Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ELpatcho

Re: Dilemma: Wel of geen halster om in de weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:13

bij ons staan ze altijd met halster buiten..
nog nooit problemen mee gehad! juist handig kan
je ze altijd weer pakken ook als ze ontsnappen
en och het komt wel eens voor dat ze een halster
kwijt raken en dan loop je ff door het weiland en
dan is die meestal wel terug gevonden

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:18

Mijn paard (die door de manege buiten werd gezet) had ook altijd een halster om op de wei (wat ik niet wist) manege deed hem een halster om en hop de wei in. Totdat ik eens een avond langskwam en hem vond met schuurplekken van een veels te strak halster.
Toen ik realiseerde dat hij een halster om had in de wei schoot ik subiet uit mijn slof. Dat noemen zich professionele paardenmensen.
Ik vind de risico's te groot en ik vind het ook lui (in mijn geval) dat mijn paard een halster om moet terwijl hij absoluut niet moeilijk te vangen is.
Voor mijn paard geen halster in de wei!

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:20

Ik denk dat je het gewoon even moet aan kijken laat je paard zich makelijk pakken kun je het altijd nog af doen

bij ons hebben we geen halsters om in de wei, tosca de merrie is soms nog wel moeilijk te pakken maar heeft ze geen zin om te komen laten ze haar staan en gaan ze met de andere weg nou dan moet je haar zien die wil dan heel graag mee haha,,

Maar ja succes

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:24

Niet doen! Heb helaas een keer mee moeten maken dat een paard zich wilde krabben met zijn achterhoef aan zijn oor en vast kwam te zitten in het halster met zijn ijzer. Het halster is niet gebroken, het paard zijn nek wel. Het dier heeft het niet overleefd.

Lika93

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:28

Ik doe het niet omdat je paard dan kan blijven hangen.. je weet maar nooit.
En mn 2e rede is. Hij staat dag en nacht op het land & hij speelt met zn matties, en als een ander paard zn halster vastpakt en niet meer loslaat. Al een keer meegemaakt.
Ik doe het iniedergeval niet..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:29

Waar ik rijd staan 25 paarden. ze staan allen samen op de wei behalve de hengst en zijn shetmerrie. Geen enkele krijgt een halster om, noch op de wei noch op stal. Of je paard komt is simpel opvoeden. De hengst komt zelfs echt op je afrennen.
De meeste paarden lopen zelf naar stal of kun je gewoon met een touwtje pakken. Dus het is makkelijk alleen te doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 14:31

Mijn paarden houden geen halster aan op de weide, en zijn verder zonder problemen te pakken.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:25

Gerner schreef:
Milly_ schreef:
Ik persoonlijk zou nooit een paard met halster op de weide zetten...
Geloof het of niet, ik ken maar liefst 3!!(volwassen) paarden die zichzelf ermee hebben opgehangen Scheve mond
Dus nu ben ik er uiteraard doodsbang voor

Waaraan in hemelsnaam?

sorry dat ik wat laat reageer...
Door met het achterbeen aan de 'oren' te krabben, en vast te blijven zitten aan het halster Knipoog
gestikt dus Scheve mond

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 16:27

ELpatcho schreef:
bij ons staan ze altijd met halster buiten..
nog nooit problemen mee gehad! juist handig kan
je ze altijd weer pakken ook als ze ontsnappen
en och het komt wel eens voor dat ze een halster
kwijt raken en dan loop je ff door het weiland en
dan is die meestal wel terug gevonden

of je vind je paard dood in de wei of op stal, kan je zeggen, niet erg fijn!!

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:42

Ik blijf voorstander voor een andere vorm van veiligheid.
Je hebt een vette regenbui, 10 paarden staan te drammen voor het hek. Ze willen allemaal graag naar binnen. Ondertussen staat de imposantste dame midden in en wil graag als eerste naar binnen. Je probeert in de stromende regen zo snel mogelijk en veilig mogelijk al die paarden binnen te zetten. Dan is het maar wat handig dat je een touw aan kan klikken en ze snel naar binnen kan brengen.
Een paard kan prima gapen met een goed passend halster om en tegelijkertijd geen been er tussen krijgen.
Voor al die tegenstanders van een halster; hebben jullie ook geen dekens op dan? Daarmee kan een paard ook haar nek breken.
En ik ken genoeg voorbeelden van heel rijdend Nederland die haar paard een langzame dood laten sterven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:48

Gerner schreef:
Je hebt een vette regenbui, 10 paarden staan te drammen voor het hek. Ze willen allemaal graag naar binnen. Ondertussen staat de imposantste dame midden in en wil graag als eerste naar binnen. Je probeert in de stromende regen zo snel mogelijk en veilig mogelijk al die paarden binnen te zetten. Dan is het maar wat handig dat je een touw aan kan klikken en ze snel naar binnen kan brengen.
Een paard kan prima gapen met een goed passend halster om en tegelijkertijd geen been er tussen krijgen.
Voor al die tegenstanders van een halster; hebben jullie ook geen dekens op dan? Daarmee kan een paard ook haar nek breken.
En ik ken genoeg voorbeelden van heel rijdend Nederland die haar paard een langzame dood laten sterven.

