Hengst doodt pasgeboren veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JoSav

Re: Hengst doodt pasgeboren veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-07 21:29

Iwan_Fjord: het is een natuurdocumentaire waarbij enkele 'wilde' kuddes (officieel is het enige wilde paard de Takh, maar 'wilde' Mustangs e.d. hebben evenmin veel contact met mensen) gevolgd werden gedurende een lange periode om hun gedrag te bestuderen. Het veulen in kwestie werd al enkele uren in de gaten gehouden, aangezien de onderzoekers zich afvroegen wat er van de kleine zou worden (ze hadden al gemerkt dat er een en ander mis met hem was omdat hij nog steeds niet was opgestaan). Het was dus toevallig dat ze er net waren toen het gebeurde maar ze volgden verschillende kuddes in de omgeving met enkele teams al een hele tijd.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-07 23:54

Iwan_Fjord schreef:
:S tot nu toe waar ik kijk zie ik een veulentje die lief probeert optestaan maar het niet lukt. Geloof dat ik dat beeld beter bij me kan houden dan een veulen dat wordt vermoord.
Maar goed ik vroeg me dus ook af, alles ziet er zo profesioneel opgenomen uit Verward zagen ze het aankomen of waren ze er "toevallig" ofzoiets?

Het veulen was al droog, en veulens proberen al te gaan staan als ze nog nat zijn.
En deze was al opgedroogt en stond nog niet, en als hij/zij wou gaan staan viel het dier weer neer.
Dus er was gewoon iets mis.
En dit waren ook nog eens wilde paarden, die dus mischien wel sneller moeten gaan staan omdat er gevaar kan dreigen.
En dat is met veulens in mensen handen niet zo,ook al wil elk veulen zo snel moegelijk staan omdat dat het dier zijn intinct is.
Want het is en blijft een vlcuhtdier.
Nogmaals het veulen was droog, en stond niet dus vandaar dat ze hengst in kwestie hem uit zijn lijden heeft verlost.
En de merrie was er zelf ook al bij weg gelopen dus het was alleen maar beter denk ik zo, hoe hard het ook klinkt:)
Niet het gehele topic gelezen.

Moonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 09:16

Ik heb net het filmpje ook even gekeken en het ziet er bizar uit, maar het is zoals al eerder gezegt "de natuur" je ziet dit ook vaak bij andere dieren in het wild gebeuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:08

Voor de reden waarom de link verwijderd is :
JoSav schreef:
De link is verwijderd, zie modopmerking, vanwege de aard van het filmpje als zijnde gewelddadig. Bokt hanteert een beleid waarbij ook minderjarigen deelnemen aan dit forum en het filmpje in kwestie past niet binnen dat beleid.

En zie daarnaast de regels op LN. De enige reden dat dit topic openblijft is vanwege de inhoudelijke discussie over het fenomeen. Daarnaast mag er ook niet verwezen worden naar waar je die link kan vinden in dit topic.

Moderatoropmerking:
Dus, svp vanaf nú weer ontopic naar het onderwerp.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-07 11:32

JoSav schreef:
Iwan_Fjord: het is een natuurdocumentaire waarbij enkele 'wilde' kuddes (officieel is het enige wilde paard de Takh, maar 'wilde' Mustangs e.d. hebben evenmin veel contact met mensen) gevolgd werden gedurende een lange periode om hun gedrag te bestuderen. Het veulen in kwestie werd al enkele uren in de gaten gehouden, aangezien de onderzoekers zich afvroegen wat er van de kleine zou worden (ze hadden al gemerkt dat er een en ander mis met hem was omdat hij nog steeds niet was opgestaan). Het was dus toevallig dat ze er net waren toen het gebeurde maar ze volgden verschillende kuddes in de omgeving met enkele teams al een hele tijd.

Ja ah vandaar vondt het al zo toevallig , lijkt me buiten dit zielige moment wel een mooi documentaire. Zijn deze beelden eigelijk ook erin opgenomen? Knipoog Want opzich als je maar naar een natuur progamma kijkt zie je van alles elkaar aanvallen en opeten enz.

@ nikkiej_86 Bloos ah zo goed had ik ook weer niet gekeken, daarbij weet ik ook niet zo heel veel af van veulens. Maar inderdaad de kudde zal al door hebben gehad dat het niet ging zoals "normaal"

Eleandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 21:11

Ik heb de link snel gevonden op google. Zo'n gedrag had ik eigenlijk niet verwacht van wilde paarden. Ik weet niet waarom, maarja. Verschrikkelijk, maar waarschijnlijk was het veulen toch wel gestorven.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:40

Vorig jaar een veulen met hetzelfde probleem gehad op mijn werk. Dit veulen heeft het ondanks 2 weken alle medische zorg die het zich maar wenste ook niet gered.

Dit filmpje vertoont alleen maar natuurlijk gedrag. De hengst dood het veulen, zodat zijn kudde verder kan. Anders had het dier alleen achter gebleven en was levend opgegeten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 11:05

Ik heb dit stukje toevallig vandeweek op tv gezien en schrok er inderdaad even van want dit verwacht je niet. Vind het echter wel logisch gedrag van de hengst.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:19

Net het filmpje gekeken. Gewoon natuurlijk gedrag m.i. En het veulen kan beter zo gedood worden dan levend verscheurd door roofdieren.

