touwtje, dan wilde ze gelijk gaan lopen. nu kan ik haar overal normaal aanraken, en alleen icm stem en/of lichaamstaal krijg ik reactie. wel zo prettig, en een stuk ontspannener werken voor haar.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:08

vrouwke schreef:
kelly21 schreef:

Helemaal mee eens! Basisopvoeding is belangrijk voor het geval de hoefsmid/DA erbij moet zijn> Voor de rest moet je veulen gewoon lekker met vriendjes genieten.

En dan vraagt menig ruiterminnend Nederland zich af waar die vervelende, onopgevoede paarden vandaan komen. Beesten kunnen nog lang genoeg in mensenhanden zijn, het zijn geen pennypaarden. Iedereen moet doen waar die zich goed bijvoelt, in mijn ogen ben je verkeerd bezig als je je veulen nu al te veel bij de dagelijke routine betrekt en met hem gaan wandelen. Begin daar mee als ze wat ouder zijn, je hebt nog tijd genoeg Slapen

Bianca6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 10:35

Ik heb een hengstje van 11 dagen en hoe schattig het ook is... geen potentieel geknaag aan mij Knipoog maar wél likken natuurlijk!
Streng het woord "nee" zeggen is hierbij voldoende Lachen en belonen als ze likken! Dat werkt nog veel beter!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 11:21

een paard van 1,5 jaar wat normaal aan de mens gewend is, zal echt geen schade ondervinden van een wandelingetje. ik ben het ermee eens dat de basis goed moet zijn, vóór je met dergelijke dingen begint.
ik heb mijn eigen dieren alledrie van jongs af aan, en alledrie zijn ze vanaf het begin in mijn handen geweest. én alledrie zijn ze makkelijk in de omgang, mensgericht, sociaal (ook met andere paarden), en hebben vertrouwen in mensen. voor mijn jaarling is het daarom ook niet meer of minder belastend als ik een wandelingetje met hem maak, ik word gezien als prima vervanger voor zijn weidemaatjes, hij sjokt geheel op zijn gemakje aan de lijn achter me aan langs de weg, ook als er vrachtwagens en trekkers langsrijden.

ik denk dat het veel belastender is als een paard zo goed als niets gewend is, en dan op zijn derde/ vierde ineens overspoeld wordt met menselijk contact.
hoe vaak ze je niet dat mensen bij hun eerste buitenritje een extra hulpteugel (slof, bijvoorbeeld) oid gebruiken, omdat ze bang zijn dat het paard zal rennen?

ik ben het ermee eens dat niet iedereen zomaar een veulen moet gaan opvoeden, het is niet niks en je verpest het zo gemakkelijk. echter, degenen die weten wat ze doen, waarom zouden die hun veulen niet gewoon in het dagelijks paardenleven betrekken? mijn jaarling is met zijn weidemaatje en grote vriendin meegeweest op de trailer, wandelde er zó in, stond onderweg te slapen... imo een zeer goede eerste ervaring, hij gedroeg zich volkomen normaal, geen vuiltje aan de lucht. geestelijk minimaal belastend, mag ik wel zeggen.

dat heb ik persoonlijk dan vele malen liever dan een vierjarige die op concours/ keuring moet en geen idee heeft wat een trailer is, en volledig overdonderd wordt. uiteraard zijn er ook nog tussenwegen, laat dat voorop staan.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:16

merrieveulen schreef:
miriam, hierop is geen antwoord te geven, dit moet je per individu bekijken, het ene paard is heel anders dan het andere. als je geen inzicht hebt in hoe te handelen, raad ik ten zeerste af om zelf, zonder goede hulp/ begeleiding, aan de opvoeding van een jong dier te beginnen.