Onze paarden staan nooit te dringen voor het hek (die van mij staat zelfs het hele jaar door buiten), maar ook de paarden die wel een paar uurtjes buiten staan, heb ik nog nooit voor het hek zien dringen. Bovendien loopt mijn paard los met me mee naar het erf (en da's wel een km lopen door de weilanden). Geen halster nodig. Tong uitsteken

Nou en of een paard zijn been tussen hoofd en halster kan krijgen, hoe verzin je dat dat niet kan? Je zal mijn paard eens moeten observeren in de kudde, dan zal je wel beter inzien hoe gevaarlijk een halster kan zijn.
Mijn paard heeft vrijwel nooit dekens op (zeker niet in deze jaargetijde, hooguit als het extreem nat weer is in de winter). Ik zou ook niet weten hoe mijn paard zijn nek moet breken met zijn lichte regendeken. Wel hoe hij eventueel een been kan breken, ja, dat weer wel. Ik ben ook altijd blij als dat onding weer af is. Clown
En mijn paard ook qua bewegingsvrijheid. Haha!

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 17:51

Ik zou geen halster omdoen, dat doe ik sowieso nooit, ook al is mijn paard nieuw. Als je je paard dan moet vangen, das dan jammer, (heb ik zelf ook gedaan maar als je hulp vraagt heb je 'm snel te pakken hoor) gewoon zonder halster Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:00

Gerner schreef:

Paarden staan nooit te dringen, de dominantste komt gewoon netjes eerst. En neen ze hebben nooit een deken op. Zefs de hengst komt aan een touw mee.

_Marjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:03

Bij ons lopen de paarden alleen nog 's middags een paar uurtjes buiten met z'n 6en, dan laat ik de halsters wel om.
Maar als het weer omslaat en ze kunnen dag en nacht buiten doen wij de halsters af, alleen een meisje houd dr halster om, anders krijgt ze dr paard niet meer te pakken Tong uitsteken
Van m'n vader moet ik de halsters af doen, omdat ze vast kunnen komen, kan natuurlijk ook als ze 's middags buiten staan, maar het is meer een veilig gevoel denk ik!

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:10

ik moet wel een halster om laten anders heb je haar 2 uur later nog niet nix helpt voer niet nix zodra ze het halster ziet is ze weg het halster kan wel gwn kapot springen hoor.

Gerner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 18:11

Onze paarden staan nooit te dringen voor het hek (die van mij staat zelfs het hele jaar door buiten), maar ook de paarden die wel een paar uurtjes buiten staan, heb ik nog nooit voor het hek zien dringen. Bovendien loopt mijn paard los met me mee naar het erf (en da's wel een km lopen door de weilanden). Geen halster nodig.

Nou en of een paard zijn been tussen hoofd en halster kan krijgen, hoe verzin je dat dat niet kan? Je zal mijn paard eens moeten observeren in de kudde, dan zal je wel beter inzien hoe gevaarlijk een halster kan zijn.
Mijn paard heeft vrijwel nooit dekens op (zeker niet in deze jaargetijde, hooguit als het extreem nat weer is in de winter). Ik zou ook niet weten hoe mijn paard zijn nek moet breken met zijn lichte regendeken. Wel hoe hij eventueel een been kan breken, ja, dat weer wel. Ik ben ook altijd blij als dat onding weer af is.
En mijn paard ook qua bewegingsvrijheid.

Als een groep paarden weet dat ze aan het einde van de dag naar binnen gaan en daar voer krijgen, willen ze als het ook nog koud is gewoon graag naar binnen. Misschien vinden ze het wel leuk om binnen te staan, of vinden ze ons werk wel geweldig. Geen idee, maar soms met pokke weer willen ze gewoon nog liever naar binnen.
Als je paard dag en nacht op de wei staat, heeft ze ook geen reden om voor het hek te staan.
Sinds een paar weken heb ik de pony's weer lekker 's nachts buiten staan. Maar deze week heb ik ze toch maar om 23.00 uur weer binnen gezet. Ze wilden heel graag en renden naar binnen. Blijkbaar houden pony's ook niet van kou en regen. Als het lekker weer is staan en liggen ze heerlijk te slapen.

Heb je wel eens een paard gezien met een deken over haar nek heen gewaaid. Zelfs uit de singels getrokken. Soms waait het erg hard, en wil dit wel eens gebeuren. Van alles is mogelijk, zelfs hierdoor over de kop slaan.
Ik heb nog nooit ongelukken gehad met dekens, halsters of wat dan ook. Ik weet het niet hoor, maar ik doe dit al meer dan 35 jaar en observeer dagelijks kuddes.
Ook ik ben een voorstander van geen halsters om en geen dekens, maar ik moet ook praktisch en veilig denken.
Als pensionklanten geen halster op de wei willen, vind ik dit prima, maar mogen ze het paard zelf in en uit de wei halen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:22

Gerner, prima, jouw keus, jouw risico. Als ik een pension zou leiden (want ik neem aan dat je dat doet?) zou ikzelf de veiligheid van de paarden voorop zetten en geen halsters omlaten op het land. Goed kuddemanagement (dus bepaalde karakters misschien niet bij elkaar zetten) is ook handig. Bij ons wordt er goed naar de samenstelling van de kuddes gekeken bijvoorbeeld. De kuddes die wel naar binnen gaan, leveren geen problemen op verder. En geloof me, er zitten wat hittepetitjes tussen, hoor.

