Aantal vraagjes

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Re: Aantal vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 01:04

@ gekvanfleur: Vooral tegen zo'n schattig gezichtje kun je moeilijk nee zeggen Clown

@ Jillie1994:
Je zou anders alvast kunnen zeggen wat je voorlopig met haar 'van plan bent', misschien kunnen we je vantevoren al wat tips geven Lachen

Bijvoorbeeld inderdaad, opfok, en misschien over hoe je het beste dingen aan kunt leren, en dat soort dingen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 17:05

Ìk zou graag met haar in de dressuur wedstrijden rijden, maar moet ze natuurlijk eerst beleerd worden, natuurlijk zal ik ook wel eens een hindernisje maken, maar in dressuur ben ik beter. En eerst natuurlijk longeren leren, als ze ongeveer 3,5 jaar is met zadel longeren en zo bijv. een pop erop zetten dat hij er aan gewent raakt, (heb ik gezien in een fries paarden centrum) En als het een merrie is, zou ik misschien wel met haar willen fokken, maar dat weet ik nog niet zeker, daar heb ik totaal geen verstand van..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 17:34

Voor die dingen heb je nog tijd zat Tong uitsteken Eerst maar eens zien dat je een gezond veulen op voed dan komt de rest daarna wel. Het is idd heel belangrijk voor een veulen (voor elk paard) om op te groeien met soortgenoten. Dan krijg jij ook een fijn paardje, omdat de kudde hem/haar op de plek zet als hij/zij stout is. Succes met je paardje en als je twijfelt, hulp in roepen.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-07 18:09

Ja zeker, als ik mijn veulen heb ga ik er 's middags heen en 's avonds (als ik niet veel huiswerk heb) en als we de eerste uur(en) vrij hebben ga k er ook heen, hij moet natuurlijk wel vertrouwen in mij krijgen

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-07 21:01

ja inderdaad hij moet wel vertrouwe in je krijgen...
maar denk er goed aan in zijn 1e levensjaren wordt hij het meest opgevoed door soortgenoten...natuurlijk moet hij aan een halstertje leren lopen en moet hij zich laten aanraken. een voetje geven is ook vroeg al handig maar het sosiale gedeelte leert hij echt van soortgenoten dus probeer hem zelf niet al te veel op te voeden gewoon basis (aan een touw lopen, vast staan, voetje geven en gewoon gewend zijn aan mensen en aanraking)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 13:33

jillie1994 schreef:
Maar het is geen hengst maar een merrie, en trouwens, volgende week krijg ik haar al!

Je bent een beetje onduidelijk Lachen Ik bedoel er niets kwaads mee, maar je komt niet standvastig over als je zegt dat het een merrie wordt, en later dat je niet weet of het een merrie wordt. Wanneer krijg je hem haar?

En ik bedoelde met wat je ermee van plan bent, wat je in de nabije toekomst mee van plan bent. Je mag gerust in detail treden, we willen je graag helpen, en dat kan natuurlijk het beste als we weten wat je wilt doen en hoe.

Heb je bijvoorbeeld al nagedacht over stalling? Waar, hoeveel kost het, en welke andere paarden van dezelfde leeftijd zijn er?

Het is, zoals al vaak gezegd, in de eerste jaren vooral belangrijk dat hij met soortgenoten en leeftijds genoten op kan groeien, anders krijg je hoogstwaarschijnlijk een asociaal paard dat geen grenzen kan stellen, omdat hij dat nooit heeft geleerd, en hij zal dan zeker niet met andere paarden kunnen zijn, want hij weet niet hoe dat moet.

Het is goed dat je veel bij hem wilt zijn, dat is namelijk óók nodig, maar vergis je niet dat huiswerk vaak meer blijkt te zijn dan je vantevoren berekend had.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 15:58

jillie1994 schreef:
Ja zeker, als ik mijn veulen heb ga ik er 's middags heen en 's avonds (als ik niet veel huiswerk heb) en als we de eerste uur(en) vrij hebben ga k er ook heen, hij moet natuurlijk wel vertrouwen in mij krijgen

Niet om vervelend te doen, maar als je er zoveel heen gaat kun je het beste veel gewoon gaan zitten kijken, veel minder echt met hem poetsen ed. Lekker in het land laten lopen en veel laten eten is beter voor zijn ontwikkeling. Ook moet je niet vreemd opkijken als hij echt mega dik word na een poosje, dat is normaal.

Als ik vragen mag, hoe ga je het van de winter doen? Blijft hij dan ook buiten lopen?