@ stanley, mijn jaarling wordt volgende week 1,5, hihi! gisteren heb ik hem in de round penn (longeerbak) meegenomen, deze ligt midden in zijn wei, dus hij loopt er zo in als hij wil. daar heb ik hem losgelaten, en met de zweep geoefend. gewoon terwijl hij op het middenstukje stond te grazen, met de slag van de zweep over zijn rug zwaaien, het touwtje tegen de benen zwaaien zodat het eromheen krult, over zijn hoofd, zijn gezicht... hij bleef van begin af aan gewoon grazen, dus ik heb het over zijn hele lichaam normaal kunnen doen.

de reden hiervan is, dat ik geen angst voor de zweep wil, ik wil met de zweep om hem heen kunnen doen wat ik wil, en zolang ik geen teken geef, icm stemhulp/ commando, wil ik ook geen reactie. met Flicka heb ik dat nooit geoefend, voor we met beleren begonnen. zij was heel bang voor de aanraking met dat gekke stokje, en dat heeft wel voor enige problemen gezorgd. bij haar ging het desensibiliseren met de zweep ook vrij moeizaam. als we aan de lijnen voor de sleep oefenden en ik raakte haar bij het controleren van de sleep bijv. per ongeluk aan met het touwtje, dan wilde ze gelijk gaan lopen. nu kan ik haar overal normaal aanraken, en alleen icm stem en/of lichaamstaal krijg ik reactie. wel zo prettig, en een stuk ontspannener werken voor haar.

O dat is leuk dat je dat gedaan hebt zal ik ook snel gaan doen mijn jaarling is nu 18 maanden das dat is even oud dan. hih

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 12:25

ja als hij er niet gestresst of angstig van raakt zou ik het lekker doen, anders even beginnen met wat rustig oefenen. en zolang ze in de wei staan te grazen kunnen ze er ook voor kiezen om weg te lopen, ik leg er zelf altijd zo weinig mogelijk druk op bij de jonkies.

hier nog een leuk fotootje van Snatje op de keuring 25 augustus, hij mocht met Flicka mee, en we hebben gezorgd dat ze bij elkaar bleven, en toen Flicka de ring in moest hebben we Snatje zo gezet dat hij haar goed kon blijven zien. hij is de hele dag gewoon zichzelf geweest, geen spoortje angst of stress, maar toch een hoop beleefd en geleerd.

ik heb met opzet de badages omgelaten, want ik wilde hem niet moeten opleggen lang stil te staan om ze weer om te doen als hij weer op de trailer moest. hij stond hier gewoon te dutten, had de hele morgen flink lopen grazen en hier moesten we even wachten. rechts, het vosje die voor het grootste deel achter mijn zusje staat, is Flicka trouwens, zolang zij in de buurt was kon het Snatje niks schelen... en Flicka is daarin de perfecte opvoeder/ voorbeeld, zij is nl nergens van onder de indruk en kan dat mooi op Snatje overbrengen.
Afbeelding

en hier nog ééntje van ons stekkie bij de trailer, zo normaal mogelijk, geen gedoe met aan de trailer knopen, maar rust zoeken en houden... (we waren ook helemaal achterin gaan staan voor de rust en ruimte voor een weitje).
Afbeelding

en hier nog één met Snatje aan het hek met mijn zus, naar Flicka aan het kijken die op dat moment opgesteld ging worden... zo rustig stond hij erbij.
Afbeelding

ik weet dat er genoeg mensen zijn die vinden dat een jaarling de basis moet kennen, en verder lekker in de wei hoort. en daarmee ben ik het zeker eens, echter, ik vind het ook niet verkeerd om er iets meer mee te doen dan dat, mits er altijd naar het individuele dier gekeken wordt. wat kan hij aan, wat wil hij zelf doen? mijn jaarling loopt ook gewoon in de wei, en een paar keer per week doen we iets, soms ook langere tijd niets, maar ik probeer het wel bij te houden. hem meenemen naar de keuring was een mooie kans om iets 'echts' te oefenen, die kans krijg je niet vaak. omdat Flicka ging durfde ik het rustig aan, ik zou dit niet gedaan hebben als Snatje alleen moest. hij heeft het nu op een rustige, normale, prettige manier meegemaakt, en ik denk niet dat dit nadelig zal werken voor zijn eigen gesteldheid of voor zijn toekomst.