Mijn eigen paard staat inderdaad nooit bij het hek te wachten, maar komt wel altijd op me afgedraafd, zodra hij me ziet Lovers . Regen, wind, sneeuw, het deert hem echt niet (hij is doodongelukkig op stal, ook voor 'eventjes', vandaar mijn keuze hem buiten te houden).
Daarbij zie ik (naast de risico's) gewoon geen enkele reden hem een halster om te laten. Vanavond ook weer, hij loopt altijd netjes met me mee als ik hem wat bij wil voeren of een borsteltje over hem heen wil halen. Geen halster bij nodig. Lachen

Wist je dat paarden over de gehele dag zo'n vier uurtjes slapen en dat dat niet per se in de nacht is? Ik observeer dagelijks de kudde waar mijn eigen paard al een tijd onderdeel van is en we hebben er nog een paar staan. Met mijn 36 jaar kan ik ook zeggen dat ik zo'n 30 jaar bezig ben met van alles leren wat paarden en hun gedrag betreft. Knipoog
Dat leren houdt nooit op.

Ik heb zelf trouwens een hele goede regendeken, die echt niet zomaar over mijn paard's nek waait of los raakt. Daarbij hou ik mijn paard bij extreem weer heel goed in de gaten (hij staat vlakbij huis). Bij ons worden weinig dekens gebruikt bij de paarden die het hele jaar door buiten staan. Ik heb die van mij nog geen 5x gebruikt het afgelopen seizoen en met in het voorjaar/zomer al helemaal niet. Hij kan wel wat hebben. En ik ben er ook niet bepaald een voorstander van. Ze lopen vaak in de bosjes en de struiken en ze kunnen vast raken. Al moet ik zeggen dat ze makkelijk met hun kracht die struiken omver kunnen trekken. Clown
Maar ik moet er niet aan denken dat mijn paard zoiets overkomt met een halster. Brrrrrr.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 21:51

wij hebben een tijdje onrust gehad in de kudde door een nieuw paard, afgelopen winter. en ja, dan was het dringen en drukken bij het hek. de leidende merrie regelde het wel, en doet dat nog. zij jaagt de andere weg, we pakken haar eerst, en voilá. nooit problemen mee. als die merrie er niet bijstaat komt gewoon de volgende eerst.

ik vind een halster omlaten gewoonweg veel te gevaarlijk, en ik zie ook geen reden om het om te laten.

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:13

Ik heb ze nooit om.
Ik heb ze 1 om gelaten en kwam er een mevrouw met haar hondje bij mij, om te melden dat hij vast zat met zen halster, aan de omheining.
En daar zit niks los, dus is hij door vervelende jeugd ( die wij hier in overvloed hebben) vast gezet.
Met de kin band zeg maar, en die om het hek en dan vastzetten Verward
Diep triest, maar zo gaat dat hier.
Dus geen halsters voor die 2 van mij.Haha!

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:23

Ik heb ze wel om, maar weet dat dit kan bij die van mij.
Bij twijfel zou ik hem aflaten, hij of zij komt heus wel weer naar binnen hoor. Trouwens even terzijde ik zie (ook hier op bokt bij kraamstal in de picture) al die lieve veulentjes met die halstertjes om in de weide. Dat is nu iets wat ik dus echt nooit doe. Veulens krijgen bij mij in de wei geen halster om (en mams ook niet in dat geval). Voorkomen is beter dan genezen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-07 22:27

ja het omlaten van halsters 'voor het wennen' snap ik ook nooit. het is het om- en afdoen wat het moeilijkst is, niet het omhebben op zich, daarmee ben je klaar als het een kwartiertje zit (onder toezicht). een veulen is nou ook niet bepaald moeilijk te pakken als je mams eenmaal hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 14:40

Ik zie vaak jaarlingen in de opfok met halster. Vind ik zo een onzin.

Modimi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:45

onze paarden hebben altijd een halster om. als ze dan een keer uitbreken ed. kun je haar nog pakken. het is veiliger! Knipoog

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 15:48

Modimi schreef:
onze paarden hebben altijd een halster om. als ze dan een keer uitbreken ed. kun je haar nog pakken. het is veiliger! Knipoog

Ben ik niet met je eens, met halster om kunnen juist ook ongelukken gebeuren.

blonde_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-07 16:32

Mijn paarden hebben bijna nooit halsters om in de wei, en ik kan ze evengoed zo pakken.. ik ben anders bang dat ze ergens aan blijven hangen..