Malou_Fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 16:13

ja inderdaad heb je er wel goed genoeg over nagedacht...je wil graag vaak naar hem toe dat kun je doen hoor als je van veel foto's maken houdt ofzo want dat is bijna het enige wat je kunt doen hem lekker laten spelen en jij ...toekijken??
natuurlijk kun je hem wel een beetje poetsen enzo en hem een beetje aan een halstertje leren lopen kan ook maar doe dat niet te lang..iedere dag echt max..15 min iets met hem doen...bij 5 min 's ochtends even een voetje laten geven 5 mis 's middags voetje geven herhalen en miss een zacht borsteltje eroverheen en 5 min 's avonds....de dag daarna kun je bijv vooral richten op een halsertje omdoen zodat hij niet iedere dag hetzelfde doet...maar denk erraan alles heeeeeeeel KORT!!!
ander verliest hij zijn consentratie (als hij die al heeft)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 23:03

jillie1994 schreef:
1: hOeveel jaar oud moeten ze zijn om met ze te gaan zwemmen?dit kan als het veulen een jaar of twee is al, zwemmen is erg goed voor de pezen. echter, je mag dit NOOIT te vaak doen, een paar minuutjes, eens in de maand is al meer dan voldoende. persoonlijk zou ik ermee wachten tot ze ouder is, een jaar of 3-4.
2 Hoe oud moeten ze zijn voor vrijheidsdressuur? minimaal 3. mensen verkijken zich hierop, omdat je er niet op zit, er geen wagen achter hangt etc. de basis begin je mee als ze 0 zijn, stap, halt, draf en achterwaarts aan de hand. de échte oefeningen (op blok, Spaanse pas, etc) leer je pas aan als ze een jaar of drie is, aangezien het geestelijk belastend is, en een paard voor die tijd te makkelijk een vergissing maakt die verkeerd uit kan pakken.
3. Wanneer mag je hem longeren? als het paard 3 is, of ouder. onder de drie jaar is af te raden omdat longeren een zware eenzijdige belasting is. wandelen (ook in draf, stukje aan de fiets) kan als ze twee is. het is goed voor de benen, en vooral voor de hoeven, om stukjes over straat en bijv. grind te lopen.
4. zadel mag er toch pas op als ze drie is? het zadel kan erop als ze drie is, ja. inrijden doe je echter pas op vier jaar, vijf is ook een mooie leeftijd. met drie jaar zijn de met rijden belaste botten nog volop in ontwikkeling, dus rijden is dan écht af te raden, ondanks dat het wel veel vanaf driejarige leeftijd gedaan wordt. heb geduld.
5. Wanneer mag je beginnen met roskammen?vanaf 0 jaar. het schept een vertrouwensband, je paard overal te kunnen aanraken. zeker bij jonge dieren moet je er niet raar van opkijken als ze jou ook wil aanraken. het is een wisselwerking, en bevestiging van een goede vertrouwensband.
6. Wanneer mag je uberhaubt poetsen?idem aan vorige vraag, alleen nooit te lang met een veulen, om te beginnen is vijf minuten meer dan genoeg. laat haar lekker los staan in de wei. als ze het fijn vindt, blijft ze op een gegeven moment vanzelf langer staan. ook met vastzetten, in het begin gewoon los het stilstaan oefenen, en vooral niet te lang.
7. wanneer mag je beginnen met hoevenkrabben?vanaf 0 jaar. bij een veulen is het belangrijk om de smid vaak te laten komen, ivm de groei. scheefgroei is zo gebeurd. daarnaast is het krabben van hoeven basisopvoeding, en dat maakt het zaak om het góéd aan te leren. aangezien je veulen elke 6 weken controle van de smid zal moeten hebben, is het belangrijk voor haar geestelijk welzijn dat ze hoefjes krabben als normaal beschouwt. anders krijg je stress bij bezoekjes van de smid, en daar wordt niemand beter van, vooral je veulen niet.
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?een veulen hoort op de wei. aan gras van fijne 'paarden'kwaliteit moet ze genoeg hebben. je kunt, als ze wat terugvalt, hooi bijvoeren. verder is een mineraalblok belangrijk, dit moet ze ten allen tijde tot haar beschikking hebben. voor de vitamientjes kan je een lichte veulenbrok (in kleine hoeveelheden, bijv. PAVO podo lac) of voerkoek geven. vooral niet teveel bijvoer in de vorm van brok, daarmee trek je verhoudingen in het rantsoen scheef, en dat kan op latere leeftijd problemen geven.

verder nog even dit, mbt groei:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

hou daar dus rekening mee. een veulen lijkt leuk, 'samen opgroeien' etc, maar er komt een hoop bij kijken, opvoeden is niet iets wat je zomaar doet, en een veulen heeft bepaalde behoeften waaraan je tegemoet moet komen. jij moet je aanpassen, niet het paard. verder is het een kwestie van veel geduld hebben, weet je zeker dat je nog 4 jaar wilt wachten voor je kunt rijden?

@ Malou_fenja, juist niet afwisselen. het is óf voetjes geven, óf het halster. één van de twee kies je eruit, en die oefen je rustig aan, in korte sessies. pas als het ene bevestigd is, begin je met het andere. voor een veulen is het anders allemaal veel te verwarrend, en dat is niet de bedoeling.

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-07 11:34

Ja ik kan wel even 4 jaar wachten, als het moet langer, het moet eerst echt mak zijn, en een leuke pony zijn.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 20:04

Maar vertel nou eens, wat heb je voor hem/haar uitgepland in de komende 4 jaar? En wanneer komt ze? Hoe oud is ze dan trouwens al?