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:23

merrieveulen schreef:
ja als hij er niet gestresst of angstig van raakt zou ik het lekker doen, anders even beginnen met wat rustig oefenen. en zolang ze in de wei staan te grazen kunnen ze er ook voor kiezen om weg te lopen, ik leg er zelf altijd zo weinig mogelijk druk op bij de jonkies.

hier nog een leuk fotootje van Snatje op de keuring 25 augustus, hij mocht met Flicka mee, en we hebben gezorgd dat ze bij elkaar bleven, en toen Flicka de ring in moest hebben we Snatje zo gezet dat hij haar goed kon blijven zien. hij is de hele dag gewoon zichzelf geweest, geen spoortje angst of stress, maar toch een hoop beleefd en geleerd.

ik heb met opzet de badages omgelaten, want ik wilde hem niet moeten opleggen lang stil te staan om ze weer om te doen als hij weer op de trailer moest. hij stond hier gewoon te dutten, had de hele morgen flink lopen grazen en hier moesten we even wachten. rechts, het vosje die voor het grootste deel achter mijn zusje staat, is Flicka trouwens, zolang zij in de buurt was kon het Snatje niks schelen... en Flicka is daarin de perfecte opvoeder/ voorbeeld, zij is nl nergens van onder de indruk en kan dat mooi op Snatje overbrengen.
Afbeelding

en hier nog ééntje van ons stekkie bij de trailer, zo normaal mogelijk, geen gedoe met aan de trailer knopen, maar rust zoeken en houden... (we waren ook helemaal achterin gaan staan voor de rust en ruimte voor een weitje).
Afbeelding

en hier nog één met Snatje aan het hek met mijn zus, naar Flicka aan het kijken die op dat moment opgesteld ging worden... zo rustig stond hij erbij.
Afbeelding

ik weet dat er genoeg mensen zijn die vinden dat een jaarling de basis moet kennen, en verder lekker in de wei hoort. en daarmee ben ik het zeker eens, echter, ik vind het ook niet verkeerd om er iets meer mee te doen dan dat, mits er altijd naar het individuele dier gekeken wordt. wat kan hij aan, wat wil hij zelf doen? mijn jaarling loopt ook gewoon in de wei, en een paar keer per week doen we iets, soms ook langere tijd niets, maar ik probeer het wel bij te houden. hem meenemen naar de keuring was een mooie kans om iets 'echts' te oefenen, die kans krijg je niet vaak. omdat Flicka ging durfde ik het rustig aan, ik zou dit niet gedaan hebben als Snatje alleen moest. hij heeft het nu op een rustige, normale, prettige manier meegemaakt, en ik denk niet dat dit nadelig zal werken voor zijn eigen gesteldheid of voor zijn toekomst.

Wat leuk dat het zo goed ging op de keurig en inderdaad nu heeft hij gezien dat er niets engs aan is en dat het allemaal mee valt daar heb je veel voordeel aan als je er later mee naar de keuring gaat. (denk ik )

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:27

Ik heb zelf geen jaarling.. Een vriendin van mij heeft wel een hengstveulen, hij is nog geen jaar. Zij leert hem allerlei dingen spelenderwijs, dekje op leggen en allerlei andere dingen.
Ik zou zelf ook al wel vroeg beginnen met goed meelopen, want dit kan anders best moeilijk worden later.. En verder het liefst de wei op met leeftijdsgenoten, alleen niet iedereen heeft daar plek/geld voor..

stanley_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:30

Ikzelf_Diane schreef:
Ik heb zelf geen jaarling.. Een vriendin van mij heeft wel een hengstveulen, hij is nog geen jaar. Zij leert hem allerlei dingen spelenderwijs, dekje op leggen en allerlei andere dingen.
Ik zou zelf ook al wel vroeg beginnen met goed meelopen, want dit kan anders best moeilijk worden later.. En verder het liefst de wei op met leeftijdsgenoten, alleen niet iedereen heeft daar plek/geld voor..