Ik snap niet dat dit filmpje met NATUURLIJK gedrag niet mag, ook al is het misschien schokkend (ik heb altijd zoiets van: natuur is natuur... we kijken wel lekker naar Animal Planet hoe leeuwen hertjes verscheuren, maar dit is ineens zielig??) maar de filmpjes over slachterijen ed mogen wel. Sorry, maar dan vind ik dit 'normaler'.

Het moet hier ook geen Penny-forum worden hoor Bloos Haha!

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:33

Er was overduidelijk iets mis... sommige paarden uit de kudde reageerde zo vreemd op het veulen.

Het diertje was vroeg of laat toch dood gegaan want het kon door zijn kromme pootjes niet opstaan.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 13:37

In een documentaire op National Geografic (jawel, de zender van de schokkende beelden Knipoog Clown )
lieten ze ooit zien hoe een kudde zebras een verdwaald gnoe-kalf schopte tot het dood was.
De verklaring was dat het kalf door zijn geroep om zijn moeder, roofdieren aan zou lokken. De zebramerries hadden veulens die ze moesten beschermen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 17:35

Dat heb ik ook gezien Ja Zelfs van een zebra die haar eigen gewond veulen doordtrapte toen de leeuwen het wilden pakken.
Verder kan de discussie toch net zo goed zonder het filmpje?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:10

kan idd wel de discussie zonder filmpje, maar ik vind het wel een beetje jammer dat iets als dit filmpje zo " verborgen" moet zijn
tis een forum, geen kleuterklasje met kinders die je overal voor moet beschermen
een melding bij de link dat het filmpje schokkende beelden bevat lijkt mij voldoende

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 18:23

Maya schreef:
Voor de reden waarom de link verwijderd is :
JoSav schreef:
De link is verwijderd, zie modopmerking, vanwege de aard van het filmpje als zijnde gewelddadig. Bokt hanteert een beleid waarbij ook minderjarigen deelnemen aan dit forum en het filmpje in kwestie past niet binnen dat beleid.

En zie daarnaast de regels op LN. De enige reden dat dit topic openblijft is vanwege de inhoudelijke discussie over het fenomeen. Daarnaast mag er ook niet verwezen worden naar waar je die link kan vinden in dit topic.

sorry maar ik moet toch nog even reageren
we hebben het hier over een filmpje over natuurlijk gedrag verdorie.. paardengedrag notabene
het is geen filmpje van een stel wat elkaar de hersens aan het inslaan is ....
ik bedoel prima dat er een beleid is wat bokt toegankelijk en geschikt wil houden voor alle leeftijden , maar het gaat hier over een filmpje waarin doodgewoon natuurlijk gedrag word vertoond van de diersoort waar dit hele forum op gebaseerd is
geweld is iets van mensen , niet dieren
wat is bokt af en toe toch een omgekeerde kromme wereld zeg ..

over het filmpje...als iemand me aub even wil pben met een link, want youtube en google werken niet mee

suz_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:33

ik ben er benieuwd naar het filmpje,!! heb al een aantal mogelijkheden geprobeerd op youtube en google, maar helaas.!?
zou iemand mij een prive bericht kunnen sturen met de link,.!!

ook al heb ik het filmpje nog niet gezien, ik denk zelf dat de hengst heeft gevoeld dat het veulentje niet gezond was
en daarom het heeft gedoodt,.!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:37

draumpje schreef:

sorry maar ik moet toch nog even reageren
we hebben het hier over een filmpje over natuurlijk gedrag verdorie.. paardengedrag notabene
het is geen filmpje van een stel wat elkaar de hersens aan het inslaan is ....
ik bedoel prima dat er een beleid is wat bokt toegankelijk en geschikt wil houden voor alle leeftijden , maar het gaat hier over een filmpje waarin doodgewoon natuurlijk gedrag word vertoond van de diersoort waar dit hele forum op gebaseerd is
geweld is iets van mensen , niet dieren
wat is bokt af en toe toch een omgekeerde kromme wereld zeg ..

over het filmpje...als iemand me aub even wil pben met een link, want youtube en google werken niet mee[/quote]

Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-05-07 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link wederom verwijderd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 13:49

Persoonlijk vind ik sommige kinderfilms veel geweldadiger en onverklaarbaarder dan dit.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:37

okay, heb het filmpje dus eindelijk kunnen bekijken
is niet meer of minder dan doodgewoon natuurlijk gedrag
ja het ziet er wat bruut uit, maar niets echt schokkends of zo

twee groepjes paarden met alpha merrie en hengst
het ene groepje heeft een veulen wat niet meekomt kwa staan ...
tweede groepje komt eraan , eerste groepje loopt verder en de hengst van de tweede groep dood het veulen,...
hengsten kunnen de veulens van een andere hengst doden om op die manier eventuele concurentie op dna gebied te beperken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 15:39

Enfin, dit lijkt me helder. Jammer dat jullie toch niet gewoon ontopic naar de discussie kunnen gaan, en toch weer de link plaatsen, ondanks dat de link eerder verwijderd verwijderd is, duidelijk is gemeld dat er ook niet naar verwezen mag worden.Daarnaast is er ook verzocht om ontopic naar de discussie zelf te gaan, en niet te blijven doorgaan over het waarom de link is verwijderd.

Er mag geen nieuw topic geopend worden over dit onderwerp.