Ben heel benieuwd Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 22:30

ik eigenlijk ook, ik weet nog, met mijn eerste (Faram) kostte het me heel veel moeite, ik was 13 toen ik hem kreeg. ik wilde wel het goede doen, maar ik moest me echt inhouden om niet alvast ergens mee te beginnen. nu wil dat best, ze hebben een mooi natuurgebiedje, en met mijn jaarling doe ik niet meer dan af en toe borstelen, en eens een stukje lopen. ik ben wel elke dag twee keer bij ze, maar dan kijk ik eigenlijk alleen, en controleer het water en de heining. ik kan dan alleen niet voorkomen dat ze bij me komen voor een kroelmoment, maar ja...

4 jaar is veel geduld, hou daar rekening mee. goede begeleiding is aan te raden, opvoeden doe je niet zomaar, en het is ook handig om iemand te hebben die écht weet wat kan en vanaf welke leeftijd, want bokkers hebben ieder een eigen mening.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:13

Hi Jillie,
na alles gelezen te hebben, valt het niet mee voor je zoveel meningen van iedereen. Maar ze bedoelen het allemaal goed, om je te helpen, we houden ten slotte allemaal van paarden.
Sinds een halfjaar heb ik ook een eigen veulen en ben 23. Ik kon mij nog goed voorstellen toen ik rond jouw leeftijd ook dolgraag een paard wilde. Wat natuurlijk een mooie gelegenheid voor je is. Denk er goed over na dat een paard je voor altijd bindt. Als je straks gaat studeren in een andere plaats, of naar het buitenland wilt, dit zijn allemaal dingen die je dan moet laten. Ook betaal je per maand veel kosten naast de stalling; ontwormen om de 2 maanden, hoefsmid om de 6 weken en ondertussen moet je sparen voor het zadel, hoofdstel e.d. Ook het inrijden valt niet mee. Aanleren gaat makkelijker dan afleren. Ik wil straks ook graag begeleiding met inrijden, een goede opvoeding is erg belangrijk voor een paard.
Zoals ik lees zit je hart op de goede plek en geef veel liefde aan je veulen. En vraag niet alleen tips op internet, maar ook aan mensen in de praktijk! Als je vragen hebt, mail je maar. Lachen
Groetjes.

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 21:26

merrieveulen schreef:
jillie1994 schreef:
8. Als ze een half jaar zijn mogen ze dan al biks? en wat moeten ze anders eten?een veulen hoort op de wei. aan gras van fijne 'paarden'kwaliteit moet ze genoeg hebben. je kunt, als ze wat terugvalt, hooi bijvoeren. verder is een mineraalblok belangrijk, dit moet ze ten allen tijde tot haar beschikking hebben. voor de vitamientjes kan je een lichte veulenbrok (in kleine hoeveelheden, bijv. PAVO podo lac) of voerkoek geven. vooral niet teveel bijvoer in de vorm van brok, daarmee trek je verhoudingen in het rantsoen scheef, en dat kan op latere leeftijd problemen geven.

Ik heb zelf ook een veulen gekocht. Nuja, binnen 4à5 maanden komt het naar hier... Ik weet eigenlijk ook niet goed wat ik moet voeren. Het gaat om een fjordenveulen wat zeer sobere rassen zijn. Onbeperkt hooi en een mineralenblok sowieso... Maar voor de vitaminen heb ik dan nog niets... Veulenbrok bevat over het algemeen veel meer dan dat ik eigenlijk wil geven. En voerkoeken bevatten veel te veel suikers vind ik. Ik dacht misschien aan luzerne bijvoeren, maar ik vind er nergens die geen melasse bevat... Ofwel pavo podoSupply, maar die bevat natuurlijk ook weer melasse Boos!
Zo kom ik er dus echt niet uit wat ik nu eigenlijk moet voeren, dus... Help?? Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 22:04

goed hooi en goed grasland (niet te 'vol) is voldoende. de mijne krijgen momenteel niet anders dan gras, als ze op stal zijn eventjes (Flicka na het fietsen, Faram na het rijden, en Snatje 'gewoon'), krijgen ze soms wel wat, maar het hoort niet bij hun standaard rantsoen. ze doen het er prima op, hebben energie genoeg, Snatje (jaarling) groeit als kool en ontwikkelt goed. hun vachten glanzen tegen je op, dus tja...

maar goed, ze hebben een mooi 'natuurgebied' (zie onderschrift), met ook andere plantjes, en stengelig gras. anders zijn ze maar zó moddervet.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:53

jillie1994 schreef:
Ja ik kan wel even 4 jaar wachten, als het moet langer, het moet eerst echt mak zijn, en een leuke pony zijn.

Even? Clown Ik denk dat je met al die toekomstplannen best ongeduldig gaat worden.
Nouja iig succes en goed dat je eraan werkt om meer te weten te komen! Party!!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 18:15

Ik geloof dat onze TS zich op andere paarden aan het richten is, en ons helemaal vergeet Lachen

xJenniiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-07 19:33

Edit; Sorry