Weetje het is gewoon heel simpel:
hoe vroeger hoe beter Haha!

als ze het al als jaarling leren dan vergeten ze het nooit meer.
(denk ik ik weet het ook niet zeker hoor Bloos )

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 15:20

De meeste mensen vinden dus gewoon dat je niks moet doen met zo'n beestje en met 3/4 jaar op moet pakken en in een keer met heel veel dingen moet overspoelen... Terwijl ze als je een beetje er mee oefent, spelenderwijs natuurlijk, ze veel minder in een keer hoeven te leren.
Verder vind ik het idee van merrieveulen wel heel goed, meenemen naar de keuring. Zoiets zou ik alleen niet kunnen doen omdat het geen raspony's zijn. En ik dus geen pony heb om mee te kunnen nemen.

Hoepsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 15:29

mijn beest is nu ruim 2, nu is het max. 3 maal per week langs, beetje poetsen, knuffelen en zo nu en dan een wandelingetje (max. eenmaal per week en dan is het alleruiterste anderhalf uur).

Vorig jaar stond hij in een soort van "opfok". Ik ging eens in de week/ 2 weken naar hem toe, beetje poetsen, rondje wandelen met een volwassen paard om te wennen en dan weer terug het land in. Meer niet.... Lachen

Je moet niet veel doen, een kwartier buiten het vertrouwde terrein is al meer dan genoeg stof om te verwerken aan indrukken, heb ik het idee... Maar ook niet niets doen... laten wennen aan wandelen, verkeer etc is zo belangrijk, heb je later alleen maar profijt van!

Kaze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 17:01

Er zijn hier duidelijk twee groepen te onderscheiden: degenen die hun paardje 'paard' willen laten en dan aan 3/4 jaar ineens willen opleren. En degenen die al vanaf het begin enkele dingen regelmatig doen en herhalen onder het motto 'jong geleerd is oud gedaan'.

Ik moet me toch aansluiten bij de twee groep, al sik echt zou moeten kiezen. Volgende week (als alles goed gaat en hij morgen goedgekeurd wordt) komt mijn veulen bij me en ben ik zeker van plan om hem op de weide te gooien met een ander merrieveulen, een jaarling hengstje en nog enkele merries. Maar ik ben zeker ook ven plan om elke dag contact met hem te zoeken en dan te kijken hoe goed hij alles opneemt. Ik heb veulens/jaarlingen gekend die slechts héél traag alle sin zich opnamen, maar zeker ook veulens/jaarlingen gekend die super leergierig waren en zelf steeds om meer vroegen.

Verder ga ik mee met merrieveulen als ze vraagt hoe het dan moet als het paardje iets tegenkomt op de weide en dan plots naar binnen MOET en verzorgd moet worden met geluiden, dingen, mensen die het allemaal niet kent. Wat is dan stresserender?

Mijn mening kort samengevat:

1. De basis is noodzakelijk. Het jonge dier moet gewend zijn aan de mens, want je weet maar nooit wat er plots kan gebeuren waardoor jij iets met hem moet doen en hij je dus moet vertrouwen. Verder is voetjes geven en hasltermak maken en meelopen aan een touw ook belangrijk.

2. Het paard zal zelf aangeven of hij verder wil of niet. Daarvoor moet je je viervoeter kennen en bereid zijn meteen te stoppen als hij aangeeft dat het te veel voor hem/haar wordt. Maar als je de weide inkomt en het beestje je steeds gaat volgen als een hondje en niet bij je uit de buurt gaat en super nieuwsgierig is naar alles wat je aan het doen bent...waarom zou je het hem dan niet laten zien? Omdat hij nog 'paard' moet leren zijn?

3. Jong geleerd is oud gedaan, en zolang alles met mate gebeurt, is er niks aan de hand. Een paardje geniet van de aandacht en is graag bij je als hij je vertrouwt. Hij zal zeker geen schade oplopen als je er af en toe eens mee bezig bent. Hij kan er alleen maar uit leren en dat vergemakkelijkt het voor later.

Mijn mening, no offense.